Részletesebb keresési lekérdezések a Webmestereszközökben

2014. január 22. · 12 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Google Webmaster Tools

Nemrég a Google egyik svájci munkatársa - John Mueller - bejelentette, hogy ezentúl sokkal részletesebb információkat találhatunk majd a Webmestereszközök Keresési forgalom / Keresési lekérdezések jelentésében.

Korábban ebben a jelentésben szereplő értékek minden esetben kerekítve voltak megjelenítve, ami sok pontatlansággal járt. Mostantól a kerekítés megszűnik, így sokat javul a helyzet.


Mit is láthatunk ebben a jelentésben?

Ezen az oldalon azokról a kulcsszavakról láthatunk jelentést, amelyekre oldalunk megjelent a találati listán (organikus megjelenéseket, a fizetett megjelenések itt nem szerepelnek). Az első oszlopban azok a keresőszavak felsorolását láthatjuk, amelyekre az oldalunk megjelent a találati listán. A jelentés által feldolgozott időintervallumot változtathatjuk, de alapértelmezésben a legutolsó harminc nap adatait láthatjuk. A jelentől számított legfeljebb kilencven napig tudunk visszatekinteni. A jelentésben két szempontból vizsgálhatjuk a forgalmi adatokat. Az egyik a felhasználók által a kereséskor használt kifejezések (Legnépszerűbb lekérdezések), a másik pedig a lekérdezés során megjelent URL cím, vagy oldal szempontjából (Legnépszerűbb oldalak).

Legnépszerűbb lekérdezések fül

A jelentésben szereplő elemek:

  • Megjelenések száma: a kifejezés által generált megjelenés száma, függetlenül attól, hogy weboldalunk melyik lapja jelent meg a találati listán
  • Kattintások: a kattintások száma függetlenül attól, hogy weboldalunk melyik oldalra landoltak a látogatók
  • CTR (átkattintási arány): a megjelenések és a kattintások százalékos aránya (kattintások/megjelenések * 100)
  • Átlagos pozíció: a weboldalhoz tartozó bármelyik URL által elért pozíció átlagos értéke az adott időszakban. Ha egy lekérdezéskor több URL címük is szerepel a találati listán egy időben (gyakran előfordul), akkor csak a legjobb pozíciót veszi figyelembe a rendszer.

Ezeket látjuk alapértelmezésben, de ennél sokkal hasznosabb, amikor az előző időszakhoz hasonlítva a változást is meg tudjuk tekinteni a jelentésben. Ehhez kattintsunk a táblázat fölött található “Változással” gombra. Ezt azonban csak az elmúlt harminc napon belül tudjuk megtekinteni. Ennél távolabbi múltban nem lehetséges a változás megtekintése.

A Megjelenések és a Kattintások esetében százalékos változást, a CTR esetében százalékos különbséget, az Átlagos pozíció esetében pedig az összehasonlított két időszakban elért átlagos helyezés különbségét látjuk. Például:

  • Megjelenéseknél: az aktuális időszakban 180 megjelenésünk volt, a megelőzőben pedig 100, akkor a Módosításként feltüntetett érték: +180%
  • A kattintások esetében hasonlóan kell számolnunk, mint a Megjelenéseknél
  • A CTR esetében ha most 10% az átkattintási arányunk, a megelőző időszakban pedig 18% volt, akkor a változást így számolja a rendszer: 10-18= -8, tehát 8 százalékpontot romlott az átkattintási arányunk.
  • Az átlagos pozíciónál hasonlóan számol a rendszer, kis módosítással: például most 5,5 az átlagos helyezésünk, de előzőleg 8 volt, akkor 5,5-8= -2,5 a kapott érték. Viszont a helyezésben a kisebb érték a jobb, ezért itt az ellentett értéket kell vennünk. A jelentésben tehát +2,5 lesz, mivel ennyit javítottunk az átlagos pozíción

A jelentésekben szerencsénkre nem ilyen bonyolult átlátni a változás irányát és mértékét, mert a negatív változást piros, a pozitív változást zöld színnel jelölik. Ezen kívül még egy-egy nyíl is mutatja az eltérés irányát.

A Legnépszerűbb oldalak fülön hasonló jelentéseket láthatunk, mint a Legnépszerűbb lekérdezések esetében csupán annyi a különbség, hogy itt mindent az oldalak szempontjából vizsgálhatunk.

Miért lényeges ez a jelentés és az újítás?

Eddig a forgalomra vonatkozó abszolút adatok (megjelenések, kattintások) nem voltak túl pontosak, elsősorban a keresések miatt. Viszont az egyes időszakok összehasonlítására, az optimalizálási folyamat hatásának követésére, a változás figyelemmel kísérésére eddig is használható volt a jelentés. Most viszont az újítás által az aktuális eredményekről is részletesebb adatokat láthatunk.

Korábban a Google Analytics jelentéseiben pontosan láthattuk, hogy egy-egy kulcsszó esetében milyen forgalmat sikerült elérnünk.Ez a jelentés gyakorlatilag megszűnt és a kulcsszavak helyén a “(not provided)” kifejezést láthatjuk a látogatások nagy részénél. Ez a titkosított keresések miatt van (https://). Az organikus forgalmat bonyolító kulcsszavakról tehát nem sok információt kaphatunk a Google Analytics-ből. Általában az organikus forgalom körülbelül 90%-áról tehát nem tudtuk, hogy milyen kulcsszavakról érkezett az Analytics jelentései alapján. Ez a mostani újításnak köszönhetően némileg javult.

Szerintünk nagyon hasznos újításról van szó, mert ezáltal valamelyest visszakapjuk a korábban a Google Analytics-ből eltűnt információkat. Érdemes tehát ezentúl többször figyelni a Webmestereszközökben ezt a jelentést.

Ön szokta figyelni a keresési lekérdezéseket?

→ 12 hozzászólás

Milyen seo, keresőoptimalizálási trendek várhatók 2014-ben?

2013. december 11. · 14 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Facebook · Gyakori kérdések · Hummingbird · Pagerank

A 2012-es és 2013-as év a változások éve volt a Google algoritmusában. Gyakorlatilag néhány hetente megjelentek hivatalos frissítések, de ezeken kívül is folyamatosan finomítják az algoritmust, amely hol nagyobb, hol kisebb hatással van a találati listákra. Igyekeztünk összefoglalni, hogy az elmúlt időszak változásai alapján vélhetően mire kell majd számítani 2014-ben.

Minőségi tartalom

Ez ma már alapkövetelmény. Sőt azt kell mondanunk, hogy önmagában már sokszor nem is elég a klasszikus értelemben vett minőségi tartalom. Egyre inkább lényeges, hogy azok az információk, amelyeket közlünk a látogatókkal ne csak jó minőségűek legyenek (helyes hangnem, helyesírás, stilisztika, minőségi képek, videók, stb.), hanem meg kell ragadniuk a felhasználókat. Ha az általunk felkínált tartalom, vagy termék nem eléggé hat az emberek érzelmeire, nem eléggé kíváncsiak rá, akkor egyszerűen beleolvadunk majd a tömegbe. Ha egy hangzatos kifejezéssel szeretnénk ezt ábrázolni ezt, akkor ma már nem elég, ha a tartalom rendben van, már “szexinek” is kell lennie ahhoz, hogy eredményesek legyünk.

Minőségi tartalom

Linknépszerűsítés, PageRank

Sokan hirdetik, hogy a klasszikus linknépszerűsítés már nem működik és erre nem szabad már energiát pazarolni. Ebben van is némi igazság, de így önmagában nem igaz.

Ha van egy értékes tartalmunk, ami jó esetben ténylegesen érdekli a látogatókat, akkor ez önmagában még nem fogja magára vonni a figyelmet. Ez különösen igaz egy induló oldal esetében. Tehát főleg kezdetben kikerülhetetlen az, hogy ajánljuk a weboldalunkat értékes oldalakra, katalógusokba, stb. Tény viszont, hogy sokkal jobban meg kell választani, hogy hova ajánljuk. Onnan igyekezzünk hivatkozást szerezni, ami ténylegesen értékes és releváns oldal.

Ne legyenek túloptimalizálva a hivatkozásaink (csak kulcsszavas hivatkozás szövegek például). Ne legyen túlzottan gyors az ütemezés, hetente 10-15 linknél többet ne szerezzünk.

Lehetőleg ne egy-egy weboldalról, IP címről szerezzünk sok linket, hanem sok domainről egy-egy hivatkozást.

Ne a statikus oldalrészekben legyenek a bejövő hivatkozásaink (lábléc, oldalsó oszlopok, menü, stb.).

Ha már gyűjtöttünk néhány tucat linket, akkor igyekezzünk olyan tartalmakat feltenni a weboldalunkra, amelyekre jó eséllyel automatikusan képződnek hivatkozások. Például: értékes videók, cikkek, kalkulátorok, terméktesztek, termékbeszámolók, stb.

Lényeges a gyorsaság: ha a saját területünkön kijön egy új termék, hír, akkor a gyorsaság meghatározó. Aki először ad hírt róla arra sokan fognak hivatkozni

TOP- lista készítése: Kicsit régi trükk. Ha a területünkről létrehozunk egy toplistát akkor arra nagyon sokan fognak hivatkozni. Például: Top 10 könyv, Top 10 üzleti laptop, stb.

Lényeges tehát a kreativitás. Egy-egy kreatív megoldással sok hivatkozást gyűjthetünk természeteses módon.

És a lényeg: A linknépszerűsítés tovább él, de új formában! Ezt támasztja alá az is, hogy a múlt héten a Google ismét exportálta a PageRank értékeket.

A PageRank tovább él

Közösségi faktorok

Ezzel már ma, de a jövőben mindenképpen foglalkozni kell. Ennek jelentősége rendkívüli módon felerősödött.

Ha belegondolunk a linknépszerűség is egy korai közösségi faktor. A lényege ugye az, hogy ha értékes a tartalmunk, arra a weboldal tulajdonosok majd hivatkozni fognak. A probléma az, hogy a közösség itt leszűkül a weboldal tulajdonosokra és webmesterekre. Akinek van weboldala, vagy hozzáfér egy weboldalhoz, mert annak szerkesztője, az képes hivatkozással “szavazni”, akinek nincs weboldala, az nem. Aki sok weboldalhoz hozzáfér, az akár vissza is élhet a hivatkozásokkal. Nagyrészt ezt igyekezett kiszűrni a Google a Pingvin (Penguin) frissítéssel.

A közösségi oldalak elterjedésével ezek a korlátok már eltűntek. Bárki regisztrálhat a közösségi oldalakra és bárki “szavazhat” ránk, legyen az bármilyen interakció (megosztás, kedvelés, követés, hozzászólás, stb.)

Magyarországon még mindig a Facebook a leginkább elterjedt közösségi platform. Alapvető tehát, hogy ezzel mindenképpen foglalkoznunk kell.

A Google rendkívüli erőfeszítéseket tesz azért, hogy a Google+ is egyre népszerűbb legyen. Ennek lassacskán kezd megjönni az eredménye, mert a Google+ felhasználók is egyre aktívabbak. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy gyakorlatilag már nem egyszerű közösségi platform, hanem egy átfogó réteg, ami az összes Google szolgáltatást átöleli. Ne feledjük, hogy ami itt történik, arról kristálytiszta információkkal rendelkezik a Google, tehát a későbbiekben még nagyobb hangsúlyt kaphat.

Google+ népszerűsége

Külön említjük, de összeforr a Google Plusszal a legnagyobb videómegosztó, a Youtube. Ezzel szintén érdemes foglalkoznia a legtöbb vállalkozásnak.

Érdemes még számításba venni a Twitter-t (bár nálunk kevésbé elterjedt), a LinkedIn-t és Pinterest-et.

Megbízhatóság, elkötelezés és élmény

Rendkívül fontos faktor a megbízhatóság a keresők szemében. Mi által lesz egy weboldal megbízható?

Csak néhány elem a sok közül:

  • weboldal kora
  • weboldal elérhetősége
  • weboldal gyorsasága
  • weboldal teljesítménye (több szempontból)
  • azonosíthatóság (a weboldalnak legyenek ténylegesen létező arcai a Google Plusszon, Facebookon és ezek legyenek is összekötve a weboldallal)
  • megfelelő linkhálózat
  • megfelelően kiépített közösség
  • közösségünk mérete, aktivitása
  • minél több visszatérő látogató

A látogató elköteleződés ezekkel összefüggésben van. Weboldalunk teljesítménye rendkívül lényeges a Google szemében. Ha a felhasználókat olyan oldalra irányítja, amelynek rossz a teljesítménye, rossz felhasználói élményt nyújt, akkor azok nem lesznek elégedettek. Ez összefügg az eddigiekkel. Lényeges, hogy ismerjük és odafigyeljünk a weboldalunk teljesítményére ilyen téren is.

Megbízhatóság

Strukturált adatok

A Hummingbird algoritmus a Google második nagy lépése a szemantikus működés felé (első volt a Knowledge graph - Tudásháló; nulladiknak mondható a varázskerék, ami azóta megszűnt). Ennek lényege, hogy a kereső megpróbálja “megérteni” hogy az adott kontextusban mire gondolhatott a látogató és eszerint összeállítani a találati listát. A keresőkifejezés “megértése” azonban csak az egyik része a szemantikus keresésnek.

A másik rendkívül lényeges rész, hogy a keresőknek meg kell értenie, hogy az adott tartalomban melyik kifejezés mit jelent. Segíthetünk a keresőnek azzal, ha megjelöljük az adott tartalmi tartalom milyen típusú információt hordoz (értékelés, dátum, szerző, recept hozzávaló, stb.). Érdemes tehát megjelölni a strukturált adatokat a schema.org jelölésrendszere alapján, mely révén a találati listán is különbözhetünk a konkurensektől és nagyobb átkattintási arányokat érhetünk el.

Mobil keresések

A mobil keresések száma rohamosan növekszik. Ma már nem kérdés, hogy egy weboldalnak kell-e platform-független megjelenés. Ezen terület fejlődésének mértéke meghalad minden előzetes várakozást.

Rendkívül szemléletes az a növekedési ütem, amelyet 2013-ban egy konferencián osztott meg Matt Cutts. 2011-ben a Youtube videó megtekintések 6%-a mobileszközről történt. 2012-ben ez a szám már 25%-ra, majd 2013. első felében 40%-ra nőtt. A mobileszközök jelentősége tehát rohamléptében fejlődik.

2014-ben minden vállalkozásnak érdemes számolnia az okostelefonnal rendelkező felhasználókkal. (Ez nekünk is házi feladat.)

Mobil keresések

→ 14 hozzászólás

PageRank frissítés, export - 2013. december 6.

2013. december 07. · 19 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Google update & export · Pagerank

A korábbi ígéretek ellenére tegnap ismét PageRank export volt, azaz frissültek a Google Toolbar PageRank értékei. Érdemes ellenőrizni a változásokat.

http://www.seotools.hu/pagerank.php

→ 19 hozzászólás

ÚJ megjelenést kaphatnak a Google Adwords hirdetések

2013. december 04. · 29 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Google AdWords

Elképzelhető, hogy hamarosan megújul majd a hirdetések megjelenése a Google találati listákon. Az újítás elsősorban az organikus lista feletti hirdetéseket érinti. Jelenleg valószínűleg egy tesztidőszak zajlik, mert a csak a keresések egy részénél látható az új dizájn.

Miben változik a Google AdWords hirdetések megjelenése?

Jelenleg az organikus lista előtt lévő három Adwords hirdetés egy halvány, pirosas-barnás (talán barack színű) háttérrel kiemelve jelennek meg. Ezzel az organikus listától elkülönülve láthatjuk, hogy melyek a fizetett hirdetések.

Google AdWords hirdetései - régi megjelenés

Most viszont egy olyan megjelölést tesztel a kereső, amelyben ez a háttér eltűnik A hirdetéseket egy halvány vonal választja majd el az organikus találatoktól. Az újítást az Egyesült Államokban már néhány hete tesztelik, nemrég azonban már itthon is feltűnt.

Az új megjelenés legnagyobb változása az, hogy minden hirdetésnél látható egy „Hirdetés” felirat, ami egyértelműen azonosítja a fizetett hirdetéseket. A jobb oldali hirdetés lista felett szintén szerepel egy ilyen felirat.

Google AdWords hirdetései - új megjelenés

A tesztelés nem csak az asztali gépeken, hanem mobileszközön is zajlik.

Google AdWords mobil hirdetései

Mit hozhat a Google AdWords újítása?

Egyelőre sok következtetést nem szabad levonni, hiszen még csak egy néha jelentkező, tesztverzióban üzemelő újításról beszélhetünk. Az viszont kétségtelen, hogy, ezáltal jóval feltűnőbbek lehetnek a hirdetések.

Az eredeti megjelenésben az organikus lista feletti hirdetési blokk már nagyon egybeolvad a természetes, nem fizetett találati listával. A háttér nagyon halvány, szinte egybesimul a két rész.

Az újítás által azonban sokkal hangsúlyosabb lehet a hirdetések megjelenése. Ez kétélű fegyver lehet, mert bár a hirdetések feltűnőbbek lesznek, ugyanakkor sokkal jobban fog látszani hogy mi hirdetés és mi nem az.

Egyrészt a kiemelés odavonzza a tekintetet, ami akár növelheti is a hirdetések átkattintási arányát, hatékonyágát.

Elképzelhető viszont, hogy a felhasználók egy része – az egyértelmű megjelölés miatt – elkerüli a fizetet hirdetéseket. Valószínűleg ezért is teszteli a kereső az új megjelenést. Ha az utóbbi hatás lesz erősebb, akkor vélhetően az organikus rész nagyobb szeletet szakít majd a teljes forgalomból. Meglátjuk…

Látta már Ön is az Adwords hirdetések új arculatát?

→ 29 hozzászólás

Mennyi látogatót ér ma egy jó organikus pozíció? (friss tanulmány)

2013. november 28. · 19 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Gyakori kérdések · Érdekességek

Friss tanulmányunkból kiderül, hogy az AdWords hirdetések elterjedése mellett, mit ér ma, 2013-ban egy jó pozíció a találati listán. Több mint 2.000 magyar kulcsszó közel 900.000 megjelenését és 80.000 kattintását vizsgáltuk.

Néha-néha lehet olvasni statisztikákat arról, hogy az USA-ban vagy esetleg Nagy-Britanniában milyen átkattintási arányokat jelent egy-egy jó pozíció. Az érdekessége ezeknek, hogy egész nagy eltérést mutatnak olykor egymáshoz képest, és akkor arról még nem is beszéltünk, hogy vajon itthon milyen értékekre lehet számítani. Ezért eldöntöttük, hogy utánajárunk mit is jelent ma a Google találati listáján, egy átlagos kulcsszó pozíciója az első 10 hely valamelyikén a magyar piacon.

Igyekeztünk minél több szegmens kulcsszavait bevonni a tanulmányba, ezért szerepelnek benne webáruház, turizmus, vendéglátás, marketing, tanácsadói és tartalomszolgáltató weboldalakhoz kapcsolódó kifejezések is.

Fogtunk több mint 2.000 magyar kulcsszót (short tail és long tail kulcsszavakat vegyesen), kizártuk belőle a márkaneveket, vagy kifejezetten már a domain nevekre irányuló kereséseket, mert ezek értelemszerűen magas átkattintást eredményeznek, torz irányba vitték volna a statisztikát. Mi pedig elsősorban azokat a kulcsszavakat akartuk vizsgálni, amik új látogatókat jelenthetnek. (Pl.: az „index” szóra biztosan sokan keresnek és valószínűleg nagy átkattintási aránnyal az index.hu-ra a legtöbben el is jutnak.)

A kulcsszó megjelenések szerint súlyozva számítottuk ki egy pozíció átlagos átkattintási arányát, mert megbízhatóbbnak gondoljuk a népszerűbb, sok megjelenést produkáló kulcsszakavak eredeményeit.

Az alábbi ábrán az látható, hogy az összes keresésből az organikus (ingyenes) pozíciók a forgalom mekkora részét viszik el (2013 év végén).

Mennyi látogatót ér ma a jó pozíció? width=

A grafikonról leolvasható, hogy a találati lista első 5 weboldala számíthat érdemi látogatóra. Illetve meglepő módon, a lap alján található 10. weboldal több látogatót gyűjt be, mint a néhány hellyel előtte állók. Azt feltételezzük, hogy ez azért van, mert a felhasználó nem találta meg fentebb, amit keresett és már lapozna a következő oldalra, legörget a lap aljára, de akkor még rápillant a lap utolsó weboldal találatára és végül mégis csak kiválasztja azt.

Az AOL 2006-ban készített felmérése szerint az 1. pozíció a látogatók több mint 40%-át jelentette. Persze az AdWords hirdetések térnyerése miatt várható volt, hogy ez lecsökken, de ahogy látszik is, épp hogy csak 30% alá.

Sokat lehetne még beszélni a számokról, de azt biztosan kijelenthető, hogy az AdWords hirdetések ellenére továbbra is szép számmal kapnak látogatót az organikus lista weboldalai és foglalkozni kell a keresőoptimalizálással. A statisztikából az is látszik egyébként, hogy egy keresés alkalmával sokan több weboldalt is megtekintenek.

Javítson weboldala pozícióin, és kerüljön be az első 5 találat közé minél több kulcsszóra! További sikeres optimalizálást!

→ 19 hozzászólás

Érdemes még Meta Description elemet használni?

2013. november 20. · 24 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Gyakori kérdések · Matt Cutts

Igen, de nem mindegy hogyan! Néhány mondatos összefoglalója az oldalnak, egyedi tartalommal. Ezzel kapcsolatban Matt Cutts (Google) ismét megválaszolt egy fontos kérdést.

Mi is az a Meta Description?

Mostanában viszonylag kevés szó esik erről az elemről ezért azoknak, akik kevésbé jártasak a keresőoptimalizálásban, néhány mondatban bemutatjuk.

A Meta Description az oldal HEAD részében elhelyezendő meta elem. A következőként néz ki a forráskódban:

<meta name=”description” content=”Ide jön a szöveg, körülbelül 150 karakternyi terjedelemben” />

Ez a szöveg néhány mondatos – kulcsszó gazdag – összefoglalója az oldalnak. Keresőoptimalizálási szempontok mellett azért is fontos, mert gyakran ez a szöveg jelenik meg a találati listán az oldal címe alatt (angol nyelven snippet). Az eredmény listán ezzel a szövegrészlettel segíti a kereső a látogatót abban, hogy el tudja dönteni, melyik weboldalra látogat el. Ha egy jól eltalált, figyelemfelkeltő szövegrészt használtunk, akkor nagyobb az esélyünk az átkattintásra. Ráadásul ha kulcsszavak is vannak benne, a kereső a keresett szót félkövérrel kiemeli, így még figyelemfelkeltőbbek leszünk a találati listán.

Lényeges, hogy csak akkor jeleníti meg a kereső az általunk megadott szöveget a találati listán, ha kellő összhangban van az oldalon lévő tartalommal, tartalmi kiemelésekkel.

Jelentősége látogatószerzés szempontjából

A klasszikus értelemben a keresőben elfoglalt pozícióra gyakorolt hatása valamelyest lecsökkent. Évekkel ezelőtt rendkívül fontos elemnek számított magában az algoritmusban is és (bár mára már kevésbé) továbbra is érdemes vele foglalkozni.

A kereső ugyanis továbbra is kiemeli ezt az összefoglaló szöveget a találati listára, ha relevánsnak találja az aktuális keresés esetén. Ennek megfelelően ez az egyik legelső tartalom, amivel a felhasználó találkozik, még mielőtt landolt volna az oldalon. Ennek megfelelően vétek nem foglalkozni vele. Egy kellő átgondoltsággal kidolgozott, marketinges szemléletű, figyelemfelkeltő leírással ugyanis jelentősen növelhető az átkattintási arányunk ugyanabból a pozícióból. Ha a felhasználó által használt keresőkifejezés is szerepel a leírásban, akkor azt félkövérrel jelenik meg a találati listán, ami szintén feltűnőbbé teszi a weboldalunkat. Mindez azt jelenti, hogy különösebb erőfeszítés nélkül akár jelentős mértékben is növelhetjük a weboldalunk forgalmát.

Mindenképpen azt javasoljuk, hogy adjuk meg a Meta Description elemet minden oldalra egyedileg. Viszont legalább a látogatószerzés szempontjából lényeges oldalakon érdemes kitölteni. Minden oldalon az adott tartalommal összhangban lévő egyedi szöveget alkalmazzunk!

Fontos azt is megjegyeznünk, hogy nem minden esetben ugyanaz a leírás jelenik meg a weboldalunkhoz a találati listán. Ez a keresési lekérdezésenként is változhat, ha a kereső mást tart megfelelőnek az adott keresőkifejezés esetében.

A Google álláspontja

A lenti videóban Matt Cuttsnak tesznek fel egy kérdést, miszerint:

“Szükséges a weboldalam minden lapján egyedi meta descriptiont megadnom?”

A válasz nagy vonalakban az, hogy elviekben egyedi leírást kellene adni minden oldalon, de ha nem tesszük akkor inkább egyáltalán ne adjunk meg semmit, minthogy minden oldalon ugyanazt a szöveget szerepeltetjük.

A legrosszabb megoldás tehát az, ha minden oldalon ugyanaz a Meta Description tartalma. Ez hibaként jelenik meg a Google Webmestereszközökben is.

Mivel ez az elem az oldal tartalmának rövid összefoglalása, minden oldalon egyedinek kell lennie. Ha minden oldalon ismétlődik, akkor azt sugalljuk, mintha minden oldalunk ugyanarról szólna.

Mi lesz ha egyáltalán nem adunk meg leírást? Ez a második alternatíva előnyösebb a leírás duplikálásánál. Ekkor ugyanis a kereső a Meta descriotion elemet kihagyva, a többi tartalomból képez a weboldalunkhoz egy oldalrészletet a találati listára.

Ön milyen meta leírást alkalmaz a weboldala lapjaira? Odafigyel az egyedi szövegekre, ismétlő tartalmat használ, vagy egyáltalán nem foglalkozik vele?

→ 24 hozzászólás

Új rangsorolási módszer a Google AdWords-ben

2013. november 12. · 13 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Google AdWords

Akár csak az organikus találatokat, a fizetett hirdetéseket is egy adott algoritmus szerint rangsorolja a Google. Ez a ragsorolási metódus változott meg nem régen. A képlet kibővült egy új paraméterrel. Mostantól a hirdetésbővítmények is számítanak a hirdetések rangsorolásakor.

Hogyan rangsorolta a Google AdWords a hirdetéseket eddig?

Sok kezdő hirdető (de sokszor még az is aki már régebben hirdet) hiszi azt, hogy az AdWords hirdetések rangsorában csak a megadott licitek számítanak. Ez nem így van, bár kétségtelen hogy a licitek beállítása sok hatással van a hirdetésünk pozíciójára,de  emellett több minden is. Mivel az AdWords egy minőségen alapuló hirdetési rendszer a jó hirdetők olcsóbban jutnak látogatókhoz, mint a kevésbé hozzáértő versenytársaik.

Miként állapítja meg tehát a Google a hirdetésünk pozícióját? Ennek megértéséhez fontos megismerni néhány alapfogalmat. Lehet hogy ez többeknek már ismerős, de annak is fontos megérteni, aki esetleg csak mostanában kezd ezzel foglalkozni. Tehát ezek a fogalmak a következők:

  • Licit, vagy Maximális CPC: az a maximum összeg, amelyet hajlandóak vagyunk fizetni egy kattintásért / látogatásért
  • Minőségi mutató (vagy angolul Quality Score - QS): Egy mérőszám, amely azt mutatja, hogy mennyire vagyunk jó hirdetők. Fontosabb befolyásoló tényezők: kampány felépítés, hirdetések, kulcsszavak, landolóoldal relevanciája egymással, átkattintási arány (CTR)

Ezekről további információkat egy korábbi írásunkban is olvashat itt.

A licitet és a minőségi mutatót összeszorozva kapunk egy értéket. Ez az AdRank érték adta meg, hogy az adott aukcióban hányadik helyet foglaltuk el.

AdRank = QS x Licit

Emiatt nem minden esetben a magasabb licitet beállító hirdető szerepel legelöl. Nézzük meg a következő táblázatot:

Ekkor a hirdetések tehát következő sorrendben jelentek meg a találati listán:

  1. 4. Hirdető
  2. 3. Hirdető
  3. 1. Hirdető
  4. 2. Hirdető

Így volt ez eddig.

Mi változott a Google AdWords rangsorolási elveiben?

Most viszont kibővült a képlet egy új elemmel. Mégpedig azzal, hogy most már a több kattintást ígérő hirdetésbővítményekkel rendelkező szereplők előnyt élveznek ha ugyanolyan az elért AdRank érték.

A hirdetésbővítmények ezentúl közvetlen hatással lehetnek a hirdetésünk pozíciójára. Az újítás elsősorban az első három hirdetést érinti a találati listán, mivel a hirdetésbővítmények itt jeleníthetők meg. Idézet a Google AdWords súgójából:

“bővítmények (például belső linkek) használata esetén a bővítmények becsült hatása beleszámít a hirdetési rangsorba. Ha tehát két versenyben lévő hirdetés ajánlata és minőségi mutatója megegyezik, a rendszer azt a hirdetést jeleníti meg magasabb pozícióban, amely esetén a bővítmények becsült hatása előnyösebb”

Tehát a képlet kibővült az “előnyösebb hatást ígérő hirdetés” faktorral.

Milyen hatással van ez az AdWords hirdetőkre?

A különböző hirdetésbővítmények (webhelylinkek, helybővítmények, stb.) használata eddig is fontos volt. Aki komolyan foglalkozik az AdWords hirdetéseivel, az jó eséllyel már használja is őket. Ez egy egyszerű módja annak, hogy a hirdetések teljesítményét javítsuk. A bővítményekkel különbözni fog a hirdetésünk kinézete, ami például magasabb átkattintási arányt eredményezhet. Ilyen módon tehát javulhat kampányunk teljesítménye is, amivel jobb hirdetőkké válhatunk.

Mostantól viszont gyakorlatilag kötelező lesz alkalmazni ezeket. A Google szerintünk azt sugallja ezzel, hogy ami eddig csak lehetőség volt, mostantól már alapvető követelménynek kell lennie. Aki nem használja az hátrányba kerül a versenytársaival szemben. Szerintünk a hirdetőket ezzel próbálja ösztönözni arra hogy fejlesszék a kampányaikat, használják ki a lehetőségeket és így hatékonyabban és többet költsenek a hirdetésekre.

Kíváncsiak vagyunk a véleményekre az újítás kapcsán. Ön használta már egyébként eddig a hirdetésbővítményeket?

→ 13 hozzászólás

Újítás a Google Webmestereszközökben - részletesebb biztonsági figyelmeztetéseket kapunk megújult helyen

2013. november 05. · 10 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Google Webmaster Tools

Néhány napja egy új, a “Biztonsági problémák” (angolul Security Issues) eszközzel bővült a Google Webmestereszközök. Mostantól egy helyen csoportosulnak a weboldal működtetésével kapcsolatos figyelmeztetések, problémás részek, sőt itt közvetlenül még felülvizsgálatot is kérhetünk honlapunkra.

A Google Webmestereszközök mostani újítása alapvetően a weboldalak biztonságos működtetésében segít nekünk, a honlapok feltörésének gyors figyelmeztetésében lépett előre.

Google Webmestereszközök - Biztonsági problémák

Korábban egy-egy ilyen probléma megoldása – illetve egyáltalán maga a probléma észlelése – sokkal körülményesebb volt. Kulcskérdés egy ilyen helyzetben az, hogy milyen gyorsan ismerjük fel és tudjuk megszüntetni a problémát. Az újítás által mindkét fázis jelentősen lerövidülhet.

Emellett az is nagyon hasznos, hogy minden kapcsolódó jelentést és eszközt egy helyen találunk és bővült is a szolgáltatott információ.

Mit nyújt az új Biztonsági problémák eszköz?

Figyelmeztetést kaphatunk a weboldalunkkal kapcsolatban, akár rosszindulatú kóddal bővült a weboldalunk, akár spam tartalmat helyeztek el rajta. Csoportosítva jeleníti meg a problémás részleteket és akár konkrét példaoldalt is mutat ahol felfedezte a problémát és azt is megadja hogy mikor történt ez.

Még ennél is fontosabb hogy konkrét kódrészleteket is kiemel nekünk a Google Webmestereszköz, ezzel jelentősen leegyszerűsítve a kutatást.

Google Webmestereszközök - Biztonsági problémák

Google Webmestereszközök - Biztonsági problémák

Emellett elindult még egy újdonság, ahol javaslatokat kapunk arról, hogy mi a teendő, ha feltörték az oldalunkat. Itt gyakorlatilag lépésről lépésre végigvisznek minket a tennivalókon. Ezek nagyon hasznos tanácsok.

Mindezek ellenére mi azt javasoljuk, hogy ha valakinek feltörik az oldalát akkor – az egyszerűbb eseteket kivéve – keressük meg a webmestert, vagy esetleg kérjünk segítséget a tárhelyszolgáltatótól. A legtöbb esetben nem elegendő megszüntetni a problémát, ettől ugyanis még legközelebb is feltörhetik a weboldalunkat. Igyekezzünk megtalálni a gyenge pontot és befoltozni a réseket.

Az új eszköz arra is lehetőséget ad, hogy egyszerűen kérjük a felülvizsgálati kérelmet, rögtön a Webmestereszközökben.

Google Webmestereszközök - Biztonsági problémák

Ha még nem használná a Google Webmestereszközöket, akkor feltétlenül kezdje el weboldala ellenőrzését:
http://www.google.com/webmasters/tools/?hl=hu‎

Mi hasznosnak találjuk ezt az újítást. Önnek törték már fel weboldalát?

→ 10 hozzászólás

Számít az, hogy hány lapból áll a weboldalam? - avagy a két hentes esete

2013. október 29. · 20 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Gyakori kérdések · Matt Cutts

Néhány órája válaszolt egy olvasói kérdésre Matt Cutts, a Google WebSpam elleni csapatának vezetője. Lefordítva ez volt a kérdés: “Egy sok lapból álló weboldal jobb helyezéseket érhet-e el a lapok számossága miatt?” Ez egy érdekes kérdés. Mivel többször megkérdeztek már minket is ebben a vonatkozásban, úgy gondoltuk, hogy több weboldal tulajdonost érdekelhet ez a téma.

A videó itt tekinthető meg:

A válasz összefoglalva az, hogy közvetlenül a lapok számossága nincs hatással a helyezésre. Tehát attól, hogy sok lapunk van, még nem biztos, hogy automatikusan előnybe kerülünk a versenytársainkkal szemben. A sok lap viszont jóval több eszközt ad a kezünkbe, mint ami egy pár lapos weboldal esetében rendelkezésünkre áll. Több aloldal több bejövő hivatkozást hozhat, vagy több kulcsszóra juthatunk előre, ami már kézzelfogható előnyt jelenthet.

Kevés lappal is lehet jó pozíciót elérni?

Elvileg és gyakorlatilag is igen, de mi mégsem ajánljuk ezt a taktikát. Még mindig rengeteg olyan weboldallal találkozunk, ahol csak 4-5 lapot töltenek fel tartalommal (főoldal, egy-két szolgáltatás oldal és a kapcsolat oldal). Néha persze ezek is jó helyet foglalnak el a találati listákon. Sok paraméter szerepel a keresők algoritmusában, illetve nem minden szegmensben ugyanakkora a verseny sem.

A videóban elhangzottak alapján az ilyen honlapok tehát nincsenek közvetlen hátrányban azért, mert kevés lapból épülnek fel. Ugyanakkor az ilyen weboldalak optimalizálása jóval nehezebb. Kevesebb hivatkozás mutat az aloldalakról a lényeges lapokra, néhány kulcsszóra alapozzák a forgalom összességét, kevésbé lehet operálni a belső hivatkozásokkal, stb. Mindenképpen könnyebb dolgunk van tehát, ha több lappal gazdálkodhat a weboldalunk és ezek száma időről időre növekszik.

Hasonló a helyzet, mintha két hentesboltot néznénk. Mindkettőnek ugyanaz a beszállítója, de az egyik sütve is árulja a hurkát, kolbászt. Az utóbbinál jó eséllyel sokan meg is reggeliznek, mielőtt megveszik a húst, amiért elküldte őket az asszony.

A több lap mellett szól még az is, hogy egy összetettebb, sok lapból álló weboldal összegészében nagyobb forgalmat és több konverziót érhet el, mint a fő kulcsszóra első helyet elfoglaló weboldal.

Milyen weboldalaknál használható nagyon jól a sok lap?

A legjobban talán a tényleg soklapos (akár tízezres nagyságrendű) weboldalak tudják kihasználni a lapjaik értékét. Ilyenek például a webáruházak, listing site-ok, hirdetési oldalak, tartalomszolgáltatók, stb.

Ezeknél alapvető adottság, hogy sok lapból állnak. A pozíció javításához viszont elengedhetetlen az, hogy a rengeteg aloldalt megfelelően használjuk ki. Nem szabad “elvesztegetni” a rendelkezésre álló eszközöket. Gyakran találkozunk olyan esettel, hogy a webáruház tulajdonosa nem megfelelő link-szerkezetet alkalmaz az oldalon belül. Egy-egy ilyen oldal optimalizálásához azonban ez elengedhetetlen.

További érvek a több lap mellett

A néhány lappal rendelkező weboldalak összes forgalma egy-egy kulcsszótól függ. Ha ezekre nem szerepel jól a weboldal, akkor csak “döcög az üzlet”. Ha viszont szó szerint nem mindent egy lapra teszünk fel, hanem több oldal bonyolítja a weboldalra érkező forgalmat, akkor könnyebb dolgunk lehet. Több különböző kulcsszó megcélzásához viszont több aloldal szükséges, tehát érdemes folyamatosan bővíteni a lapok számát még egy egyszerűbb weboldal esetében is. Használjunk például long-tail kulcsszavakat is az elsődleges kulcsszóra való optimalizálás mellett. Az ilyenek már rövidtávon is jó eredményt hozhatnak, de segíthetik a végső célt is.

Aki landol az oldalunkra és tájékozódni szeretne a vállalkozásunk témakörében, az jó eséllyel szívesen vesz néhány értékes cikket, információt, tartalmat, stb. És akkor megint visszakanyarodtunk a már agyon szajkózott “értékes tartalom” fontosságához.

Az értékes tartalom több bejövő hivatkozást is hozhat (nem beszélve a többi on-site paraméterről: oldalon eltöltött idő, visszafordulási arány, stb. hatásáról), ami szintén növeli a weboldalunk értékét és így a helyezéseken is javíthat. Ezt el is mondja Matt Cutts a videóban. Illetve megemlít még egy lényeges dolgot, mégpedig azt, hogy az aloldalak külön kulcsszavakra legyenek relevánsak. Ezzel megerősítve azt, hogy az nem előnyös, ha például minden egyes cikket ugyanarra a kifejezésre optimalizálunk.

Sok példát lehetne felhozni, ahol egy néhány lapos weboldal is jól szerepel a találati listákon. Jogos lehet a kérdés: “Hogyan lehetséges ez?”. Mindig fontos hangsúlyozni, ezért még egyszer megemlítjük, hogy nem minden szegmensben ugyanakkora a verseny, illetve sok a változó a rangsorolási algoritmusban és nem mindig érdemes egy-egy tulajdonságot kiemelni a sok közül.

A sok lap tehát inkább eszköz az előre jutáshoz, mint közvetlen előny. A kérdés tehát ez: Ön már kihasználja-e ezeket a lehetőségeket? Süt már kolbászt a weboldalán? :)

→ 20 hozzászólás

Google Hummingbird - Első tapasztalatok, meglátások

2013. október 09. · 29 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Hummingbird

Mint már korábban beszámoltunk róla, nemrég új motor került a Google korábbi algoritmusa helyre. A mostani bejegyzésben összegyűjtöttünk néhány eddigi tapasztalatot, tippet, amely hasznos lesz az új Google Hummingbird-del való munka során.

Google Hummingbird - Első tapasztalatok, meglátások

Mekkora változást jelent a Hummingbird algoritmus?

A Google szerverein biztosan radikális változást jelentett egy teljes körű motor csere. Ilyenkor jellemzően nem csak az algoritmus változik, hanem a weboldalakról tárolt adatok, illetve azok tárolási formája is.

Kifelé - tehát felénk - véleményünk szerint jelenleg még kevésbé látható az új motor igazi ereje. Ez támasztja alá az is, hogy a bejelentés előtt 1 hónappal ugyan már megtörtént az algoritmus csere, de radikális változás mégsem történt a találati listákon. A most hétvégén érkezett Pingvin 2.1 első ránézésre jobban megmozgatta a találati listákat.

Ugyanakkor az új algoritmus motor révén biztosan új lehetőségek nyílnak meg és valószínűleg, a közeljövőben kijönnek algoritmus frissítések, melyek érintik majd a találati listákat.

A korábbi keresési mechanizmushoz képest, a Google nagy lépést tett a valódi szemantikus keresés (lehetősége) felé. A szemantikus jelentés alapú keresést jelent, melyre korábbi Hummingbird bejegyzésünkben adtunk is egy gyors példát.

Az eddigi SEO stratégia már használhatatlan?

Nem, egyáltalán! Az új algoritmusba beépültek a korábbi rangsorolási elvek tapasztalatai, tehát a SEO munkálatok folyamatai alapvetően nem változtak. A finomításokra persze reagálni kell, illetve a SEO munkálatokat ennek tudatában kell folytatni. A SEO ma már nem csak néhány paraméter helyes beállítását jelenti, hanem komplexebb feladatok összessége.

A változás az első tapasztalatok és beszámolók alapján elsősorban a kulcsszavak tekintetében történt. Kevésbé kell egy-egy konkrét kulcsszóra "élezni" a tartalmat. A legjobb megoldás az – amit már többször is említettünk – hogy elsősorban a látogatóknak írjuk a tartalmakat és nem a keresőnek. Ugyanakkor továbbra is tartsuk szem előtt a végső célt. Az új algoritmus elsősorban arra törekszik, hogy ne csak konkrét kulcsszavakra adjon releváns találatokat, hanem viszonylag egyszerű kérdésekre adjon választ, már a találati listán.

Várhatóan ez elsősorban a mobil kereséseknél lesz nagy előny, hiszen az asztali gépeken egyelőre viszonylag kevesen fognak begépelni egy mondat hosszúságú kérdést. Ezzel szemben az okostelefonok révén, a felhasználók gyakran használnak hang-vezérelt kereséseket. Itt gyakrabban fognak feltenni olyan kérdéseket, amelyekre a Google új algoritmusa egyből választ tud adni.

Mire kell még jobban odafigyelni?

Mivel egyre elterjedtebbek a mobil keresések, mindent meg kell tenni ahhoz, hogy a mobilos vagy tabletes felhasználók felhasználói élménye minél magasabb legyen. Lényeges megjegyezni, hogy ezek a Hummingbird előtt is fontosak voltak, viszont most már szinte kikerülhetetlenek. Néhány fontos paraméter, ami számíthat ebben a tekintetben:

  • Legyen a tartalom könnyen elérhető: Ne használjunk túl kicsi betűtípusokat, túl nagy képeket. Vegyük figyelembe ezen eszközök korlátait.
  • Legyen mobilos verziója a honlapnak: ezeken senki sem szeret oldalra gördíteni, maximum le és fel. Sok egyéb szempontból is előnyös a mobilos verzió elkészítése. Erre több megoldás is van: mobilos verzió készítése a weboldalnak, mobil app fejlesztés, és a legtöbb átlagos felhasználó számára a reszponzív dizájn a leginkább megfelelő.
  • Legyen a weboldal gyors, ne kelljen sokat várni a betöltődésre. Ne feledjük el, hogy a mobilinternet gyorsasága még közel sincs olyan szinten, mint a kábeles interneté.
  • “Mértékletes” tartalom: Nagyon fontos hangsúlyozni, hogy ezt a pontot kritikusan kezeljék azok, akiknek egyébként is kevés tartalom van a weboldalukon. A kellő mennyiségű releváns tartalom elengedhetetlen keresőoptimalizálás szempontjából. Ugyanakkor túlzásban sem szabad esni, mert a túl hosszú szövegeket nem fogják elolvasni a látogatók, különösen igaz ez a mobilos felhasználókra. Meg kell találnunk tehát az optimális arany középutat.
  • Megkapó címek és bevezetések: egyre inkább oda kell figyelnünk arra, hogy a tartalmak elején már “megfogjuk” a látogatót. Ha az első néhány másodpercben nem egyértelmű számára az, hogy nálunk megtalálta amit keres, akkor jó eséllyel el fogja hagyni az oldalunkat. A magas visszafordulási arány, alacsony oldalon töltött idő, stb. ronthatja a weboldalunk megítélését.
  • Ügyeljünk arra, hogy az értékes és érdekes tartalmaink könnyen megoszthatók legyenek az egyes médiumokban.

Megnőtt a különböző médiumok fontossága

A szemantikus web egyik lényege, hogy nem csak a megjelenített tartalom relevanciája számít, hanem egy tartalom jelentése, vagy relevanciája több különböző faktorral együtt nyeri el a végső jelentését. Ha például mobiltelefonokkal foglalkozik az oldalunk, de a külső faktorokból nem ez látszik, akkor a végső jelentés kicsit félresiklik, a weboldalunk nem fog az elvárásoknak megfelelően teljesíteni.

A Google egyre inkább integrálja a közösségi szolgáltatását a Google+-t az egyéb szolgáltatásai fölé. Ezzel egy időben az egyéb közösségi médiumok jelentősége is megnő (Facebook, saját blog, Twitter, és a többi). Nagyon lényegesek a különböző értékelések, vélemények, stb. szerte a weboldalunkon és a köré épített médiumokban is. Fontos, hogy a témában a közönségünket minél több médiumon keresztül megtaláljuk. A klasszikus optimalizálási megoldásokat és az egyes közösségi médiumokat tehát kombináltan kell használnunk.

Egyre lényegesebb a webergonómia is

Amióta léteznek weboldalak rendkívül fontos témakör a webergonómia. Az információk könnyen emészthető formában jelenítsük meg. Könnyen megosztható legyen a felhasználó számára. Az kitűzött célok egyértelműek legyenek és az egész weboldalunk annak elérését szolgálja.

Ha például egy webáruházban a látogató már a vásárlás mellett döntött, de nem találja a "Megrendelés", "Kosárba" lehetőségeket, akkor jó eséllyel nem fogja sokáig keresni, hamar tovább áll. Negatív élménye lesz, nem fog visszatérni, nem lesz a közösségünk tagja, és várhatóan maga a vásárlás is elmarad.

Mi maradt a klasszikus keresőoptimalizálásból?

Nagyon fontos, hogy a klasszikus SEO elemei továbbra is élnek és beleszámítanak a rangsorolási faktorokba. Például:

  • Releváns, értékes tartalom
  • Keresőbarát programozói megoldások
  • Valóban értékes és életszerű bejövő hivatkozások (Ne csak a PageRank értékeket vegyük figyelembe)
  • Weboldal megbízhatóság
  • Letisztult forráskód
  • Weboldal szerkezet
  • stb.

Merre tart a keresőoptimalizálás?

Mint a fentiekből is látszik, egyre komplexebb feladattá válik a keresőoptimalizálás. A bejegyzésünkben írt szempontok már Hummingbird algoritmus előtt is fontos volt, de véleményünk szerint ezek a mostanra még nagyobb hangsúlyt kaptak.

Várjuk a saját tapasztalataitokat, véleményeteket is.

→ 29 hozzászólás