Doorway kapuoldalak - Újra frissül a Google algoritmus és az irányelvek is

2015. március 20. · 17 hozzászólás

Kategóriák: Google update & export

A Google nemrég bejelentett egy frissítést, amely elsősorban a kapu, előszoba, vagy angolul doorway oldalak ellen hivatott fellépni. Ezek az oldalak a legtöbb esetben rossz felhasználói élményt nyújtanak, ezért a Google nagy erőkkel harcol ez és az egyéb hasonló megoldások ellen. Az élesítés a közeljövőben várható.

Mi is az a kapuoldal, vagy doorway page?

Többféle kapuoldal létezik. A lényegük az, hogy a keresőnek látszólag értékes tartalmat mutatnak (azért, hogy nagy forgalmat generáljanak), de a felhasználók általában nem kapnak más információkat, hanem mindig ugyanarra az oldalra jutnak.

Ezek az oldalak egy-egy kulcsszóra lettek optimalizálva és tipikusan a támogatandó oldal kulcsszavaival relevánsak és viszonylag optimalizáltak. Mivel elég specifikusak az adott témára könnyen elérik a jobb helyezést. Elsősorban tehát a céloldal támogatására hivatottak. A látogató általában vagy automatikusan átirányításra kerül a céloldalra, vagy csak annak irányában tud továbblépni az oldalról. Ma már több “finomabb” megoldást is ide sorolunk. Néhány klasszikus eset:

Több lap, vagy domain nagyon hasonló a kulcsszóra lett optimalizálva:

Egy weboldalon belül több különböző lap nagyon hasonló kulcsszóra lett optimalizálva:

  • 1. lap kulcsszava: “laptop javítás”
  • 2. lap kulcsszava: “laptop szerviz”
  • 3. lap kulcsszava: “laptop javító”
  • stb.

Ilyen lehet akár az is, ha több városra próbál egy valójában helyhez kötött cég optimalizálni (nincs minden helységben üzlete):

  • 1. lap kulcsszava: “laptop javítás Szeged”
  • 2. lap kulcsszava: “laptop javítás Érd”
  • 3. lap kulcsszava: “laptop javítás Pécs”
  • stb.

A klasszikus eset: kombinálva egy kliens oldali átirányítással

Ez esetben a kereső által érzékelt tartalom releváns a kulcsszóra, de a felhasználót valójában egy másik oldalra irányítja a böngésző. Ez esetben több egyéb irányelvet is megszeg az oldal, hiszen az ilyen oldal mást mutat a keresőnek, mint a felhasználónak.

Miért nem jó ez a keresőnek?

Természetesen itt is a már rengetegszer említett felhasználói élmény van a középpontban. Ezek a megoldások elsődleges célja az, hogy a találati lista minél nagyobb szeletét megkaparintsák az adott kulcsszóra. Többször megkerestek minket is ilyen kéréssel:

“Az a cél, hogy az én cégem legyen az top tízben az összes találat…”

Ezáltal a felhasználó nem tud válogatni a lehetőségek közül, végül mindig ugyanoda fog jutni, akármelyik találatot is választja.

Mire kell figyelnünk?

Mindenképpen érdemes elolvasni a Google által kiadott közleményt, amelyben találhatók ellenőrző kérdések is, amelyeket érdemes megfontolni.

Igazából ezeket a megoldásokat eddig sem javasoltuk. Sőt, ha belegondolunk, itt van átfedés a spam-szerű tartalomépítéssel is, amely a Panda algoritmus egyik ellensége volt. Továbbra is be kell tehát tartani az alapvető szabályokat. (Egy utópisztikus világban mondhatnánk azt is, hogy hallgassunk az igazságérzetünkre és ne akarjuk hasonló etikátlan megoldással indokolatlan piaci előnyhöz jutni.) Természetesen minden jó szándékú igyekezet ellenére is bele lehet szaladni a büntetésbe, ezért érdemes a következőket figyelembe venni:

  • kerüljük lehetőleg a kliens oldali átirányításokat és inkább szerver oldalit használjunk
  • ne szóljon minden egyes tartalom ugyanarról, vagy nagyon hasonló kulcsszóról
  • ne készítsünk több weboldalt ugyanarra, vagy nagyon hasonló a kulcsszóra
  • a keresőoptimalizálás során kerüljük az olyan oldalakat, amelyekről csak egy irányba lehet haladni (az Adwords landoló oldalakat ezért is érdemes különválasztani és noindexessé tenni)
  • az egyes oldalak kulcsszavai különbözzenek kellő mértékben
  • legyen elérhető minden (keresőoptimalizálás szempontjából lényeges) oldal keresőbarát hivatkozáson keresztül a weboldalunk más lapjairól

Érdekelne minket, hogy Ön talákozott-e már olyan esettel, ahol a keresőben több találatról is kiderült, hogy ugyanahhoz a céghez tartozik? Várjuk a visszajelzéseket.

Ha tetszett:
Megosztom

17 hozzászólás érkezett ↓

  • 1 Csongrádi László // 2015. március 20. 13:21

    Kíváncsi leszek rá, hogy fog működni. Régóta leírták már a néhány oldalból álló mini site-okat is, aztán azóta is virágoznak…

  • 2 Varju Sándor // 2015. március 20. 14:29

    Mi a helyzet azokkal az oldalakkal, akik blogot vezetnek. Óhatatlan hogy több olyan oldaluk legyen, amelynek ugyanaz, vagy hasonló a témája. Akkor ezek büntetés alá kerülnek?

  • 3 Zsolt // 2015. március 20. 15:03

    Ezek ellen az oldalak ellen régóta küzd, eredménytelenül. A google keresőalgoritmusa a bonyolultsága miatt szinte kezelhetetlen, és a saját elveivel szemen köpve magát, olyan weboldalakat jelentet meg, az első helyen, amik semmilyen irányelveket nem tartanak szemelőt.
    Sőt jobban hagyatkozik a saját tárolt adataira, mint bármilyen más szempontra.

    Egy rövid történet mennyire sallang, mennyire illúzió a Google szövegelése, mennyire nem számít neki semmi. Elkészült egy weboldal 4 évvel ezelőtt. Az eredeti oldal pocsék volt, és a helyezése is.
    3 éve elkészült egy másik oldal az eredeti helyett. Szabványos volt w3c körbenyalta a zöld színével, gyors volt mint a villám, keresőoptimalizáltságában kiváló, folyamatosan javítva lett ha bármilyen szabvány változott. Ez a weboldal hozta az elvárt szintet amit a keresőoptimalizálásnak a szabványosságnak hozni kellett.
    928.000 találatból hamar az élre tört és birtokolta az első helyet.
    Az már mindegy, hogy milyen okból, de ez a jól szuperáló oldalt, 2 év után át kellett adni egy agyoniskolázott csapatnak, akik egy új rendszert építettek rá. Ez a rendszer se nem volt szabványos, se nem volt kulcsszóoptimalizált a tartalmak szinte nem is tartalmazták a kulcsszavakat, ami a Google irányelveivel teljesen szemben ment. Ami a legjobban kiakasztott, hogy a főoldalon egyetlen egy fogadó kép volt, a neve fooldalkép.JPG (alig hibás). A weboldal immár 1 éve üzemel, és a találati listán most jelenleg a harmadik helyet foglalja el. Ha erre akarnék építeni egy konkurens oldalt nem lehet onnan letaszítani, és nem fogod megérteni miért is van ez! Ennek az oldalnak nem hogy az első helyen de az első 900.000-ben sem szabadna bent lennie.
    Erre képen röhög a volt ügyfél, hogy tessék, itt van a csoda Pisti, akik lekajálja a weboldalkészítést és a „kereső optimalizálást”, neki most olcsóbb, és amit a mi cégünk magyarázott az hazugság, és csak lehúztuk!
    Ezzel csak annyit akartam mondani, hogy a Google jobban ad a saját szerverein tárolt adatokra, mint arra, hogy az igazán releváns találatokat jelentesse meg. A találati lista régóta tele van szeméttel, évek óta küzdelem, hogy az igazán releváns találatokat jelentessen meg, eredménytelenül, úgy hogy közben azt állítja most még jobb eredményekkel dolgozik.
    Akkor köszönöm neked google az árukeresős oldalak találatait, amik már hónapok óta nem elérhetők.
    A mobilos használhatóságra is most mindenki össze pisilte magát, most 6x annyi megrendelés érkezett mobilos oldalra, mint szokott. De ez is csak riogatás, semmivel sem fognak a mobil eszközökön kereső emberek jobb találatot kapni, mint ami most van.
    17 éve készítünk weboldalakat és optimalizálunk keresőrendszerekre. Irányelveket érdemes betartani, és törekedni kell a szabványosságra, és minél ügyfélbarátabbá kell tenni a weboldalt. De nem kell bedőlni minden egyes Google közleménynek.

    Zárómondatként, hiszem ha látom gugli :)

  • 4 Zöldhulladék elszállítás - Korfanti Gábor // 2015. március 20. 15:05

    Egy-egy szolgáltatást végző vállalkozások akkor miről írjanak cikkeket? A kulcsszavak is szinte azonosak, mint a felsorolásban is. Főleg úgy, hogy a gugli barátunk mutatja meg mire keresnek az emberek.Jól kitalálták ezt is. Miért nem lehet egy cégnek több hasonló weboldala? Számtalanszor bebizonyosodott, hogy az egyik oldal másban erősebb, mint a másik és fordítva is igaz, mégis szinte hasonló a kulcsszó. Ha értékes tartalmakat tudok gyártani az oldalaimon, akkor ne akarjon már büntetni. Teszek Én a többi cégre, a lehetőség adott mindenkinek, hogy több csalit lógasson a vízbe. Köszönjük a hasznos tájékoztatást.

  • 5 Szuhi Attila // 2015. március 20. 15:25

    Szia!

    Lehet én értelmezem rosszul, de az eredeti anyag szerint még nem élesedett a módosítás, de hamarosan fog (we’ll soon launch).

    A cikkből ez talán nem teljesen egyértelmű.

  • 6 Varga Géza // 2015. március 20. 15:34

    A magamfajta agyonhajszolt és szegény szállástulajdonos aligha tud mást tenni, mint időnként csinál(tat) egy-egy olcsó honlapot, amelyek szükségképpen eltérnek egymástól s a régieket sem törli le a világhálóról. Valamelyik majd csak bejön a folyton változó divat ellenére is. Persze első nem leszek, legfeljebb véletlenül. Ilyen is volt ugyanis. A fenti honlapom egy éve decemberben első volt az őrségi szállás-ra keresve. Ma meg valahol a futottak még kategóriában. Közben mindvégig ugyanolyan maradt, csak a gugli változtatja a képletét. Van ebben valami etikátlan is, de ezen kár rágódni, mert övé a terep szőröstül-bőröstül. Mi meg csak bukdácsolunk rajta.

  • 7 Ott Péter // 2015. március 20. 17:20

    Van ennek értelme?
    A példákat nézve nem tudom eldönteni, hogy mi a teendő ilyen esetekben. Ha egyszer laptopot árul, mi más lehet a kulcsszó.
    Én bojler javítással foglalkozom és a kulcsszavaim mind a fent említett hibákba esnek bele (bojler javítás, bojler szerviz, bojler csere), de mint előttem többen említik, nincs más szó amit az emberek keresnének, illetve szerintem az én oldalam tartalmas, jó pár oldalas, de az egy lapos oldalakból azért bőven vannak előttem. Most akkor hogyan tovább?

  • 8 Bökönyi Norbert // 2015. március 20. 17:45

    Kedves Publikum!

    Szerintem sem mindig egyértelmű a keresőoptimalizálás története… De hogyan is lehetne ez másként, amikor a blog gazdijai, ti, mi is írjuk a tartalmakat, finomíthatjuk a dolgokat a háttérben évek óta.

    És mi történik? Valahol bent a sok-sok Google szerver között - tiszta Mátrix - valaki lenyom egy gombot és olykor összeomlik majdnem minden… :)

    Pedig gyors, szép, valid, de mégis vannak néha meglepetések. Ti sem ismeritek a kereső algoritmust? Nahát?!:D

    Persze az alapok nem nagyon változnak és ez rendjén is van így.

    Aki trükközik és még lopja is a tartalmakat az hamar a lejtőre kerül.

    Picit más.: Egy micro szájtra nem volt időm - magamnak tartogattam a domaint -, de azt mondtam elengedem. Most véletlen találtam rá és egy “hozzáértő” szakértő vette meg. Nálam valamiért nem tud túl hiteles lenni úgy, hogy nem tudott túl kreatív lenni. :)

    Szép hétvégét mindenkinek, aki meg éppen cikkeket ír - saját kútfőből - annak jó kreativitást.

  • 9 Ujj-mészáros István // 2015. március 20. 18:43

    Varga Géza, én természetesebbé tenném a szöveget. Nem szabad ilyen sűrűn teleírni a kulcsszóval az oldalt. Csoda, hogy nem került még hátrébb.

  • 10 Kungl Zsolt // 2015. március 20. 19:46

    Re.: #5

    Tényleg félreérhetően fogalmaztam kicsit, mert a hir jött ki most, a frissítést még nem élesítették. Legalább is hivatalos bejelentéssel.
    Üdv,
    Zsolt

  • 11 Kungl Zsolt // 2015. március 20. 20:08

    Re.: #3

    Nagyon tetszett a hozzászólása Zsolt és azt kell mondjam, hogy sok részével egyetértek. Leginkább azzal, hogy nem szabad figyelmen kívül hagyni a felhasználókat. Sokan az optimalizálás során ezt elfelejtik. Azzal is, hogy már egy-két éve a legtöbb cégnek nem kérdés, hogy kell-e platformfüggetlen weboldal. A Google már korábban is melegen ajánlotta ezt, most az a különbség, hogy hivatalosan is az algoritmus része lesz.

    További sikeres munkát kívánok!

    Üdv,
    Zsolt

  • 12 Hugauf Árpád // 2015. március 20. 22:22

    Azt tudja-e valaki, hogy a landig page-eket, értékesítési oldalakat is érinti ez az új irányelv? Ez nem egyértelműen derült ki nekem a cikkből, amit egyébként nagyon köszönök.

  • 13 Zsolt // 2015. március 21. 20:48

    Tisztelt Varga Géza!

    Kérem, ne sértődjön meg nyers modoromon, nem azért intézem Önhöz szavaimat, hogy megbántsam, ellenkezőleg. Imádom az Őrséget, kék túrázóként sokat jártam az Őrségben.

    Már tegnap óra motoszkál bennem a kisördög, hogy válaszoljak Önnek. Úgy gondoltam, hogy érdemes, mert ha nem sértődik meg szavaimon, talán levon belőle olyan tanulságokat, amit hasznosítani tud.

    Bele is csapnék a lecsóba.
    Az oldala abszolút nem ügyfél barát, megnyitottam és nem tudtam miről szól, mi akar ez lenni.
    Népművészeti múzeum, polgármesteri hivatali oldal, vagy őrségi vadászegyesület tájbemutató weboldala. A szállásfoglalás eszembe sem jutott.
    Egyszerűen kiakasztott, hogy fogalmam sem volt mire kattintsak mit is nézzek meg, mit cselekedjek.
    Aztán jött a nagy arcon csapás. Mire türelmesen végigkínlódtam mit is akarok, rákattintok egy menüpontra, amely elvitt egy másik weboldalra. Na ez volt az a pillanat amikor legszívesebben bezártam volna mind a két oldalt!
    De nem adtam fel, néztem tovább, de egyszerűen megteltem.

    TÚL SOK, TÚL SOK, TÚL SOK!

    Úgy éreztem magam, mintha most ettem volna meg egy hat fogásos vacsorát, megpihennék kicsit, de kezdődik minden előröl, és bármennyire is szeretek enni, már nem akarok!
    A pihenés lenne az oldal lényege, de nem pihentet hanem felidegesít feszülté tesz.

    A kevesebb néha több.
    A szállást próbálja meg eladni, és bemutatni, első sorban.
    A szállás mellé pedig egyedi ajánlatokat összeszedni, egyedi bemutatásokat tenni, úgy hogy az ügyfél először a szállással találkozzon, és a szálláson belül olvashassa el ajánlatait. Az ügyfélnek mindig tudnia kell, hogy hol van ezen a weboldalon, soha de soha nem szabad össze-vissza reptetni, oldalakon át információkról információkra!
    Sokat szenved a csapatom az ügyfelekkel, mert nehezen lehet kiverni a fejükből, hogy az Ő elképzelésük ronda, és a weboldalt nem neki-nekik építjük, hanem az Ő ügyfeleinek. Szerintem Ön egy kicsit a keresőoptimalizálás megszállottja is lett, és sajnos amatőr szinten, kapkodva készíti, és készítteti el ezeket az oldalakat, hozzá nem értő kókányoló csapatokkal, a kritikán aluli weboldalakat.
    Egy aprócska példa:
    Weboldala első mondata (cserepmadar.hu)
    Már bankkártyákat is elfogadunk!
    2014 tavaszától…….
    Ez a legfontosabb mondanivalója a szállásról?
    És még egy apróság frissült ez a weboldal 2014 óta?
    Következő fontos bekezdés
    Újdonságok
    2014 áprilisától van WiFi
    Ez egy nagyon fontos tényező egy szállás esetén, de az ég világon nem tudtam meg semmit a szállásról csak, hogy fizetni azt tudok mint a pengősmalac, és ha nincs készpénzem van wifi, hogy neten átutalhassam. Ja és persze 2014 áprilisa óta nem történt semmi. Persze most hatalmasat ironizáltam, de talán így jobban üt mit is akarok mondani!
    A forráskód hemzseg a hibától, alapvető programozási hiányosságokkal épül fel az oldal.
    A forráskód szabványossága tisztasága, a kód lefutási ideje pedig a keresőoptimalizálás alapja.
    (bár ezt agyoncsaptam az első hozzászólásommal :)
    Tudom, hogy a pénz nagyon sokat számít, és mindig abból van a legkevesebb, de érdemes válogatni a weboldalkészítő cégek között. Sajnos a weboldalkészítés mint szakma, elértéktelenedett, mert a szomszéd tehetséges fiacskája ügyes volt infó órán, és telepítette a számítógépet akkor weboldalt is tud csinálni. Magyarországon nem létezik olyan ember, aki ne tudna weboldalt készíteni! Ez rettentő szomorú tény. Marha érdekes az autónkat nem a pék szervizeli, és ha betegek vagyunk nem a kőmíves Karcsi bácsihoz megyünk gyógyszert felíratni.
    Érdemes megbízni egy felkészült csapatot, hogy ráncba szedjék legfontosabb oldalait.
    Egyedi CMS rendszerrel 150 – 200 ezerért minőségi oldalt fog kapni. Biztos sokan lesznek, akik lehurrognak megvédve az ingyenes rendszereket, de Önnek kifejezetten nem jó, ha a Joomla és társait használja.

    Mindössze azért mert ahhoz is kell egy profi, aki ezt rendesen felépíti, átírja és hozzáírja azon modulokat, amelyre Önnek szüksége van! Higgye el nekem, nagyon kevesen vannak azok a csapatok, aki ezt normálisan tudják kezelni, és perre horror áron (ami röhej mert az alapot nem Ők írták, de ebbe nem megyek bele)! Ha pedig az alap feltelepített verziót használja a végeredmény ugyan ez lesz, mint amit most láthatunk. Gondolkozzon egyedi CMS-ben ami nem ad Önnek hatalmas szabadságot, és olyan modulokban amelyekkel könnyedén lehet a szállásajánlatokat feltölteni az adminisztrációs felületen, a szállásajánlatokban böngészni a weboldalon, és foglalni.

    A legfontosabb dolog! Ha az ügyfélnek kényelmes, akkor a Google-nek is kényelmes lesz, és meghozza az eredményeket.

    István és Zsolt szinte minden publikációjából ez ordít! Sok tanácsot adnak az ingyenes leírásaikban (néha még túl sokat is), ahogy egy forrásnak ki kellene néznie, szerver szinten mit-hogyan építsenek fel az emberek, de azt veszem észre, hogy a legfontosabb tényezőt az ügyfelet elfelejti mindenki! Pedig István és Zsolt, írásai mindig erre térnek ki, és szinte beleordítják az arcunkba.

    Tisztelt Géza, ha megbántottam volna soraimmal elnézést kérek. Nem a megbántás volt a szándékom.
    Remélem olvassa még a cikkhez tartozó blog bejegyzést, vagy értesítést kap írásomról.

    A bejegyzés után biztos kapni fogok hideget-meleget, mert megpiszkáltam pár helyen az alvó oroszlánt.

    Maradok tisztelettel: Zsolt!

  • 14 Szombati Zoltán // 2015. március 28. 09:55

    Ott van a kutya elásva, hogy ha új honlapot hozol létre, akkor érdemes alkalmazkodni az éppen aktuális irányelvekhez, de ha régi a honlapod akkor a “Google jobban ad a saját szerverein tárolt régi adatokra, mint bármilyen másra” A doorway oldalak is ezért jöhettek létre. Könnyebb az új szabályok szerint készíteni egy “kis ugrópontot”, mint a fő oldalt kimozdítani a helyéről… A google magának köszönheti a doorway oldalakat, most meg küzd ellene.

  • 15 Kovárczi András // 2015. április 14. 15:28

    Nekünk éppen a frissítés környékén történt érdekesség a honlapunkkal: http://www.farmtuzep.hu … Először vagy 5 hellyel került lentebb, most pedig nem hozza a google.

    Szerintetek mi lehet az oka?

    Az adwords hirdetéseinket is elutasítják, mondván, hogy nem nyílik meg az oldal bárhol. Nem felelünk meg az új irányelveknek? De ilyen komoly büntetést?

  • 16 Petrás Andor // 2015. április 25. 10:27

    Kedves András!
    A “frissítés környéke” félreértés, ugyanis a doorway frissítés csak jelen cikk megírása után futott le valamikor, ráadásul köze sincs a kapuoldalakhoz.
    Első körben az átvett tartalmakat vizsgálnám meg; sem kattintható forrásmegjelölést, sem canonical tagot nem látok (pontosabban az utóbbi szerint az adott url az eredeti tartalom…)
    Több helyen előfordul, hogy a mondatban egyetlen szót változtattak meg, de ettől még nem lesz eredeti a tartalom.
    Ez azért szomorú, mert a domain komoly múlttal rendelkezhet(ne), bár nem tudom, milyen előélettel rendelkezett. Eközben pedig a sok átvett tartalommal és a gyenge onsite seo-val el van baltázva az eredmény…
    Ez tipikusan az az eset, amikor érdemes egy profi honlapelemzést kérni egy olyan cégtől, ahol értenek hozzá.

  • 17 Sagi Maria // 2017. október 03. 11:01

    Az én oldalam lejjebb csúszott húsz hellyel, de csodálkozom amúgy hogy nem lejjebb, és hogy még mindig ott van. Szerintem a Kungl tanácsoknak köszönhető, még ha igaz akkor néhány erős linkek.

Hozzászólás

(Kerüljük a kulcsszavakat a névben)
* Kötelező mező. Az e-mail cím nem jelenik meg a blogon.