Google Webmaster Tools cikksorozat - 3. rész: Linkek, webhelytérképek, eszközök

2008. május 17. · 27 hozzászólás

Kategóriák: Google · Google Webmaster Tools

A Google Webmaster Tools korábbi cikkeit folytatva, nézzünk meg a másik három területet, mely elérhető a Webmaster Tools eszközön belül. A teljesség kedvéért az elérhető eszközök jelenleg:

  • Áttekintés
  • Diagnosztika
  • Statisztika
  • Linkek
  • Webhelytérképek
  • Eszközök

Melyek közül a mostani cikk az utolsó három területtel foglalkozik.

Linkek

Ez a szolgáltatás különösen fontos, és érdemes gyakran visszatérni és ellenőrizni az eredményeket. Itt tudjuk ugyanis megtekinteni a Google által észlelt, saját weboldalunkra mutató hivatkozásokat, a belső link struktúránkat és a webhelylinkeket. De haladjunk szépen sorjában.

A külső linkeket tartalmazó oldalak almenü alatt láthatjuk azokat az oldalainkat, melyekre legalább egy külső hivatkozás mutat. Azt is láthatjuk, hogy hány oldal mutat ránk, és ha rákattintunk az értékre, akkor megtekinthetjük azt is, hogy pontosan melyek ezek.

google-webmaster-tools-kulso-hivatkozas.jpg

Nagyon fontos megjegyezni, hogy itt az összes hivatkozást látjuk. A Google ugyanis a saját keresőoldalán csak a viszontlinkek egy részét közli velünk, míg itt megtaláljuk az összest. Rendszeres ellenőrzéssel nyomon követhetjük, miként fejlődünk honlapunk a linknépszerűségben.

A belső linkeket tartalmazó oldalakon arról kapunk információt, hogy a saját weboldalunk belső struktúrája révén egyes oldalaink hány belső hivatkozást kapnak és egyáltalán melyek azok. Ezt azért fontos figyelni, mert amikor létrehozzuk weboldalunk struktúráját, gyakran nem is figyelünk arra, hogy a fontosabb tartalmaink minél több belső linket kapjanak, pedig keresőoptimalizálási szempontból ez eléggé fontos szempont lenne. Itt ellenőrizni tudjuk, hogy a fontos tartalmainkat kellően kiemeltük-e az összes tartalom közül azzal, hogy sok oldalról mutatunk rá.

Egy másik hasznos előnye ennek a szolgáltatásnak, hogy amikor létrehozunk egy új oldalt a weboldalunkon, akkor itt pontosan figyelemmel kísérhetjük, hogy mikor lesz az teljes értékű. Nézzük ezt egy kicsit részletesebben. Létrehozzuk az új oldalunkat. Szerencsésebb esetben néhány nap múlva, már meg is találjuk a Google adatbázisában a tárolt változatát. Ekkor már azt várnánk, hogy meg is jelenjen a találati listán (ráadásul jó helyen) az új oldal azzal a kulcsszóval, amire optimalizáltuk. Pedig általában ilyenkor még esélyünk sincs erre. És azért nincs, mert habár az új tartalom le van már indexelve, még nem erős az oldal linknépszerűségi szempontból.  Azért nem, mert a Google még nem látja az összes belső hivatkozást, amit elhelyeztünk a struktúrába az új oldalra, mert meg kell várni, mire az összes régi oldalunkat újra felkeresi és észreveszi az új hivatkozást, mely az új oldalra mutat. Ez pedig időbe telik. Tételezzünk fel egy 2000 oldalból álló weboldalt. Ha elhelyezünk egy új linket a menüben, akkor habár az oldalon mindenhol megjelenik a link, a Google csak akkor fogja látni az összes hivatkozást, ha már mind a 2000 oldalt a megújult tartalommal letárolta. Ezt pedig nem egyik pillanatról a másika teszi, hanem oldalanként eltérő időben.

A belső linkeket tartalmazó oldalakon pedig napról napra nyomon követhetjük az új oldalunkra mutató belső hivatkozások számának folyamatos növekedését.

A webhelylinkeket a Google automatikusan generálja oldalunk számára, tőlünk függetlenül. Ezek olyan kiegészítő hivatkozások, melyek a weboldalunkon belül egy fontosabb témára mutatnak. Nem minden oldalhoz generál a Google webhelylinkeket. Egyrészt az oldal struktúrájától függ, másrészt az oldal erősségétől is. Ezek a webhelylinkek a találati listán jelenik meg bizonyos keresések esetén. Általában a találati lista első helyezettjénél szokott megjelenni.

webhelylinkek.jpg

A webhelylinkek megismeréséhez nem feltétlenül kell a webmaster tools eszközt használni. Bármely weboldalról gyakorlatilag megtudható, hogy milyen webhelylinkeket generált a Google hozzájuk. Ehhez nem kell mást tenni, mint a Google keresőjében rá kell keresni a domain nevére. Ekkor első helyen szerepel a kérdéses weboldal, és ha van hozzá webhelylink, akkor azt ott láthatjuk is rögtön. (Fontos, hogy ne a Google toolbar-on keresztül keressünk ekkor, mert akkor rögtön át leszünk irányítva a beírt weboldalra)

Webhelytérképek

A következő menüpont a webhelytérképek. Ez nem igényel túl sok magyarázatot. Gyakorlatilag itt adhatjuk meg az oldalunkról készített Google sitemap oldaltérkép elérhetőségét. Itt láthatjuk azt is, hogy mikor töltötte le utoljára a Google azt.

Eszközök

Végül, de nem utolsó sorban nézzük meg az eszközök menüpontot. Az elmúlt időszakban ez a menüpont fejlődött a legtöbbet. Kezdetben itt kb. 2-3 almenüt láthattunk csak, ma már (2008. május) 8 eszköz is a rendelkezésünkre áll:

  • Áttekintés: itt gyakorlatilag csak fel vannak sorolva az elérhető eszközök némi információval kiegészítve.
  • A robots.txt elemzése: Itt ellenőrizni lehet, hogy a Google miként látja oldalunk robots.txt állományát, és azt is tesztelni lehet, hogy mely oldalaink engedélyezettek vagy tiltottak a kereső számára.
  • robots.txt generálása: Egy hasznos segédeszköz, ha nem vagyunk jártasak a robots.txt állományok létrehozásában. Varázslószerűen tudunk megadni szabályokat, melyet követően a Google elkészíti helyettük a robots.txt tartalmát, nekünk csak fel kell majd tölteni a weboldalunk főkönyvtárába.
  • Webhelyellenőrzés kezelése: Itt lehet megnézni, hogy a domain-hez milyen tulajdonosok tartoznak. Ugyanazt a weboldalt ugyanis többen is hozzáadhatják saját fiókjukhoz. (Pl. weboldal tulajdonos, weblap szerkesztő, stb.)
  • A feltérképezési sebesség beállítása: A menüpont nevétől eltérően nem csak beállítani lehet a feltérképezési gyakoriságot, de érdekes statisztikákat is láthatunk itt. Megtudhatjuk, hogy elmúlt 3 hónapban hogyan alakult a naponta feltérképezett oldalak száma, ez hány KByte adatot jelentett és mennyi idő alatt sikerült azokat letölteni.
  • Földrajzi cél beállítása: Meghatározható, hogy a weboldalt mely ország internetezőinek szánjuk. Ha a domain nevünk egy országhoz kötődik(pl.: .hu), akkor itt semmit nem tudunk beállítani, csak az eredményt láthatjuk:  “Webhelye domainje (.HU) az alábbi országhoz/régióhoz kapcsolódik: Magyarország“. Ha azonban mondjuk .com-ra végződik a domain nevünk, lehetővé válik a választás. (Egyébként ebből is látható, hogy mennyire fontossá vált a keresési eredmény terület szerinti megjelenítése.)
  • Előnyben részesített domain beállítása: Itt azt tudjuk megadni, hogy a domainet nevünk www előtaggal vagy anélkül használjuk.
  • Továbbfejlesztett képkeresés: A Google kifejlesztett egy új képkeresési mechanizmust, és ha szeretnénk, hogy weboldalunkon ezt használja, itt engedélyeznünk kell.
  • URL-ek eltávolítása: Ha szeretnénk, hogy valamit vegyen ki az index adatbázisából a Google, ezen a menüpont alatt indíthatunk ilyen kérést felé. Itt olyan tartalmak eltávolítását kérhetjük, melyek már megszűntek, nem elérhetők az interneten sem. Ha létező tartalom indexelését szeretnénk megakadályozni, használjuk a robots.txt fájl adta lehetőségeket.

Ezzel véget ért a Google Wemaster Tools eszközeinek bemutatása, habár mivel folyamatosan fejlődik ez a szolgáltatás, biztosan lesznek még hasznos információk ezzel kapcsolatban.

Kapcsolódó cikkek:

Ha tetszett:
Megosztom

27 hozzászólás érkezett ↓

  • 1 HobbiMilliomos.Net // 2008. május 17. 17:57

    Milliókat érnek a cikkeid, és profi, esztétikus, letisztult az oldalaid megjelenése is! Megint tanultam valamit, pedig én már régen használom a Google Webmester Eszközök. Nem is tudom, hogy miért adod ingyen. Minden ügyfelemnek ajánlom a szolgáltatásaid, és az ingyenes tanfolyamodat. ;-)

  • 2 Máté Ildikó // 2008. május 19. 11:33

    Hasznos tanácsokból sose elég! Nagyon hálás vagyok a tudásért, amit megosztasz velünk. Bár még rengeteget kell tanulnom, de ez úgyis csak lépésről lépésre megy. Még mindig nagyon kezdő vagyok a témában, de szerencsére egyre kevésbé érzem, hogy „kínaiul” beszéltek.
    Valójában ez az igazi tudás: úgy megosztani másokkal, hogy ők is értsék, és várják az újabb leckéket.
    A házi feladat elkészítését pedig nem neked kell leellenőrizned, hiányát mindenki a saját bőrén (és üzletén) keresztül tapasztalhatja.

  • 3 bzituka // 2008. május 20. 14:43

    Sziasztok!
    Először is köszönöm a hasznos infókat! Lenne egy problémám a mostani témához kapcsolódóan. Kb. 3 hónapja használom a webmaster tools-t, és a külső linkeknél nálam vmi nem stimmel vagy én csinálok vmit rosszul, mert 0 külső linket mutat az oldal, márpedig ez nem igaz. Sőt, a statisztikában a leggyakoribb keresőkifejezések sem mutat semmilyen eredményt, pedig elvben a kód jól szerepel az oldalban.
    Hol rontom el? Tud valaki segíteni? Köszi előre is!

  • 4 Frischfeld Viktor // 2008. május 21. 08:49

    Én is köszönöm a hasznos infókat, pl. a robots.txt szerkesztő szerszám teljesen elkerülte eddig a figyelmem (ezért mostanra már kiváló “szabadkezes” robots.txt-író vagyok, szóval ebben is van valami jó) :-)
    Azonban ez a tool egyből felvetett egy kérdést: esetleg a webhelytérképek készítéséhez is van hasonló alkalmazás? Előre is köszönöm a választ.

  • 5 Kungl István // 2008. május 27. 08:28

    válasz: #4

    Az interneten sok ingyenes webhelytérkép generáló szolgáltatás van. A Google is ajánl néhányat a saját oldalán ha jól emlékszem.

    KI

  • 6 Solarkollektor // 2008. június 20. 09:34

    Sziasztok,

    Nekem is lenne egy olyan problémám, mint bzitukának. Jó ideje létező honlapomhoz 3 hónapja használom a webmester eszközöket. Sajnos a webmester külső linkeknél nem jelenik meg egy sem, pedig a google szerint is már régóta rengeteg link mutat a honlapomra.
    Sokat segítene ha tudnátok valami ötlettel szolgálni hogy mitől lehet ez. Nem szeretnék a goole-ben emiatt rosszul szerepelni.

    Köszi,
    Zoli

  • 7 Google Webmaster Tools cikksorozat - 2. rész: Áttekintés, diagnosztika és statisztika // 2008. június 22. 10:23

    […] 3. rész: Linkek, webhelytérképek, eszközök Előző: 1. rész: Weboldal hozzáadása, jogosultság […]

  • 8 Portás // 2008. szeptember 02. 21:17

    Nem mindegy, hogy a linkek a http://www.sajátlap.hu vagy a sajátlap.hu domainra mutatnak. Mindenesetre én az eszköztáramba felvettem mindkét domain verziót, így minden információ megvan, ami az egyiknél nincs, az ott van a másiknál.

  • 9 Rábli Tamás // 2008. december 09. 09:19

    Üdvözlöm,

    Az lenne a kérdésem, hogy miért lehet az, hogy a webhelytérkép 63 URL-ből pont a domain-névre hibát ír ki a google?
    A google szerint a domain-név nem található. Mi lehet ennek a megoldása?
    Válaszát előre is köszönöm.

  • 10 Kungl István // 2008. december 16. 23:49

    válasz: #9

    Nem teljen értem a hibát. Pontosan melyik menüpontnál és pontosan milyen hibát ír ki?

    KI

  • 11 Pesthy Imre // 2009. január 21. 08:29

    Üdv István !

    A következő problémám lenne:

    Az oldalt folyamatosan fejlesztettem idáig, és engedtem a teljes indexelést a robot számára. Az átalakítások során megváltoztak egyes elérhetési útvonalak, így a már beindexelt oldalak 404-es hibát jeleztek. A gugliban nekiláttam ezen oldalak törlésének (több mint 600 oldal ), és el is távolították, de viszont a weboldalanalízisben még mindig szerepel, hogy sok a 404-es oldalam. Olyan mintha nem is vette volna ki a rendszer.
    Az lenne a kérdésem, hogy mikor látható az eredmény? Mikortól csökken a hibák száma?
    Illetve lehtett-e negatív hátrasoroló hatása a sok 404-es belső oldalnak?

    Üdvözlettel: Pesthy Imre

  • 12 Kotosy // 2009. január 21. 09:51

    Hozzáfűznék még egy hasznos dolgot ehhez a témához. Van ugyebár a Google-nek a remek “iGoogle” szolgáltatása, ahol ugye saját, egyedi nyitólapot tudunk csinálni a keresőmező alá. Nos ide hozzá lehet adni egy új lapként a “Webmester Eszközök”-et, így ha a google a kezdőlapunk, akkor rögtön a nyitólapon nyomon tudjuk követni a “Google Webmaster Tools”-ban lévő dolgokat, anélkül, hogy fel kéne “másznunk” a Webmaster Tools weblapra, bejelentkezni, stb., stb. Ez csak amolyan kényelmi funkció, de gondoltam megemlítem, mert nekem nagyon bejött.

    Node egy kérdésem is lenne: Miért van az, hogyha törölni szeretnék pár url-t az “URL-ek eltávolítása” menüpontban, akkor visszatér egy “megtagadva” üzenettel :( Indoknak pedig azt kapom, hogy “A gyorsítótárból való eltávolításra küldött tartalom megjelenik harmadik fél működő weboldalán.”, tanácstalan vagyok, pedig azok a linkek még az előző honlapom maradványai…

    Előre is köszönöm a választ.

    üdv.: Kotosz Tibor

  • 13 Kungl István // 2009. január 26. 18:33

    válasz: #11

    Az ideális megoldás a 301 redirect lett volna. A 404-es hibáknak pár hét alatt ki kell kopnia.

    KI

  • 14 Kungl István // 2009. január 26. 18:34

    válasz: #12

    Ilyet még nem tapasztaltam. Talán egy másik weboldal linkeli a megszüntetendő oldalt?

    Mindenesetre a törlés helyett én átirányítást ajánlanám.

    KI

  • 15 Kotosz Tibor // 2009. február 04. 10:37

    Rendben, akkor tehát az lenne a dolgom, hogy minden már nem létező, ám de indexelt oldalt újra létrehozok és teszek rájuk egy átirányítást a főoldalra? Mondjuk ez elég macerás, mert elég sok ilyen linkem van… De ha nincs más lehetőség, akkor hát így járok el. Egyébként ezeket az említett linkekre más nem hivatkozik, hacsak nem egyéb keresők.

    Lenne még 1 kérdésem: Ön szerint a weboldalam (www.kotosy.extra.hu) keresőoptimalizálás szempontjából mennyire jó?

    Válaszát előre is köszönöm.

    Üdv: Kotosz Tibor

  • 16 Masszázs // 2009. április 02. 16:44

    Üdv Tibor!
    Én nem értek hozzá, de látszik hogy sokat dolgozol az oldallal, talán érdemes lenne egy fizetős tárhelyre költözni, egy saját domain névvel és még linkeket szerezni.

    yatoo

  • 17 PA // 2009. április 15. 18:16

    Kedves István!
    Analytics-el kapcsolatban lenne kérdésem. Az oldalon töltött idő 00:00:00 gyakorlatilag mit jelent? Pl. a tartalom teljesítménye vagy kulcsszavaknál találok ilyen bejegyzést. (Bocs, ha nem jó helyen tettem fel a kérdést)

  • 18 Tatár Balázs János // 2009. július 28. 16:53

    szervusz kedves istván, nagyon köszönöm a tippeket, igyekszem használni, összevetni a google saját tartalmi tippjeivel és eszerint létrehozni a dolgokat.
    a jelenlegi projektemben egy olyan sitemap-et sikerült csinálnom, ami több, mint 2000 url-t tartalmaz, a kérdésem az lenne, hogy szerinted egy ilyet mikor képes a google feldolgozni? értem ezalatt, hogy a feltöltött és általa elfogadott xml-t mikor indexeli be. szerinted?
    további legjobbakat, tatarbj.

  • 19 Attila // 2009. szeptember 22. 07:56

    Szia István!

    Belső linkekről érdeklődnék. Azt írod, hogy a belső linkek számának tükröznie kellene az oldalak fontosságát. Nekem dinamikus weboldalam van, amiben van egy állandó menü szinte az összes aloldal megjelenik benne, hogy gyorsan elérhetőek legyenek a különböző tartalmak mindenhonnan. Ez kényelmes a látogatónak, de mivel minden oldalon van így szinte minden oldalra egy hivatkozás, a főoldal és a fontosabb tartalmak ugyanannyi belső hivatkozást kapnak, mint a kevésbé fontos aloldalak. Akkor ha jól veszem ki, ez keresőoptimalizálás szempontjából nem előnyös?

    Köszi,
    Attila

  • 20 Kungl István // 2009. október 05. 08:10

    válasz: #19

    Ez nagyon speciális helyzet már, függ az oldalak számától. Már az is jó, hogy ha a logó a főoldalra mutat a másik főoldali link mellett, így biztosan több bejövő hivatkozást kap a főoldal az aloldalakról.

    KI

  • 21 Pintér Balázs // 2009. december 29. 12:34

    Üdv!
    Mekkora szerepe van a webhelytérképeknek a keresőoptimalizálásban?

  • 22 Pintér Balázs // 2009. december 29. 12:36

    Már meg is találtam a választ Nálad :) Köszi!

  • 23 Zsolt84 // 2010. január 26. 09:51

    üdv!

    kérdésem az ha nincs robot.txt illetve honlaptérkép, de minden más kialakításra került, akkor hátrányos helyzetbe kelül-e az oldal a találati listán????

  • 24 Kis István // 2010. március 20. 15:49

    Rettentően hasznos ez az oldal, gratulálok, a szerkesztőnek! Illetve szeretném megköszönni, a sok segítséget… Csak így tovább! :-)

  • 25 Sanyi // 2010. május 04. 10:56

    Üdv Mki! A problémám és kérdésem a következő: a web lapot már jegyzi a google, de ha a google tárolt változatára kattintok akkor üres oldalt mutat. Ez mitől lehet, ill mit tegyek? Nagyon köszi a gyors választ! Sanyi

  • 26 Győrffy Krisztina // 2012. március 22. 14:33

    nem tudom, valaki fog-e válaszolni ennyi év után a kérdésemre :)

    a honlapunk 3 részből áll. van egy test.europafit, egy fejlesztői dev.europafit, és az éles oldal…
    A napokban vettem észre, hogy a google indexel test tartalmakat is, ami nem annyira jó, minthogy azok, illetve a dev tartalmak sem mindig frissek. Tudok-e ez ellen bármit tenni, hogy csak az éles oldalt, az europafit.hu-t indexelje a google…
    előre is köszönöm a segítséget.

  • 27 Kungl Zsolt // 2012. március 27. 13:59

    #26
    Kedves Krisztina!
    Mindenképpen probléma, hogy az egyes tartalmak több különböző aldomain alatt is elérhetőek (duplikáció). A tesztverziók indexelését érdemes tiltani. Erre több lehetőség is van, például:
    - meta name=”robots” content=”noindex,nofollow,all” sor elhelyezése a tiltandó oldalak head részébe
    - a Robots.txt segítségével
    KZs

Hozzászólás

(Kerüljük a kulcsszavakat a névben)
* Kötelező mező. Az e-mail cím nem jelenik meg a blogon.