Mennyi látogatót ér ma egy jó organikus pozíció? (friss tanulmány)

2013. november 28. · 19 hozzászólás

Kategóriák: Gyakori kérdések · Érdekességek

Friss tanulmányunkból kiderül, hogy az AdWords hirdetések elterjedése mellett, mit ér ma, 2013-ban egy jó pozíció a találati listán. Több mint 2.000 magyar kulcsszó közel 900.000 megjelenését és 80.000 kattintását vizsgáltuk.

Néha-néha lehet olvasni statisztikákat arról, hogy az USA-ban vagy esetleg Nagy-Britanniában milyen átkattintási arányokat jelent egy-egy jó pozíció. Az érdekessége ezeknek, hogy egész nagy eltérést mutatnak olykor egymáshoz képest, és akkor arról még nem is beszéltünk, hogy vajon itthon milyen értékekre lehet számítani. Ezért eldöntöttük, hogy utánajárunk mit is jelent ma a Google találati listáján, egy átlagos kulcsszó pozíciója az első 10 hely valamelyikén a magyar piacon.

Igyekeztünk minél több szegmens kulcsszavait bevonni a tanulmányba, ezért szerepelnek benne webáruház, turizmus, vendéglátás, marketing, tanácsadói és tartalomszolgáltató weboldalakhoz kapcsolódó kifejezések is.

Fogtunk több mint 2.000 magyar kulcsszót (short tail és long tail kulcsszavakat vegyesen), kizártuk belőle a márkaneveket, vagy kifejezetten már a domain nevekre irányuló kereséseket, mert ezek értelemszerűen magas átkattintást eredményeznek, torz irányba vitték volna a statisztikát. Mi pedig elsősorban azokat a kulcsszavakat akartuk vizsgálni, amik új látogatókat jelenthetnek. (Pl.: az „index” szóra biztosan sokan keresnek és valószínűleg nagy átkattintási aránnyal az index.hu-ra a legtöbben el is jutnak.)

A kulcsszó megjelenések szerint súlyozva számítottuk ki egy pozíció átlagos átkattintási arányát, mert megbízhatóbbnak gondoljuk a népszerűbb, sok megjelenést produkáló kulcsszakavak eredeményeit.

Az alábbi ábrán az látható, hogy az összes keresésből az organikus (ingyenes) pozíciók a forgalom mekkora részét viszik el (2013 év végén).

Mennyi látogatót ér ma a jó pozíció? width=

A grafikonról leolvasható, hogy a találati lista első 5 weboldala számíthat érdemi látogatóra. Illetve meglepő módon, a lap alján található 10. weboldal több látogatót gyűjt be, mint a néhány hellyel előtte állók. Azt feltételezzük, hogy ez azért van, mert a felhasználó nem találta meg fentebb, amit keresett és már lapozna a következő oldalra, legörget a lap aljára, de akkor még rápillant a lap utolsó weboldal találatára és végül mégis csak kiválasztja azt.

Az AOL 2006-ban készített felmérése szerint az 1. pozíció a látogatók több mint 40%-át jelentette. Persze az AdWords hirdetések térnyerése miatt várható volt, hogy ez lecsökken, de ahogy látszik is, épp hogy csak 30% alá.

Sokat lehetne még beszélni a számokról, de azt biztosan kijelenthető, hogy az AdWords hirdetések ellenére továbbra is szép számmal kapnak látogatót az organikus lista weboldalai és foglalkozni kell a keresőoptimalizálással. A statisztikából az is látszik egyébként, hogy egy keresés alkalmával sokan több weboldalt is megtekintenek.

Javítson weboldala pozícióin, és kerüljön be az első 5 találat közé minél több kulcsszóra! További sikeres optimalizálást!

Ha tetszett:
Megosztom

19 hozzászólás érkezett ↓

  • 1 Gabrics András // 2013. november 28. 15:04

    Nagyon jó statisztika és rendkívül hasznos!
    Manapság azt vettem észre magamon, hogy átfutom a 10 google találatot és jobb klikkel megnyitom az érdekes oldalakat, majd utána végig böngészem őket. Ami viszont fontosabb, hogy nem csak én teszem ezt, hanem a külföldi felmérések alapján egyre többen.
    Ebből kifolyólag csak véleményem szerint egyre fontosabb a title és a description szövege…
    Köszi a jó cikket! :)

  • 2 Pagács Attila // 2013. november 28. 18:17

    Ez így van idézőjelesen. Az első 5 és az utolsó oldal ami nagyobb látogatottságot kap. Ellenben valóban lényeges, hogy mi az amit az ember a desc. alapján olvas el. Köszi a cikket. :)

  • 3 Nun Monika // 2013. november 28. 18:29

    Köszönöm, ez nagyon szemléletes és hasznos!A tizedik hely engem meglepett, de logikus. A title és a description valóban sokat számít. A következő lépés az, hogy az odajöttek milyen arányban konvertálnak. De ez nem szorosan vett SEO kérdés :)

  • 4 R. András // 2013. november 28. 19:09

    Hát mindez szép és jó, de semmi új nincs benne, ez bizony mindig így volt.

    Ami talán a számokat hitelessé tenné, ha ezt a részt bővebben kifejtenétek:
    “A kulcsszó megjelenések szerint súlyozva számítottuk ki egy pozíció átlagos átkattintási arányát, mert megbízhatóbbnak gondoljuk a népszerűbb, sok megjelenést produkáló kulcsszakavak eredeményeit.”

    Lévén a súlyozott számításnak akkor van értelme, ha konkrét adatokon alapuló dolog, nem pedig “megbízhatóbbnak gondoltuk” alapú ezért hasra ütve (mivel mást nem tudunk csak elképzelt adatok alapján) dobunk egy számot és azzal “súlyozunk”.
    Kéne egy kicsit a súlyozás metódusáról a súlyozott adatok megszerzésének módjáról és a változók értékeinek beállításáról mondani kicsinykét nem?

    Ez a leírás így nekem a kitotóztunk pár kattintási eredményt, keresőoptimalizálási relevancia nélküli keresési eredményekre, és megosztottukszoroztukszázalékoltuk légből kapott változókkal, és most ezen eredmények alapján egy cikket készítettünk a sok hülyének aki vastagon bólogat, azt sem értve hogy mit olvas.

    Már csak azért is vagyok nagyon kíváncsi erre, mert alkalmazott matematikusként a valószínűségi relevanciák deriválásával foglalkozom napi 9 órában évek óta, (lévén hosszadalmas adatgyűjtés és szűrés szükséges valódi eredményadatok kinyeréséhez) és azt hiszem kijelenthetem, hogy egy irdatlan bullshit a cikk.

  • 5 Szabó Zsolt // 2013. november 28. 21:08

    Sziasztok!
    Az első 10 pozíció a forgalom 108,4%-át viszi el a kimutatásotok szerint. Így nem túl sok % marad a 11.-től a végtelenig terjedő pozícióknak, s a Google Adwords poziknak.

    Üdv, Zsolt

  • 6 Kungl Zsolt // 2013. november 28. 21:29

    Re.: #4

    Kedves András!

    Köszönjük hozzászólását, mérnökökként mi jóval kevésbé értünk a matematikához, mint Ön és nem is foglalkozunk vele napi 9 órát.

    Sajnáljuk, hogy értéktelennek tartja a kimutatást, de mi azt gondoljuk, hogy biztosan lesznek olyanok, akiknek hasznos lehet, hogy jelenleg ténylegesen mennyit ér egy-egy pozíció a találati listán.

    Mivel konkrét adatokkal dolgoztunk, volt értelme súlyozni azokat. A webmestereszközök lehetőséget ad arra, hogy keresési statisztikákat kinyerjünk, még ha nem is olyan pontosakat, mint amennyire a Google adatbázisaiban hozzáférhetőek lennének. Ezen kulcsszavak átkattintási arányait átlagoltuk megjelenések arányában súlyozva.

    Az eljárásnak egyébként további előnye, az hogy (még ha a Webmestereszközök forgalmi adatai nem is tökéletesek) minden egyes megjelenés és kattintás, ami bekerült a kimutatásba a személyre szabott találati listán jelent meg (lévén, hogy ténylegesen a felhasználók generálták őket). Máshonnan ilyen információk nem nyerhetők ki.

    Az eredményeket pedig úgy ellenőriztük le, hogy összevetettük a weboldalak tényleges organikus forgalmát az elméletileg elérhetővel.

    Üdv,
    KZs

  • 7 Kungl Zsolt // 2013. november 28. 21:34

    Re.: #5

    Kedves Zsolt!

    Az eredmény nekünk is feltűnt volt első ránézésre. Pláne ha belegondolunk, hogy a fizetett hirdetések is jelen vannak.

    Aztán végiggondoltuk, hogy mi okozhatja ezt az eredményt. Egy megjelenés több kattintást jelenthet és jelent is. Ha a felhasználó egy kereséskor több találatra is rákattint, akkor ilyen módon könnyedén kijöhet ilyen információ. Kiváló bizonyíték erre az első hozzászóló, Gabrics András beírása.

    Üdv,
    KZs

  • 8 Monori Tamás // 2013. november 28. 21:48

    Kedves Zsolt !

    A tanulmány nagyon tanulságos !

    Számomra az a kérdés merül fel,hogy hová számoljuk az olyanokat mint én magam is,akik ha keresnek kattintanak az 1-5 helyezettekre is szépen egymás után.

    A helyzet egyébként úgy tűnik romlott sokat (18%) a kezdőlapjuk jobb alsó részében közölt statisztika óta,ami 47 %-ra becsülte az első helyezett forgalmát.

  • 9 Kungl István // 2013. november 28. 22:17

    Re.: #8

    Kedves Tamás!

    Ha jól emlékszem, a 47% az első oldalról választók közül azok, akik az 1. weboldalt választják. Az összes kattintásból kb. 42-43% volt az első oldal 1. helyezett weboldalé. Ahogy a cikkben is írtuk, ekkor még nem volt ennyi AdWords hirdetés, és főképp nem voltak a találati lista baloldalán, az organikus lista fölött.

    A valós csökkenés inkább 13-14% körül lehet. Persze ez sem kevés. A SEO-ban ezért kicsit másképp kell már a látogatószerzési stratégiát meghatározni, hogy a lehető legtöbb látogatót megszerezzük.

    Üdv,
    KI

  • 10 Bárodi Tibor // 2013. november 29. 06:12

    Sziasztok!

    Ez biztosan így van, ahogy leírtátok. Én használok egy videó kommunikációs rendszert és azt az egyik blogomba beépítem a rendszer mindig jelzi, ha valaki megnyit egy ilyen beépített Vmail-t, tehát pontos adatom van, hogy mikor nyitják (vagyis kattintanak rá). Meglepő módon sokkal több a látogatottsága ennek a blognak, mint egy másiknak ami, szintén jól van seo optimalizálva, pont a másik oldalamra számítottam, hogy ott lesz több látogató, de nem így történt, sebaj, így is jó :)

  • 11 Fülöp Norbert // 2013. november 29. 07:14

    Sziasztok!

    Nagyon érdekes a cikk, köszi. A kérdésem az lenne, hogy mennyiben változik a találati lista mutatója, akkor ha van adwords hirdetés az adott kulcsszóra, vagy ha nincs.
    További eredményes munkát kívánok!
    Üdv.

  • 12 Vastag Mária // 2013. november 29. 08:39

    Én ugyan nem vagyok SEO-ban profi szakember de ez a hobbim.Tapasztalok és megfigyelek.
    Nagyon fontos hogy egy weboldal forráskódja milyen ez nagy mértékben befolyásolja hogy hol helyezkedik el a találati listában.
    Van olyan honlapom amire kb 30 db hivatkozás mutat és mégis az 5.helyen produkálja magát immár 2 éve, de volt olyan weboldalam amivel több száz rámutató linkkel sem mentem semmire.

    A Google hirdetések valóban előrébb nyomják a weboldalt a találati listában, de nem tartósan, amint megszűnik a hirdetés egy idő után visszakerülsz arra a helyre ahol eredetileg volt.

    Egyszer analizáltattam az oldalamat és az volt az eredmény hogy sok benne a kulcsszó csináltassam meg másként, ők szívesen átírják. Ez való igaz rengeteg kulcsszót aggattam bele a forráskódba, de eredményes lett.
    Nem mertem megkockáztatni hogy egy szakértő átírja mert nem biztos hogy eredményesebb lett volna, ezért fölösleges költségnek tartottam.

  • 13 Forró Lajos // 2013. november 29. 09:02

    Sziasztok !

    Úgy gondoltam azért lehet fontos a kulcsszavak elért halyezése, mert a jobb helyezések megjelenések számával növelhetjük a konverziók számát. Jó lenne egy olyan statisztika ami a helyezésekhez kapcsolódó konverziók számát és költségét azaz a helyezésektől függú ROI-t mutatja .
    Nálam egy év alatt átlagosan 2 pozicióval elért kulcsszavaknál hozott konverziót pontosan a 2. helyen az estek 90 %-ban, 10 % 3. helyen. Nálatok az első hely a favorit? 150-200 konverzió nem túl nagy a minta, de azért elgondolkodtató. Valaki nagyobb mintával rendelkező elemzését és következtetéseit szívesen olvasnám.

  • 14 Hamex cikkek // 2013. november 29. 10:51

    Köszönöm a tanulmányt, végre egy friss, magyar írás a témát illetően! Sajnos a Google állatoknak köszönhetően elég pocsék sok helyen a találati lista, főleg az erősebb szegmensekben, ettől függetlenül tényleg van még értelme a SEO-t ráerőltetni az oldalakra! Persze az adwords ígyis nagy részét elviszi a látogatóknak…

  • 15 kisvirag // 2013. november 29. 12:13

    Engem érdekelne, hogy milyen témakörökben, mekkora adatmennyiségen, pontosan hogyan is történt a mérés (értem én, hogy webmaster adatok, de azok csak átlag pozíciót mondanak, tehát az ottani pozícióhoz tartozó átkattintási arányt nem tekinthetjük a konkrét pozícióhoz tartozónak).
    Ugyanitt az is érdekelne, hogyan hatnak az átkattintási arányra a különböző rich snippetek, pl mennyivel más egy olyan témakörben az átkattintási arány, ahol jelenik meg kép, videótalálat, valamint rich snippetes is, és hogyan ott, ahol nincs egyik sem, mindegy snippet hagyományos. (bár egyre ritkább az ilyen). az sem mindegy persze, hogy a találatok mekkora részében van rich snippet, mert ha mindegyikben, megint más az eredmény.

    Szóval nagyon szépek a számok, de annyira általánosak, hogy gyakorlatilag a villogáson kívül nem sok mindenre látom használhatónak őket…

    ugyanis attól, hogy első vagyok, és elméletileg az elsőt kattintják a legjobban, ha rossz a snippet (semmitmondó title, semmi kiegészítés, gyenge szöveg), akkor se fogják azt kattintgatni az emberek, ha itt azt állítjátok, hogy márpedig a 18% le fogja kattintani. mert nem…

    Arról meg már ne is beszéljünk, hogy önmagában egy átkattintás még semmit sem ér :)

  • 16 Kungl István // 2013. november 29. 13:43

    Re.: #15

    Valóban érdekes lehet ilyen statisztika, de nincs ehhez elegendő adatunk, hogy megbízhatónak gondoljunk egy ilyen számítást.

    Ezek a számok egy nagy átlagot képviselnek, nyilván a témától, versenytől függően vannak eltérések. Ha a Google kiadna egy ilyen statisztikát, nyilván pontosabb lenne, de akkor sem lehetne megmondani, hogy vajon témánként miként alakulnának a számok.

    Egyetértünk, hogy fontos a jó snippet, mert ezzel lehet növelni az átkattintási arányokat. Az eredményes látogatószerzéshez hozzátartozik, hogy az adott pozícióból minél magasabb látogatószámot érjünk el.

    Ettől még van értelme átlagot nézni.

    Fontos a weboldalon a megfelelő konverziós arány is, ugyanakkor átkattintás nélkül nincs esély a konverzióra.

    Üdv,
    KI

  • 17 Petrás Andor // 2013. november 29. 13:58

    Kisvirág,

    az általad leírt szempontok tanulmányozása már egy teljes intézetet követelne. :)

    Az esettanulmányért süvegelem Zsolték munkáját, de sajnos azt képtelenség pontosan felmérni, hogy a rich snippets, a jól megválasztott title, meta desc vagy épp a brand milyen hatással van az átkattintásokra.

    Példa: van két általunk kezelt webshop, az adott ország két legnagyobb online boltja adott témában, egymás konkurenciái. A legfőbb kulcsszóra 1.és 2., valamint 1. és 3. helyezésük van, érdekes módon a hátrébb szereplő kulcsszó némileg több forgamat hoz. Nyilván jobban csenghet a brand, bezavarhat a not provided stat is… Azt is jó fejben tartani, hogy az organikus forgalom apró szeletkéjét adják a top kulcsszavak, ha jó a SEO. A havi 15-18.000 organikus látogatóra sem jut 1000 top kulcsszavas látogató.

    Na, ebből azt akartam kihámozni, hogy a kulcsszóra épülő kimutatások csak tájékoztató jellegúek lehetnek, ugyanis egy jól keresőoptimalizált webhely organikus forgalmávak legalább 90 százalékát olyan kulcsszavak adják, amire eszedbe nem jutna esettanulmányt készíteni.

  • 18 HP WEBber // 2013. december 10. 08:19

    Szerintem a céltudatos vásárló, minimum 3 oldalt nyit meg az első találat közül. Céltudatos alatt azt értem, aki már fejben eldöntötte, hogy vásárolni akarja a szolgáltatást, csak ki akarja választani kitől vegye meg. Ebbe bele kell számítani azt is, hogy az első tíz poziban nem csak a termékkel vagy szolgáltatással foglalkozó cég weboldala van, hanem wiki, blog, hírportál, vagy akármilyen egyéb oldal is. Így valójában teljesen lényegtelen hogy az ember a 2. vagy az 5.ik vagy a 7.ik helyen van. Ez csak akkor érdekes, ha mind a 10 találat az adott tevékenységet áruló oldal. Ez pedig azért nem jellemző. Mindenesetre az érdekes kimutatás, hogy a 10. pozíció magasabb, mint az előtte állók.

  • 19 Kidd Dániel // 2013. december 28. 10:28

    Sziasztok!
    Nagyon jó tanulmány és saját tapasztalatból mondom, én is az ötödik találat után “lemegyek” a tizedikre.
    Mindannyiunk számára fontos, hogy ott legyünk az első ötben, többek között ezért is olvasom ezt az oldalt és követlek benneteket facebookon is. Köszi az infókat!

Hozzászólás

(Kerüljük a kulcsszavakat a névben)
* Kötelező mező. Az e-mail cím nem jelenik meg a blogon.