Hatékony Google AdWords kampányok futtatásának egyik elengedhetetlen eszköze

2011. november 09. · 10 hozzászólás

Kategóriák: Google AdWords

Google AdWords

Egy profitorientált weboldal élete nem áll meg a keresőoptimalizálás elvégzése után sem. Több olyan fontos lehetőség is van, amely lényeges egy jól működő weboldal üzemeltetéséhez és magasabb bevételek eléréséhez.

Az elkövetkezendő néhány cikkben bemutatunk néhány olyan ismeretet, amely jelentősen növelheti bevételeit, illetve profitvesztés nélkül csökkentheti a költségeit.

Első lépésként az Adwords hirdetésekkel kapcsolatosan szeretnénk hasznos információkat ismertetni. A Google Adwords szolgáltatást talán nem kell senkinek bemutatni. Ezen eszköz megfelelő működtetése azonnal érezhető és kézzel fogható előrelépést jelenthet egy weboldal életében. Ha szeretné megismerni milyen paraméterek beállításával csökkentheti költségeit anélkül hogy a forgalom is csökkenne, akkor olvassa el cikkünket.

Google AdWords a Minőségen alapuló hirdetési felület

Mivel ez a hirdetési forma a keresőoptimalizálással szemben folyamatos költséget jelent elengedhetetlen, hogy tisztában legyünk a pontos működésével. E nélkül nehézkesen működtethetünk optimális és költséghatékony kampányokat.

Sokan azt hiszik, hogy a fizetett hirdetések esetében csak az számít, hogy milyen magas liciteket állítottunk be az egyes kulcsszavak esetében. Tény hogy a licit is nagyon sokat számít, de a következőkben ismertetjük, hogy milyen egyéb lényeges paraméterek szerepelnek még a képletben és hogyan lehet optimális kampánybeállításokkal és változatlan költségekkel jóval nagyobb forgalmat és bevételt generálni a fizetett hirdetésekből.

Mi a Minőségi mutató, vagy Quality Score

A Google egyik legalapvetőbb irányelve az hogy a felhasználók élménye a legfontosabb, hiszen ha jól tudják használni, “szeretik” a rendszert, akkor nem fognak másik keresőt használni. Ezt tartja szem előtt az organikus találati lista felállításánál és a fizetett hirdetések esetében egyaránt. Igyekszik minél relevánsabb találati listát összeállítani a kereső felhasználó számára, hogy az rövid úton megtalálja amit keres.

Nincs ez másként a fizetett hirdetések esetében sem, a különbség csak az, hogy itt kibővül a képlet az általunk megadott licitekkel. Ennek ellenére nem csak a licit mértékét veszi figyelembe a fizetett hirdetések sorrendjének megállapításakor. Itt is előnyt élveznek az olyan hirdetések, amelyek relevánsak a keresett kifejezéssel és kiszolgálják az igényeket. Erre hozta létre a Minőségi mutató szerinti aukciós rendszert. A Minőségi Mutató, vagy Quality Score nagyban befolyásolja a kampányunk életét, a szükséges liciteket. Az AdWords tehát tulajdonképpen egy minőségen alapuló PPC hirdetési rendszer.

Ami meghatározza a Minőségi mutatót

A Minőségi mutató egy összetett algoritmus alapján kerül meghatározásra és nagyban befolyásolja a kampányunk költségeit, teljesítményét. A jó minőségű értékes hirdetések és “jó” hirdetők alacsonyabb licittel is jobb pozíciót érhetnek el a rosszul teljesítő társakkal szemben.

Először is lényeges, hogy a Minőségi mutató alatt nem csak a kulcsszavakhoz rendelt 1-10-ig skálázott értéket értjük a jelentésben. Létezik egy másik minőségi mutató is, ami az egész fiókra érvényes, ez azonban nem publikus. A minőségi mutatóban a következő elemek játszanak nagy szerepet:

  • CTR (ClickThrough Rate – Átkattintási arány)
  • Kulcsszó relevancia
  • Landoló oldalak minősége
  • Hirdetések minősége, relevanciája
  • A fiók korábbi teljesítménye

Igazából, ha belegondolunk ezekek az értékek összefüggenek egymással is és együttesen eredményezik a kampány hatékonyságát, akár jó az, akár nem.

CTR - Átkattintási arány

Számítása a következőképpen történik:

CTR = Kattintások száma / Megjelenések száma * 100

Ha nagyon sokszor megjelenik a hirdetésünk, viszont kevesen kattintanak rá, akkor az azt jelenti, hogy nem megfelelően céloztuk a hirdetéseinket. Túl általános kifejezéseket használtunk, nem elég megnyerők a hirdetéseink szövegei, stb.

A Minőségi mutató megállapításakor csak azokat a megjelenéseket számítja a rendszer, amikor a felhasználó pontosan az általunk megadott kifejezésre keresett. Tehát például, ha általános egyezéssel hirdetünk a “példa kifejezés” kulcsszóra, akkor a hirdetésünk megjelenik a “jó példa”, “minta kifejezés” és “negatív példa” stb. keresési kifejezésekre. A minőségi mutató számításába csak akkor számít bele, ha valaki pontosan a “példa kifejezés”-re keresett. Egyéb esetekben nincs hatással a minőségi mutatóra, amellett, hogy megjelenhet a hirdetés.

Fontos megjegyezni, hogy a Display hálózaton futó kampányok CTR értékei nem számítanak a minőségi mutató számításakor, hiszen ez nem csak a rajtunk múlik, nagyban függ a megjelenítés helyétől, formájától, stb.

Kulcsszó relevancia

Nagyon fontos, hogy a hirdetéseink és a landoló oldalak egymással összhangban legyenek. Ez azt jelenti, hogy ha hirdetünk egy kulcsszóra, akkor ahhoz kapcsolódjon a megjelenített hirdetés és a landoló oldal is egyaránt. Ez úgy érhető el, hogy egy hirdetéscsoportban csak szorosan egymáshoz kapcsolódó kifejezéseket helyezünk el. Ha túlságosan sok kifejezés szerepel a hirdetéscsoportban, akkor nem tudunk olyan hirdetéseket készíteni hozzájuk, amelyek megfelelően harmonizálnak velük. Hasonlóan a keresőoptimalizáláshoz a szinonimák külön kulcsszónak számítanak. Nem mindegy, hogy “kerti bútorok”, vagy “kültéri berendezés” stb. A hirdetéscsoportok feladata gyakorlatilag az, hogy megfelelően csoportosíthatók legyenek a kulcsszavak és azokhoz releváns hirdetéseket tudjunk megadni.

A harmónia alapfeltétele, hogy a hirdetésben lehetőleg szerepelnie kell a keresett kifejezésnek, de erről a későbbiekben még lesz szó.

Landoló oldalak minősége

Nagyon fontos, hogy azok az oldalak, ahova a fizetett hirdetések érkeznek megfelelő felépítésűek és tartalmúak legyenek. Ha a látogató nem találja meg amit keres már a landoló oldalon, akkor rohamosan csökken az esélyünk hogy teljesíteni fogja a konverziót, az általunk kitűzött célt. Ezzel szemben a Minőségi mutató megállapításakor nem a konverziók száma a mérvadó, egy jó minőségű oldalnak nem muszáj konverziót is elérnie, sokan nem is használják a konverziókövetést.

Sokkal fontosabb, hogy a landoló harmóniában legyen a kulcsszavakkal és a használt hirdetéssel. A landoló oldal minőségét, relevanciáját az AdsBotok mérik fel. Ez hasonló, mint a keresőrobotok az organikus listán. Amikor megadunk egy landoló oldalt a kampányban, akkor az AdWords robotja minden esetben átvizsgálja és a tartalom, kulcsszósűrűség alapján eldönti, hogy mennyire releváns a keresett kifejezéssel és a hirdetéssel, stb.

Mint említettem nagyon fontos a felhasználói élmény is. Ennek megfelelően például az oldal betöltődésének gyorsasága is nagyon fontos. Ha lassan nyílik meg az oldal akkor a felhasználó is megunja a várakozás és máshol fog keresgélni.

A fiók előélete

A Minőségi mutató megállapításakor nagy szerepet játszik a fiók múltbéli teljesítménye is. A korábban jól teljesítő fiók egyfajta bizalmat élvez a Google szemében, aminek hatására előnyhöz juttatja azokat a hirdetőket, akik már bizonyítottak. A megállapítás sajnos fordítva is igaz. Ha egy fiók a múltban nagyon rosszul teljesített, rossz mutatókkal futottak a kampányok, akkor nagyon nehéz kijavítani a hibát. Gyakran előfordul egy cég életében, hogy hiábavaló a jó beállítás, a kampányok újragondolása. A kampány hatékonysága nem nő és nem tudják csökkenteni a liciteket azonos pozíció mellett. Sajnos gyakran előfordul, hogy új fiókot kell létesíteni, mert a régi fiók korábbi rossz teljesítménye ellehetetleníti a hatékony működést. Ha sokáig rosszul működött a fiók, akkor tehát érdemes lehet “tiszta lappal” egy új fiókot létrehozni.

Ha tetszett:
Megosztom

10 hozzászólás érkezett ↓

  • 1 Nun Monika // 2011. november 09. 14:08

    Tetszett, jól összerakott írás. Arra szeretnék rákérdezni, hogy kulcsszavaim között a konkurens cégek nevei, terméknevei is szerepelnek, ezek a szavak természetesen nem szerepelhetnek az én landing oldalamon. Mégis 10/10-es minőségnek vette a Google az oldalt és valóban a legjobban teljesítő kulcsszavaim is ezek lettek. (Biztosítás témáról van szó.) Hogy lehet optimalizálni a hirdetéseimet a konkurencia kulcsszavaira?

  • 2 Kungl Zsolt // 2011. november 09. 15:46

    A keresőoptimalizáláshoz hasonlóan ez is többváltozós algoritmus. A paraméterek együttes hatását kell figyelembe venni minden esetben. A landoló oldalak esetében nehézkes lehet kissé a megfelelő relevancia az adott “konkurencia-kulcsszavak” esetében, de ez valamelyest ellensúlyozható.

  • 3 Nun Monika // 2011. november 09. 17:21

    Köszönöm. Vagyis lehetséges az, hogy a kulcsszavakat a Google is csoportosítja magának és adott mondjuk terméknévhez elraktároz egy bizonyos kulcsszókészletet? A kulcsszó ötleteket, amiket kínál a fiókban a többi hirdetőtől veszi?

  • 4 Mátyás // 2011. december 29. 23:25

    Pár hónapja elkezdtem hirdetni az adwordsben. Két hónap folyamatos kampány után (havi 150-200 ezer Ft) azt vettem észre, hogy az eddig hónapok óta jól teljesítő Google találataim eltűntek, olyan szinten, hogy az 1-2 pozícióból konkrétan a tizedik oldalig sem találtam!

  • 5 Mátyás // 2012. január 02. 15:58

    Esetleg találkoztatok már ilyennel?

  • 6 Janovszki Barnabas // 2012. január 03. 16:49

    Szia! Igen, én találkoztam… Sajnos… Annak idején több hónapig hirdettünk AdWords-el is az oldalt, de még a hirdetés előtt is a két fontosabb kulcsszóra az első 3-ban voltunk stabilan több, mint egy évig. Amíg fizetett hirdetésként más kulcsszavakra is a hirdezett helyen jöttek a kattintások, nem is esett vissza az eredeti 2 kulcsszóra az oldal. (az volt a 2 legfontosabb kulcsszó). Úgy gondoltuk, hogy a többi kulcsszóra nem hoz annyi plusz bevételt, hogy megérje fizetni a kattintásokért, megszüntettük a fizetett hirdetést. kb 1 hónap után a második találati oldalra került az előtte jól működő 2 kulcsszóra a találat, majd még pár hónap alatt a 3-4-ik oldalig vetett vissza. Az oldalon nem változtattunk semmit, csak fizettünk más kulcsszavak hirdetéséért. Korrekt egy ilyen nagy cégtől, hogy büntet, amiért nem fizetek…

    Üdv,
    Barna

  • 7 Kungl Zsolt // 2012. január 03. 16:57

    #4-6

    Véleményem szerint csak véletlen egybeesés a két jelenség. Valószínűleg más áll a visszaesés mögött. A fizetett hirdetések semmilyen hatással nincsenek az organikus listában elfoglalt helyezésre.

    Üdv,
    KZs

  • 8 Janovszki Barnabás // 2012. január 03. 19:44

    Hát, ezt többen állítják, de nekem akkor is eléggé gyanús a dolog, főleg, hogy más is találkozott hasonlóval. Csak mi lennénk ennyire gyanakvóak?

  • 9 Tasi Ildikó // 2012. január 25. 12:31

    Sziasztok!

    Nem tudom, kihez fordulhatnék a kérdésemmel, gondoltam hátha tudtok nekem rá választ adni. Alig több, mint egy hete indítottam az Adwords kampányt. A fiók új, nincs előélete. Számomra érdekes és érthetetlen dolgot fedeztem fel. Max. CPC automatikus 24 Ft. Az egyik kulcsszó minőségi mutatója 10/10, CTR 33,33%, az első oldali ajánlatbecslés 1 Ft, legfelső oldali ajánlatbecslés 17 Ft, ennek ellenére 1 kattintásért 24 Ft-ot számoltak fel. Átl. pozíció 2,8. Miből adódhat az, hogy a felszámított ár még a legfelső oldali ajánlatnál is magasabb, holott az első oldali ajánlat 1 Ft?

  • 10 Albecz János // 2012. december 01. 21:05

    Üdvözlök Mindenkit!
    Cégünk nemrég próbálkozik hirdetni AdWords kampányok futtatásával.Véleményünk szerint rengeteg beállításon múlik, hogy eredményes lesz-e a hirdetés? Első nekifutáskor pár óra leforgása alatt 50 érdeklődő érkezett az oldalunkra. További tanulmányok alapján elmondhatjuk, hogy aki AdWords kampányokkal kezd, napi szinten folyamatosan ellenőrizze, állítsa időközönként a lehetőségeket fiókjában. Mi legalábbis így teszünk, és igaz nincs már pár óra alatt 50 érdeklődő az oldalunkra, van átlagban 15-25, akikből viszont konkrét ügyfeleink vannak.

Hozzászólás

(Kerüljük a kulcsszavakat a névben)
* Kötelező mező. Az e-mail cím nem jelenik meg a blogon.