Új rangsorolási módszer a Google AdWords-ben

2013. november 12. · 13 hozzászólás

Kategóriák: Google AdWords

Akár csak az organikus találatokat, a fizetett hirdetéseket is egy adott algoritmus szerint rangsorolja a Google. Ez a ragsorolási metódus változott meg nem régen. A képlet kibővült egy új paraméterrel. Mostantól a hirdetésbővítmények is számítanak a hirdetések rangsorolásakor.

Hogyan rangsorolta a Google AdWords a hirdetéseket eddig?

Sok kezdő hirdető (de sokszor még az is aki már régebben hirdet) hiszi azt, hogy az AdWords hirdetések rangsorában csak a megadott licitek számítanak. Ez nem így van, bár kétségtelen hogy a licitek beállítása sok hatással van a hirdetésünk pozíciójára,de  emellett több minden is. Mivel az AdWords egy minőségen alapuló hirdetési rendszer a jó hirdetők olcsóbban jutnak látogatókhoz, mint a kevésbé hozzáértő versenytársaik.

Miként állapítja meg tehát a Google a hirdetésünk pozícióját? Ennek megértéséhez fontos megismerni néhány alapfogalmat. Lehet hogy ez többeknek már ismerős, de annak is fontos megérteni, aki esetleg csak mostanában kezd ezzel foglalkozni. Tehát ezek a fogalmak a következők:

  • Licit, vagy Maximális CPC: az a maximum összeg, amelyet hajlandóak vagyunk fizetni egy kattintásért / látogatásért
  • Minőségi mutató (vagy angolul Quality Score - QS): Egy mérőszám, amely azt mutatja, hogy mennyire vagyunk jó hirdetők. Fontosabb befolyásoló tényezők: kampány felépítés, hirdetések, kulcsszavak, landolóoldal relevanciája egymással, átkattintási arány (CTR)

Ezekről további információkat egy korábbi írásunkban is olvashat itt.

A licitet és a minőségi mutatót összeszorozva kapunk egy értéket. Ez az AdRank érték adta meg, hogy az adott aukcióban hányadik helyet foglaltuk el.

AdRank = QS x Licit

Emiatt nem minden esetben a magasabb licitet beállító hirdető szerepel legelöl. Nézzük meg a következő táblázatot:

Ekkor a hirdetések tehát következő sorrendben jelentek meg a találati listán:

  1. 4. Hirdető
  2. 3. Hirdető
  3. 1. Hirdető
  4. 2. Hirdető

Így volt ez eddig.

Mi változott a Google AdWords rangsorolási elveiben?

Most viszont kibővült a képlet egy új elemmel. Mégpedig azzal, hogy most már a több kattintást ígérő hirdetésbővítményekkel rendelkező szereplők előnyt élveznek ha ugyanolyan az elért AdRank érték.

A hirdetésbővítmények ezentúl közvetlen hatással lehetnek a hirdetésünk pozíciójára. Az újítás elsősorban az első három hirdetést érinti a találati listán, mivel a hirdetésbővítmények itt jeleníthetők meg. Idézet a Google AdWords súgójából:

“bővítmények (például belső linkek) használata esetén a bővítmények becsült hatása beleszámít a hirdetési rangsorba. Ha tehát két versenyben lévő hirdetés ajánlata és minőségi mutatója megegyezik, a rendszer azt a hirdetést jeleníti meg magasabb pozícióban, amely esetén a bővítmények becsült hatása előnyösebb”

Tehát a képlet kibővült az “előnyösebb hatást ígérő hirdetés” faktorral.

Milyen hatással van ez az AdWords hirdetőkre?

A különböző hirdetésbővítmények (webhelylinkek, helybővítmények, stb.) használata eddig is fontos volt. Aki komolyan foglalkozik az AdWords hirdetéseivel, az jó eséllyel már használja is őket. Ez egy egyszerű módja annak, hogy a hirdetések teljesítményét javítsuk. A bővítményekkel különbözni fog a hirdetésünk kinézete, ami például magasabb átkattintási arányt eredményezhet. Ilyen módon tehát javulhat kampányunk teljesítménye is, amivel jobb hirdetőkké válhatunk.

Mostantól viszont gyakorlatilag kötelező lesz alkalmazni ezeket. A Google szerintünk azt sugallja ezzel, hogy ami eddig csak lehetőség volt, mostantól már alapvető követelménynek kell lennie. Aki nem használja az hátrányba kerül a versenytársaival szemben. Szerintünk a hirdetőket ezzel próbálja ösztönözni arra hogy fejlesszék a kampányaikat, használják ki a lehetőségeket és így hatékonyabban és többet költsenek a hirdetésekre.

Kíváncsiak vagyunk a véleményekre az újítás kapcsán. Ön használta már egyébként eddig a hirdetésbővítményeket?

Ha tetszett:
Megosztom

13 hozzászólás érkezett ↓

  • 1 zsolt // 2013. november 12. 15:50

    Hello Kungl Úr, ez is egy kitűnő értesítés. Köszönjük!

    Hirdetésbővítményeket nem használtunk, de most már fogunk :) Van egy ehhez kapcsolódó téma - ami az organikus találatok megjelenítésére van hatással: a mikroformátumok. Ez elvileg (még) nem befolyásolja a helyezésedet, de a taláalti oldalon több linkkel- nagyobb csindadrattával lehet megjelenni, így valószínűleg nagyobb CTR-t lehet produkálni az organik találati oldalakról.

    Eddig azért halogattuk a forráskód mikroformátumos bővítését, mert lusták voltunk specifikálni a fejlesztőknek, akik egyébként is úgy el vannak úszva, hogy soha nem jutottak volna hozzá ehhez a másodlagos fontosságú feladathoz. Most viszont nem rég a webmaster tools lehetőséget ad arra, hogy te magadnak kijelöld az oldaladon megfelelő adatblokkokat, így talán megúszható, hogy a proggereknek szólni kelljen. Ha ezzel kapcsolatban van tapasztalat, akkor szívesen meghallgatom.

  • 2 Szécsi Tamás // 2013. november 12. 17:28

    Az webmestereszközök adatkiemelő funkciójával kapcsolatos tapasztalatokra én is kíváncsi lennék! A weboldalam főoldalára beállítottam, de nem nagyon akarja megjeleníteni a gugli, lassan 2 hónapja.

    Egyébként a cikk érdekes, csak azon csodálkozom, hogy ilyen sokat vártak vele, mivel a hirdetés bővítmények már nagyon régen elérhetőek.

  • 3 Area51.hu // 2013. november 12. 17:28

    Számomra teljesen nyilvánvaló, hogy ha a rendszer (jelen esetben adwords) lehetőséget ad további paraméterek megadására, ami jobb konverziót is hozhat, akkor élek vele! Örülök, hogy ezt most számításba is veszik! :-)

  • 4 Kungl Zsolt // 2013. november 12. 18:24

    Re. #1
    Igen, a bővített kivonatok és a strukturált adatok szintén nagyon fontosak. Illetve egyre fontosabbak is lesznek a Hummingbird algoritmusban. Mindenképpen érdemes definiálni őket.
    KZs

  • 5 Karácsonyfa // 2013. november 12. 18:25

    Tulajdonképpen közvetett módon ez idáig is befolyásolta a helyezést… ha volt jól működő hirdetésbővítményünk, akkor nagyobb arányban kattintottak a hirdetésünkre, ez növelte a CTR-t, ez pedig a Quality Score-t… Valószínűleg tényleg a top3 helyezés elbírálásánál lehet szempont, hogy kinek a bővítményei jobbak…

  • 6 Nemes Bertalan // 2013. november 13. 07:02

    Igaz még csak kóstolgatjuk az Adwords-t és annak lehetőségeit, de mindig szívesen olvassuk és próbáljuk alkalmazni az ilyen hasznos tanácsokat.
    Épp most készülünk egy újabb kampány elindítására, úgyhogy pont jókor jött az információ. Köszönjük.

  • 7 Fodor Ákos // 2013. november 13. 08:09

    Köszönöm az infót. Kérdésem, mi a helyzet a dinamikus kampányokkal? Ott semmi ilyet nem lehet (vagy nem tudok róla, hogy lehet) megadni. Erre hogyan alkalmazható ez?

  • 8 Simon András // 2013. november 13. 08:47

    Sajnos Google Adwords hirdetésekkel eddig nem sikerült foglalkoznom, azt viszont tudom, hogy a Struktúrált Adatszerkezeteket segítségével lehet jelentős látogató növekedést elérni. Egy éve 2012 novemberében kezdtem el használni a Google webmestereszközök által ajánlott Struktúrált Adatszerkezeteket (http://schema.org/) egy általam karbantartott oldalon, ezt vegyítettem microadatokkal és az oldalon helytelenül használt h1, h2.. tageket is próbáltam logikusan használni. Ezzel azóta jelentős forgalomnövekedést sikerült elérni az oldalon. Van ugyan a Google webmestereszközöknek adatkiemelő funkciója, ahogy azt Szécsi Tamás említette, viszont ennek tárháza véleményem szerint sokkal kisebb szintű jelenleg mint, ahhoz képest amit pl.: http://schema.org/ al be lehet jelölni az oldalon. Ennek használatához azonban a weboldal tartalmi részét érdemes struktúrába szervezni (ez egy meglévő oldal esetén akár nagyobb átalakítással is járhat, weboldal készítés előtt meg érdemes utánajárni), a könnyebb bejelölés érdekében.

  • 9 Dani // 2013. november 13. 09:36

    Sziasztok!

    A bővítményeket, mint a telefonszám, címet már amióta van használom a hirdetéseknél.
    A belső linkeken is gondolkodtam, de ténylegesen nem használtam.
    Webmestereszközök strukturált adatokat már jobban átolvasgattam, de egyelőre ezek beállításának módját még nem igen értelmeztem.

  • 10 Nun Monika // 2013. november 13. 10:56

    Igen, használjuk, a telefonszám bővítményt, a térképet és a webhelylinkeket is. Ez utóbbival 3-5 további sales oldalt tudok megjeleníteni, amit váltogat a Google, és akár megnevezett célcsoportra lehet célozni az adott szolgáltatási vagy termékkörön belül. Nekünk ezzel jók a tapasztalataink.

  • 11 Span82 // 2013. november 13. 18:27

    Köszönöm az értékes információkat, ez a cikk is nagyon hasznos számomra.

  • 12 Krisztián Gábor // 2013. november 14. 15:19

    Ez egy remek lehetőség arra, hogy alacsonyabb költségért hirdessünk. Az a remek, hogy valóban működik a dolog. Most már van jó pár hónapnyi tapasztalatom ezzel és mindig elemzem a konkurenciát is tartalmilag. Ebből látszik, hogy tényleg átláthatóan értékelnek és alkalmazzák is azt. Sokszor ekézem a google-t bizonyos “szolgáltatásai” miatt, de ebbe eddig nem tudtam belekötni.

    Azt viszont szintén látom, hogy sokan, akik az adwords-ben hirdetnek, valami csodaszernek tekintik azt és a mögöttes tartalommal nem foglalkoznak. Emiatt gyakorlatilag rengeteg pénzt kidobnak feleslegesen, hiszen egy kis tartalomfejlesztéssel és odafigyeléssel komolyan csökkenteni lehet a költségeket és növelni a profitot.

    Üdv. Gábor

  • 13 Kiss Dániel // 2014. január 28. 15:34

    Kedves Zsolt!

    Eddig nem használtunk hirdetésbővítményt, nem tudtuk, hogy ekkora szerepe van. Viszont a 10-es osztályozó listán jó számokat szoktunk kapni, vagyis s a relevanciával eddig sem volt gond.

    Köszi az infót: Dani

Hozzászólás

(Kerüljük a kulcsszavakat a névben)
* Kötelező mező. Az e-mail cím nem jelenik meg a blogon.