Strukturált adatok - Segíts magadon és a kereső is megsegít!

2015. január 19. · 29 hozzászólás

Kategóriák: Google · Google Webmaster Tools · Keresés

Többször írtunk már a különböző algoritmus-frissítésekről, pingvinről és pandáról az elmúlt időszakban. Kicsit most szeretnénk egy kevésbé emlegetett témáról írni, ami viszont nagyon feljavíthatja weboldala teljesítményét.

Mik azok a strukturált adatok?

Talán még emlékszik rá, hogy korábban nagy port kavart a Hummingbird (vagy magyarul kolibri) algoritmus elindulása. Ekkor több cikket is írtunk arról, hogy milyen újdonságokat hozott az algoritmus és ez mit jelenthet majd a weboldal tulajdonosok számára. Ennek legfontosabb rész az volt hogy a keresők igyekeznek a szemantikus működés felé elmenni. Tehát nem csupán találatokat párosítanak bizonyos kulcsszavakhoz, hanem megpróbálják adott kontextusba helyezni a keresőkifejezést és aszerint hozzá párosítani a találatokat.

Ehhez alapvetően két dologra van szükség. Egyrészt meg kell „érteni” hogy a felhasználó által alkalmazott kifejezésnek mi a jelentése, az adott kontextusban mire gondolhatott a felhasználó. Másrészt pedig meg kell értenie, hogy a weboldalon megjelenített tartalom jelentése micsoda. Az első részre kevés ráhatásunk van, viszont a strukturált adatok segítségével a második részt nagyban elősegíthetjük.

A strukturált adatmegjelölés tehát nem más, mint a tartalmaink pontosított tálalása a keresők felé. Nem csak egy tartalmat szerepeltetünk a weboldalunkon, hanem megjelöljük a keresőnek, hogy a tartalom egyes részei mit jelölnek. A jelölésekhez némileg módosítani kell az oldalak forráskódját, mert az egyes adatokat meghatározott jelzésekkel kell felcímkénzni.

Vegyünk például egy webáruház termék oldalát, ahol meg tudjuk jelölni a következőket:

  • Termék név
  • Termék ára
  • Tulajdonságok
  • Értékelések
  • Márkanév
  • Szín
  • Raktárkészlet
  • Megjelenés ideje
  • Stb.

De például meg tudunk jelölni recept hozzávalókat, különböző eseményeket (például színházi előadásokat, koncerteket), témákat a blogban és a legkülönbözőbb dolgokat a tartalomban. A sort majdnem a végtelenségig lehetne folytatni.

A strukturált adatok közvetlen hozománya

Jogos lehet a kérdés, hogy miért érdekes egy webmesternek, vagy weboldal tulajdonosnak, hogy használja ezeket a strukturált adatokat?

A hozománynak van egy közvetett és egy közvetlen része is. A közvetett rész az, hogy a kereső könnyebben megérti a weboldalunkon szereplő információkat, ami által előnybe kerülhetünk a konkurens weboldalakkal szemben. A közvetlen hatása pedig az, hogy a strukturált adatmegjelölések segítségével egyedi megjelenést is kaphat weboldalunk a találati listákon. Néhány példa erre:

Termékértékelés megjelenése:

struktúrált adatok - Termékértékelés megjelenése

Események megjelölése:

struktúrált adatok - Események megjelölése

Egy recept részleteinek megjelölése:

struktúrált adatok - recept részleteinek megjelölése

Ha egyedi megjelenést kap a weboldal, akkor a felhasználók szemét odavezeti a mi weboldalunkra és jó eséllyel minket választanak majd. Ezzel tehát ugyanabban a pozícióban növelhető az átkattintási arány, így a weboldalunk forgalma. Mindezt úgy hogy a pozíciót nem javítottuk. Mindenképpen érdemes tehát alkalmazni ezeket a megjelöléseket. Minél többfajta adatot megjelölünk a weboldalunkon, annál előnyösebb. Az egységes jelölőrendszert a https://schema.org/ írja le. Az itt megtalálható jelölőrendszert az összes nagyobb kereső támogatja.

A Google Webmestereszközök Adatkiemelő eszköze

A Google Webmestereszközökben szerepel egy Adatkiemelő nevű eszköz, amivel anélkül tudjuk megadni a különböző adatok típusait, hogy a forráskódba azokat beépítenénk. Ennél egy-egy tesztoldalon keresztül (például egy webáruház termék oldala közül egy kiválasztott példaoldalon) kijelölhetjük az oldal az egyes ismétlődő tartalmi elemeit. Ezután az eszköz egy minta illesztés segítségével a többi hasonló felépítésű oldalon is feltérképezi a megjelölt adatokat. Mivel a hasonló felépítésű oldalakon mindig ugyanott vannak az ismétlődő tartalmi elemek: ár, termék név, stb. ezt az eszköz viszonylag pontosan meg tudja tenni. A tapasztalat szerint sajnos azonban ez az eszköz kevésbé jól működik. Egyrészt ezzel csak a Google felé jelölhetők ki az adatok, másrészt ez sokkal „gyengébb jel” a tapasztalatok szerint, mintha magában a forráskódban jelölnénk meg az egyes adatokat. Előnye viszont, hogy ehhez nem kell fejleszteni az oldalt.

A strukturált adatok ellenőrzése

Nagyon hasznos kis eszközt biztosít számunkra a Google a strukturált adatok ellenőrzésére. Ez a következő URL címen érhető el: http://www.google.com/webmasters/tools/richsnippets

Egy URL cím megadásával lekérdezhetjük, hogy az adott lap milyen kiemeléseket használ. Érdemes leellenőrizni hogy rendben láthatók-e az egyes megjelölt adatok (na meg természetesen a konkurenseket is ellenőrizni lehet).

Véleményünk szerint minden weboldal tulajdonosnak élnie kell ezzel a lehetőséggel. Tapasztalatunk szerint sokan nem alkalmazzák még ezeket, így most előnybe juthat a konkurenseivel szemben.

Kíváncsiak vagyunk, hogy hányan használják már a strukturált adatmegjelöléseket és legtöbbször milyen adatokat jelöltek ki. Várjuk a visszajelzéseket.

Ha tetszett:
Megosztom

29 hozzászólás érkezett ↓

  • 1 Gödöllői duguláselhárító - Csongrádi László // 2015. január 19. 17:31

    Üdv Mindenkinek!

    A strukturált adatok használata valóban hasznos lehet. Nekem volt azonban negatív tapasztalatom is ezzel kapcsolatban, ami miatt teljesen le kellett venni az oldalról az ilyen strukturált adatokat, és hosszú ideig hibákat is jelzett a Google megfelelő eszköze.
    Nekem a fényképes megjelenésnél volt gondom, ezért aztán ki is kapcsoltam teljesen, aztán a Google erősen felülvizsgálta ezt a lehetőséget, és egy csomó helyen megszüntette a megjelenítését.

    Sok sikert az optimalizáláshoz mindenkinek,
    Csongrádi László duguláselhárító mester

  • 2 Gabor // 2015. január 19. 20:50

    Az értékelés/vélemények csillagos megjelenése jól működik nálunk. Egyelőre más nem használja tehát elég feltűnő a találati listában.

    A RHCP koncert példában megjelenő dátumok viszont a red hot chilli pipers tribute zenekar dátumai.

    Nem tudom, hogy ez mennyire szándékos a G részéről. OK releváns lehet valakinek, de mondjuk egy Pipers-re nem mennék Németországig, de egy Peppers-ért már igen.

  • 3 Kungl Zsolt // 2015. január 19. 20:57

    Re.:#2
    Ezzel maximálisan egyetértek :) Még jobb lenne ha végre Magyarországra is eljönnének.

  • 4 Kérai Gusztáv // 2015. január 19. 20:59

    Változatlanul napra kész információk, professzionális szinten!

  • 5 Zöldhulladék elszállítás - Korfanti Gábor // 2015. január 19. 21:02

    Üdv!
    Én már használom régóta. Jó kis cikk, köszönöm szépen a tájékoztatást, remélem a konkurencia nem olvassa el.

  • 6 Winkler Balázs // 2015. január 19. 22:03

    Én is használom több oldalon is, amit kezelünk és néhol be is került a keresőbe, azonban az analyticset figyelve nem tapasztaltam jelentős forgalomnövekedést ennek következtében. De azt gondolom ez még csak az első lépések egyike a nagy fejlesztések sorában a G részéről.

  • 7 Szimbol Kreatív Stúdió // 2015. január 20. 00:50

    Köszönjük a közérthető cikket. Számomra ez egy újabb érv a saját fejlesztésű (vagy akár kellő elővigyázatosság mellett nyílt forráskódú) CMS-ek használata mellett, amely támogatja a strukturált adatok használatát. Mennyivel egyszerűbb egy központi keretrendszernek mintákat “tanítani”, mint minden egyes korábbi weboldalt önszorgalomból újra fésülni.

  • 8 KeressMeg.hu // 2015. január 20. 04:36

    Nekem annyi kérdésem lenne a strukturált adatokat már régebb óta használókhoz, hogy kb. mennyi idő után volt látható a hatásuk a találati listán? Jómagam január első napjaiban helyeztem üzembe őket, azóta - az oldalak tárolt változatai alapján - már 2-3 alkalommal beolvasta őket a Google, de a hatás még nem látható. Pedig a Webmestereszközök tesztoldala szerint rendben vannak… :)
    Előre is köszönöm!

  • 9 Travelminit // 2015. január 20. 05:52

    Mi mar tobb mint 2 eve hasznaljuk ezeket, tobb weblapomba is beepitettem az ertekeleseket, cikkeket, hoteleket, hozzaszolasokat, esemenyeket, oldalreszeket is megjeloltunk es kivancsian vartuk az eredmenyeket. Mindent ugy csinaltunk ahogy a nsgy konyvben meg van irva, de igazan nagy forgalom no ekedest mi sem erxekeltunk ezaltal. Lehet, hogy a Google erti mar az oldalt, de egyelore sokat nem kezd vele ugy latszik… Viszont az ertekelesek, csillagok, artartomany, esemenyek valoban jol kiemelik az oldalt a talalati listaban. Kar, hogy a konkurenseink is evek ota alkalmazzak :))) Az eleresi utvonal (path) megjeloleset is sokan alkalmazzak, ez is hasznos es evek ota benne van a Googleben, igaz regen mas formatumban lehetett megadni. En peldaul nagyon hianyolom azt, hogy kepet is lehessen az oldalhoz rendelni, ahogy a receptek eseteben, de mas kategoriaknal is, ez nagyon hasznos es latvanyos lenne.

  • 10 B Gergely // 2015. január 20. 07:26

    Üdv,
    Egy kis segítségre lenne szükségem:
    A Webmester eszközökben a strukturált adatok menüpontban azt az üzenetet kapom, hogy a webhelyen nincsenek ilyen adatok. Ha viszont a adatkiemelo eszközt szeretném használni, akkor az a hibaüzenet fogad, hogy a weboldal nem szerepel a Google indexében. Mi lehet a megoldás? A választ előre is köszönöm!

  • 11 Eyn // 2015. január 20. 08:53

    Minő “véletlen”, éppen a múltkor ellenőriztem az oldalaimat, blogjaimat a struktúrált adatok teszteszközével, a google súgója javaslatára. Ami a zavaró volt, ha egy-egy hibaüzenetet ír, arról főként csak angol nyelvű oldalakon találtam magyarázatot, amelyet nem is mindig sikerült megérteni. Egyébként a legjellemzőbb hibaüzenet ez volt: “Missing required field “updated”.”
    De a fenti cikk nagyon hasznos, többmindent világossá tesz, bár többször neki kellett futnom.

  • 12 Kiss Roland // 2015. január 20. 09:01

    Sziasztok!

    Szintén már kb 2-2.5 éve használjuk a strukturált adatokat a cégünk által üzemeltetett webshopokban, de véleményem szerint nem ennek köszönhető a webshopok népszerűsége.
    Az igazság az, hogy ha nem egy jól bejáratott, reklámozott névről van szó, mint pl Extrém Digital, eMag, stb akiknek bőven van tőkéje akár még tévéreklámokra is, a termékeket értékesítő weboldalt 90%-ban ár összehasonlító oldalakon keresztül találják meg. Kezdetben mi is szinte az összes népszerű ilyen oldalon fenn voltunk, de az volt a tapasztalat, hogy a vásárlók körbenézik ezeket az oldalakt, így szépen leépítettük és maradt egy, ami viszont annyira jól teljesít, hogy a bevételünk 50%-t rajtuk keresztül bonyolítjuk.
    A maradék 50% persze Google keresésből adódik főleg, mert azért itt is elég jól teljesítenek az oldalak, de, hogy ebben mennyi szerepe van a strukturált adatoknak, azt nem tudom.

  • 13 Kungl Zsolt // 2015. január 20. 10:29

    Re.: #9
    A “szállás” témakör az egyik legnagyobb versenyt jelenti idehaza a kersőmarketingben. Gyakran elsőként alkalmazzák az újdonságokat. Emellett ezeken az oldalakon korábban is jellemzőek voltak a vélemények, értékelések stb. Sajnos ha a piaci szereplők közül már mindenki él ezzel a lehetősséggel, akkor a “feltűnő megjelenés” már nem annyira feltűnő. Mindemellett mindenkinek érdemes alkalmazni.

  • 14 Nagy Norbert // 2015. január 20. 11:23

    Akkor ha jól értem vagy, a shema.org -al kell kiemelni az adatokat, vagy a google adatkiemelőjével?

  • 15 Kungl Zsolt // 2015. január 20. 12:03

    Re.:#14
    Az Webmestereszközökben található adatkiemelő kevésbé szerencsés, én inkább a forrásban történő adatmegjelölést javaslom (a schema.org leírásai alapján). A tapasztalatok szerint ez erősebb, egyértelműbb jel, mint az adatmegjelölő. Arról nem is beszélve, hogy a Webmestereszközök adatmegjelöő eszközével megadott adatokat csak a Google láthatja, a másik esetben az összes nagy kereső képes látni az adatokat.

  • 16 Harmati József // 2015. január 20. 13:28

    Mi is megcsináltuk ezeket a beállításokat, de nem történt még semmi változás a google keresőben. Ez kb mennyi idő?

  • 17 Harmati József // 2015. január 20. 14:47

    Pontosabban, december elején lettek a google eszközzel kiemelve az adatok, ahogy olvastam ez a rosszabb megoldás, de ettől még a goolge találatoknál kellene hogy látszódjon, hogy az adatkiemelések megvannak. Sajnos ennek ellenére még most sem látszik. A kérdés az lenne, hogy nem elegendő ez a közel 2 hónap arra, hogy a találatokban már látszódjon a “kiemelés”?

  • 18 Duguláselhárító Vác - Csongrádi László // 2015. január 20. 15:33

    A változásoknak 1 hét alatt jelentkezniük kell, ami a megjelenést illeti.
    A helyezésekben való előrelépés már sokkal nehezebb kérdés, mivel a Google gyakorlatilag folyamatosan frissíti az algoritmusát, ezért ott elképzelhető, hogy csak a következő frissítésnél látszanak a változások (ha vannak). Ökölszabályként havonta látni kell a legfrissebb állapotot.

  • 19 Duguláselhárítás - Varga András // 2015. január 20. 19:55

    Üdv.
    Megint egy jó cikk, köszönöm.

  • 20 Harmati József // 2015. január 21. 13:40

    Ebben az esetben az lenne a kérdés, ha mindent megcsináltunk a webmestereszközökben, úgy értem, nem jelez már semmilyen hibát a struktúrált adatoknál, és meg is jelöltük az adatkiemeléseket, igaz a webmestereszközös módszerrel, de még sem látszanak, akkor mit kellene csinálnunk, hogy megjelenjenek a változtatások?

  • 21 Muhari Rita // 2015. január 22. 13:53

    Sziasztok! A termékeket is megjeleníti a Google már ilyen módon? Mert pár hónapja Magyarországon még nem működött ez a funkció. Be akartam állíttatni, de így nem volt értelme.

  • 22 Boldog József // 2015. január 22. 17:19

    Mi is megcsináltuk a webáruházunkban néhány hónapja, de (még?) nem látható az eredménye a keresési találatoknál!

  • 23 Etemez Erneszt // 2015. március 05. 13:09

    Szia,
    Megjelöltem néhány termék kategóriát termékként, de csak a nevet tudtam hozzárendelni. Utólag bele lehet írni egyéb címkéket is, mint pl. a Brand?. Mert ha beletoldottam a kódba (én Js-t használok: [{
    “@context” : “http://schema.org”,
    “@type” : “Product”,
    “name” : “Digitalis Zongora - Pianino”
    )
    , akkor már hibát jelez. Van erre valami útmutatás, mert sehol nem találtam olyat, ami működött is volna.:-(
    Köszi, Üdv

  • 24 Tercia Egyesület // 2015. március 05. 15:49

    Nagyon köszönjük a tippet! Örömmel látjuk, hogy a mai napon megjelent a Táncfesztiválunk időpontja a találati listán:
    http://terciaegyesulet.hu/tancfesztival/pic/tancfesztival-google-strukturalt adatok.png
    Ami viszont kissé meglepő, hogy a Title meta címkét kiegészítette a helyszín (Székesfehérvár) nevével. Ez eredetileg nem volt benne (csupán a “Fehérvár” szó). :)

  • 25 Tercia Egyesület // 2015. március 05. 15:53

    …a fenti eredmény képernyőfotójának linkje helyesen:
    http://terciaegyesulet.hu/tancfesztival/pic/tancfesztival-google-strukturalt-adatok.png
    Még egyszer is köszönjük! :)

  • 26 Csőtörés bemérés - Arnold zoltán // 2016. szeptember 06. 15:08

    Üdvözletem!

    Jó a blog, örülök, hogy rátaláltam.
    A strukturált adatokkal kapcsolatban nekem csak negatív tapasztalataim voltak. Próbáltam beállítani és használni őket, de a Google nem mindenhol támogatja és részesíti előnyben.

    Azt látom, hogy csak bizonyos típusú oldalakon van értelme foglalkozni vele, pl. recepteket tartalmazó oldalon.

    Jó munkát mindenkinek!

  • 27 EveNue Costumes Halloween jelmezkölcsönző Budapest // 2016. október 01. 08:18

    Üdvözletem!

    Aki angolul tud, javaslom, iratkozzon fel a Google Webmasters Blogra, ahol azonnal értesülhet a legújabb változásokról.
    Most pl. arról (https://webmasters.googleblog.com/2016/09/penguin-is-now-part-of-our-core.html?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed:+blogspot/amDG+(Official+Google+Webmaster+Central+Blog)), hogy a Pingvin a központi algoritmus része lett, aminek például következménye, hogy “valósabb” időben frissít, aminek eredményeképpen könnyebb kikerülni egy esetleges büntetésből.

    Üdv,
    Pirka Évi

  • 28 Bóza Anikó // 2017. június 21. 12:17

    Mi is elkezdtük használni ezeket a beállításokat és bár a csillagos értékelések a vélemények mellett már megjelentek:), várunk még további pozitív változást is a találati listán.
    Köszönjük a tippet!

  • 29 Miltz Ferenc // 2018. november 08. 11:10

    Jó cikk! :)
    Én is beépítettem a honlapomra a kapcsolat menüpont alatt elérhető oldalon: https://miltz-dugulaselharitas.hu/kapcsolat (name, description, telephone, url, email, address)

Hozzászólás

(Kerüljük a kulcsszavakat a névben)
* Kötelező mező. Az e-mail cím nem jelenik meg a blogon.