Érdemes még Meta Description elemet használni?

2013. november 20. · 24 hozzászólás

Kategóriák: Gyakori kérdések · Matt Cutts

Igen, de nem mindegy hogyan! Néhány mondatos összefoglalója az oldalnak, egyedi tartalommal. Ezzel kapcsolatban Matt Cutts (Google) ismét megválaszolt egy fontos kérdést.

Mi is az a Meta Description?

Mostanában viszonylag kevés szó esik erről az elemről ezért azoknak, akik kevésbé jártasak a keresőoptimalizálásban, néhány mondatban bemutatjuk.

A Meta Description az oldal HEAD részében elhelyezendő meta elem. A következőként néz ki a forráskódban:

<meta name=”description” content=”Ide jön a szöveg, körülbelül 150 karakternyi terjedelemben” />

Ez a szöveg néhány mondatos – kulcsszó gazdag – összefoglalója az oldalnak. Keresőoptimalizálási szempontok mellett azért is fontos, mert gyakran ez a szöveg jelenik meg a találati listán az oldal címe alatt (angol nyelven snippet). Az eredmény listán ezzel a szövegrészlettel segíti a kereső a látogatót abban, hogy el tudja dönteni, melyik weboldalra látogat el. Ha egy jól eltalált, figyelemfelkeltő szövegrészt használtunk, akkor nagyobb az esélyünk az átkattintásra. Ráadásul ha kulcsszavak is vannak benne, a kereső a keresett szót félkövérrel kiemeli, így még figyelemfelkeltőbbek leszünk a találati listán.

Lényeges, hogy csak akkor jeleníti meg a kereső az általunk megadott szöveget a találati listán, ha kellő összhangban van az oldalon lévő tartalommal, tartalmi kiemelésekkel.

Jelentősége látogatószerzés szempontjából

A klasszikus értelemben a keresőben elfoglalt pozícióra gyakorolt hatása valamelyest lecsökkent. Évekkel ezelőtt rendkívül fontos elemnek számított magában az algoritmusban is és (bár mára már kevésbé) továbbra is érdemes vele foglalkozni.

A kereső ugyanis továbbra is kiemeli ezt az összefoglaló szöveget a találati listára, ha relevánsnak találja az aktuális keresés esetén. Ennek megfelelően ez az egyik legelső tartalom, amivel a felhasználó találkozik, még mielőtt landolt volna az oldalon. Ennek megfelelően vétek nem foglalkozni vele. Egy kellő átgondoltsággal kidolgozott, marketinges szemléletű, figyelemfelkeltő leírással ugyanis jelentősen növelhető az átkattintási arányunk ugyanabból a pozícióból. Ha a felhasználó által használt keresőkifejezés is szerepel a leírásban, akkor azt félkövérrel jelenik meg a találati listán, ami szintén feltűnőbbé teszi a weboldalunkat. Mindez azt jelenti, hogy különösebb erőfeszítés nélkül akár jelentős mértékben is növelhetjük a weboldalunk forgalmát.

Mindenképpen azt javasoljuk, hogy adjuk meg a Meta Description elemet minden oldalra egyedileg. Viszont legalább a látogatószerzés szempontjából lényeges oldalakon érdemes kitölteni. Minden oldalon az adott tartalommal összhangban lévő egyedi szöveget alkalmazzunk!

Fontos azt is megjegyeznünk, hogy nem minden esetben ugyanaz a leírás jelenik meg a weboldalunkhoz a találati listán. Ez a keresési lekérdezésenként is változhat, ha a kereső mást tart megfelelőnek az adott keresőkifejezés esetében.

A Google álláspontja

A lenti videóban Matt Cuttsnak tesznek fel egy kérdést, miszerint:

“Szükséges a weboldalam minden lapján egyedi meta descriptiont megadnom?”

A válasz nagy vonalakban az, hogy elviekben egyedi leírást kellene adni minden oldalon, de ha nem tesszük akkor inkább egyáltalán ne adjunk meg semmit, minthogy minden oldalon ugyanazt a szöveget szerepeltetjük.

A legrosszabb megoldás tehát az, ha minden oldalon ugyanaz a Meta Description tartalma. Ez hibaként jelenik meg a Google Webmestereszközökben is.

Mivel ez az elem az oldal tartalmának rövid összefoglalása, minden oldalon egyedinek kell lennie. Ha minden oldalon ismétlődik, akkor azt sugalljuk, mintha minden oldalunk ugyanarról szólna.

Mi lesz ha egyáltalán nem adunk meg leírást? Ez a második alternatíva előnyösebb a leírás duplikálásánál. Ekkor ugyanis a kereső a Meta descriotion elemet kihagyva, a többi tartalomból képez a weboldalunkhoz egy oldalrészletet a találati listára.

Ön milyen meta leírást alkalmaz a weboldala lapjaira? Odafigyel az egyedi szövegekre, ismétlő tartalmat használ, vagy egyáltalán nem foglalkozik vele?

Ha tetszett:
Megosztom

24 hozzászólás érkezett ↓

  • 1 Gabrics András // 2013. november 20. 10:56

    Igen, véleményem szerint is fontos egyedi meta description-t megadni, elsősorban a rangsorban megjelenített hatása miatt.

    Az információ keresőknek, miután megtetszett valamelyik oldal címe (a google rangsorolásban), elolvassák a description-t is, majd ezután kattintanak rá az adott oldalra.
    Mivel a felhasználók mindinkább megválogatják melyik weboldal tartalmát olvassák el (nincs idejük, sem türelmük), így a description igenis befolyásolhatja a weboldal sikereit. Legalábbis ez az én tapasztalatom.
    Köszi a cikket, nagyon jó! :)

  • 2 Molnár Dániel // 2013. november 20. 12:44

    Minden oldalon használok egyedi, csak azon az oldalon szereplő leírást. Pontosabban az oldal felső harmadában is szereplő, tehát megjelenő szöveg van megadva meta description-ként. Egy időben ez volt az elfogadott eljárás, ha jól tudom, nálam pedig jelenleg is működik.

  • 3 Senki // 2013. november 20. 13:07

    Tele van mar a tö*öm a google fejlesztéseivel !
    Ha túl jó a description akkor az a baj ha nincs az a baj , ha van az is baj !

    Serintem nagyon rossz irányba tart most a google és remélem ezt mások is észre veszik majd pld: userek !

    A bing és a yahoo most kedvezőbb a weblap tulajdonosoknak mivel azt csinálja mint régen a google ,hogy a régebbi és erősebb weblapokat teszi az első oldalra !

    A google pedig már a saját lapjait és javítgat ,hogy arra keres rá amire ö szerinte jobb .. nem kéne neki megmondani szerintem hogy én mit akarok keresni adja be azt a tartalmat amire rákerestem és ne haszontalan lapok legyenek előttem pl duplikált sz.*rok

    Az én meglátásom szerint nem kel seozni már semmit, mert esélytelen ! google papának kel fizetni és oké lesz minden :)

  • 4 Peer András // 2013. november 20. 14:37

    Sziasztok!

    Mi a véleményetek a schema.org mikroadatokkal felépített weboldal esetén a teljes description tag elhagyásáról. A mikroadatok segítségével magában a tartalomban cimkézem fel az első bekezdést, mint description-t
    szöveg.

    üdv.:

    András

  • 5 Érczi László // 2013. november 20. 14:43

    Az lehet hogy a Google rossz irányba megy szerinted, de egyenlőre sok minden tőle függ, ami az online marketing megoldásokat, hatékonyságot illeti. A többiek még mindig futottak még kategória.
    Olyan mint Sumi volt a Forma 1-ben: lehet szeretni, lehet utálni, de nem lehet nem tudomást venni róla! :-)
    Én mindenesetre követem a Google vackait amíg lehet. Nem nagy ügy olyan metadescription-t írni ami elfogadható.
    Azonkívül, ha közösségi portálokon megosztod a tartalmat, ott is az jelenik meg elsősorban.
    A Google célja egybevág a felhasználókéval: értelmes releváns tartalom. Az ügyeskedések kora leáldozóban van. Talán nem is baj….

  • 6 Kungl Zsolt // 2013. november 20. 15:12

    Re.: #4
    A Strukturált adatok nagyon fontosak és egyre inkább azok lesznek véleményem szerint. Hasznos ha alalmazod őket.
    Üdv,
    KZs

  • 7 Kungl Zsolt // 2013. november 20. 15:17

    Re.: #3
    Az utóbbi időben sok újítás jön ki és valószínűleg ez a közeljövőben sem lesz másként.
    Emellett szerintem egy olyan vállalkozás, amely az online piacon is érdekelt (bármilyen formában), nagy szívességet tesz a konkurenciának, ha nem foglalkozik a keresőoptimalizálással. Bármit is hoz a jövő alkalmazkodni kell.
    KZs

  • 8 Span82 // 2013. november 20. 17:55

    Érdekes dolgok vannak mostanában. Sokáig vezettem a találati listán 2 kulcsszóval, és most pedig olyan oldalak megelőznek, amik tartalmilag nem is relevánsak, vagy nincs is szöveges tartalma, vagy épp a Google saját blogkészítőjén készült oldal.

  • 9 Márton Bálint // 2013. november 20. 18:57

    Érdekes, hogy a kulcsszavakról (keywords meta tag) már szó sincs. Azt tényleg elfelejthetjük?

    Ahogy látom ezen az oldalon sem erőltették a keywords és description tag-eket.

    Mindenesetre hasznosak az olvasottak. Lehet, hogy rá fogom bízni a google-re bizonyos helyeken a description összeállítását a tartalomból. Azért egy 7 nyelvű oldalon kb. 10 menüponttal nem egyszerű 70 db oldalleírást és 70 db egyedi az oldalra jellemző címsort megadni.

  • 10 Kovacsics András // 2013. november 20. 19:25

    Az hogy minden oldal leírása más legyen, nekünk is jó és egyben sugalja, hogy minden oldalt más kulcsszóra optimalizáljunk, növelve az oldal elérhetőségét a találatokban. Ezt már magamtól, eddig is így gondoltam és csináltam.

  • 11 Lepko Ferenc // 2013. november 20. 19:42

    Kedves Zsolt

    Ez hogy néz ki egy webáruház esetén ahol 10.000 termékoldal van? Erre mit tanácsolsz? Sehol ne legyen description. (egyébként megadható minden oldalhoz külön, de érted, tízezer…)

    Ötlet?

    Üdv Ferenc

  • 12 Kiss Attila // 2013. november 20. 20:31

    Google újítàsa logikusnak és némiképp jogosnak tűnik, de csatlakoznék az előttem szólókhoz, hogy bizony jobb lenne, ha egy oldal relevanciàjàt nem ez alapjàn ítélnék meg, hanem tartalom alapjàn. És ha nekem kizàrólag a főoldal a fontos, vagy csak arre van energiàm, had legyen màr a főoldalra vonatkozó (lehetőleg ugyanaz) desc. tag mindenhol. Ne ez befojàsoljon. Adjanak màr többet a kulcsszósűrűségre mint régen - persze folyamatosan közölt szabàlyok, keretek mellett.
    Egy màsik idevàgó téma a hasznossàg. A netezőnek az a hasznos tartalom ami relevàns a keresésére, ez pedig színtén a tartalomból derüljön ki, ne abból hànyan pluszegyezik, làjkoljàk, osztjàk meg. Kivàltképp egy ilyen kiégett, fàsult, önző és főként passzív tàrsadalom szàmàra. vagy ha valaki ad a weboldala szignifikàns közösségi megjelenésére (ami a Google szerint a legfontosabb) akkor meg ne hozzon előrébb ollyan megegyező témàjú és adottsàgú oldalakat, ahol egyàltalàn nem jàtszanak a közösségi modulok.

    Webatta

  • 13 Korondi Kornél // 2013. november 20. 20:32

    Kedves Ferenc!

    Egy jó webáruház automatikusan adja meg a kulcsszót és a leírást. Természetesen manuálisan is lehet.

    A kategóriákat kézzel szoktam megadni, de a termékeknél A termék adataiból automatikusan kiszedi a szükséges információkat és megjeleníti a meta tag-ok között.

    A legjobb lenne ezt is kézzel, de ugye idézlek: “de érted, tízezer…”

    Üdv.: Kornél

  • 14 Zoltán // 2013. november 20. 20:35

    Vagy mi a helyzet egy apróhirdető oldallal?

  • 15 Kungl Zsolt // 2013. november 20. 21:02

    Re.: #11, 14
    Az olyan oldalak esetében ahol ennyi alodal van természetesen automatizálni kell a dolgokat. A termék / hírdetés nevéből, leírásából, fontosabb tulajdonságaiból érdemes generálni a szöveget.
    Üdv,
    Zsolt

  • 16 Korondi Kornél // 2013. november 21. 10:28

    Zsolt! Azért meg kell adni mindenhol a lehetőséget a kézi beavatkozásnak, nem?

    Szerintem úgy érdemes.

    Lehet van a 10000 termék közül 20, amit nagyon szeretne reklámozni.

    Üdv.: Kornél

  • 17 Senki // 2013. november 21. 11:25

    Amúgy ,nálam mindig is volt desc… de sokszor kivesz alap szavakat a főoldalról és be rakja a descriptionba ha volt olyan szó a főoldalon amit éppen keresetek !
    Akkor ,hogy is van ez ? :)

  • 18 Barth István // 2013. november 21. 12:51

    Szerintem a Google-t csak a pénz érdekli. És semmi optimalizálással is ott lehetek fizetett hirdetésekkel a legtutibb optimalizált konkurenciája elott. Sokkal fontosabb a Google-nak is hogy jól használd a hirdetéseit.

  • 19 DaWe // 2013. november 21. 15:50

    Re: 18
    Ebben teljesen egyetértek…

  • 20 Simieee // 2013. november 22. 15:25

    Az elmúlt 2 hétben vettem észre, hogy olyan oldalak kerültek elém, aminek rosszabb a Pagerank-ja nem mutat rá link, és vagy 100 éves. Ez egy olyan frissítés után történt, aminek pont az volt a lényege, hogy a webmestereszközök alapján kijelezett 1300 aloldalon használt description-t egyedivé tegyem. Úgy vettem észre, attól függően, milyen kereső szavakat írok be a keresőbe, a Google eldönti, hogy az előre megadott leírást jeleníti meg vagy a mikroadatok alapján próbál kiírni valamit. Emiatt véleményem szerint a meta descriptiont ha lehetőségünk van megadni ne hagyjuk üresen.

  • 21 Duli Judit // 2013. november 24. 18:11

    Szerintem is fontos minden aloldalra vonatkozóan beállítani egyedi leírást, a megfelelő kulcsszavakkal.
    Természetesen az is fontos, hogy az adott aloldal jól kidolgozott legyen az adott kulcsszó megfelelő arányban szerepeljenek rajta, értelmes releváns tartalommal rendelkezzen.
    Ebbe az irányba haladnak a fejlesztések nagyon helyesen a felhasználók érdekeit tartva szem előtt, hogy minél pontosabb választ kapjanak a problémájuk megoldására, nem pedig azt, hogy ki hogyan ügyeskedik.

  • 22 Szalai Bálint // 2013. november 24. 20:17

    Azután érdeklődnék, hogy egy wordpress alapú honlap során, hogyan lehet egyedivé tenni az aloldalak meta tag-jeit?
    Ezt hogyan lehet kivitelezni, tudna vki segíteni ebben?
    Köszi

  • 23 Area51 cikkek // 2013. november 26. 14:14

    @Szalai Bálint:
    WP oldalaknál nagyon egyszerűen beállítható különböző plugin-ek segítségével, ilyen például a sokak által kedvelt All In One SEO Pack, de a YOAST-ot is szokták dicsérni!

  • 24 Kiss Dániel // 2014. január 28. 15:27

    Kedves Zsolt!

    A cikked hatására kezdtem el elemezni a meta dolgokat, előtte nem is tudtam, hogy létezik ilyen.
    Most mindent megoldottam ennek, és neked köszönhetően.
    Rendszeresen követem cikkeidet, köszönöm a rendkívül fontos információkat.

    Dani

Hozzászólás

(Kerüljük a kulcsszavakat a névben)
* Kötelező mező. Az e-mail cím nem jelenik meg a blogon.