A téma bizonyos mértékig szerepel ugyan a hírlevélben is, de úgy gondoltam egy kicsit részletesebben is érdemes foglalkozni vele. Két cikk fog erről szólni, az első a büntetések típusaival foglalkozik, míg a második majd a büntetések mértékéről, hatóköréről illetve arról, hogy mit lehet tenni ha egy weboldal már büntetést kapott. (Persze a legjobb a megelőzés)
“A kereső büntette az oldalam?” Gyakran keresnek meg ezzel, de egyébként is sok helyen teszik fel ezt a kérdést. Sajnos a pontos válasz megadása nagyon nehéz, de azért vannak rá módszerek.
Fontos különbséget tenni a büntetés és a nem elfogadható helyezések között. Persze a büntetés egy hatása lehet a totális hátrasorolás, de ha nem megfelelően építjük fel az oldalt és nem fektetünk elég energiát az optimalizálásba vagy helytelenül optimalizálunk, akkor nem egy esetleg büntetés miatt elfogadhatatlan az oldal szereplére, csupán nincs megfelelően optimalizálva.
Korábban sokkal könnyebb volt azonosítani a hibákat. Gyakran a Google Webmaster Tools is tudtára adta az embernek, ha valami miatt büntetést kapott az oldala. Manapság valamivel nehezebb ez a feladat. Ahogy a keresők egyéb algoritmusai, a büntetéseket kereső algoritmusok is rengeteget fejlődtek. Korábban volt már szó róla, hogy a keresőknek célja az hogy a felhasználó a lehető legrelevánsabb eredményt kapja. Sokan igyekeznek azonban kijátszani a kiskapukat és nem megengedett eszközöket használnak. Ezek nagy részét már egészen jól lehet automatizáltan kiszűrni, és ezzel a törekvéssel nincs is semmi probléma, mindig tartsuk szem előtt, hogy a weboldal tartalma elsősorban az emberi látogatók számára készül.
A legnagyobb probléma, ha akaratlanul esünk áldozatul a büntetésnek, s az esetek nagy részében erről nem is kapunk értesítést, nehéz kitalálni, hogy mit hibáztunk, és ezért nehéz is kijavítani a hibát.
Büntetések ismertebb okai és Black Hat SEO:
A cikk hamarosan megjelenő 2. része a büntetések mértékével, hatókörével és megoldási javaslatokkal foglalkozik.
A cikk 2. része: Büntetések mértéke, hatóköre és megoldások >>
Címkék:
Boldog Új Évet! A Google PageRank exporttal kezdte az újesztendőt, frissültek ugyanis a Google Toolbar PageRank értékei.
Érdemes ellenőrizni a változásokat.
http://www.seotools.hu/pagerank.php
- Mik legyenek a legfontosabb kulcsszavak?
- Mire keresnek a legtöbben?
- Vajon az általam kigondolt kulcsszavak eredményesek lesznek?
- Vajon mekkora a verseny az én területemen?
- Milyen kulcsszavakkal érhetem el a legjobb eredményeket?
Amikor elkezdünk azzal foglalkozni, hogy honlapunk minél látogatottabb legyen, előbb utóbb szembetalálkozunk a fenti kérdések/problémák valamelyikével. Nagyon sokan csak maguktól kitalálják a kulcsszavakat, de nem törődnek azzal, hogy vajon az adott helyzetben tényleg azok-e a legmegfelelőbb kifejezések? Sokszor nem sikerül magunktól beletalálni és kissé csalódottak leszünk, mert nem teljesülnek a kitűzött célok. Ennek elkerülésére ad néhány ötletet, tanácsot a mostani bejegyzés.
Keresőoptimalizáláskor az egyik legfontosabb lépés annak eldöntése, hogy mire is optimalizáljuk az oldalakat. Jól működő megoldás ha egy Google Adwords kampányban összegyűjtjük a témával kapcsolatos kulcsszavakat (több százat is akár) és egy pár hetes kampányt futtatnunk, hogy lemérjük melyik kulcsszóra hányan keresnek. Ez minimális költséggel jár ugyan, de a kampány eredményéből nagyon sok fontos részlet kiderülhet. Tegyük fel például, hogy egy marketinges oldal kampánya a következő eredményeket hozta.

Ezekből kiválóan látszik, hogy nagyjából mire keresnek a legtöbben az adott témakörben. Azonban sajnos még eredményes Adwords kampány (és kiértékelés) után sem biztos, hogy megtaláltuk a honlapunk és vállalkozásunk számára legmegfelelőbb kulcsszavakat. Tudjuk, hogy az adott témában milyen kifejezésekre keresnek a legtöbben, de vajon nekünk is ezekre a kulcsszavakra kell versenybe szállni? Természetesen erre most mindenki kapásból rávágja, hogy: “Naná!!!”
A helyzet azonban az, hogy nem feltétlenül ilyen egyértelmű a válasz.
Lehetséges, hogy sokan már ismerik a következő két kifejezést, de azért a biztonság kedvéért elmagyarázom, hogy mit takarnak.
- SHORT TAIL kulcsszó: Ezek azok a kifejezések, amire a legtöbben keresnek az adott témakörben, illetve ezek a legáltalánosabb kulcsszavak. Példaként egy marketinggel foglalkozó honlap esetén a legfontosabb kulcsszó természetesen a “marketing” kifejezés. Erre keresnek a legtöbben, de emiatt erre a legnagyobb a verseny, tehát erre a kulcsszóra sokkal nehezebb bekerülni az első 10 helyezett közé.
- LONG TAIL kulcsszó: Az ebbe a kategóriába tartozó kifejezésekre jóval kevesebben keresnek. Ezek jóval speciálisabb, általában több szóból álló kifejezések. Az előbb említett marketinges példa esetén például a “marketing tanácsadás kisvállalkozóknak” kulcsszó jóval kevesebb látogatót hozhat. Ugyanakkor erre a kifejezésre sokkal könnyebb jó pozíciót elérni, mivel itt jóval alacsonyabb a verseny. Emellett hatalmas különbség, hogy aki ezt használja kereséskor az már pontosan tudja, hogy mit keres. Ezért jóval nagyobb eséllyel, jobb konverzióval válhat belőle ügyfél, vásárló, mint a Short Tail kulcsszavak esetén.
A keresések eloszlása a különböző kulcsszó típusok között

A diagramból tehát az derül ki, hogy kulcsszavak 15-20%-a viszi el a keresések nagy részét, körülbelül 90%-ot. A legfontosabb néhány kulcsszó - ide tartozik például a “marketing” - elhozzák a keresések 70-80%-át. Nagy (20-25%) hányad jut még a Long Tail - Short Tail határon lévő közepesen erős kulcsszavaknak, ilyen például a “marketing tanácsadás” kifejezés. Legkisebb forgalmat (<10%) a Long Tail kulcsszavak hozzák, annak ellenére, hogy a témában használt kulcsszavak 70-80%-a ide tartozik. Ezek után sokan azt mondhatják, hogy felesleges időt és pénzt áldozni olyan munkára, amely ha nem is morzsát, de kis szeletet hoz csak a tortából. Bizonyos szinten igazuk is van.
Mi legyen a stratégia?
Csábító hogy egy Short Tail kulcsszavakra tízszer annyian keresnek, mint a speciálisabb kulcsszavakra. Lehetséges azonban, hogy az ezekből 1000 látogatóból 10 vásárol, a speciális kulcsszavaknál ugyanennyi látogatóból 100 vásárol, mivel ezek a látogatók már pontosan tudják, hogy mit keresnek és ezért ők az elképzeléseikhez közelebb álló találatokat kapnak. Tehát a Long Tail kulcsszavaknál sokkal magasabb lehet a konverzió. Emellett másik előnyük, hogy sokkal könnyebb odakerülni ezekkel a kulcsszavakkal az első oldalra.
Persze ez nem azt jelenti, hogy feltétlenül ezekre kell optimalizálni a honlapunkat. Ez inkább azoknak a vállalkozásoknak, honlapoknak jelenthet előrelépést akik nagyon erős mezőnyben” indulnak. Kezdetben a Long Tail kulcsszavakkal mindenképpen jobb eredményeket fognak elérni, mint az általánosabb kifejezésekkel.
Természetesen ez nem azt jelenti, hogy aki most igyekszik beindítani az oldalát az sohasem kerülhet jó pozícióba. Célszerű úgy megválasztani a Long Tail kulcsszavakat, hogy miközben azokra optimalizáljuk a honlapot nem zárjuk ki az általános kifejezéseket sem. Tehát például a fenti marketinges példánál maradva a “marketing tanácsadás kisvállalkozóknak” kulcsszóban szerepel a “marketing” kifejezés is. Ezáltal - noha nem is ez rövid-, vagy középtávon az elsődleges célunk - egyúttal a “marketing” kulcsszóra is optimalizáljuk az oldalt. Később, mikor már kellően erős és jól teljesít az oldal akkor lehet finomítani a kulcsszavakon. Ilyenkor ha nagyon erős a mezőny akkor először érdemesebb egy újabb lépcsőt közbeiktatni. A fenti ábrán ezt jelképezi a “marketing tanácsadás” kifejezés. Ez még nem a legáltalánosabb kulcsszó, ugyanakkor már sok keresés történik rá. Természetesen ez a folyamat gyakran évek alatt játszódik le, ezért nem szabad elhamarkodott döntéseket hozni. Különösen ott kell nagyon türelmesnek lenni, ahol nagy a verseny.
Mindenek előtt tehát mindenkinek reálisan fel kell mérnie a saját területén lévő versenyt és ehhez kell igazítani a kezdeti célkitűzéseket. Ha valaki egyből a beugrik a “mély vízbe” sokáig kellemetlenül fogja érezni magát és nem lesz elégedett a honlapjával. Természetesen az olyan területeken, ahol alacsony a verseny magasabb célokat is ki lehet tűzni már a honlap indulásakor.
Ez volt a 2009.-es év utolsó cikke, ezúton kívánunk Kellemes Ünnepeket olvasóinknak!
Címkék:
PageRank export! Frissültek a Google Toolbar PageRank értékei. Érdemes ellenőrizni a változásokat.
http://www.seotools.hu/pagerank.php
A keresőoptimalizálással kapcsolatosan számtalan kérdéssel fordulnak hozzám, melyek közül sok jogos megalapozott kérdés. Sok olyan is van, amelyeket valamilyen különböző fórumokon, vagy saját termékét/szolgáltatását eladni próbáló emberek által és egyéb módon kapott téves információ miatt tesznek fel. A következő listában vannak olyan elemek, melyek kezdőknek szólnak, de olyanok is találhatnak újdonságokat, akik egy ideje már foglalkoznak a keresőoptimalizálással és keresőmarketinggel.
Íme néhány SEO kérdés, illetve a témához kapcsolódó mítosz:
1. Az organikus találatok csak kevés látogatót hoznak (HAMIS)
Néhány portál azzal győzi meg az ügyfeleit (és sajnos sokakat) hogy nem éri meg a keresőoptimalizálással foglalkozni, inkább hirdessenek náluk, és az több száz biztos látogató naponta. Természetesen legtöbb esetben a nagy látogatottság elmarad, de a pénzt már kiadtuk. Az igazság viszont az, hogy a legértékesebb látogatók az organikus találati listákról érkeznek és ez többszöröse a fizetett hirdetésekből érkezőknek (beleértve a Google Adwords kampányokat). Ez persze nem jelenti azt, hogy egyéb látogatónövelési eszközöket nem érdemes használni, de a keresőoptimalizálást semmiképp nem szabad kihúzni a listáról.
2. A kereső megbünteti azokat az oldalakat, amelyeken SEO tevékenységet tapasztal (HAMIS)
Sok olyan dolog van, ami miatt büntetés kaphatunk, de ezek legtöbbje olyan tevékenység, mely megpróbálja becsapni a keresőt (és ezzel a felhasználókat). Ilyenek például a vásárolt bejövő hivatkozások, a kulcsszóhalmozás, a duplikált tartalmak, stb. A keresők azonban nem büntetik azt, ha egy oldal számukra optimális formában tálalja az általa hordozott hasznos információkat. Ennek bizonyítéka, hogy sok olyan információt tesznek közzé, melyek segítik a SEO szakemberek, webmesterek munkáját (pl.: Google irányelvek).
3. Garantálható, hogy egy honlap bekerül az első 5 közé a találati listán (HAMIS)
Soha ne kezdjenek olyan céggel, akik ezt hirdeti magáról. Ez az állítás sohasem garantálható. Egy keresőoptimalizáló cégnek, tanácsadónak sincs ráhatása Google, Yahoo! vagy a Bing keresőjének működésére, adatbázisának tartalmára. E nélkül pedig nem lehet garantálni helyezést. Vagy például honnan tudjuk mit fognak csinálni a konkurensek. Lehet, hogy úgy „bekeményítenek”, hogy még az első 10 közé sem fogunk bekerülni. Korlátozott továbbá, hogy mennyire lehetséges az oldal módosítása. Számos olyan eset van, amikor nagyon minimális esély van a jó pozícióra (pl.: tisztán Flash oldal, Frame-s szerkezet) Egyszóval csak az garantálható, hogy optimális szerkezetű lesz az oldala, amely előrejutást fog eredményezni a találati listán. Senki nem képes előre garantálni, hogy hányadik helyezést éri el a honlap, vagy meddig lesz jó helyen. Mindenesetre a kitartó, folyamatos, következetes munka mindig megtérül. Persze vannak cégek, akik garanciát vállalnak, de ők sem tudják előre a pontos helyezést, egyszerűen benne van a cég üzleti és ügyfélszerzési logikájában.
4. Ha a META KEYWORDS tagot kitöltjük, azzal optimáljuk az oldalt (HAMIS)
A keresők és a keresőoptimalizálás hajnalán nagyon jó eredményeket lehetett elérni úgy, hogy a META KEYWORDS tagot kitöltötték és a kulcsszavakat nagymennyiségben ismételték a lapon. A keresők könnyen megtéveszthetők voltak, illetve csak az oldal szerkesztőjén múlott mennyire használják ezt ki (persze akkor még jelentősen kevesebb honlap létezett az interneten). Mára a META KEYWORDS tag jelentősége nagymértékben lecsökkent, de nem jelentéktelen. Igaz, hogy a Google a rangsorolási elvben ezt már nem veszi figyelembe, de tapasztalataink szerint, megadása több META elemmel együtt (TITLE, DESCRIPTION) mégis fontos. Ezeknek oldalanként specifikusnak kell lennie, de pusztán ezek megadása ma már nem okoz előrelépést.
5. Az új oldalak nem kerülnek azonnal jó pozícióba (IGAZ)
Egy új oldal beindításakor türelmesnek kell lenni, mert a keresők nem fogják egyből az első helyre emelni azt, még akkor sem ha már optimalizált. Ezt úgy kell felfogni, mint egyfajta próbaidőt az új munkahelyen, ha az első időszakban megálljuk a helyünket, akkor véglegesítenek, majd az idő elteltével előre is léphetünk. Egyébként ezt nevezik homokóra, vagy sandbox effektusnak.
6. A magas PageRank érték jó helyezést biztosít (HAMIS)
A PageRank érték egy matematikai algoritmus végeredménye, melyet a bejövő és kimenő hivatkozások számát, valamint a hálóban résztvevő oldalak PR értékeit összevetve kapunk. Ennek megfelelően a Google leméri, hogy milyen fontos az oldalunk a világháló többi lapja szerint. Nem ad képet azonban arról, hogy milyen témájú oldalak hivatkoznak ránk, illetve milyen tartalmak érhetők el az oldalunkon. Ha a mi oldalunk témájához kapcsolódó, esetleg konkurens oldalak mutatnak ránk, akkor valószínűleg a mi oldalunk értékes információt tartalmaz a felhasználó számára. Ebből következik, hogy a jó PR érték fontos, de nem garancia a jó helyezésre. A PageRank fontosságát és meghatározását egy korábbi bejegyzésemben már részleteztem.
7. A kulcsszógazdag tartalom “mindenható” (HAMIS)
Kétségtelen, hogy rendkívül fontos kritérium az értékes szöveges tartalom. Fontos, hogy az oldalon megfelelő számban szerepeljen a kiválasztott kulcsszó. Az optimális kulcsszósűrűség 2-10% között van, de ha túlzásba esünk, akkor azért büntetés is járhat. A kizárólag a kereső számára elhelyezett, rejtett (pl.: a szöveg és a háttér azonos színű és hasonló megoldású) tartalmak, a kulcsszóhalmozás pedig szinte biztos büntetést vonnak maguk után.
8. Ha kész az optimális szerkezetű, tartalmú honlap akkor mindent megtettünk (HAMIS)
Sok webmester, honlaptulajdonos azt gondolja, hogy ha kész az optimalizált honlapja, akkor mindent megtett és csak várni kell a látogatókat. Az igazság azonban az, hogy a jó pozíció folytonos munkát igényel. Ilyen folyamatos tevékenység a linknépszerűsítés, új tartalmak, finomítások stb. Nem óriási munkáról van szó, de a honlappal foglalkozni kell! (Az elején többet, majd az eredmények elérését követően szerencsére egyre kevesebbet)
9. A kimenő hivatkozások károsak (HAMIS)
Mint azt már egy korábbi bejegyzésemben taglaltam, az átgondolt kimenő hivatkozások nem károsak, sőt. Amennyiben a látogató számára részletesebb, az adott témához tartozó oldalakra mutatunk az hasznos a Google és a többi kereső szemében, mivel ők a látogatók érdekeit igyekeznek szolgálni.
10. A szponzorált linkek több látogatót hoznak, mint az organikus találatok
Egy új oldal indításakor lehetséges, hogy kezdetben több látogatót hoznak a szponzorált kampányok, de hosszútávon semmiképpen. A legtöbb felhasználó szívesebben kattint az organikus találatokra, ezért bizonyos idő elteltével a szponzorált linkek átkattintásainak száma nem képes versenyezni az organikus találatok forgalmával. Azonban mindenképpen hasznosak az ilyen kampányok. Például segítenek eldönteni, hogy milyen kulcsszavakra érdemes optimalizálni az oldalunkat.

A kép jól szemlélteti az organikus találatok és a szponzorált linkek arányát. A piros szín legtöbbször megtekintett részeket mutatja. Egyértelműen látható, hogy a legtöbbször az első három-négy organikus listaelemre kattintanak a látogatók.
11. Az általunk kiválasztott kulcsszavak sok látogatót hoznak
Rengeteg honlaptulajdonos követi el azt a hibát, hogy összegyűjti a szerinte fontos kulcsszavakat és arra optimalizálja az oldalakat. Sajnos a legtöbb esetben melléfognak. De hogyan is tudhatnánk, hogy mire fog a legtöbb ember keresni? Ennek eldöntésére kiválóan alkalmasak a különböző PPC kampányok (pl.: Google Adwords). Az általunk kiválasztott kulcsszavakat tesztelve tényleg arra optimalizálhatjuk oldalunkat, amire érdemes. Fontos megjegyeznem, hogy itt nem csak az számít, hogy mire keresnek a legtöbben, hanem az is hogy az adott kulcsszóra mekkora a verseny. Nem mindig érdemes a legnehezebb kulcsszóra optimalizálni, mert lehet, hogy rosszabb eredményeket érünk el, mint egy olyannal, amire sokkal kisebb a verseny.
Címkék:
Ismét PageRank export volt és frissültek a Google Toolbar PageRank értékei. Érdemes ellenőrizni a változásokat.
http://www.seotools.hu/pagerank.php
Címkék:
Meglepő módon ismét PageRank export volt és frissültek a Google Toolbar PageRank értékei. Érdemes ellenőrizni a változásokat.
http://www.seotools.hu/pagerank.php
Címkék:
A korábbi export időpontjához képest meglepően hamar, újra PageRank export volt és frissültek a Google Toolbar PageRank értékei. Érdemes ellenőrizni a változásokat.
http://www.seotools.hu/pagerank.php
Nagyon sok honlapnál problémát jelent, hogy akarva akaratlanul duplikált tartalmakat hoz létre a weblapszerkesztő. Ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy (óriásit) hibázik, a duplikált tartalomnak számtalan forrása lehet, ezek közül csak néhány példa:
- az oldal elérhető egy www.pelda.hu és a pelda.hu néven is
- a normál www.pelda.hu címén kívül létezik egy www.pelda.hu/index.html
- ugyanazon termék több színben is kapható, de a leírás nem változik
- egy oldalon szereplő termékek különböző szempontok szerinti rendezhetők sorba, de a tartalom ugyan az
- nyomtatható változata az oldalnak
- vagy bármilyen egyéb, más paraméter változás más URL-t ugyan eredményez, de tartalmi változást nem
A három legnagyobb kereső néhány hete közösen meghirdetett egy új megoldást a duplikált tartalmak okozta problémák elkerülésére. A link rel=”canonical” elemmel megjelölhető a több oldal közül kiválasztott leginkább preferált verzió.
A duplikált tartalmak problémájának megoldására több lehetőség is van. A legjobb megoldás persze az, ha egyáltalán nincs duplikáció, de, mint az a fenti listából is látszik, néhol ez elkerülhetetlen, vagy legalábbis irreálisan sok időt és fejlesztést igényelne. A helyzetek kivédésére eddig is volt néhány megoldás, ezek a közül néhányat most is megemlítek:
- a CMS (Content Management System) rendszer beállítása úgy, hogy az csak a megkívánt formájú URL-t képezzen
- a Google Webmaster Tools-ban megadhatjuk, hogy a www kezdetű, vagy www nélküli verziót preferálják a keresők
- szerver oldali 301-es átirányítás
- nem kívánt URL-en lévő tartalom noindex-é alakítása
Ezekből látható, hogy a módszerek egyenként, a problémák sokszínűsége miatt, nem minden estben megfelelők, de minden esetre adnak elfogadható megoldást.
Talán a legtöbb problématípusra megoldást nyújtó új lehetőség (rel=”canonical” attribútum), de minden esetre ez sem gyógyír, de erre a későbbiekben majd még kitérünk.
A link rel=”canonical” elem használata
Mint azt már említettem az elsődleges cél a mi szempontunkból a duplikált tartalmak okozta büntetések elkerülése. Ennek megfelelően a módszer használata kizárólag a megegyező tartalmú, esetleg tartalmilag minimális eltérést mutató oldalak között használható.
Az új lehetőséggel tulajdonképpen a kevésbé értékes oldalakon megjelöljük az elsődlegesen preferált, úgynevezett kanonikus verziót. A rel=”canonical” attribútumot ezért a nem kitűntetett oldalakon kell elhelyezni, hanem a kevésbé fontos duplikált oldalakon. Ennek következtében a keresők, noha duplikált tartalmakról van is szó, nem fogják megbüntetni az oldalt, mindössze a találati listán a kanonikus oldal (az általunk preferált oldal) fog megjelenni.
A kijelölést tehát a nem kanonikus oldalaknál kell elhelyezni, azok forráskódjának HEAD tagjában. Nézzünk egy példát. Tegyük fel, hogy ugyanaz a termék több színben is kapható és az alábbi oldalakon érhetők el:
http://www.pelda.hu/termek-nev/fekete
http://www.pelda.hu/termek-nev/feher
http://www.pelda.hu/termek-nev/szurke
http://www.pelda.hu/termek-nev/piros
Ezek közül ki kell választanunk egyet, például a vásárlók által leginkább preferáltat (vagy amelyik jelenleg most a legjobb helyen van a találati listán). Legyen ez a példa kedvéért a fekete színű termék. A kanonikus oldalunk tehát a fekete színű termék leírása. Ennek megfelelően a termék (fehér, szürke és piros) nem kanonikus oldalainak HEAD tagjába a következő sort kell elhelyezni:
<link rel=”canonical” href=”http://www.pelda.hu/termek-nev/fekete” />
Fontos megjegyezni, hogy nem átirányításról van szó, hanem egyfajta javaslatról. A keresőt tájékoztatjuk arról, hogy a hasonló tartalmak közül, melyiket tartjuk legjobbnak. Ezáltal a többi oldal is elérhető marad, csupán a találati listákon nem, vagy nem elöl fog szerepelni.
Ez így rendben is, de nézzünk egy érdekes példát:
Előfordulhatnak olyan esetek, melyeknél a kijelölt kanonikus oldal kódjában egy további lapot javasolunk (vagy akár kört hozunk létre). A robotok elviekben képesek követni ezt a láncot (legalábbis egy ideig), azonban amennyiben lehetséges mindenképpen egyetlen oldalra hivatkozzunk, ne hozzunk létre ilyen láncokat, a kör láncokat pedig végképp kerüljük. Nem tudni, hogy mely kereső miként kezeli az ilyen eseteket pontosan.
Abszolút és relatív hivatkozások
Az elem használható abszolút, és relatív hivatkozásokkal egyaránt. Ugyanakkor a relatív linkeknél legyünk óvatosak, hogy biztosan helyesen adjuk meg az URL-t, ebben az esetben ugyanis kívülről nem látszik a hiba, mint például egy helytelen link vagy kép hivatkozásnál. A legegyszerűbb talán az, ha abszolút hivatkozást használunk.
Mikor ne használjuk?
Mint már említettem ez a megoldás sem használható minden esetben. Nem hivatkozhatunk más domain alatt lévő tartalomra. Amennyiben ez a cél, a szerver oldali 301-es átirányítás a legjobb megoldás. Kizárólag olyan oldalak között lehetséges kanonikus verzió kijelölése melyek azonos domain, vagy esetleg különböző subdomain alatt szerepelnek.
Címkék:
Ismét frissültek a Google Toolbar-on is látható PageRank értékek. Érdemes ellenőrizni a weboldalakat.
http://www.seotools.hu/pagerank.php