Milyen seo, keresőoptimalizálási trendek várhatók 2014-ben?

2013. december 11. · 14 hozzászólás

Kategóriák: Facebook · Gyakori kérdések · Hummingbird · Pagerank

A 2012-es és 2013-as év a változások éve volt a Google algoritmusában. Gyakorlatilag néhány hetente megjelentek hivatalos frissítések, de ezeken kívül is folyamatosan finomítják az algoritmust, amely hol nagyobb, hol kisebb hatással van a találati listákra. Igyekeztünk összefoglalni, hogy az elmúlt időszak változásai alapján vélhetően mire kell majd számítani 2014-ben.

Minőségi tartalom

Ez ma már alapkövetelmény. Sőt azt kell mondanunk, hogy önmagában már sokszor nem is elég a klasszikus értelemben vett minőségi tartalom. Egyre inkább lényeges, hogy azok az információk, amelyeket közlünk a látogatókkal ne csak jó minőségűek legyenek (helyes hangnem, helyesírás, stilisztika, minőségi képek, videók, stb.), hanem meg kell ragadniuk a felhasználókat. Ha az általunk felkínált tartalom, vagy termék nem eléggé hat az emberek érzelmeire, nem eléggé kíváncsiak rá, akkor egyszerűen beleolvadunk majd a tömegbe. Ha egy hangzatos kifejezéssel szeretnénk ezt ábrázolni ezt, akkor ma már nem elég, ha a tartalom rendben van, már “szexinek” is kell lennie ahhoz, hogy eredményesek legyünk.

Minőségi tartalom

Linknépszerűsítés, PageRank

Sokan hirdetik, hogy a klasszikus linknépszerűsítés már nem működik és erre nem szabad már energiát pazarolni. Ebben van is némi igazság, de így önmagában nem igaz.

Ha van egy értékes tartalmunk, ami jó esetben ténylegesen érdekli a látogatókat, akkor ez önmagában még nem fogja magára vonni a figyelmet. Ez különösen igaz egy induló oldal esetében. Tehát főleg kezdetben kikerülhetetlen az, hogy ajánljuk a weboldalunkat értékes oldalakra, katalógusokba, stb. Tény viszont, hogy sokkal jobban meg kell választani, hogy hova ajánljuk. Onnan igyekezzünk hivatkozást szerezni, ami ténylegesen értékes és releváns oldal.

Ne legyenek túloptimalizálva a hivatkozásaink (csak kulcsszavas hivatkozás szövegek például). Ne legyen túlzottan gyors az ütemezés, hetente 10-15 linknél többet ne szerezzünk.

Lehetőleg ne egy-egy weboldalról, IP címről szerezzünk sok linket, hanem sok domainről egy-egy hivatkozást.

Ne a statikus oldalrészekben legyenek a bejövő hivatkozásaink (lábléc, oldalsó oszlopok, menü, stb.).

Ha már gyűjtöttünk néhány tucat linket, akkor igyekezzünk olyan tartalmakat feltenni a weboldalunkra, amelyekre jó eséllyel automatikusan képződnek hivatkozások. Például: értékes videók, cikkek, kalkulátorok, terméktesztek, termékbeszámolók, stb.

Lényeges a gyorsaság: ha a saját területünkön kijön egy új termék, hír, akkor a gyorsaság meghatározó. Aki először ad hírt róla arra sokan fognak hivatkozni

TOP- lista készítése: Kicsit régi trükk. Ha a területünkről létrehozunk egy toplistát akkor arra nagyon sokan fognak hivatkozni. Például: Top 10 könyv, Top 10 üzleti laptop, stb.

Lényeges tehát a kreativitás. Egy-egy kreatív megoldással sok hivatkozást gyűjthetünk természeteses módon.

És a lényeg: A linknépszerűsítés tovább él, de új formában! Ezt támasztja alá az is, hogy a múlt héten a Google ismét exportálta a PageRank értékeket.

A PageRank tovább él

Közösségi faktorok

Ezzel már ma, de a jövőben mindenképpen foglalkozni kell. Ennek jelentősége rendkívüli módon felerősödött.

Ha belegondolunk a linknépszerűség is egy korai közösségi faktor. A lényege ugye az, hogy ha értékes a tartalmunk, arra a weboldal tulajdonosok majd hivatkozni fognak. A probléma az, hogy a közösség itt leszűkül a weboldal tulajdonosokra és webmesterekre. Akinek van weboldala, vagy hozzáfér egy weboldalhoz, mert annak szerkesztője, az képes hivatkozással “szavazni”, akinek nincs weboldala, az nem. Aki sok weboldalhoz hozzáfér, az akár vissza is élhet a hivatkozásokkal. Nagyrészt ezt igyekezett kiszűrni a Google a Pingvin (Penguin) frissítéssel.

A közösségi oldalak elterjedésével ezek a korlátok már eltűntek. Bárki regisztrálhat a közösségi oldalakra és bárki “szavazhat” ránk, legyen az bármilyen interakció (megosztás, kedvelés, követés, hozzászólás, stb.)

Magyarországon még mindig a Facebook a leginkább elterjedt közösségi platform. Alapvető tehát, hogy ezzel mindenképpen foglalkoznunk kell.

A Google rendkívüli erőfeszítéseket tesz azért, hogy a Google+ is egyre népszerűbb legyen. Ennek lassacskán kezd megjönni az eredménye, mert a Google+ felhasználók is egyre aktívabbak. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy gyakorlatilag már nem egyszerű közösségi platform, hanem egy átfogó réteg, ami az összes Google szolgáltatást átöleli. Ne feledjük, hogy ami itt történik, arról kristálytiszta információkkal rendelkezik a Google, tehát a későbbiekben még nagyobb hangsúlyt kaphat.

Google+ népszerűsége

Külön említjük, de összeforr a Google Plusszal a legnagyobb videómegosztó, a Youtube. Ezzel szintén érdemes foglalkoznia a legtöbb vállalkozásnak.

Érdemes még számításba venni a Twitter-t (bár nálunk kevésbé elterjedt), a LinkedIn-t és Pinterest-et.

Megbízhatóság, elkötelezés és élmény

Rendkívül fontos faktor a megbízhatóság a keresők szemében. Mi által lesz egy weboldal megbízható?

Csak néhány elem a sok közül:

  • weboldal kora
  • weboldal elérhetősége
  • weboldal gyorsasága
  • weboldal teljesítménye (több szempontból)
  • azonosíthatóság (a weboldalnak legyenek ténylegesen létező arcai a Google Plusszon, Facebookon és ezek legyenek is összekötve a weboldallal)
  • megfelelő linkhálózat
  • megfelelően kiépített közösség
  • közösségünk mérete, aktivitása
  • minél több visszatérő látogató

A látogató elköteleződés ezekkel összefüggésben van. Weboldalunk teljesítménye rendkívül lényeges a Google szemében. Ha a felhasználókat olyan oldalra irányítja, amelynek rossz a teljesítménye, rossz felhasználói élményt nyújt, akkor azok nem lesznek elégedettek. Ez összefügg az eddigiekkel. Lényeges, hogy ismerjük és odafigyeljünk a weboldalunk teljesítményére ilyen téren is.

Megbízhatóság

Strukturált adatok

A Hummingbird algoritmus a Google második nagy lépése a szemantikus működés felé (első volt a Knowledge graph - Tudásháló; nulladiknak mondható a varázskerék, ami azóta megszűnt). Ennek lényege, hogy a kereső megpróbálja “megérteni” hogy az adott kontextusban mire gondolhatott a látogató és eszerint összeállítani a találati listát. A keresőkifejezés “megértése” azonban csak az egyik része a szemantikus keresésnek.

A másik rendkívül lényeges rész, hogy a keresőknek meg kell értenie, hogy az adott tartalomban melyik kifejezés mit jelent. Segíthetünk a keresőnek azzal, ha megjelöljük az adott tartalmi tartalom milyen típusú információt hordoz (értékelés, dátum, szerző, recept hozzávaló, stb.). Érdemes tehát megjelölni a strukturált adatokat a schema.org jelölésrendszere alapján, mely révén a találati listán is különbözhetünk a konkurensektől és nagyobb átkattintási arányokat érhetünk el.

Mobil keresések

A mobil keresések száma rohamosan növekszik. Ma már nem kérdés, hogy egy weboldalnak kell-e platform-független megjelenés. Ezen terület fejlődésének mértéke meghalad minden előzetes várakozást.

Rendkívül szemléletes az a növekedési ütem, amelyet 2013-ban egy konferencián osztott meg Matt Cutts. 2011-ben a Youtube videó megtekintések 6%-a mobileszközről történt. 2012-ben ez a szám már 25%-ra, majd 2013. első felében 40%-ra nőtt. A mobileszközök jelentősége tehát rohamléptében fejlődik.

2014-ben minden vállalkozásnak érdemes számolnia az okostelefonnal rendelkező felhasználókkal. (Ez nekünk is házi feladat.)

Mobil keresések

Ha tetszett:
Megosztom

14 hozzászólás érkezett ↓

  • 1 Duli Judit // 2013. december 11. 21:20

    2009-ben vásároltuk meg a tudásanyagot, ami nagy segítségemre volt és van ma is.
    Időnként fellapozom (ugyanis saját magamnak kinyomtattam), az ott tanultakból merítve készítettem el a weboldalamat, ami jó néhány kulcsszóra a Google találati listáján az első oldalon jelenik meg.
    Aminek nagyon örülök és köszönöm a könyv szerzőinek, hogy a frissített változatot ingyenesen le lehet tölteni.
    Sok új, hasznos információ van benne átfogó tudásanyag.
    Mindenkinek figyelmébe ajánlanám, aki tudni szeretné, hogy mitől és hogyan juthat a weboldala jobb helyzetbe a keresőkben.

  • 2 Szabó Gábor // 2013. december 11. 22:56

    Pár éve követem figyelemmel a seotools blogját és nagyon jó dolognak tartom, hogy rengeteg aktuális és friss témával foglalkozik és ezek a témák megjelennek a Keresőoptimalizáslás lépésről lépésre c. anyagban, melyet én is megvettem, de kacérkodom a gondolattal, hogy a Nagy Webkalauzzal is bővítsem a honlappal kapcsolatos marketing és SEO ismereteimet.

    2014-ben úgy gondolom tovább fog finomodni a google algoritmusa, így még jobban oda kell majd figyelni a trendek követésére és a keresőoptimalizálás részleteire.

  • 3 Monori Tamás // 2013. december 12. 07:03

    Egyik weboldalam a termografus.hu amely valamelyest néptelen kulcsszó,ezért alkalmat ad kísérletezgetésre.

    Ha a termográfus (tehát ékezetes) kulcsszóra keresek több különböző találatot ad a google.

    Ha a termografus (tehét ékezet nélküli) kulcsszóra keresek megjelennek sorra azok a weboldalak amelyekre linkek mutatnak az oldalamról de a termografus kifejezést egészen biztosan nem tartalmazzák.

    Tehát:
    1. különbség van az ékezetes és ékezet nélküli keresések eredményei között
    2. van hatása a linkeknek, de csak az ékezet nélküli kereséskor.

    Saját magam arra következtettem,hogy számítanak a linkek, számítanak a kulcsszavak,de mindíg akkor és ott ahol és amikor várom.

    Jó volna többet megtudni a google ékezetes és ékezet nélküli működése közötti különbség okáról ‘

  • 4 Monori Tamás // 2013. december 12. 07:12

    Bocs a fentiekből egy szó kimaradt !

    Saját magam arra következtettem,hogy számítanak a linkek, számítanak a kulcsszavak,de NEM mindíg akkor és ott ahol és amikor várom !

  • 5 Lac Tom // 2013. december 12. 08:22

    A weboldal kora.
    Hány éves domain számít jónak?

  • 6 Krisztián Gábor // 2013. december 12. 08:36

    Köszönjük szépen az összefoglalót Istvánnak, tényleg remek oldal a seotools.hu.

    Az ékezetes keresőkifejezésekkel kapcsolatban azért annyit szeretnék megjegyezni, hogy nyilván van összefüggés a találatok és a szavak relevanciája között, hiszen a google folyamatosan arra törekszik, hogy a leginkább megfelelő tartalmat adja a keresőkifejezésekre. A magyar nyelv remek példája annak, hogyan fejlődik a google keresőmechanizmusa. Régen mindenki hozzá volt szokva, hogy ékezetek nélkül írt be kifejezéseket, domain neveket. Aztán megjelent a google magyar nyelvű keresője és az emberek nagy része már nem gondolkozott azon (hiszen magyarul beszél a kereső), hogy ékezettel vagy anélkül keressen. Már csak nagyon ritkán találkozom azzal, hogy az organikus találatokban egy magyar nyelvű kifejezésre az ékezet nélküli formára legyen több találat.

    A két forma között leginkább akkora különbség van, mint a helyesen és helytelenül (elgépelve, nyelvtanilag hibásan) leírt keresések között. Főleg azóta, amióta a fordítójuk is javul és már egész szépen “megtanult” magyarul.

    A termográfus kulcsszó annyira speciális, hogy nem is csodálkozom, ha különbséget tesz a google az ékezetes és ékezet nélküli forma között. Nyilván sokan vannak, akik ékezet nélkül adják meg oldalukon ezt a kifejezést kulcsszónak, ezért lehet, hogy ekkora különbség mutatkozik a két keresési kifejezés találati listájánál.

    Lehet, én gondolom rosszul, de ha nem valamilyen szakszó vagy speciális kifejezésről van szó, akkor nem érdemes az ékezet nélküli formára “gyúrni”, illetve azokat a találatokat nézegetni.

    Üdv. Gábor

  • 7 Rottex cikkek // 2013. december 12. 09:07

    Korrekt összegyűjtés, szerintem minden lényeges benne van egyet kivéve, méghozzá a linkmarketing terén a PR cikkekben rejlő lehetőségek! Persze érdemes megfontolni, hogy mely oldalakat vesszük számításba (mind látogatottság, mind linkerő, mind ár tekintetében).

  • 8 NeS // 2013. december 12. 11:23

    Nem kell semmit csinálni csak várni és pakolni a tartalmat a weboldalra !!
    Addig még be nem jut az első lapra az oldal érdemes venni egy 50-100 ezer tagból álló közösséget a facebookon és máris több a látogató!

    Nem szabad leragadni a googlenál , bing,yahoo,facebook,email.stb ezekkel lehet felhozni az oldalt és nem a googleval ! Csak várni kel ,ki kel várni és nem szabad most semmit elhinni senkinek ,hogy mit és hogy kel csinálni! Ezek mind csak feltételezések és külföldi sitekon található kétségbeesések !

    Ki nevet a végén :D

  • 9 Hideg van // 2013. december 12. 16:16

    Érdekes ! Én 2 hónapja csináltam a weblapom és google szinte semmi, pár elsőnek megírt bejegyzésem első helyen van az biztos ,de nem lehet mindent elsőnek megírni sem + ez nagy baromság a google- től mert elve mondjuk a frisset kellene előrébb tenni nem a 5 éves és lejárt dolgokat !

    Már nagyon tele van a t.köm a google-val

  • 10 Petrás Andor // 2013. december 14. 14:12

    A 2014-es SEO trendek felsorolásánál nem biztos, hogy ekkora jelentőséget kell tulajdonítani a közösségi médiának. Rendben van, hogy a Facebook-ról tömegeket lehet átmozgatni (még ha ez csökkenő tendenciát mutat is), rendszerint pocsék konverzióval, de ez ettől még nem jelentős SEO tényező.

    Nem látjuk, hogy a több száz lájkot kapott bejegyzések bármi előnyt élveznének a találati listán, a Google hivatalosan többször közölte, hogy ez nincs is így, átfogó külsős tesztek készültek a G plus-ra vonatkozóan és nincs szó arról, hogy ez változna.

    Így azzal a bekezdéssel merek vitatkozni. :)

  • 11 Kungl Zsolt // 2013. december 14. 15:39

    Re.: #10

    Nem azt mondtuk, hogy ha valaki kap több száz lájkot akkor automatikusan jól fog szerepelni az organikus találati listákon. A keresők - saját bevallásuk szerint is - több száz paramétert figyelnek a rangsoroláskor.

    A Google és a Bing már 2010-ben hivatalosan is elismerte, hogy számítanak a közösségi faktorok.

    Mi azt írtuk, hogy a közösségi faktorok jelentősége felerősödött és ez szerintünk így is van. Az nem mondtuk, hogy ez mindenható, illetve azt sem hogy a közösségi forgalomból várható a legtöbb konverzió. Ez utóbbi egyébként szegmens függő is.

    Üdv,
    KZs

  • 12 Rácz-Akácosi Attila // 2013. december 17. 23:08

    @Petrás Andor: a sok lájkot kapó cikkek valóban nem kapnak jó helyezést automatikusan, hiszen akkor a sokszor 5-25.000 lájkkal rendelkező trash oldalak posztjai foglalnák el a találati listák első oldalait, viszont ezekkel ritkán találkozni a Google-ben.

    Bármilyen furcsa is: akkor van haszna SEO szemszögből a közösségi média használatának és a megosztások szerzésének, ha az nem közvetlen SEO céllal működik.
    Gondolok itt arra, mint amikor valaki csak kényszerből van jelen a Google Pluszon, és csak addig jut el, hogy a saját linkejit megossza, de egyéb közösségi aktivitás nincs. Az ilyen jellegű megközelítésnek nem sok SEO haszna lesz.

    Viszont ha hasznos tartalmat állít elő a célpiaca számára, az nagyon sok minden egyebet beindít közvetetten, pl. a természetes linképülést, brandépítést is.

    Van jelentősége annak, hogy egy oldal hány megosztást kap, de az, hogy egy barkácsáruházat telerakunk millió cicás lájkmágnes képpel, nem nyerő stratégia.
    Érdemes több lépésben gondolkozni, és arra fókuszálni, hogy a lájkok hatására mi indul majd be.
    Ahogy szokták az internet nagy öregjei mondani: az internet forradalmát nem a technológia jelenti, hanem a közösségek.

  • 13 Kidd Dániel // 2013. december 27. 15:27

    Kedves SEOTOOLS!

    Nagyon érdekes cikk, többször is elolvastam és köszi az információkért.
    Folyamatosan követem a seotools posztokat a facebookon is.
    Nem csak követem, de be is tartom az itt leírtakat.

    Üdv!

  • 14 Tóth Gergely // 2014. április 15. 07:01

    Köszönöm a hasznos információkat. Meglátásom szerint az algoritmus változások középpontjában a tényleges pozitív látogatói folyamatok kerülnek központban (olyan látogatások, amelyekből konverzió születik).

    Ezzel együtt pedig, napjaink terjedő algoritmus manipulálási formáját, a “mesterséges látogatások” kiszűrését veszi majd célba, amely a pozitív látogatói folyamatot utánozza szoftveres, vagy humán-erő segítségével. (például mesterséges ajánlatkérés, letöltés, stb).

Hozzászólás

(Kerüljük a kulcsszavakat a névben)
* Kötelező mező. Az e-mail cím nem jelenik meg a blogon.