Nemrég a Google egyik svájci munkatársa - John Mueller - bejelentette, hogy ezentúl sokkal részletesebb információkat találhatunk majd a Webmestereszközök Keresési forgalom / Keresési lekérdezések jelentésében.
Korábban ebben a jelentésben szereplő értékek minden esetben kerekítve voltak megjelenítve, ami sok pontatlansággal járt. Mostantól a kerekítés megszűnik, így sokat javul a helyzet.
Mit is láthatunk ebben a jelentésben?
Ezen az oldalon azokról a kulcsszavakról láthatunk jelentést, amelyekre oldalunk megjelent a találati listán (organikus megjelenéseket, a fizetett megjelenések itt nem szerepelnek). Az első oszlopban azok a keresőszavak felsorolását láthatjuk, amelyekre az oldalunk megjelent a találati listán. A jelentés által feldolgozott időintervallumot változtathatjuk, de alapértelmezésben a legutolsó harminc nap adatait láthatjuk. A jelentől számított legfeljebb kilencven napig tudunk visszatekinteni. A jelentésben két szempontból vizsgálhatjuk a forgalmi adatokat. Az egyik a felhasználók által a kereséskor használt kifejezések (Legnépszerűbb lekérdezések), a másik pedig a lekérdezés során megjelent URL cím, vagy oldal szempontjából (Legnépszerűbb oldalak).
Legnépszerűbb lekérdezések fül
A jelentésben szereplő elemek:
- Megjelenések száma: a kifejezés által generált megjelenés száma, függetlenül attól, hogy weboldalunk melyik lapja jelent meg a találati listán
- Kattintások: a kattintások száma függetlenül attól, hogy weboldalunk melyik oldalra landoltak a látogatók
- CTR (átkattintási arány): a megjelenések és a kattintások százalékos aránya (kattintások/megjelenések * 100)
- Átlagos pozíció: a weboldalhoz tartozó bármelyik URL által elért pozíció átlagos értéke az adott időszakban. Ha egy lekérdezéskor több URL címük is szerepel a találati listán egy időben (gyakran előfordul), akkor csak a legjobb pozíciót veszi figyelembe a rendszer.
Ezeket látjuk alapértelmezésben, de ennél sokkal hasznosabb, amikor az előző időszakhoz hasonlítva a változást is meg tudjuk tekinteni a jelentésben. Ehhez kattintsunk a táblázat fölött található “Változással” gombra. Ezt azonban csak az elmúlt harminc napon belül tudjuk megtekinteni. Ennél távolabbi múltban nem lehetséges a változás megtekintése.
A Megjelenések és a Kattintások esetében százalékos változást, a CTR esetében százalékos különbséget, az Átlagos pozíció esetében pedig az összehasonlított két időszakban elért átlagos helyezés különbségét látjuk. Például:
- Megjelenéseknél: az aktuális időszakban 180 megjelenésünk volt, a megelőzőben pedig 100, akkor a Módosításként feltüntetett érték: +180%
- A kattintások esetében hasonlóan kell számolnunk, mint a Megjelenéseknél
- A CTR esetében ha most 10% az átkattintási arányunk, a megelőző időszakban pedig 18% volt, akkor a változást így számolja a rendszer: 10-18= -8, tehát 8 százalékpontot romlott az átkattintási arányunk.
- Az átlagos pozíciónál hasonlóan számol a rendszer, kis módosítással: például most 5,5 az átlagos helyezésünk, de előzőleg 8 volt, akkor 5,5-8= -2,5 a kapott érték. Viszont a helyezésben a kisebb érték a jobb, ezért itt az ellentett értéket kell vennünk. A jelentésben tehát +2,5 lesz, mivel ennyit javítottunk az átlagos pozíción
A jelentésekben szerencsénkre nem ilyen bonyolult átlátni a változás irányát és mértékét, mert a negatív változást piros, a pozitív változást zöld színnel jelölik. Ezen kívül még egy-egy nyíl is mutatja az eltérés irányát.
A Legnépszerűbb oldalak fülön hasonló jelentéseket láthatunk, mint a Legnépszerűbb lekérdezések esetében csupán annyi a különbség, hogy itt mindent az oldalak szempontjából vizsgálhatunk.
Miért lényeges ez a jelentés és az újítás?
Eddig a forgalomra vonatkozó abszolút adatok (megjelenések, kattintások) nem voltak túl pontosak, elsősorban a keresések miatt. Viszont az egyes időszakok összehasonlítására, az optimalizálási folyamat hatásának követésére, a változás figyelemmel kísérésére eddig is használható volt a jelentés. Most viszont az újítás által az aktuális eredményekről is részletesebb adatokat láthatunk.
Korábban a Google Analytics jelentéseiben pontosan láthattuk, hogy egy-egy kulcsszó esetében milyen forgalmat sikerült elérnünk.Ez a jelentés gyakorlatilag megszűnt és a kulcsszavak helyén a “(not provided)” kifejezést láthatjuk a látogatások nagy részénél. Ez a titkosított keresések miatt van (https://). Az organikus forgalmat bonyolító kulcsszavakról tehát nem sok információt kaphatunk a Google Analytics-ből. Általában az organikus forgalom körülbelül 90%-áról tehát nem tudtuk, hogy milyen kulcsszavakról érkezett az Analytics jelentései alapján. Ez a mostani újításnak köszönhetően némileg javult.
Szerintünk nagyon hasznos újításról van szó, mert ezáltal valamelyest visszakapjuk a korábban a Google Analytics-ből eltűnt információkat. Érdemes tehát ezentúl többször figyelni a Webmestereszközökben ezt a jelentést.
Ön szokta figyelni a keresési lekérdezéseket?
12 hozzászólás érkezett ↓
1 Burillák Csaba // 2014. január 22. 12:30
Köszönöm, hasznos cikk volt. Reméljük, hogy lesznek még a jövőben hasonlóan hasznos változások a Google rendszereiben.
2 Superlink cikkek // 2014. január 22. 14:10
Jónak jó, de számomra ez a fejlesztés az analytics-ben szimpatikusabb lett volna…
3 Villányi Balázs // 2014. január 22. 14:13
Szia István!
Köszönöm a cikket.
Azt lehet tudni, hogy a “megjelenések száma” hányadik helyig, oldalig számít? Vagy attól függ, hogy a keresést végző elkattintott addig az oldalig, ahol megjelent az URL?
Köszönettel:
Balázs
4 Duli Judit // 2014. január 22. 15:18
Köszönöm a cikket nagyon hasznos.
Fontos információkat mutat,főleg, az, hogy milyen kulcsszavak
alapján jutottak el a látogatók az oldalra és mit keresnek.
Az oldal organikus megjelenésénél az is fontos infó, hogy milyen az átlagos pozíciója weboldalunknak egy-egy kulcsszóra, mert mint tudjuk ahány szerverről kérdezzük le a sorrend mindig más.
5 Gabrics András // 2014. január 22. 18:27
Úgy néz ki, hogy lassan a webmaster átveszi az analytics helyét. Köszi a hasznos cikket!
6 Monori Tamás // 2014. január 22. 19:29
Én Örülnék,ha csak egy helyre kellene felmenni,hogy megtudjam milyen a forgalmam !
Látszólag ugyanarról a “boltról” beszélünk és mégis
Adwords,Webmaster tools, Analytics !
Igazán “költözhetnének egy kapualjba” !
7 Farkas Anikó // 2014. január 22. 20:04
Egyetértek többekkel a fentebb szólók közül. Az Analyticset használtam, használom, jó lenne, ha nem kellene többfelé nézelődni. Mindenesetre a lelki békém:) azt kívánja, hogy elfogadjam a helyzetet és örüljek, hogy ennyi lehetőség áll a rendelkezésemre. Irány a Webmaster tools.
8 Gergelyfi Róbert // 2014. január 23. 07:41
A cikk kapcsán vettem észre egy funkciót (ami már talán eddig is volt), az aloldalaknál a pici nyílra kattintva megjelennek az odavezető kulcsszavak. Ez ráadásul sokkal több információ, mint hajdan az analytics-ben volt. Ez a cikk nagyon hasznos. Köszönöm.
9 Simon Gábor // 2014. január 23. 07:51
István a cikk nagyon jó és hasznos. Ha kérhetek valamit a következőkben, megvizsgálnád az Empower Network ténykedését és lehetőségeit a szakember szemével és leírnád a véleményedet? Köszönöm
10 Petrás Andor // 2014. január 23. 17:18
Re: 8, Róbert,
inkább más típusú információ, mint az Analyticsben volt régen. Az Analyitics statisztikája épp abban volt rendkívül hasznos, hogy a webhely egészére vonatkozóan mutatta az érkezési kulcsszavakat. Jelen esetben a WMT-ben a lényegi információk szerintem nehezebben nyerhetők ki, főleg az időszakos lekérdezések hiánya miatt.
11 Monori Tamás // 2014. január 23. 18:42
Még egy kérdés amit elfelejtettem korábban !
Kb két éve még megtaláltam a webmaster tools-ban,azt a lehetőséget,hogy a saját IP címemről érkező látogatásokat hagyja figyelmen kívül.
Most viszont nem akadok a nyomára !
12 Mozizz // 2014. január 30. 21:46
Jaja a jó dolgokat kiveszik , bonyolítanak már mindent ,hogy az egyszerű ember azt sem tudja ,hogy most mi is ez mint pl a google+ !
Hozzászólás