Félni kell-e a kimenő hivatkozásoktól?

2009. február 18. · 53 hozzászólás

Címkék: · ,

Kategóriák: Gyakori kérdések · Pagerank

A legtöbb keresőoptimalizálással foglalkozó fórum, cikk, honlap említi, milyen fontos a magas PageRank érték, illetve, hogy minél több és értékesebb link mutasson oldalunkra. Természetesen a linknépszerűség nagyon fontos és nem könnyű egy idő után előrelépést elérni. Fontos nyomatékosítani ugyanakkoor, hogy a linknépszerűséget elsősorban a helyezések javításáért érdemes végezni, aminek persze az egyik visszajelző számadata a PageRank érték. (Ezt csak azért szeretném elmondani, mert az ember könnyen esik abba a hibába, hogy egyedül a PageRank érték növelésért dolgozik a linknépszerűségen. Pedig a linknépszerűsítés ennél komplexebb feladat, az igazi eredmény pedig a várt helyezések elérése, és a látogatók számának növelése)

A PageRank számításának módjából következik, hogy a kimenő hivatkozások révén csökkentjük az oldalunk PageRank értéket. Ez tény. A kimenő hivatkozások azonban a tartalmunk értékes része is lehet akár. Habár a PageRank érték csökken ugyan, de releváns linkek ugyanúgy a tartalom szerves és hasznos részét képezik, közel sem biztos, hogy a Google ezért hátra sorolná weboldalunkat. Az az ideális, hogy ha tartalom megkívánja, akkor az emberi látogatók számára értékes belső és külső hivatkozás egyaránt belekerülnek az oldalunk szövegébe. Nézzük ezt egy kicsit részletesebben

Miért hivatkozzunk más oldalakra?

Mint azt az imént említettem hasznos, ha egy „egészséges” mennyiségben kimenő hivatkozásokat is használunk. A legjobb bizonyítéka ennek, hogy sok kulcsszóra a kereső a linkkatalógusokat (például a startlap megfelelő oldalát) hozza ki első helyek valamelyikére. Ha belegondolunk, ott nagyon kevés hasznos (hivatkozás mentes) tartalom van, viszont a tartalom nagy része az adott téma kulcsszavaiból álló, releváns oldalakra mutató, szöveges linkek összessége. Ezért is tudnak jó pozícióba kerülni a találati listán. A keresők ugyanis nem csak azt nézik, hogy hányan mutatnak ránk, hanem értékelik azt is, ha témába vágó, releváns, esetleg többletinformációt közlő oldalakra mutatunk.

Ha belegondolunk például egy szakkönyvet olvasva is nagyon sokszor találkozunk hivatkozásokkal, melyek más könyveket ajánlanak az adott témakörben, ez azonban nem csökkenti a könyv információtartalmát. Ugyanakkor nem szabad túlzásokba sem esni, mert akkor a Google linkfarmnak vélheti oldalunkat, ami enyhén szólva nem előnyös. A legjobb, ha csak néhány ilyen linket használunk, de azok tényleg hasonló témájú értékes lapokra mutassanak.

Mire kell figyelni?

  • Lehetőleg oldalunk tartalmával, témájával összecsengő lapokra mutassunk (nagyrészt). Előnyős lehet, ha a témában jó pozíciókat elérő, erős oldalakra hivatkozunk.
  • Használjunk szöveges hivatkozásokat, ahol a szöveg a hivatkozott oldal témájára releváns. (sajnos gyakori hiba, hogy teljesen semleges szavakkal hivatkozunk (tovább, kattintson ide, stb.), ez sajnos általánosan igaz a hivatkozásokra, nem csak a kimenőkre jellemző)
  • A hivatkozások ne legyen kulcsszó zsúfolások, hanem emberi olvasatra természetesnek tűnő szövegek legyen. A legjobb például az, hogy egy cikkben a megfelelő szövegrészt alakítjuk át egyszerűen linkké
  • A külső hivatkozások normál szövegek legyenek, ne legyen kitüntetve semmilyen módon. Ne mutassunk HEAD tag-ekkel (H1, H2, H3, stb.) külső oldalakra. Ezen kiemeléseket, legfeljebb a saját, belső linkeknél alkalmazzuk. Mivel a legfontosabb tartalmakat, címeket szoktuk ezekkel a tag-ekkel jelölni, nem jó, ha azok külső weblapokra mutatnak
  • Ne mutassunk a kereső által valami miatt büntetett oldalra

Összefoglalva, nem szabad félni a kimutató hivatkozásoktól, hasznosak, természetesek, használjuk őket bátran. A link is ugyanolyan szerves része a tartalomnak, mint a normál szöveg. Tehát ha az adott hivatkozás értékes a látogatók számára (tehát releváns), akkor azt a Google is minden bizonnyal értékelni fogja. Mindössze oda kell figyelni, hogy mely oldalakra mutatunk, és milyen módon.

→ 53 hozzászólás

Domain, aldomain, aloldal kérdések

2009. január 09. · 157 hozzászólás

Címkék: · , ,

Kategóriák: Domain · Gyakori kérdések

Sajnos általában a keresőoptimalizálás már csak a weboldal meglétét követően kerül szóba, így a domain név választás is már rég eldőlt, pedig lehet, hogy más név alatt helyeztük volna el a weboldalunkat, ha korábban is rendelkeztünk volna azokkal az információkkal, melyek ennek a fontos döntés meghozatalához szükségesek. Persze egy működő weboldal életében is megjelenhetnek új tartalmak, amikor újra felmerül ez a kérdés. Tekintsük át ezeket a lehetőségeket.

Domain

Korábban már írtam arról, hogy milyen hasznos tud lenni, ha az oldal domain nevében, és URL-jében szerepel a kiemelt kulcsszavunk. A domain név vagy aldomain név választás azonban nem ilyen egyszűrű. Igazából több szempontot is figyelembe kell venni és ezek közül csak egy a keresőoptimalizálás.

Üzleti szempont

A cégnév. A legtöbb cég a [cégnév].hu domaint választja és ezen a weboldalon ismerteti szolgáltatásait a látogatóval.

Pszichológiai szempont

Mit kezdhetnénk egy olyan domain névvel, amit nagyon nehéz megjegyezni? Bámilyen médiában jelentetjük is meg a weboldal címét, számolnunk kell azzal, hogy egy nehezen megjegyezhető internetes cím látogatóvesztéssel jár.

Keresőoptimalizálási szempont

A domain névben található kulcsszó kiemelt fontosságú a Google szemében. Egy jól megválasztott domain névvel sokkal jobb esélyünk van a megfelelő pozíció elérésére. Persze nem azt mondom, hogy semmi munkánk nem lesz a weboldallal, de az biztos, hogy könnyebb dolgunk lesz. (Legalábbis a domain névben is megtalálható kulcsszóra)

Kompromisszum

A fenti mindhárom szempontnak megfelelő domain nevet már nem is olyan könnyű találni, igaz? Ha a keresőoptimalizálás miatt elhalmozzuk a domain nevet kulcsszavakkal , akkor megjegyezhetetlen lesz. Ha a könnyebb megjegyezhetőség miatt rövid címet választunk, akkor kihagytuk a kulcsszót és a keresőoptimalizálás nehezebb lesz. Látható, hogy a helyzet nem egyszerű, ráadásul sokszor a cégnév is még tovább bonyolítja a dolgot. Néha azt szoktam javasolni az ügyfeleimnek, hogy regisztrálják be a cégnevet mindenképp, mert az jól mutat a névjegykártyákon, céges papírokon és készítsenek egy kis weboldalt magáról cégről. És a szolgáltatásoknak pedig egy részletes weboldalt vagy akár szolgáltatásonkét egy-egy weboldalt. Persze tudni kell, hogy így bár összességében nagyon látogatottságra tehetünk szert, megnőnek a kezdeti és fenntartási költségek is, másfelől nekünk is több munkák lesz a honlapokkal. Ezeket a kérdéseket mindenkinek saját magának kell mérlegelnie és a döntés meghoznia.

Aldomain

Általában két okból jelenik meg egy tartalom aldomain alatt. Egyrészt néhányan a külön domain regisztráció helyett aldomain-eken helyezik el a különböző szolgáltatásaikat és így kerülnek a keresőszavak a domain név mellé. Másfelől akik nem akarnak külön domain névre és tárhelyre költeni ingyenes szolgáltatót vesznek igénybe (pl. valami.extra.hu).

Azt minden aldomain tulajdonosnak tudnia kell, hogy az aldomain keresőoptimalizálási szempontból gyakorlatilag úgy viselkedik, mintha önálló weboldal lenne. Nem örököl a fődomaintől, gyakorlatilag a linknépszerűsítést is külön kell rajta elvégezni.

Akik ingyenes szolgáltatót vesznek igénybe, nincs sok választási lehetőségük, mindenképp foglalkozniuk kell a linknépszerűsítéssel.

Akik viszont a saját domain-ük alá hoznának létre külön aldomain-t, megvan a lehetőségük az aldomain és az aloldal közti választásra. Sőt mivel az aldomain gyakorlatilag olyan mintha külön weboldalunk lenne, a két választási opcióhoz hozzávehetjük a domain-t is, hiszen mint alternatíva megoldás lehet egy teljesen új domain-en való szerepeltetés is.

Aloldal

A weboldalunkon található minden különböző URL-en elérhető tartalom egy aloldal (pl www.domain.hu/valami.html). Legtöbbször az új tartalom egy új aloldalon jelenik meg. Viszont vannak olyan helyzetek, amikor érdemes elgondolkodni aldomain-en vagy külön domain-en.

Domain, aldomain vagy aloldal?

Nehéz kérdés. Ha csak egyetlen oldalból állna az új tartalom, akkor általában normál aloldal mellett érdemes dönteni. Ha viszont már néhány oldalunk is lenne ugyanabban a témában, akkor érdemes elgondolkodni az aldomain-en vagy külön domain-en, mert akkor az sokkal relevánsabb lesz a témában, jobb helyezéseket érhet el. Az viszont biztos, hogy akár új aldomain, akár új domain esetén (nem lebecsülendő) többlet munkát csinálunk magunknak a linknépszerűsítés végett. A külön domain kicsit drágább megoldás, mert még regisztrálnunk is kell azt, viszont a linknépszerűsítés során több helyre sikerülhet kikerülni, mert néhány katalógus, linkpartner nem szívesen hivatkozik aldomainre.

Nem egyszerű döntés, mivel több szempontot is figyelembe kell venni. Érdemes a lehetséges eredményeket, az anyagi vonzatot és a munka ráfordítást egymás mellé helyezni és mérlegelni.

Tudom, hogy sok olvasóm weboldala ingyenes tárhelyen van, nem költ saját domain-re és ezen igyekeznek keresőoptimalizálni. Természetesen nincs is ezzel semmi baj, de sajnos gyakran az ingyenes tárhely működéséből kifolyólag gyakorlatilag lehetetlenné teszi az eredményes szereplést a találati listákon. A mostani levél így nem igazán nekik szólt, de a következő levelemben ígérem, írni fogok egy olyan ingyenes lehetőségről is, ahol egy általunk meghatározott aldomain-en helyezhetjük el a weboldalunkat ugyan szintén, de mégsem kell lemondanunk a Google-től érkező látogatókról. De erről majd bővebben írok hamarosan egy külön e-mailt…

→ 157 hozzászólás

PageRank Export - 2008. december 31.

2009. január 01. · 38 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Google · Google update & export · Pagerank

Végre ismét frissültek a Google Toolbar-on is látható PageRank értékek a 2008-as év utolsó napján. Érdemes ellenőrizni a weboldalakat.

http://www.seotools.hu/pagerank.php

→ 38 hozzászólás

Local search - Helyi keresés: használjuk ki!

2008. szeptember 16. · 50 hozzászólás

Címkék: · ,

Kategóriák: Keresés

Jelen esetben nem a kereső által biztosított “local search”-re gondolok, hanem az emberek keresési szokásaira. Ez a blog bejegyzés különösen azoknak szól, akik tevékenysége meghatározott területre, városra korlátozódik.

Ha olyan szolgáltatást keres az ember, amelyet kifejezetten a lakóhelyén vagy a lakóhelyének közelében akar igénybe venni, akkor gyakran nem csak a tevékenység nevére keres, hanem a tevékenység nevét kiegészíti a város nevével. Például: Ha Budapesten lakom, akkor nem Debrecenből szeretnék TV szerelőt hívni, hanem valószínűleg erre keresnék: “tv szerelő budapest”. Bizonyos tevékenységek esetén akár még a kerületet, városrészt is beírnám.

Sok honlap azonban csak a tevékenységét hirdeti: “tv szerelő” és gyakorlatilag az egész ország területén indul a versenyben, holott valószínűleg több és relevánsabb látogatót szerezne, ha a “tv szerelő [város]” kifejezést részesítené előnyben.

Sokszor nem is kell kifejezetten külön optimalizálni az ilyen kifejezésekre, gyakran elég, ha a helyi keresések miatt, a működési címet, elérhetőséget elhelyezzük minden oldal láblécébe.

Néha akkor is érdemes megfontolni a helyi keresés előnyeinek kihasználását, ha weboldalunk még nagyon fiatal, illetve a tevékenységünkre nagy a konkurencia, és még nem sikerült jó helyezéseket elérni az igazán nehéz szavakra. A helyi keresések révén is szert tehetünk értékes látogatókra!

Ellenőrizzük honlapunkat és a kulcsszó pozícióinkat ennek tudatában!

→ 50 hozzászólás

PageRank Export - 2008. július 27.

2008. július 28. · 72 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Google · Google update & export · Pagerank

Vasárnap frissültek a Google Toolbar-on is látható PageRank értékek. Ismét érdemes ellenőrizni a weboldalakat.

→ 72 hozzászólás

Miért különböznek a Google találati listáján látható viszontlinkek attól, amelyeket a Google Webmaster Tools-on belül látok?

2008. július 11. · 54 hozzászólás

Címkék: · ,

Kategóriák: Google · Google Webmaster Tools · Google update & export · Gyakori kérdések

Rengeteg kérdés, kérés érkezik hozzám naponta, melyekre igyekszem válaszolni a lehetőségeimhez mérten. Rengeteg visszatérő kérdés is előkerül, ezért úgy gondoltam, hogy ezeket igyekszem a blog-ban (is) megválaszolni.

Ha valaki használja a Google Webmaster Tools-t, láthatja részletesen, hogy milyen weboldalak, pontosan milyen URL-ekről hivatkoznak saját honlapjára. Az itt található lista napról napra változik, a Google adatbázisának pontos adatait láthatjuk a saját weboldalunkat illetően. Gyakran ellenőrizzük ezeket a viszontlinkeket azonban a Google organikus találati listáján is, a “link:www.weboldal.hu” speciális keresőkifejezéssel. pl: http://www.google.hu/search?q=link%3Ahttp%3A%2F%2Fwww.seotools.hu.

A két lista nem egyezik meg, s rengetegen kérdezték, hogy miért és melyiket kell akkor alapul venni.

A pontos adatokat a Google Webmaster Tools eszközön belül találjuk. A Google az organikus listán csak a viszontlinkek egy részét mutatja meg nekünk, ráadásul az nem is naprakész, mert a PageRank értékek frissítéséhez hasonlóan a viszontlinkeket is csak néhány havonta frissítik, exportálják. Ha a saját viszontlinkjeinkre vagyunk kiváncsiak, használjuk a Webmaster Tools-t inkább.

Miért érdemes nézelődni akkor az organikus listán?

A sajátunkat igazán nem is érdemes, ahhoz ott a Webmaster Tools. A konkurenseink viszontlinkjeit azonban máshogy nem tudjuk. A konkurens weboldalak Webmaster Tools fiókjához nem férünk hozzá. Azt pedig nem kell kihangsúlyoznom, hogy mennyire fontos figyelni a nálunk jobb helyezést elérő weboldalakat!

A saját fejlesztésű kis segédeszközöm, amely a viszontlinkeket vizsgálja (http://www.seotools.hu/backlink.php) is csak az organikus találati listát képes megnézni. Annyi előnye van a kis programnak, hogy egyszerre több keresőt is megvizsgál, és rengeteg időt takarít meg.

→ 54 hozzászólás

Google sitemap

2008. június 22. · 45 hozzászólás

Címkék: · ,

Kategóriák: Google

Gyakran érkezik hozzám kérdés a Google sitemap-pel kapcsolatban, ezért úgy gondoltam itt az ideje a blogban is foglalkozni vele részletesen. A mostani bejegyzésben áttekintjük a Google oldaltérkép legfontosabb jellemzőit.

Egy általános oldaltérkép fontos lehet egyrészt a látogatóinknak, mert egy oldalon képet kapnak a weboldalunk tartalmairól és struktúrájáról (A keresőnek is fontos lehet ugyanezen okból persze). Az ilyen oldaltérkép egy HTML oldal, a honlapunk többi oldalához hasonlóan. A Google Sitmap ettől eltérően egy olyan fájl, mely kifejezetten a robotnak készül egy szabványos protokoll keretein belül.

Miért fontos a Google Sitemap?

  • Mert tájékoztathatjuk a keresőt olyan fontos tartalmak létezéséről, melyet eddig még nem tárolt le. Vagy azért mert nem tudja elérni (a használt technika sajátosságai miatt, pl.: flash) vagy olyan mélyen van a hierarchiában, hogy túl sok hivatkozáson keresztül érhető csak el, amit a Google már nem követ, vagy egyszerűen túl új még az oldalunk.
  • Mert megmondhatjuk a Google-nek, hogy a saját véleményünk szerint melyek a fontos oldalaink és milyen gyakran frissítjük őket.

A Google Sitemap felépítése

Egy speciális XML fájlban kell összegyűjtenünk oldalainkat, majd beküldeni a keresőnek (a Google Webmaster Tools segítségével). Az XML a HTML-hez hasonlóan szöveges állomány, azonban más elemeket is használhatunk benne, ugyanakkor a formázása szigorúbb.

Nem kell megijedni az XML állománytól, akár notepad segítségével is megszerkeszthetjük. Egy Google sitemap így néz ki:

<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″ ?>
<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″ xmlns:xsi=”http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance” xsi:schemaLocation=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9 http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9/sitemap.xsd”>
  <url>
    <loc>http://www.weboldal.hu/</loc>
    <priority>1.0</priority>
    <changefreq>daily</changefreq>
  </url>
  <url>
    <loc>http://www.weboldal.hu/kategoriaoldal.html</loc>
    <priority>0.8</priority>
    <changefreq>weekly</changefreq>
  </url>
  <url>
    <loc>http://www.weboldal.hu/termekoldal.html</loc>
    <priority>0.5</priority>
    <changefreq>weekly</changefreq>
  </url>
</urlset>

A fenti oldaltérkép azt mondja a Google-nek, hogy a honlap 3 oldalból áll. Nézzük mit kell mondanunk honlapunk egy oldaláról:

  • loc: az adott oldal abszolút hivatkozása (URL)
  • priority: az adott oldal fontossága a honlapunkon belül. A fontosabb oldalainknak érdemes 1.0-át adni, a kevésbé fontosaknak ennél kevesebbet.
  • changefreq: Az lehet megadni, hogy milyen gyakran változik az oldal tartalma: none, always, hourly, daily, weekly, monthly, yearly, never

Ezeket a paramétereket minden oldalunknál meg kell adni. Ha csak néhány oldalunk van, akkor nem okoz gondot kézzel létrehozni a Google Sitemap-et, ehhez gyakorlatilag csak egy szövegszerkesztőre, XML szerkesztőre van szükségünk, a legegyszerűbben már a jegyzettömbbel is megszerkeszthetjük az XML fájlunkat. Azonban gondban vagyunk már akkor is, ha néhány száz oldalunk van, és kézzel kellene összeállítani és frissíteni a Sitemap-et. Szerencsére vannak az interneten fellelhető ingyenes segédeszközök, melyek feltérképezik oldalunkat, és ebből készítenek nekünk XML fájlt.

Az ilyen eszközökkel való generálás hátránya, hogy a generáló robot nem tudja, hogy az egyes oldalak milyen gyakran frissülnek, és mennyire fontosak az oldalon belül. A legtöbb eszköz ezért minden oldalra ugyanazokat az értékeket állítják be, amit majd ha akarunk, manuálisan átirogathatunk. További hátránya az ilyen eszközöknek, hogy gyakran limitálják a maximálisan feltérképezhető oldalak számát.

A Google maga ajánl néhány nem általa készített eszközt, mellyel le lehet generálni weboldalunk oldaltérképét: http://code.google.com/sm_thirdparty.html

Ha ezek egyike sem lenne megfelelő, akkor kereshetünk további eszközöket az interneten.

Profiknak: Ha oldalaink nagy része adatbázisban van, és/vagy CMS rendszert használunk, akkor érdemes elgondolkodni azon, hogy hozzáillesszünk egy újabb modult a rendszerhez, mely előállítja a Google Sitemap-et a nekünk megfelelő módon. A saját oldalunkról tudjuk, hogy milyen gyakran változik és mely oldalak fontosak, ezért a modulban ezt akár le is programoz(tat)hatjuk.

Ha megvagyunk az XML állománnyal, akkor nincs más dolgunk mint belépni  a Webmaster Tools eszközbe és feltölteni a fájlt. Ezt egyébként érdemes majd folyamatosan frissíteni.

A Google sitemap frissítését elvégezhetjük automatizáltan is, értesíthetjük a Google-t, hogy megváltozott az oldaltérképünk és kérhetjük, hogy töltse le a honlapunk egy megadott helyéről és dolgozza fel. Ez azonban már túlmutatt a cikken, akiknek erre van szükségük, találnak angol nyelvű információt az interneten vagy részletesen olvashatnak róla a Keresőoptimalizálás lépésről lépésre könyvemben.

→ 45 hozzászólás

2 új keresőoptimalizáló eszköz - beta, tesztelhető

2008. június 02. · 40 hozzászólás

Címkék: · , , ,

Kategóriák: Google · SEO eszközök

Már régóta halasztottam két új segédeszköz bevezetését, melyeket már korábban megterveztem, de csak most jutottam el a kivitelezésig. Többen is kérdezték már tőlem, hogy mikor válik végre elérhetővé. Végre sikerült eljutnom a fejlesztésig, és beta verzióban elérhető a weboldalon a viszontlinkek és az indexelt oldalak vizsgálata.

A szolgáltatás keretein belül bárki könnyen lekérdezheti hogy egy tetszőleg weboldalnak hány viszontlinkje vagy tárolt oldala létezik az egyes keresők adatbázisában. A szám adatok kijelzése mellett, könnyen elérhetők a részletes adatok is.

A viszontlinkek vizsgálata azért fontos, mert óriási szerepe van a rangsorban annak, hogy mennyi és milyen “minőségű” weboldalak mutatnak a honlapunkra.

A tárolt oldalak vizsgálata során megtudhatjuk, hogy a honlap mely oldalait tárolták el a keresők az adatbázisukban. Csak olyan oldal jelenhet meg a találati listán, amely szerepel a kereső adatbázisában, ezért különösen fontos, hogy a honlapunk minden oldalát indexeljék a keresők. Ellenkező esetben esélyünk sincs bármilyen helyezés elérésére.

A két eszköz tesztelhető, elérhetőségük:

Bárkinek lenne észrevétele, írja meg nyugodtan blog bejegyzésként.

→ 40 hozzászólás

Google Webmaster Tools cikksorozat - 3. rész: Linkek, webhelytérképek, eszközök

2008. május 17. · 27 hozzászólás

Címkék: · , , ,

Kategóriák: Google · Google Webmaster Tools

A Google Webmaster Tools korábbi cikkeit folytatva, nézzünk meg a másik három területet, mely elérhető a Webmaster Tools eszközön belül. A teljesség kedvéért az elérhető eszközök jelenleg:

  • Áttekintés
  • Diagnosztika
  • Statisztika
  • Linkek
  • Webhelytérképek
  • Eszközök

Melyek közül a mostani cikk az utolsó három területtel foglalkozik.

Linkek

Ez a szolgáltatás különösen fontos, és érdemes gyakran visszatérni és ellenőrizni az eredményeket. Itt tudjuk ugyanis megtekinteni a Google által észlelt, saját weboldalunkra mutató hivatkozásokat, a belső link struktúránkat és a webhelylinkeket. De haladjunk szépen sorjában.

A külső linkeket tartalmazó oldalak almenü alatt láthatjuk azokat az oldalainkat, melyekre legalább egy külső hivatkozás mutat. Azt is láthatjuk, hogy hány oldal mutat ránk, és ha rákattintunk az értékre, akkor megtekinthetjük azt is, hogy pontosan melyek ezek.

google-webmaster-tools-kulso-hivatkozas.jpg

Nagyon fontos megjegyezni, hogy itt az összes hivatkozást látjuk. A Google ugyanis a saját keresőoldalán csak a viszontlinkek egy részét közli velünk, míg itt megtaláljuk az összest. Rendszeres ellenőrzéssel nyomon követhetjük, miként fejlődünk honlapunk a linknépszerűségben.

A belső linkeket tartalmazó oldalakon arról kapunk információt, hogy a saját weboldalunk belső struktúrája révén egyes oldalaink hány belső hivatkozást kapnak és egyáltalán melyek azok. Ezt azért fontos figyelni, mert amikor létrehozzuk weboldalunk struktúráját, gyakran nem is figyelünk arra, hogy a fontosabb tartalmaink minél több belső linket kapjanak, pedig keresőoptimalizálási szempontból ez eléggé fontos szempont lenne. Itt ellenőrizni tudjuk, hogy a fontos tartalmainkat kellően kiemeltük-e az összes tartalom közül azzal, hogy sok oldalról mutatunk rá.

Egy másik hasznos előnye ennek a szolgáltatásnak, hogy amikor létrehozunk egy új oldalt a weboldalunkon, akkor itt pontosan figyelemmel kísérhetjük, hogy mikor lesz az teljes értékű. Nézzük ezt egy kicsit részletesebben. Létrehozzuk az új oldalunkat. Szerencsésebb esetben néhány nap múlva, már meg is találjuk a Google adatbázisában a tárolt változatát. Ekkor már azt várnánk, hogy meg is jelenjen a találati listán (ráadásul jó helyen) az új oldal azzal a kulcsszóval, amire optimalizáltuk. Pedig általában ilyenkor még esélyünk sincs erre. És azért nincs, mert habár az új tartalom le van már indexelve, még nem erős az oldal linknépszerűségi szempontból.  Azért nem, mert a Google még nem látja az összes belső hivatkozást, amit elhelyeztünk a struktúrába az új oldalra, mert meg kell várni, mire az összes régi oldalunkat újra felkeresi és észreveszi az új hivatkozást, mely az új oldalra mutat. Ez pedig időbe telik. Tételezzünk fel egy 2000 oldalból álló weboldalt. Ha elhelyezünk egy új linket a menüben, akkor habár az oldalon mindenhol megjelenik a link, a Google csak akkor fogja látni az összes hivatkozást, ha már mind a 2000 oldalt a megújult tartalommal letárolta. Ezt pedig nem egyik pillanatról a másika teszi, hanem oldalanként eltérő időben.

A belső linkeket tartalmazó oldalakon pedig napról napra nyomon követhetjük az új oldalunkra mutató belső hivatkozások számának folyamatos növekedését.

A webhelylinkeket a Google automatikusan generálja oldalunk számára, tőlünk függetlenül. Ezek olyan kiegészítő hivatkozások, melyek a weboldalunkon belül egy fontosabb témára mutatnak. Nem minden oldalhoz generál a Google webhelylinkeket. Egyrészt az oldal struktúrájától függ, másrészt az oldal erősségétől is. Ezek a webhelylinkek a találati listán jelenik meg bizonyos keresések esetén. Általában a találati lista első helyezettjénél szokott megjelenni.

webhelylinkek.jpg

A webhelylinkek megismeréséhez nem feltétlenül kell a webmaster tools eszközt használni. Bármely weboldalról gyakorlatilag megtudható, hogy milyen webhelylinkeket generált a Google hozzájuk. Ehhez nem kell mást tenni, mint a Google keresőjében rá kell keresni a domain nevére. Ekkor első helyen szerepel a kérdéses weboldal, és ha van hozzá webhelylink, akkor azt ott láthatjuk is rögtön. (Fontos, hogy ne a Google toolbar-on keresztül keressünk ekkor, mert akkor rögtön át leszünk irányítva a beírt weboldalra)

Webhelytérképek

A következő menüpont a webhelytérképek. Ez nem igényel túl sok magyarázatot. Gyakorlatilag itt adhatjuk meg az oldalunkról készített Google sitemap oldaltérkép elérhetőségét. Itt láthatjuk azt is, hogy mikor töltötte le utoljára a Google azt.

Eszközök

Végül, de nem utolsó sorban nézzük meg az eszközök menüpontot. Az elmúlt időszakban ez a menüpont fejlődött a legtöbbet. Kezdetben itt kb. 2-3 almenüt láthattunk csak, ma már (2008. május) 8 eszköz is a rendelkezésünkre áll:

  • Áttekintés: itt gyakorlatilag csak fel vannak sorolva az elérhető eszközök némi információval kiegészítve.
  • A robots.txt elemzése: Itt ellenőrizni lehet, hogy a Google miként látja oldalunk robots.txt állományát, és azt is tesztelni lehet, hogy mely oldalaink engedélyezettek vagy tiltottak a kereső számára.
  • robots.txt generálása: Egy hasznos segédeszköz, ha nem vagyunk jártasak a robots.txt állományok létrehozásában. Varázslószerűen tudunk megadni szabályokat, melyet követően a Google elkészíti helyettük a robots.txt tartalmát, nekünk csak fel kell majd tölteni a weboldalunk főkönyvtárába.
  • Webhelyellenőrzés kezelése: Itt lehet megnézni, hogy a domain-hez milyen tulajdonosok tartoznak. Ugyanazt a weboldalt ugyanis többen is hozzáadhatják saját fiókjukhoz. (Pl. weboldal tulajdonos, weblap szerkesztő, stb.)
  • A feltérképezési sebesség beállítása: A menüpont nevétől eltérően nem csak beállítani lehet a feltérképezési gyakoriságot, de érdekes statisztikákat is láthatunk itt. Megtudhatjuk, hogy elmúlt 3 hónapban hogyan alakult a naponta feltérképezett oldalak száma, ez hány KByte adatot jelentett és mennyi idő alatt sikerült azokat letölteni.
  • Földrajzi cél beállítása: Meghatározható, hogy a weboldalt mely ország internetezőinek szánjuk. Ha a domain nevünk egy országhoz kötődik(pl.: .hu), akkor itt semmit nem tudunk beállítani, csak az eredményt láthatjuk:  “Webhelye domainje (.HU) az alábbi országhoz/régióhoz kapcsolódik: Magyarország“. Ha azonban mondjuk .com-ra végződik a domain nevünk, lehetővé válik a választás. (Egyébként ebből is látható, hogy mennyire fontossá vált a keresési eredmény terület szerinti megjelenítése.)
  • Előnyben részesített domain beállítása: Itt azt tudjuk megadni, hogy a domainet nevünk www előtaggal vagy anélkül használjuk.
  • Továbbfejlesztett képkeresés: A Google kifejlesztett egy új képkeresési mechanizmust, és ha szeretnénk, hogy weboldalunkon ezt használja, itt engedélyeznünk kell.
  • URL-ek eltávolítása: Ha szeretnénk, hogy valamit vegyen ki az index adatbázisából a Google, ezen a menüpont alatt indíthatunk ilyen kérést felé. Itt olyan tartalmak eltávolítását kérhetjük, melyek már megszűntek, nem elérhetők az interneten sem. Ha létező tartalom indexelését szeretnénk megakadályozni, használjuk a robots.txt fájl adta lehetőségeket.

Ezzel véget ért a Google Wemaster Tools eszközeinek bemutatása, habár mivel folyamatosan fejlődik ez a szolgáltatás, biztosan lesznek még hasznos információk ezzel kapcsolatban.

Kapcsolódó cikkek:

→ 27 hozzászólás

PageRank Export - 2008. május 1.

2008. május 02. · 50 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Google · Google update & export · Pagerank

Frissültek a Google Toolbar-on is látható PageRank értékek. Érdemes mindenkinek ellenőriznie saját weboldalait.

→ 50 hozzászólás