Igen, de nem mindegy hogyan! Néhány mondatos összefoglalója az oldalnak, egyedi tartalommal. Ezzel kapcsolatban Matt Cutts (Google) ismét megválaszolt egy fontos kérdést.
Mi is az a Meta Description?
Mostanában viszonylag kevés szó esik erről az elemről ezért azoknak, akik kevésbé jártasak a keresőoptimalizálásban, néhány mondatban bemutatjuk.
A Meta Description az oldal HEAD részében elhelyezendő meta elem. A következőként néz ki a forráskódban:
<meta name=”description” content=”Ide jön a szöveg, körülbelül 150 karakternyi terjedelemben” />
Ez a szöveg néhány mondatos – kulcsszó gazdag – összefoglalója az oldalnak. KeresÅ‘optimalizálási szempontok mellett azért is fontos, mert gyakran ez a szöveg jelenik meg a találati listán az oldal cÃme alatt (angol nyelven snippet). Az eredmény listán ezzel a szövegrészlettel segÃti a keresÅ‘ a látogatót abban, hogy el tudja dönteni, melyik weboldalra látogat el. Ha egy jól eltalált, figyelemfelkeltÅ‘ szövegrészt használtunk, akkor nagyobb az esélyünk az átkattintásra. Ráadásul ha kulcsszavak is vannak benne, a keresÅ‘ a keresett szót félkövérrel kiemeli, Ãgy még figyelemfelkeltÅ‘bbek leszünk a találati listán.
Lényeges, hogy csak akkor jelenÃti meg a keresÅ‘ az általunk megadott szöveget a találati listán, ha kellÅ‘ összhangban van az oldalon lévÅ‘ tartalommal, tartalmi kiemelésekkel.
Jelentősége látogatószerzés szempontjából
A klasszikus értelemben a keresÅ‘ben elfoglalt pozÃcióra gyakorolt hatása valamelyest lecsökkent. Évekkel ezelÅ‘tt rendkÃvül fontos elemnek számÃtott magában az algoritmusban is és (bár mára már kevésbé) továbbra is érdemes vele foglalkozni.
A keresÅ‘ ugyanis továbbra is kiemeli ezt az összefoglaló szöveget a találati listára, ha relevánsnak találja az aktuális keresés esetén. Ennek megfelelÅ‘en ez az egyik legelsÅ‘ tartalom, amivel a felhasználó találkozik, még mielÅ‘tt landolt volna az oldalon. Ennek megfelelÅ‘en vétek nem foglalkozni vele. Egy kellÅ‘ átgondoltsággal kidolgozott, marketinges szemléletű, figyelemfelkeltÅ‘ leÃrással ugyanis jelentÅ‘sen növelhetÅ‘ az átkattintási arányunk ugyanabból a pozÃcióból. Ha a felhasználó által használt keresÅ‘kifejezés is szerepel a leÃrásban, akkor azt félkövérrel jelenik meg a találati listán, ami szintén feltűnÅ‘bbé teszi a weboldalunkat. Mindez azt jelenti, hogy különösebb erÅ‘feszÃtés nélkül akár jelentÅ‘s mértékben is növelhetjük a weboldalunk forgalmát.
Mindenképpen azt javasoljuk, hogy adjuk meg a Meta Description elemet minden oldalra egyedileg. Viszont legalább a látogatószerzés szempontjából lényeges oldalakon érdemes kitölteni. Minden oldalon az adott tartalommal összhangban lévő egyedi szöveget alkalmazzunk!
Fontos azt is megjegyeznünk, hogy nem minden esetben ugyanaz a leÃrás jelenik meg a weboldalunkhoz a találati listán. Ez a keresési lekérdezésenként is változhat, ha a keresÅ‘ mást tart megfelelÅ‘nek az adott keresÅ‘kifejezés esetében.
A Google álláspontja
A lenti videóban Matt Cuttsnak tesznek fel egy kérdést, miszerint:
“Szükséges a weboldalam minden lapján egyedi meta descriptiont megadnom?”
A válasz nagy vonalakban az, hogy elviekben egyedi leÃrást kellene adni minden oldalon, de ha nem tesszük akkor inkább egyáltalán ne adjunk meg semmit, minthogy minden oldalon ugyanazt a szöveget szerepeltetjük.
A legrosszabb megoldás tehát az, ha minden oldalon ugyanaz a Meta Description tartalma. Ez hibaként jelenik meg a Google Webmestereszközökben is.
Mivel ez az elem az oldal tartalmának rövid összefoglalása, minden oldalon egyedinek kell lennie. Ha minden oldalon ismétlődik, akkor azt sugalljuk, mintha minden oldalunk ugyanarról szólna.
Mi lesz ha egyáltalán nem adunk meg leÃrást? Ez a második alternatÃva elÅ‘nyösebb a leÃrás duplikálásánál. Ekkor ugyanis a keresÅ‘ a Meta descriotion elemet kihagyva, a többi tartalomból képez a weboldalunkhoz egy oldalrészletet a találati listára.
Ön milyen meta leÃrást alkalmaz a weboldala lapjaira? Odafigyel az egyedi szövegekre, ismétlÅ‘ tartalmat használ, vagy egyáltalán nem foglalkozik vele?
24 hozzászólás érkezett ↓
1 Gabrics András // 2013. november 20. 10:56
Igen, véleményem szerint is fontos egyedi meta description-t megadni, elsÅ‘sorban a rangsorban megjelenÃtett hatása miatt.
Az információ keresÅ‘knek, miután megtetszett valamelyik oldal cÃme (a google rangsorolásban), elolvassák a description-t is, majd ezután kattintanak rá az adott oldalra.
Mivel a felhasználók mindinkább megválogatják melyik weboldal tartalmát olvassák el (nincs idejük, sem türelmük), Ãgy a description igenis befolyásolhatja a weboldal sikereit. Legalábbis ez az én tapasztalatom.
Köszi a cikket, nagyon jó!
2 Molnár Dániel // 2013. november 20. 12:44
Minden oldalon használok egyedi, csak azon az oldalon szereplÅ‘ leÃrást. Pontosabban az oldal felsÅ‘ harmadában is szereplÅ‘, tehát megjelenÅ‘ szöveg van megadva meta description-ként. Egy idÅ‘ben ez volt az elfogadott eljárás, ha jól tudom, nálam pedig jelenleg is működik.
3 Senki // 2013. november 20. 13:07
Tele van mar a tö*öm a google fejlesztéseivel !
Ha túl jó a description akkor az a baj ha nincs az a baj , ha van az is baj !
Serintem nagyon rossz irányba tart most a google és remélem ezt mások is észre veszik majd pld: userek !
A bing és a yahoo most kedvezőbb a weblap tulajdonosoknak mivel azt csinálja mint régen a google ,hogy a régebbi és erősebb weblapokat teszi az első oldalra !
A google pedig már a saját lapjait és javÃtgat ,hogy arra keres rá amire ö szerinte jobb .. nem kéne neki megmondani szerintem hogy én mit akarok keresni adja be azt a tartalmat amire rákerestem és ne haszontalan lapok legyenek elÅ‘ttem pl duplikált sz.*rok
Az én meglátásom szerint nem kel seozni már semmit, mert esélytelen ! google papának kel fizetni és oké lesz minden
4 Peer András // 2013. november 20. 14:37
Sziasztok!
Mi a véleményetek a schema.org mikroadatokkal felépÃtett weboldal esetén a teljes description tag elhagyásáról. A mikroadatok segÃtségével magában a tartalomban cimkézem fel az elsÅ‘ bekezdést, mint description-t
szöveg.
üdv.:
András
5 Érczi László // 2013. november 20. 14:43
Az lehet hogy a Google rossz irányba megy szerinted, de egyenlőre sok minden tőle függ, ami az online marketing megoldásokat, hatékonyságot illeti. A többiek még mindig futottak még kategória.
Olyan mint Sumi volt a Forma 1-ben: lehet szeretni, lehet utálni, de nem lehet nem tudomást venni róla!
Én mindenesetre követem a Google vackait amÃg lehet. Nem nagy ügy olyan metadescription-t Ãrni ami elfogadható.
AzonkÃvül, ha közösségi portálokon megosztod a tartalmat, ott is az jelenik meg elsÅ‘sorban.
A Google célja egybevág a felhasználókéval: értelmes releváns tartalom. Az ügyeskedések kora leáldozóban van. Talán nem is baj….
6 Kungl Zsolt // 2013. november 20. 15:12
Re.: #4
A Strukturált adatok nagyon fontosak és egyre inkább azok lesznek véleményem szerint. Hasznos ha alalmazod őket.
Üdv,
KZs
7 Kungl Zsolt // 2013. november 20. 15:17
Re.: #3
Az utóbbi idÅ‘ben sok újÃtás jön ki és valószÃnűleg ez a közeljövÅ‘ben sem lesz másként.
Emellett szerintem egy olyan vállalkozás, amely az online piacon is érdekelt (bármilyen formában), nagy szÃvességet tesz a konkurenciának, ha nem foglalkozik a keresÅ‘optimalizálással. Bármit is hoz a jövÅ‘ alkalmazkodni kell.
KZs
8 Span82 // 2013. november 20. 17:55
Érdekes dolgok vannak mostanában. Sokáig vezettem a találati listán 2 kulcsszóval, és most pedig olyan oldalak megelÅ‘znek, amik tartalmilag nem is relevánsak, vagy nincs is szöveges tartalma, vagy épp a Google saját blogkészÃtÅ‘jén készült oldal.
9 Márton Bálint // 2013. november 20. 18:57
Érdekes, hogy a kulcsszavakról (keywords meta tag) már szó sincs. Azt tényleg elfelejthetjük?
Ahogy látom ezen az oldalon sem erőltették a keywords és description tag-eket.
Mindenesetre hasznosak az olvasottak. Lehet, hogy rá fogom bÃzni a google-re bizonyos helyeken a description összeállÃtását a tartalomból. Azért egy 7 nyelvű oldalon kb. 10 menüponttal nem egyszerű 70 db oldalleÃrást és 70 db egyedi az oldalra jellemzÅ‘ cÃmsort megadni.
10 Kovacsics András // 2013. november 20. 19:25
Az hogy minden oldal leÃrása más legyen, nekünk is jó és egyben sugalja, hogy minden oldalt más kulcsszóra optimalizáljunk, növelve az oldal elérhetÅ‘ségét a találatokban. Ezt már magamtól, eddig is Ãgy gondoltam és csináltam.
11 Lepko Ferenc // 2013. november 20. 19:42
Kedves Zsolt
Ez hogy néz ki egy webáruház esetén ahol 10.000 termékoldal van? Erre mit tanácsolsz? Sehol ne legyen description. (egyébként megadható minden oldalhoz külön, de érted, tÃzezer…)
Ötlet?
Üdv Ferenc
12 Kiss Attila // 2013. november 20. 20:31
Google újÃtà sa logikusnak és némiképp jogosnak tűnik, de csatlakoznék az elÅ‘ttem szólókhoz, hogy bizony jobb lenne, ha egy oldal relevancià jà t nem ez alapjà n Ãtélnék meg, hanem tartalom alapjà n. És ha nekem kizà rólag a fÅ‘oldal a fontos, vagy csak arre van energià m, had legyen mà r a fÅ‘oldalra vonatkozó (lehetÅ‘leg ugyanaz) desc. tag mindenhol. Ne ez befojà soljon. Adjanak mà r többet a kulcsszósűrűségre mint régen - persze folyamatosan közölt szabà lyok, keretek mellett.
Egy mà sik idevà gó téma a hasznossà g. A netezÅ‘nek az a hasznos tartalom ami relevà ns a keresésére, ez pedig szÃntén a tartalomból derüljön ki, ne abból hà nyan pluszegyezik, là jkoljà k, osztjà k meg. Kivà ltképp egy ilyen kiégett, fà sult, önzÅ‘ és fÅ‘ként passzÃv tà rsadalom szà mà ra. vagy ha valaki ad a weboldala szignifikà ns közösségi megjelenésére (ami a Google szerint a legfontosabb) akkor meg ne hozzon elÅ‘rébb ollyan megegyezÅ‘ témà jú és adottsà gú oldalakat, ahol egyà ltalà n nem jà tszanak a közösségi modulok.
Webatta
13 Korondi Kornél // 2013. november 20. 20:32
Kedves Ferenc!
Egy jó webáruház automatikusan adja meg a kulcsszót és a leÃrást. Természetesen manuálisan is lehet.
A kategóriákat kézzel szoktam megadni, de a termékeknél A termék adataiból automatikusan kiszedi a szükséges információkat és megjelenÃti a meta tag-ok között.
A legjobb lenne ezt is kézzel, de ugye idézlek: “de érted, tÃzezer…”
Üdv.: Kornél
14 Zoltán // 2013. november 20. 20:35
Vagy mi a helyzet egy apróhirdető oldallal?
15 Kungl Zsolt // 2013. november 20. 21:02
Re.: #11, 14
Az olyan oldalak esetében ahol ennyi alodal van természetesen automatizálni kell a dolgokat. A termék / hÃrdetés nevébÅ‘l, leÃrásából, fontosabb tulajdonságaiból érdemes generálni a szöveget.
Üdv,
Zsolt
16 Korondi Kornél // 2013. november 21. 10:28
Zsolt! Azért meg kell adni mindenhol a lehetőséget a kézi beavatkozásnak, nem?
Szerintem úgy érdemes.
Lehet van a 10000 termék közül 20, amit nagyon szeretne reklámozni.
Üdv.: Kornél
17 Senki // 2013. november 21. 11:25
Amúgy ,nálam mindig is volt desc… de sokszor kivesz alap szavakat a fÅ‘oldalról és be rakja a descriptionba ha volt olyan szó a fÅ‘oldalon amit éppen keresetek !
Akkor ,hogy is van ez ?
18 Barth István // 2013. november 21. 12:51
Szerintem a Google-t csak a pénz érdekli. És semmi optimalizálással is ott lehetek fizetett hirdetésekkel a legtutibb optimalizált konkurenciája elott. Sokkal fontosabb a Google-nak is hogy jól használd a hirdetéseit.
19 DaWe // 2013. november 21. 15:50
Re: 18
Ebben teljesen egyetértek…
20 Simieee // 2013. november 22. 15:25
Az elmúlt 2 hétben vettem észre, hogy olyan oldalak kerültek elém, aminek rosszabb a Pagerank-ja nem mutat rá link, és vagy 100 éves. Ez egy olyan frissÃtés után történt, aminek pont az volt a lényege, hogy a webmestereszközök alapján kijelezett 1300 aloldalon használt description-t egyedivé tegyem. Úgy vettem észre, attól függÅ‘en, milyen keresÅ‘ szavakat Ãrok be a keresÅ‘be, a Google eldönti, hogy az elÅ‘re megadott leÃrást jelenÃti meg vagy a mikroadatok alapján próbál kiÃrni valamit. Emiatt véleményem szerint a meta descriptiont ha lehetÅ‘ségünk van megadni ne hagyjuk üresen.
21 Duli Judit // 2013. november 24. 18:11
Szerintem is fontos minden aloldalra vonatkozóan beállÃtani egyedi leÃrást, a megfelelÅ‘ kulcsszavakkal.
Természetesen az is fontos, hogy az adott aloldal jól kidolgozott legyen az adott kulcsszó megfelelő arányban szerepeljenek rajta, értelmes releváns tartalommal rendelkezzen.
Ebbe az irányba haladnak a fejlesztések nagyon helyesen a felhasználók érdekeit tartva szem előtt, hogy minél pontosabb választ kapjanak a problémájuk megoldására, nem pedig azt, hogy ki hogyan ügyeskedik.
22 Szalai Bálint // 2013. november 24. 20:17
Azután érdeklődnék, hogy egy wordpress alapú honlap során, hogyan lehet egyedivé tenni az aloldalak meta tag-jeit?
Ezt hogyan lehet kivitelezni, tudna vki segÃteni ebben?
Köszi
23 Area51 cikkek // 2013. november 26. 14:14
@Szalai Bálint:
WP oldalaknál nagyon egyszerűen beállÃtható különbözÅ‘ plugin-ek segÃtségével, ilyen például a sokak által kedvelt All In One SEO Pack, de a YOAST-ot is szokták dicsérni!
24 Kiss Dániel // 2014. január 28. 15:27
Kedves Zsolt!
A cikked hatására kezdtem el elemezni a meta dolgokat, előtte nem is tudtam, hogy létezik ilyen.
Most mindent megoldottam ennek, és neked köszönhetően.
Rendszeresen követem cikkeidet, köszönöm a rendkÃvül fontos információkat.
Dani
Hozzászólás