Google algoritmusfrissítés a túl sok reklámot tartalmazó weboldalak ellen

2014. február 11. · 30 hozzászólás

Kategóriák: Google update & export

A Google tegnap újabb algoritmusfrissítést jelentett be. Ezúttal egy korábban már létező “szabály” frissítését végezték el, ami a túlzóan sok reklámot megjelenítő weboldalak ellen hivatott küzdeni.

Mit is jelent az, hogy túl sok a reklám?

Alapvetően nincs baj azzal, ha egy weboldal szöveges hirdetéseket, bannereket, vagy egyéb reklámokat jelenít meg. Sőt sok weboldal a reklámfelületek értékesítéséből éri el a profit nagy részét. Sok weboldal tulajdonos azonban már túlzásokba esik és az értékes tartalom háttérbe szorul.

Ha egy felhasználó landol az oldalunkon és ott azonnal figyelemfelkeltő reklámokkal találkozik a keresett információ helyett, akkor jó eséllyel elhagyja azt és egy másik találat után néz. Kifejezetten igaz ez az olyan oldalakra, ahol above-the-fold (hajtás felett: a landoláskor látott képernyő, amit még görgetés nélkül lát a felhasználó) döntő többségben reklámok találhatók és az értékes tartalom eléréshez le kell gördítenie az oldal aljára, vagy a tartalom és a hirdetések aránya túlságosan eltolódik a hirdetések felé.

Az ilyen weboldalak annak ellenére, hogy esetleg releváns tartalmat jelenítenek meg, a túlságosan sok reklám hatására rossz felhasználói élményt eredményeznek. Mivel a keresők elsődleges célja az, hogy olyan találatokat mutasson a felhasználóknak, amelyek relevánsak és magas felhasználói élményt prezentáljanak, az ilyen weboldalakat hátrébb fogja sorolni.

Ezt először 2011. év végén említette Matt Cutts egy amerikai konferencián, majd 2012 év elején hivatalosan is életbe lépett.

Milyen hatása van a frissítésnek?

A mostani frissítés a keresések kevesebb mint 1%-át érinti, tehát a legtöbben nem fogjuk észlelni a hatását. Ugyanakkor minden weboldal tulajdonosnak érdemes megnézni a weboldalát ilyen szemmel is. A felhasználói élmény nem csak keresőoptimalizálás szempontjából lényeges. Egy-egy apróbb módosítás jelentős hatással bírhat a weboldalunk teljesítményére. A sok reklám (pláne ha túlságosan feltűnőek), jelentősen ronthatják az oldalunk teljesítményét még akkor is, ha egyébként értékes információkat jelenítünk meg.

Oké, de mennyi a túl sok reklám?

Mindenki részéről jogos lehet a kérdés, hogy mi számít már túlságosan sok reklámnak. Sajnos ezt nem adja tudtunkra a Google. Itt nincs egy hasonló mérőeszköz, mint a weboldal-gyorsaság, vagy kulcsszósűrűség esetében. Sőt az is elgondolkodtató, hogy maga a Google keresője nem tartalmaz-e túl sok reklámot ezek alapján. A lenti képen 950 pixel magas képernyő nézetet mutat (ennél alacsonyabb a kijelzők nagy része).

Van olyan eszköz, aminek a segítségével meg tudjuk nézni, hogy a látogatók a kijelzőikkel mennyit látnak a weboldalunkból: http://browsersize.googlelabs.com/. Ez egyébként hasznos lehet abban is, hogy miként helyezzük el a weboldalunk egyes konverziós elemeit (például „Megrendelés” gomb).

Ha figyelembe vesszük, hogy hány platformon nézik a weboldalainkat, akkor ismét arra jutunk, hogy ma már kötelező alkalmazkodni a különböző eszközök kijelzőihez (mobil, tablet, asztali számítógép), hiszen ezeken mindig mást jelent az above-the-fold terület.

Egyetlen tanácsként azt mondhatjuk, hogy maradjunk a jó ízlés határain belül! A legtöbb esetben már ránézésre érezhető, hogy ennyi reklám már túl sok, vagy egy-egy plusz hirdetés még beleférhet. Senki nem szereti az olyan weboldalakat, ahol feltámad bennünk a „karácsonyfa” érzés ránézve a weboldalra. Figyeljük továbbá a weboldalunk teljesítményét. Árulkodó lehet például ha a hirdetések megjelenésével megnő a visszafordulási arány, vagy lecsökken az oldalon eltöltött idő. Emellett használjuk a fentebb említett eszközt is. Szintén nagyon hasznos a Google Analytics Viselkedés / Oldalon belüli elemzés jelentés. Itt a saját látogatóink above-the-fold tartományát tudjuk megnézni.

Ön odafigyel a jellemző böngésző méretekre a weboldal kialakításakor?

Ha tetszett:
Megosztom

30 hozzászólás érkezett ↓

  • 1 Szélvédő javítás - Szita Ferenc // 2014. február 11. 18:35

    Köszi a remek cikket.

    Az Adsense programban részt vevő weboldalakat valószínűleg nem fogja érinteni az ilyen frissítés, hiszen a Google is a reklámokból él. Az ilyen kódot elhelyező weboldal-tulajdonosoknak szerintem nem kell izgulniuk.

    Üdv

  • 2 Gabrics András // 2014. február 11. 18:37

    Véleményem szerintem abszolút helyén van ez a frissítés. A Google-nek az a célja, hogy minél hasznosabb információt publikáljon a felhasználó számára és ez mindkét fél számára hasznos…
    Nagyon jók az ábrák, többet ér “1000 szónál”. :)

  • 3 Krisztián // 2014. február 11. 20:24

    Kedves Ferenc,

    Az AdSense programban résztvevőknek is izgulni kell, nem fog kivételezni a google senkivel sem.

  • 4 Börcsök Lajos // 2014. február 11. 20:27

    Én és a csapatom, elvből ragaszkodunk a reklámmentes oldalhoz. Fontos számunkra, hogy a felhasználó azt kapja amiért érkezett. persze ezt is lehet szebbé, jobbá tenni…

  • 5 Schmoll Norbert // 2014. február 11. 20:51

    Én egy hete gyomláltam ki az általam fölösnek érzett AdSense kódokat. Nem pont ezért, de valóban én is lépek a zavaró reklámos oldalakról. :)

  • 6 Dr. Zöldi Tamás állatorvos // 2014. február 11. 21:16

    Ez nem új dolog, eddig is alkalmazta a Google, a mostani frissítés inkább csak finomítása az algoritmusnak.

  • 7 Politikus Mihály - Választás 2014 // 2014. február 11. 21:30

    A felhasználók érdekeit szolgálja ez a lépés, logikusnak tartom. Az nem működik, hogy orrba-szájba nyomják a reklámanyagot a júzereknek.

  • 8 Kungl Zsolt // 2014. február 11. 21:39

    Re.: #1
    Az AdSense hirdetéseket sem szabad túlzásba vinni. Ezek éppen úgy gondot okozhatnak és a túl sok hirdetés szintén csökkenti a felhasználói élményt is.

    Re.: #6
    Igen, a cikkben is írtuk, hogy az eredeti algoritmust 2012-ben jelentették be hivatalosan.

  • 9 Csúri Zoltán // 2014. február 12. 03:06

    Véleményem szerint a tudatosan internetezők, keresők, vásárlók ezeket a reklám eszközöket már réges régen kerülik vagy nehezen “kajálják” meg. A többiekre meg relatív nehéz optimalizálni, mert vagy nem kiszámíthatóak vagy szépen és finoman kifejezve nincs elég rutinjuk…

  • 10 Kovácsné Pánczél Ilona // 2014. február 12. 04:34

    Nekem is az a véleményem,hogy a túlzott sok hirdetés,és reklám nem igazán van előnyére a googl-nak. Igazából szerintem lehetne sokkal több blogot írni megtörtént eseményekről,vagy éppen vidám dolgokról. De egyébként így is mindenki szét tud nézni és keresgélni,amire kiváncsi.

  • 11 Nagy Endre - Költöztető // 2014. február 12. 05:39

    Tehát van esélye annak, hogy a sok ingyenes oldal (amiket a google érthetetlen módon előre rangsorolt) végre elfoglalja méltó helyét valahol hátul a keresőben.

    Egyébként a sok reklám engem is nagyon zavar. Nekem egy kicsit komolytalan egy reklámokkal teli honlap.

  • 12 Monori Tamás // 2014. február 12. 06:02

    Feltételezem,hogy lesznek mégis “jó” és “rossz” hirdetések, amelyek közül láss csodát a Google sajátjai lesznek a “jók”. Az Adwords-ben szereplők weblapjának 100 %-a reklám,akármit is tartalmaz hiszen fizet érte.

    A Google korábbi kezdeményezésének,miszerint hogy markánsan megkülönbözteti az Adwords által előre sorolt lapokat, nagyon-nagyon hamar vége lett.

  • 13 Szuhi Attila // 2014. február 12. 08:36

    Nálunk most már négy ügyfél is jelezte, hogy a számára érdekes kulcsszó esetén mozgott a találati lista az elmúlt néhány napban. Ezek jellemzően reklámmentes oldalak tehát itt nem a Page Layout volt a felelős, az eddigi adatok alapján ebben az időszakban más jelentősebb algoritmus változások is voltak, amelyek inkább a linprofil természetességét jutalmazták.

  • 14 Jó Képzés Portál // 2014. február 12. 09:02

    Kedves Zsolt! Akkor ez a lépés kvázi úgy is felfogható, mint a Google újabb akciója a spam típusú tartalmak (weboldalak) ellen? Ha ugyanis a hasznos tartalom nehezen érhető el a felhasználó számára a sok reklám miatt, az ugyanúgy nem szolgálja a felhasználói élményt.
    Köszönöm a cikket, nagyon hasznos volt!

    Gyuri

  • 15 Sebok Atilla // 2014. február 12. 09:26

    A Google keresőben a felület 2/3 részben reklám. Igaz hogy nagyrészt releváns információkat tartalmaz, akkor is reklám. Ilyen alapon az oldalakon megjelenő AdSense hirdetések is relevánsnak tekinthetők és nem lehetne túlzott a 2/3 rész sem, persze csak keresőoptimalizálási szempontból.

  • 16 Mammel Erik // 2014. február 12. 09:31

    Nyilván senki nem rajong a sok reklámért, de érdemes egy más szemszögből is megnézni a dolgot. Hiába pakolja tele valaki a weboldalát - a felhasználó számára már zavaró módon akár - reklámokkal, nem fog vele többet keresni. Sokkal jobban termel kevesebb, de jól átgondoltan elhelyezett banner, mint amikor az illető azt sem tudja, melyikre kattintson, és egyáltalán hol van a tartalom az oldalon? Saját tapasztalataim mondatják, hogy nem érdemes pl. azonos típusú szolgáltatásból többet is reklámozni egy oldalon, mert a potenciális vevő nem tud dönteni, hanem vacilál, majd általában egyiket sem veszi meg…
    Summa summarum, felesleges túllőni a célon akár a Google-től való aggódás, akár a saját bevételeink szem előtt tartása miatt.

  • 17 Jakab István // 2014. február 12. 10:11

    Egyetértek ezzel a frissítéssel. Én is nagyjából ezt próbáltam megfogalmazni a posztomban:
    http://szabads.ws/reklamok/

  • 18 Tossu // 2014. február 12. 10:12

    Azért ez vicces dolog abból a szempontból, hogy az adsense rendszeresen ír nekem, hogy nem használom fel az összes felhasználható reklámegységet az oldalaimon és ezért micsoda bevételtől esek el és javasolják tegyem ki az összeset.

  • 19 Hollosi Peter // 2014. február 12. 10:17

    Érdekes ez a kérdés. Már többször felmerült, hogy mi is a reklám?
    Egy link is az hiszen lehet, hogy azon valamit el szeretnék adni. Vagy az egész weboldal az 100%-ban, hiszen azért csináltam, hogy eladjak…
    Kevés az igazi nonprofit info a neten.
    Egy blog is a legtöbb esetben azért íródik, hogy előnyös helyzetbe hozza az íróját v termékét. Akkor reklám ugye?

  • 20 Online // 2014. február 12. 10:25

    Nagyon jó lenne ha bukna az összes Popunderes lap !!!

  • 21 Kungl Zsolt // 2014. február 12. 10:32

    Re.: #19
    Érdekes felvetés és valóban van benne némi igazság, de azért különbséget tehetünk egy olyan oldal között aminél a reklámnak értékes információ az eszköze és egy olyan oldal között, aminél kevés az érték és sok a „kéretlen” hirdetés. Alapvetően a felhasználót kell szem előtt tartani. Ami jó neki, az jó nekünk :)
    Üdv,
    KZs

  • 22 Tourist Informator // 2014. február 12. 15:27

    Koszi a cikket. Mi szamtalan felkerest kaptunk reklamok elhelyezesere, de mindeddig mind elutasitottuk oket. Lehet hogy hoznak egy kicsi penzt a konyhara, de inkabb kihagyjuk oket.

  • 23 DaWe // 2014. február 12. 16:48

    Re: #1
    A google-nak sokkal több pénzt hoz, ha a google-n kattintanak a reklámra, nem pedig a mi weblapunkon. Ez meg is látszik mondjuk, de mindegy. Nem hiszem, hogy kivételeznének.

  • 24 Igi // 2014. február 12. 20:42

    Hát ez nagyon jó szabály, és a Google-ra is kellene alkalmazni! Egy fontosabb kulcsszóra, keresési eredménynél alig van látható természetes keresési eredmény scroll nélkül, tele van reklámokkal az oldal (amiket alig lehet megkülönböztetni a rendes adattól)!! És bizony ez is rossz élményt hoz a felhasználóban. De persze, akinek monopol helyzete van, az megtehet bármit..

  • 25 Petrás Andor // 2014. február 13. 12:27

    Korrekt átfogó írás, köszönet!
    A 2012-es és a tavalyi esettanulmányokból az látszott, hogy a Google csak akkor sújtott hátrasorolással egy oldalt, ha az nagyon durván telerakta a hajtás feletti részt reklámmal. Szóval ez esetben a Google nagyon teleráns.
    Első szaglásra még mindig az, de majd pár hét alatt kiderül. Nem akarok senkinek rosszat kívánni, de aki olyan szinten telepakolja reklámmal a honlapját, mint az első ábrán látszik, annak néhány oldallal hátrébb van a helye a SERP-en.

  • 26 webmaster // 2014. február 13. 19:46

    DaWe -el egyetértek.

    A google a vagyonát a reklámnak köszönheti és sajnos egyeduralkodó jelenleg, tehát nekünk úgy kell ugrálni ahogyan ők akarják.

    A kb 10 weblapom forgalmának 90%-a google, 9% facebook, a többi 1% az összes többi böngésző együtt és ez nagyon nem tetszik.

  • 27 Pozo // 2014. február 19. 06:49

    A pop-up a legidegesítőbb reklám. Vagy az nem a reklám kategóriába tartozik?

  • 28 Sir Szörf Ede // 2014. március 20. 17:01

    Mi nem is használunk reklámokat, csak sima blog postot.

  • 29 Németh Balázs // 2014. március 31. 08:09

    A http://browsersize.googlelabs.com/ link már nem elérhető. Van esetleg valami tool amivel lehet tesztelni az oldalunkat különböző eszközökön?

    Köszönöm!

  • 30 Szegedi Gábor // 2014. július 03. 10:28

    A google algoritmus kivételezik önmagával, ám az is tény, hogy csak hármat enged.. Ami lehet sok is egy kis tartalmú weboldalon, de lehet kevés is egy hosszú leírású oldalon. A sok hasznos tartalommal rendelkező weboldalon átugorják az olvasók és keveset hoz, míg a kis tartalmú zavaróan nagy hirdetéső oldalakon nálam jóval jobban teljesít.

Hozzászólás

(Kerüljük a kulcsszavakat a névben)
* Kötelező mező. Az e-mail cím nem jelenik meg a blogon.