Strukturált adatok - Segíts magadon és a kereső is megsegít!

2015. január 19. · 29 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Google · Google Webmaster Tools · Keresés

Többször írtunk már a különböző algoritmus-frissítésekről, pingvinről és pandáról az elmúlt időszakban. Kicsit most szeretnénk egy kevésbé emlegetett témáról írni, ami viszont nagyon feljavíthatja weboldala teljesítményét.

Mik azok a strukturált adatok?

Talán még emlékszik rá, hogy korábban nagy port kavart a Hummingbird (vagy magyarul kolibri) algoritmus elindulása. Ekkor több cikket is írtunk arról, hogy milyen újdonságokat hozott az algoritmus és ez mit jelenthet majd a weboldal tulajdonosok számára. Ennek legfontosabb rész az volt hogy a keresők igyekeznek a szemantikus működés felé elmenni. Tehát nem csupán találatokat párosítanak bizonyos kulcsszavakhoz, hanem megpróbálják adott kontextusba helyezni a keresőkifejezést és aszerint hozzá párosítani a találatokat.

Ehhez alapvetően két dologra van szükség. Egyrészt meg kell „érteni” hogy a felhasználó által alkalmazott kifejezésnek mi a jelentése, az adott kontextusban mire gondolhatott a felhasználó. Másrészt pedig meg kell értenie, hogy a weboldalon megjelenített tartalom jelentése micsoda. Az első részre kevés ráhatásunk van, viszont a strukturált adatok segítségével a második részt nagyban elősegíthetjük.

A strukturált adatmegjelölés tehát nem más, mint a tartalmaink pontosított tálalása a keresők felé. Nem csak egy tartalmat szerepeltetünk a weboldalunkon, hanem megjelöljük a keresőnek, hogy a tartalom egyes részei mit jelölnek. A jelölésekhez némileg módosítani kell az oldalak forráskódját, mert az egyes adatokat meghatározott jelzésekkel kell felcímkénzni.

Vegyünk például egy webáruház termék oldalát, ahol meg tudjuk jelölni a következőket:

  • Termék név
  • Termék ára
  • Tulajdonságok
  • Értékelések
  • Márkanév
  • Szín
  • Raktárkészlet
  • Megjelenés ideje
  • Stb.

De például meg tudunk jelölni recept hozzávalókat, különböző eseményeket (például színházi előadásokat, koncerteket), témákat a blogban és a legkülönbözőbb dolgokat a tartalomban. A sort majdnem a végtelenségig lehetne folytatni.

A strukturált adatok közvetlen hozománya

Jogos lehet a kérdés, hogy miért érdekes egy webmesternek, vagy weboldal tulajdonosnak, hogy használja ezeket a strukturált adatokat?

A hozománynak van egy közvetett és egy közvetlen része is. A közvetett rész az, hogy a kereső könnyebben megérti a weboldalunkon szereplő információkat, ami által előnybe kerülhetünk a konkurens weboldalakkal szemben. A közvetlen hatása pedig az, hogy a strukturált adatmegjelölések segítségével egyedi megjelenést is kaphat weboldalunk a találati listákon. Néhány példa erre:

Termékértékelés megjelenése:

struktúrált adatok - Termékértékelés megjelenése

Események megjelölése:

struktúrált adatok - Események megjelölése

Egy recept részleteinek megjelölése:

struktúrált adatok - recept részleteinek megjelölése

Ha egyedi megjelenést kap a weboldal, akkor a felhasználók szemét odavezeti a mi weboldalunkra és jó eséllyel minket választanak majd. Ezzel tehát ugyanabban a pozícióban növelhető az átkattintási arány, így a weboldalunk forgalma. Mindezt úgy hogy a pozíciót nem javítottuk. Mindenképpen érdemes tehát alkalmazni ezeket a megjelöléseket. Minél többfajta adatot megjelölünk a weboldalunkon, annál előnyösebb. Az egységes jelölőrendszert a https://schema.org/ írja le. Az itt megtalálható jelölőrendszert az összes nagyobb kereső támogatja.

A Google Webmestereszközök Adatkiemelő eszköze

A Google Webmestereszközökben szerepel egy Adatkiemelő nevű eszköz, amivel anélkül tudjuk megadni a különböző adatok típusait, hogy a forráskódba azokat beépítenénk. Ennél egy-egy tesztoldalon keresztül (például egy webáruház termék oldala közül egy kiválasztott példaoldalon) kijelölhetjük az oldal az egyes ismétlődő tartalmi elemeit. Ezután az eszköz egy minta illesztés segítségével a többi hasonló felépítésű oldalon is feltérképezi a megjelölt adatokat. Mivel a hasonló felépítésű oldalakon mindig ugyanott vannak az ismétlődő tartalmi elemek: ár, termék név, stb. ezt az eszköz viszonylag pontosan meg tudja tenni. A tapasztalat szerint sajnos azonban ez az eszköz kevésbé jól működik. Egyrészt ezzel csak a Google felé jelölhetők ki az adatok, másrészt ez sokkal „gyengébb jel” a tapasztalatok szerint, mintha magában a forráskódban jelölnénk meg az egyes adatokat. Előnye viszont, hogy ehhez nem kell fejleszteni az oldalt.

A strukturált adatok ellenőrzése

Nagyon hasznos kis eszközt biztosít számunkra a Google a strukturált adatok ellenőrzésére. Ez a következő URL címen érhető el: http://www.google.com/webmasters/tools/richsnippets

Egy URL cím megadásával lekérdezhetjük, hogy az adott lap milyen kiemeléseket használ. Érdemes leellenőrizni hogy rendben láthatók-e az egyes megjelölt adatok (na meg természetesen a konkurenseket is ellenőrizni lehet).

Véleményünk szerint minden weboldal tulajdonosnak élnie kell ezzel a lehetőséggel. Tapasztalatunk szerint sokan nem alkalmazzák még ezeket, így most előnybe juthat a konkurenseivel szemben.

Kíváncsiak vagyunk, hogy hányan használják már a strukturált adatmegjelöléseket és legtöbbször milyen adatokat jelöltek ki. Várjuk a visszajelzéseket.

→ 29 hozzászólás

Kellemes Ünnepeket

2014. december 23. · 14 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Személyes

Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és látogatókban gazdag Boldog Új Évet kívánunk minden olvasónknak!

Kungl István és Zsolt

Kellemes Ünnepeket!

→ 14 hozzászólás

A Pingvin algoritmust továbbra is finomítják

2014. december 12. · 13 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Google Pingvin

Az elmúlt napokban több helyről is hallottuk és tapasztaltuk, hogy kisebb-nagyobb mértékben változnak a találati listák. Ameddig ezt nem erősítették meg a Google részéről, addig nem volt egyértelmű, hogy miről is van szó. Most viszont egy külföldi online magazinnak tett nyilatkozatból kiderült, hogy valójában folyamatosan finomítják a Pingvin algoritmust.

Nemrég adtunk hírt, hogy útjára indították a Pingvin (vagy angolul Penguin) algoritmus legfrissebb változatát, ez volt a Pingvin 3.0

A frissítés után sokan jelezték, hogy weboldaluk visszatért és a nemzetközi tapasztalatok szerint is sokat enyhült a szigor. A korábban büntetést kapott weboldalak közül sok visszatért és talán nem olyan könnyen eshetünk büntetés áldozatául. A folyamat viszont nem ért véget.

A Google Pingvin 3.x frissítések

Már december elején érezhető volt, hogy újra mozognak egy kicsit a találati listák. Mint kiderült ennek az volt az oka, hogy továbbra is módosítgatják és frissítik a Pingvin algoritmust, de most csendesebben, kevésbé (vagy egyáltalán nem) jelentik be a frissítéseket.

Google Pingvin 3.x frissítések

A magazinnak tett eredeti nyilatkozat a következő:

That last big update is still rolling out — though really there won’t be a particularly distinct end-point to the activity, since Penguin is shifting to more continuous updates. The idea is to keep optimizing as we go now.

Fordításban körülbelül a következőről van szó:

Az utolsó nagy frissítés még nem ért véget. Ennek igazából nem lesz egy konkrét lezárási dátuma, mert mostantól a Pingvin algoritmust folyamatosan fejlesztjük és finomítjuk menet közben.

Mi ennek a következménye

Ha hihetünk ennek a bejelentésnek, akkor mostantól többször lesz kisebb frissítés és nem félévente, évente lép életbe majd egy-egy új változat. Viszont az is igaz, hogy nem lesznek nagy hivatalos bejelentések minden frissítéshez.

Ennek lesznek majd pozitív és negatív hatásai. Annak örülhetünk, hogy többször lesz frissítés, hiszen ez mindig egy jó esély arra, hogy ha netán büntetést kapott az oldalunk, akkor visszakerüljön, vagy legalább javuljon a pozíciója. Feltéve persze, hogy időközben javítottuk a hibákat. Elképzelhető tehát, hogy mostantól majd nem kell fél-egy évet várni arra, hogy az oldalunk büntetése megszűnjön.

A neatív hatás pedig az, hogy ha nem jelentik be a frissítéseket, akkor nehezebb lesz megállapítani, hogy mi okozta a weboldal visszaesését. Eddig, ha a visszaesés egy-egy hivatalos frissítés idejére esett, akkor jó eséllyel be lehetett azonosítani a büntetés okát. Ha jó eséllyel tudjuk az okot, akkor merészebben tudunk cselekedni és megszüntetni a problémás tényezőket.

Sok tapasztalat tehát még nincs egyelőre. Mindenesetre szerintünk pozitív, hogy nem egy-egy nagy frissítés írja át az addig működő szabályokat, hanem folyamatosan finomítják az algoritmusokat és ezáltal követhetőbbé válnak a követelmények mindenki számára.

Annak viszont kevésbé örülünk, hogy az első tapasztalatokat az ünnepek alatt éljük át :).

→ 13 hozzászólás

Google Pingvin 3 - újabb algoritmusfrissítés érkezett, érkezik

2014. október 21. · 20 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Google Pingvin

A Google hivatalosan is bejelentette, hogy pénteken útjára indult a Pingvin 3. A mostani frissítés elmondásuk szerint jó esélyt jelenthet azoknak akik korábban kapott büntetésre megfelelően reagáltak. Egyelőre az US angol nyelvű keresések 1%-át érinti, de a következő hetekben folyamatosan terjed majd világszerte.

Pierre Far a Google egyik munkatársa adta hírül, hogy pénteken elkezdték élesíteni a Pingvin 3.0-ás verzióját. Korábban egyébként már Gerry Illyes (szintén Google) már hónap elején jelezte egy konferencián, hogy hamarosan várható lesz az új Pingvin frissítés.

Pierre Far: Google Pingvin 3 - újabb algoritmusfrissítés

A Pingvin algoritmus első változata még 2012. áprilisában jött ki. Akkor nagyon nagy változásokat hozott a találati listákon, különösen a nem megfelelő bejövő linkprofillal és egyéb - nem megengedett - eszközökkel versenyző oldalakat büntette a kereső.

Időközben kiseb-nagyobb mértékben többször is módosították az algoritmust (2013. május, 2013. október), de az utóbbi időszakban (hivatalosan) már régóta nem. Az utolsó frissítés (2013. Október közepe) óta gyakorlatilag egy év telt el.

A mostani frissítés egyébként nem csak a félelemre, hanem reményre is okot adhat, hiszen akik korábban büntetést kaptak, de időközben megtették a szükséges lépéseket (például eltávolíttatták a nem megfelelő linkeket, vagy megfelelően használták a link visszautasító eszközét), azok most akár jelentősebb javulásra is számíthatnak.

Magyarországon egyelőre kevés a tapasztalat.

Várjuk a visszajelzést mindenkitől!

→ 20 hozzászólás

Újabb Panda algoritmus frissítés

2014. szeptember 30. · 22 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Google Panda · Google update & export

A Google nemrég bejelentette, hogy újabb algoritmusfrissítést indítottak útjára. A frissítés a Panda algoritmus legfrissebb változata, amely eredetileg a rossz minőségű tartalmak, alacsony felhasználói élmény ellen irányult.

Újabb Panda algoritmus frissítés

A mostani frissítés elvileg pontosabb működést eredményez majd, ami a Google szerint elsősorban kis és közepes méretű weboldalaknak fog kedvező eredményt hozni. A tavaszi nagyobb frissítés után a mostani - Panda 4.1-nek is nevezett - a találati listák 3-5%-át érinti.

A legfrissebb változat a élesítése a múlt hét elején indult es az elkövetkezendő néhány napban fog majd befejeződni. Ha tehát jelentős változást érzékel a forgalomban az elmúlt néhány napban, akkor lehetséges hogy a Panda 4.1 algoritmusfrissítés okozta.

A Panda 4.0 idén májusban jött ki és az angol találati listák 7,5%-at érintette. A mostani frissítés hátasa énnel alacsonyabb ugyan, de szinten jelentős mértékű. A globális keresések mintegy 3-5%-át érinti, vagy fogja érinteni. A Google képviselői megerősítették tehát azt is hogy ez egy globális frissítés. Az élesítése nem hirtelen, hanem néhány hét alatt fog teljesen lefutni.

Kit érinthet a panda 4.1-es frissítés?

A bejelentéskor a Google részéről azt nyilatkozták, hogy az algoritmus tökéletesítése, finomítása volt a cél. Ezt úgy magyaráztak, hogy a kis, vagy közepes méretű, de kiváló minőségű tartalmakat szerepeltető weboldalak jobb eséllyel nyerik el a megérdemelt jó pozíciót. A frissítés által tehát nem csak hátrasorolást lehet várni, az újítás akar pozitívan is érintheti sokak weboldalát.

Magyarországról túl sok tapasztalat nincs egyelőre. Várjuk a visszajelzéseket, hogy kit hogyan érintett az újítás.

→ 22 hozzászólás

Új paraméter a rangsorolási algoritmusban: HTTPS protokoll

2014. augusztus 12. · 10 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Domain · Google update & export

A Google mostantól előnyben részesíti azokat az oldalakat, amelyeket biztonságos SSL kapcsolaton keresztül működtetnek. Az újítás viszonylag keveset nyom a latban, de ezek a weboldalak némi előnyben részesülnek.

Mit jelent a HTTPS?

HTTPS

A HTTPS weboldalak pontos működésére most nem térünk ki, de a lényeg az, hogy egy biztonságosabb protokoll szerint történik az adatforgalom (SSL/TSL titkosítás).

A HTTPS protokoll egy a normál HTTP-nél biztonságosabb internetezést tesz lehetővé a kliens és a szerver között. Tehát ha egy oldal ilyen kapcsolaton keresztül kommunikál, akkor az ott megadott adataink, információink stb. nagyobb biztonságban vannak. Ilyen titkosítást használ például sok bank, pénzintézet, de maga a Google is a legtöbb szolgáltatásához.

A biztonságos kapcsolat egy azonosítással kezdődik, amely biztosítja számunkra, hogy tényleg azt a weboldalt látjuk, amelyet szeretnénk és nem valamiféle adathalász, vagy egyéb oldalt. Olyan ez, mint egy személyi igazolvány, vagy ujjlenyomat, amely által egy „független megbízható hatóság” segítségével megbízhatóvá válik a kapcsolat. A weboldalunknak tehát ez tulajdonképpen egy tanúsítványt jelent, amely által megbízhatóvá válik.

Kívülről annyi látszik a felhasználók többségének, hogy az URL címek nem http://-vel indulnak, hanem https:// kezdetűek. A weboldal tulajdonosnak azonban éves díjat kell fizetnie a tanúsítványért.

Néhány ajánlás a keresőtől az átálláshoz

  • Vegyük számba, hogy milyen tanúsítványra van szükségünk: egyedüli, multi-domain, vagy wildcard (egy tanúsítvány domainhez és az összes aldomainhez)
  • Használjunk 2048 bites tanúsítványt
  • Relatív hivatkozásokat használjunk a weboldalon, hogy a látogatók mindvégig a biztonságos domainen maradjanak
  • Külső domain-ek, weboldalak hivatkozása esetén a link elejéről hagyjuk el a protokoll megnevezést (http, https) (pl: http://www.seotools.hu helyett //www.seotools.hu). Így a hivatkozott oldal a beállított protokollon keresztül fogja kiszolgálni a látogatót.
  • Az átállás előtt nézzük meg az aktuális előírásokat a Google ajánlásaiban a webhelyköltöztetéssel kapcsolatban: https://support.google.com/webmasters/answer/6033049
  • Ne blokkoljuk a https:// kezdetű oldalunkat a robots.txt-ben
  • Csökkentsük az indexelés elől letiltott oldalak számát

Mekkora hatása van a HTTPS újításnak?

A Google elmondása szerint nemzetközi szinten a keresések csak egy százalékát érinti ez a frissítés. A rangsorolási algoritmusban is viszonylag kis jelentőségű faktornak számít (bár azt is hozzátették, hogy ez változhat  ). Továbbra is sokkal fontosabb az, hogy értékes tartalmat alkossunk és minél magasabb felhasználói élménye legyen a látogatónak.

Tanács a HTTPS átálláshoz – Ne kapkodjuk el!

Ezek után mindannyian rohannánk, hogy megelőzzük a versenytársakat, előnyhöz juttatva ezzel a weboldalunkat. Ne siessünk annyira! Végezzük inkább körültekintő munkát.

Keresőoptimalizálás szempontjából minden egyes elért eredmény, pozíció, tulajdonság adott URL címhez kötődik. A HTTP-ről, HTTPS-re való átállás gyakorlatilag a régi URL-ek megszűntését és újak létrehozását jelenti. Ennek megfelelően nagyon körültekintően hajtsuk végre az átállást, valamint teszteljük az új változatot. A régi URL címeket irányítsuk át 301-es paranccsal, stb.

→ 10 hozzászólás

Új funkció a Google Webmestereszközökben

2014. július 18. · 7 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Google Webmaster Tools

Szerdán jelentette be a Google, hogy új eszközzel bővíti a webmestereszközöket. Az újítás a robots.txt fájlok tesztelésére, javítására és módosítására jött létre. Mindezt mostantól úgy tudjuk megtenni úgy, hogy nem kell felesleges kockázatot vállalni.

A robots.txt fájl feltöltésével jelentős mértékben módosíthatjuk a különböző robotok, így a keresőrobotok hozzáférését és működését a weboldalunkkal kapcsolatban. Ennek következtében nagymértékben befolyásolhatja a weboldalunk szereplését a keresőkben. Egy-egy hiba, vagy rossz beállítás következtében akár nagy problémát is okozhatunk magunknak. Az újítás elsősorban ennek a kockázatát csökkenti jelentős mértékben.

Az újdonságok a Feltérképezés menüpont alatt a “robots.txt tesztelése” almenüben érhetők el.

Google Webmestereszközök - Robots.txt

Milyen újításokat hozott a “robots.txt tesztelése” webmestereszköz?

1. Tudjuk visszamenőlegesen is tesztelni a korábban feltöltött robots.txt fájlokat. Ezáltal a korábbi esetleges hibákat azonosítani tudjuk. A korábbi fájlok megtekintéséhez a szövegdoboz feletti legördülő menüből kell kiválasztanunk a nekünk megfelelőt:

Google Webmestereszközök - Robots.txt

2. Nagyon hasznos, hogy az esetleges problémás sorokat kiemeli nekünk az eszköz:

Google Webmestereszközök - Robots.txt

3. Szintén nagyon hasznos újítás, hogy tesztelhetjük az egyes URL címeket. Az eszköz probléma esetén megjelöli nekünk azt a sort a robots.txt-ben, ami a gondot okozza.

4. Végül a leghasznosabb funkció: A tesztelés mellett akár szerkeszthetjük is a fájlt és az új beállításokkal is tesztelhetjük az URL címeket. Ekkor természetesen még nem élesedik módosított robots.txt, ahhoz ki kell másolni az új változatot és fel kell töltenünk a tárhelyre. Ezzel tehát tesztelhetünk anélkül hogy felesleges kockázatot vállalnánk. Egy eseteleges hiba azonnal kiderül, következmények nélkül.

Szerintünk nagyon hasznos az újítás. Mindenkinek érdemes megnéznie, hogy van-e probléma a jelenlegi robots.txt-vel, illetve egy esetleges módosítás előtt teszteljük le az új eszközzel mielőtt feltöltjük az új fájlt.

→ 7 hozzászólás

Új algoritmusfrissítés: Payday Loan 3.0

2014. június 13. · 14 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Matt Cutts

Matt Cutts jelentette be pár nappal ezelőtt, hogy útjára indítják legújabb algoritmus frissítésüket, melynek kódneve a “Payday Loan 3.0″. Sok mindent egyelőre még nem tudni róla, a hivatalos álláspont szerint a frissítés célpontja a “spam szerű lekérdezések” megszűntetése, bármit is jelentsen ez. (A korábbi verziók a spam weboldalak kiszűrését célozta meg egyébként.)

A mostani frissítés nincs kapcsolatban a korábbi Panda vagy Pingvin algoritmusokkal.

Amennyiben további információnk lesz a frissítésről, jelentkezünk.

→ 14 hozzászólás

A Google Panda 4.0 indul a napokban

2014. május 22. · 30 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Google Panda · Google update & export · Matt Cutts

Matt Cutts május 20-án bejelentette, hogy újabb algoritmusfrissítést élesítenek. A napokban tehát életbe lép a silány tartalom ellen létrehozott Google Panda 4.0-ás verziója.

Az elmúlt időszakban is folyamatosan frissítették

A mostani bejelentés és a legutolsó hivatalos frissítés között is sokat változott a Google Panda. 2013-as év közepén tett bejelentés óta (miszerint átlagosan havonta fog frissülni a Panda algoritmus) sok változat kijöhetett, amit a weboldalak többsége nem nagyon érzékelt. A mostani viszont vélhetően egy nagyobb változtatás.

A Google szerint a Panda 4.0-nak hatalmas hatása lesz

Google Panda 4.0
A Google Panda eredetileg 2011. februárjában látott napvilágot és a rossz minőségű weboldalak, vagy lapok kiszűrésére jött létre. A mostani frissítés a Google elmondása szerint az angol nyelvű weboldalak körülbelül 7,5%-át érinti, de a különböző nyelveken más és más nagyságú lehet a érintettség.

Ha visszaemlékszünk hogy a nagy port kavart Penguin (vagy magyarul Pingvin) algoritmus kapcsán 2-3% körüli hatásról beszéltek, akkor a Panda 4.0 tényleg jelentős mértékű változásokat hozhat.

Elmondásuk szerint némileg finomodik az algoritmus, de egyelőre sok tapasztalat még nincs az újítással kapcsolatban.

Várjuk a tapasztalatokat, hogy ki mit érzékel/érzékelt a napokban.

→ 30 hozzászólás

Google algoritmusfrissítés a túl sok reklámot tartalmazó weboldalak ellen

2014. február 11. · 30 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Google update & export

A Google tegnap újabb algoritmusfrissítést jelentett be. Ezúttal egy korábban már létező “szabály” frissítését végezték el, ami a túlzóan sok reklámot megjelenítő weboldalak ellen hivatott küzdeni.

Mit is jelent az, hogy túl sok a reklám?

Alapvetően nincs baj azzal, ha egy weboldal szöveges hirdetéseket, bannereket, vagy egyéb reklámokat jelenít meg. Sőt sok weboldal a reklámfelületek értékesítéséből éri el a profit nagy részét. Sok weboldal tulajdonos azonban már túlzásokba esik és az értékes tartalom háttérbe szorul.

Ha egy felhasználó landol az oldalunkon és ott azonnal figyelemfelkeltő reklámokkal találkozik a keresett információ helyett, akkor jó eséllyel elhagyja azt és egy másik találat után néz. Kifejezetten igaz ez az olyan oldalakra, ahol above-the-fold (hajtás felett: a landoláskor látott képernyő, amit még görgetés nélkül lát a felhasználó) döntő többségben reklámok találhatók és az értékes tartalom eléréshez le kell gördítenie az oldal aljára, vagy a tartalom és a hirdetések aránya túlságosan eltolódik a hirdetések felé.

Az ilyen weboldalak annak ellenére, hogy esetleg releváns tartalmat jelenítenek meg, a túlságosan sok reklám hatására rossz felhasználói élményt eredményeznek. Mivel a keresők elsődleges célja az, hogy olyan találatokat mutasson a felhasználóknak, amelyek relevánsak és magas felhasználói élményt prezentáljanak, az ilyen weboldalakat hátrébb fogja sorolni.

Ezt először 2011. év végén említette Matt Cutts egy amerikai konferencián, majd 2012 év elején hivatalosan is életbe lépett.

Milyen hatása van a frissítésnek?

A mostani frissítés a keresések kevesebb mint 1%-át érinti, tehát a legtöbben nem fogjuk észlelni a hatását. Ugyanakkor minden weboldal tulajdonosnak érdemes megnézni a weboldalát ilyen szemmel is. A felhasználói élmény nem csak keresőoptimalizálás szempontjából lényeges. Egy-egy apróbb módosítás jelentős hatással bírhat a weboldalunk teljesítményére. A sok reklám (pláne ha túlságosan feltűnőek), jelentősen ronthatják az oldalunk teljesítményét még akkor is, ha egyébként értékes információkat jelenítünk meg.

Oké, de mennyi a túl sok reklám?

Mindenki részéről jogos lehet a kérdés, hogy mi számít már túlságosan sok reklámnak. Sajnos ezt nem adja tudtunkra a Google. Itt nincs egy hasonló mérőeszköz, mint a weboldal-gyorsaság, vagy kulcsszósűrűség esetében. Sőt az is elgondolkodtató, hogy maga a Google keresője nem tartalmaz-e túl sok reklámot ezek alapján. A lenti képen 950 pixel magas képernyő nézetet mutat (ennél alacsonyabb a kijelzők nagy része).

Van olyan eszköz, aminek a segítségével meg tudjuk nézni, hogy a látogatók a kijelzőikkel mennyit látnak a weboldalunkból: http://browsersize.googlelabs.com/. Ez egyébként hasznos lehet abban is, hogy miként helyezzük el a weboldalunk egyes konverziós elemeit (például „Megrendelés” gomb).

Ha figyelembe vesszük, hogy hány platformon nézik a weboldalainkat, akkor ismét arra jutunk, hogy ma már kötelező alkalmazkodni a különböző eszközök kijelzőihez (mobil, tablet, asztali számítógép), hiszen ezeken mindig mást jelent az above-the-fold terület.

Egyetlen tanácsként azt mondhatjuk, hogy maradjunk a jó ízlés határain belül! A legtöbb esetben már ránézésre érezhető, hogy ennyi reklám már túl sok, vagy egy-egy plusz hirdetés még beleférhet. Senki nem szereti az olyan weboldalakat, ahol feltámad bennünk a „karácsonyfa” érzés ránézve a weboldalra. Figyeljük továbbá a weboldalunk teljesítményét. Árulkodó lehet például ha a hirdetések megjelenésével megnő a visszafordulási arány, vagy lecsökken az oldalon eltöltött idő. Emellett használjuk a fentebb említett eszközt is. Szintén nagyon hasznos a Google Analytics Viselkedés / Oldalon belüli elemzés jelentés. Itt a saját látogatóink above-the-fold tartományát tudjuk megnézni.

Ön odafigyel a jellemző böngésző méretekre a weboldal kialakításakor?

→ 30 hozzászólás