Rendszeresen szoktam figyelni, hogy a “keresőoptimalizálás” kifejezésre milyen találati listát ad a Google. 2008. február 6-án meglepődtem az eredményen. Egy olyan weboldal is bekerült az első 10 közé, mely egyrészt nem magyar, de a weboldalt meglátogatva is úgy érzem (bár nem értek azon a nyelven) köze sincs a keresőoptimalizáláshoz.
Gyorsan készítettem egy képernyőfotót, úgy gondoltam, ezt el kell mentenem, mert vicces:

Érdekes, hogy a 3. találat is releváns a “keresőoptimalizálás” kifejezésre.
Gondolom valamilyen hiba csúszott a Google adatbázisába, mert néhány óra elteltével már nem találtam ezt a weboldalt a listán. Sem az első oldalon, se hátrébb.
A Google Webmaster Tools eszközön belül, miután sikerült bizonyítani, hogy a mi birtokunkban van az adott weboldal, lehetőség nyílik a hasznos eszközök igénybevételére. Tekintsük át a lehetőségeinket. A Webmaster Tools eszközön belül a következő oldalak érhetők el:
- Áttekintés
- Diagnosztika
- Statisztika
- Linkek
- Webhelytérképek
- Eszközök
A mostani cikk az első három területtel foglalkozik.
Áttekintés
Ezen az oldalon láthatjuk azt, hogy mikor tekintette meg utoljára a Googlebot a weboldalunk főoldalát, információt kapunk website-unk indexének állapotáról. Ha weboldalunkhoz még nem töltöttünk fel Google Sitemap-et, akkor arról itt figyelmeztet minket a Google.

Az ezt követő blokkban (de még ugyanezen az oldalon) az esetleges indexelési, feltérképezési hibák jelennek meg. Ez a rész csak akkor jelenik meg ha valamilyen hibát észlelt a Googlebot a munkája során. Fontos, hogy figyeljünk ezekre, mert ezek a hibák befolyásolhatják weboldalunk helyezését a találati listákon.

Az áttekintés oldalon a Google legfontosabb információit találhatjuk, ezért érdemes rendszeresen átfutni legalább az áttekintő oldalt, ha a többire nincs időnk. A felsorolt hibákat részletesen meg is lehet tekinteni, ekkor kerülünk a diagnosztika oldalak egyikére.
Diagnosztika
A diagnosztika alatt további 3 funkciót érünk el.

Az internetes feltérképezés alatt részletes információt kapunk a feltérképezéskor bekövetkezett hibákat. Ezek lehetnek HTTP hibák, nem elérhető oldalak vagy időtúllépést okozó hibák (lassú oldalak).

A mobilfeltérképezés alatt azokról a tartalmakról kapunk visszajelzést, melyek kifejezetten a mobil készülékre készültek.
A tartalomelemzés alatt szintén nagyon fontos információkat kapunk. Itt ugyanis az oldalak title, meta description és meta keywords tag-jeivel kapcsolatosan kapunk visszajelzést. A Google tudatja velünk ha valamelyik tite tag-ünk hiányzik, hosszú, rövid, esetlen nem releváns, valamint azt is, ha azonos címkéket talál. A meta description és keywords tag-eknél szintúgy.
Ezeket a diagnosztikai oldalakat érdemes rendszeresen ellenőrizni, főleg akkor, ha gyakran hozunk létre új tartalmakat oldalainkon. Emellett fontos azt is tudni, hogy az itt jelzett hibák abban a pillanatban léptek fel, amikor a Googlebot éppen vizsgálta oldalunkat. Elképzelhető, hogy a hiba már nem is hiba, éppen a vizsgálat ideje alatt nem volt elérhető az adott oldal vagy szándékosan idéztünk elő hibát azzal, hogy megszűntettünk egy oldalt.
Statisztika
Ha a diagnosztika oldalakon jelzett hibákkal, problémákkal már foglalkoztunk, megoldottuk őket, érdemes a statisztikákat alaposan átnézni. Ennél a résznél tudhatjuk meg, hogy a Google miként látja weboldalunkat és a weboldalunkra mutató külső hivatkozásokat.
A leggyakoribb keresőkifejezések oldal alatt azt láthatjuk, hogy weboldalunk milyen kereső kifejezésekre jelent meg a legtöbbször. Az első 20 az látjuk és azok százalékos eloszlását. Az oldal jobb oldalán találunk egy másik táblázatot. Itt azokat a kulcsszavakat látjuk, melyekre a látogatók leggyakrabban kattintottak rá. Ezt természetesen különbözik a megjelenéssel foglalkozó táblázattól, hiszen a megjelenéskor a látogató nem biztos, hogy a mi weboldalunkat választja.
Amit a Googlebot lát oldal rendkívül fontos. Ezen az oldalon találjuk meg azokat a kifejezéseket, melyekkel a weboldalunkra mutatnak külső site-ról. Az első 200-at mutatja meg nekünk a Google. Ezen felül láthatjuk a belső tartalom alapján azokat a kulcsszavakat, melyet a Google a legfontosabbnak ítél.
A feltérképezési statisztikák oldalon a weboldalunk PageRank értékeiről találunk megoszlási adatokat.
Az indexstatisztikák nem nyújtanak új információt, mert az alábbi adatokhoz a Webmaster Tools nélkül is hozzáférünk a speciális keresések révén:
site:www.weboldalam.hu
A weboldal indexelt oldalai
link:www.weboldalam.hu
A weboldal főoldalára mutató oldalak
cache:www.weboldalam.hu
A weboldal főoldalának tárolt változata (Google index)
info:www.weboldalam.hu
A webhelyre vonatkozó információk
related:www.weboldalam.hu
Az oldalhoz hasonló oldalak listája
Végül a feliratkozási statisztikák. Ha az oldalunkon használunk RSS feed-et, akkor itt láthatjuk a Google RSS olvasóit használók révén a feliratkozási statisztikákat. Nem az összes feliratkozót, csak a Google termékein keresztül olvasó felhasználói statisztikákat.
Hasznos információkat találunk a Google Webmaster Tools eszközön belül, mindenkinek érdemes használnia. Rengeteg időt el lehet tölteni az adatok átnézésével, elemzésével, de annak is megéri vetni rá egy pillantást, aki nem akar vagy tud túl sok időt rászánni.
A következő cikk fog foglalkozni a további oldalakkal:
- Linkek
- Webhelytérképek
- Eszközök
Következő: 3. rész: Linkek, webhelytérképek, eszközök
Előző: 1. rész: Weboldal hozzáadása, jogosultság ellenőrzés
Szerencsére már magyar nyelven is elérhető ez az eszköz (Google Webmester Eszközök), mely segítségével hasznos visszajelzéseket, statisztikákat kapunk honlapjainkról közvetlenül a Google-től. A Google azért hozta létre ezt az eszközt, hogy a weboldalak tulajdonosai “Google barát” honlapokat hozhassanak létre.
Már régóta igényelték a honlap tulajdonosok, hogy némi visszajelzést kaphassanak arról, hogy a Google miként vélekedik oldalaikról, s az eszköz bevezetésével erre nyílt lehetőség. Ráadásul a statisztikákon túl, akár még üzenetet is kaphatunk weboldalunkkal kapcsolatban, mely nagy segítséget nyújthat.
Az információ szolgáltatás mellett, a Google Webmaster Tools keretein belül nekünk is lehetőségünk van weboldalunkat érintő beállítások elvégzésére, melyek segítik a Google munkáját azzal, hogy mi mely oldalainkat tartjuk fontosnak, milyen gyakran frissülnek tartalmaink, stb. De menjünk szépen sorjában.
A mostani cikk tehát ezt eszközt igyekszik bemutatni, vagy inkább elkezdi bemutatni. Sok funkciója van a programnak, ezért nem egy blog bejegyzés fog foglalkozni a témával, hanem tulajdonképpen egy sorozat.
A Google Webmaster Tools ezen az oldalon érhető el: https://www.google.com/webmasters/tools/
Ahhoz, hogy használni tudjuk az eszközt először is szükség van egy Google fiókra. Ha Önnek már van ilyen, akkor egyszerűen jelentkezzen be az oldalon, ha nincs, akkor regisztrálja magát:
https://www.google.com/accounts/NewAccount
A bejelentkezést követően az Webmaster Tools irányítópultjára jutunk. Itt látjuk az eddig monitorozott weboldalainkat. Ha most regisztráltunk, akkor nyilván még nincs ilyen, ezért hozzá kell adnunk a listához weboldalunkat (”Webhely hozzáadása”).

Miután hozzáadtuk weboldalunkat, igazolnunk kell, hogy tényleg hozzánk tartozik a weboldal s nem a konkurencia kíváncsi weboldalunk adataira.

A webhely tulajdonjogát kétféleképpen igazolhatjuk:
- HTML oldal feltöltése
Ekkor a Webmaster Tools generál számunkra egy fájlnevet, mely névvel létre kell hoznunk egy fájlt (lehet üres is) és fel kell töltsük a weboldalunk főkönyvtárába. A Google ezt ellenőrzi és ha megtalálta az állományt, akkor sikeresen meggyőződött róla, hogy van jogunk szerkeszteni az oldalt, ezért hozzáférhetünk az adatokhoz.
- Meta tag elhelyezése
Ebben az esetben kapunk egy HTML sort, amit el kell helyeznünk weboldalunk főoldalának HEAD tagjában. Ha Google ezt leellenőrzi és ha megtalálja a módosítást, akkor elhiszi, hogy van jogosultságunk megnézni az adatokat, hiszen a weboldalt átalakítására is képesek vagyunk.
A HTML oldal feltöltése nyilván kényelmesebb, ezért rendszerint érdemes ezt választani.
Ha átmentünk a jogosultság ellenőrzésen, máris hozzáférünk a Google Webmaster Tools eszközeihez. Ezekről is hamarosan lesz szó a következő blog bejegyzésekben…
Vigyázat!
Ha a szerver, ahol weboldalunk található, nem generál valódi 404-es hibát abban az esetben, ha nem létezik a kért URL, akkor gyakorlatilag bármilyen fájlnevet is generál a Google, a fájl valódi létezése nélkül jogosultságot lehet szerezni a statisztikák megtekintésére, mivel ekkor gyakorlatilag minden fájl létezik a szerveren.
Egy illetéktelen felhasználó így tőlünk függetlenül átmegy a jogosultsági ellenőrzésen és már nézheti is az adatainkat.
Következő: 2. rész: Áttekintés, diagnosztika és statisztika
Régóta gondolkodtam már egy blog indításán, és most jutottam el odáig, hogy összehozzak egyet.
Többen írták, hogy szívesen fogadnak tőlem további információkat, amit igyekszem is megtenni. A blog az első lépés, itt fogok publikálni néhány cikket a lehetőségeimhez mérten, ugyanakkor lesznek olyan cikkek is, melyeket kizárólag a regisztrált felhasználóknak fogok elküldeni.
A blog révén lehetőség nyílik ugyanakkor reagálni az egyes bejegyzésekre, megvitatni velem és az összes többi olvasóval az adott témát.
Jó olvasást és sok látogatót kívánok!