Kulcsszó választás - Short Tail kontra Long Tail kulcsszavak

2009. december 22. · 22 hozzászólás

Kategóriák: Keresés

  • Mik legyenek a legfontosabb kulcsszavak?
  • Mire keresnek a legtöbben?
  • Vajon az általam kigondolt kulcsszavak eredményesek lesznek?
  • Vajon mekkora a verseny az én területemen?
  • Milyen kulcsszavakkal érhetem el a legjobb eredményeket?

Amikor elkezdünk azzal foglalkozni, hogy honlapunk minél látogatottabb legyen, előbb utóbb szembetalálkozunk a fenti kérdések/problémák valamelyikével. Nagyon sokan csak maguktól kitalálják a kulcsszavakat, de nem törődnek azzal, hogy vajon az adott helyzetben tényleg azok-e a legmegfelelőbb kifejezések? Sokszor nem sikerül magunktól beletalálni és kissé csalódottak leszünk, mert nem teljesülnek a kitűzött célok. Ennek elkerülésére ad néhány ötletet, tanácsot a mostani bejegyzés.

Keresőoptimalizáláskor az egyik legfontosabb lépés annak eldöntése, hogy mire is optimalizáljuk az oldalakat. Jól működő megoldás ha egy Google Adwords kampányban összegyűjtjük a témával kapcsolatos kulcsszavakat (több százat is akár) és egy pár hetes kampányt futtatnunk, hogy lemérjük melyik kulcsszóra hányan keresnek. Ez minimális költséggel jár ugyan, de a kampány eredményéből nagyon sok fontos részlet kiderülhet. Tegyük fel például, hogy egy marketinges oldal kampánya a következő eredményeket hozta.

Ezekből kiválóan látszik, hogy nagyjából mire keresnek a legtöbben az adott témakörben. Azonban sajnos még eredményes Adwords kampány (és kiértékelés) után sem biztos, hogy megtaláltuk a honlapunk és vállalkozásunk számára legmegfelelőbb kulcsszavakat. Tudjuk, hogy az adott témában milyen kifejezésekre keresnek a legtöbben, de vajon nekünk is ezekre a kulcsszavakra kell versenybe szállni? Természetesen erre most mindenki kapásból rávágja, hogy: “Naná!!!”

A helyzet azonban az, hogy nem feltétlenül ilyen egyértelmű a válasz.

Lehetséges, hogy sokan már ismerik a következő két kifejezést, de azért a biztonság kedvéért elmagyarázom, hogy mit takarnak.

  • SHORT TAIL kulcsszó: Ezek azok a kifejezések, amire a legtöbben keresnek az adott témakörben, illetve ezek a legáltalánosabb kulcsszavak. Példaként egy marketinggel foglalkozó honlap esetén a legfontosabb kulcsszó természetesen a “marketing” kifejezés. Erre keresnek a legtöbben, de emiatt erre a legnagyobb a verseny, tehát erre a kulcsszóra sokkal nehezebb bekerülni az első 10 helyezett közé.
  • LONG TAIL kulcsszó: Az ebbe a kategóriába tartozó kifejezésekre jóval kevesebben keresnek. Ezek jóval speciálisabb, általában több szóból álló kifejezések. Az előbb említett marketinges példa esetén például a “marketing tanácsadás kisvállalkozóknak” kulcsszó jóval kevesebb látogatót hozhat. Ugyanakkor erre a kifejezésre sokkal könnyebb jó pozíciót elérni, mivel itt jóval alacsonyabb a verseny. Emellett hatalmas különbség, hogy aki ezt használja kereséskor az már pontosan tudja, hogy mit keres. Ezért jóval nagyobb eséllyel, jobb konverzióval válhat belőle ügyfél, vásárló, mint a Short Tail kulcsszavak esetén.

A keresések eloszlása a különböző kulcsszó típusok között

A diagramból tehát az derül ki, hogy kulcsszavak 15-20%-a viszi el a keresések nagy részét, körülbelül 90%-ot. A legfontosabb néhány kulcsszó - ide tartozik például a “marketing” - elhozzák a keresések 70-80%-át. Nagy (20-25%) hányad jut még a Long Tail - Short Tail határon lévő közepesen erős kulcsszavaknak, ilyen például a “marketing tanácsadás” kifejezés. Legkisebb forgalmat (<10%) a Long Tail kulcsszavak hozzák, annak ellenére, hogy a témában használt kulcsszavak 70-80%-a ide tartozik. Ezek után sokan azt mondhatják, hogy felesleges időt és pénzt áldozni olyan munkára, amely ha nem is morzsát, de kis szeletet hoz csak a tortából. Bizonyos szinten igazuk is van.

Mi legyen a stratégia?

Csábító hogy egy Short Tail kulcsszavakra tízszer annyian keresnek, mint a speciálisabb kulcsszavakra. Lehetséges azonban, hogy az ezekből 1000 látogatóból 10 vásárol, a speciális kulcsszavaknál ugyanennyi látogatóból 100 vásárol, mivel ezek a látogatók már pontosan tudják, hogy mit keresnek és ezért ők az elképzeléseikhez közelebb álló találatokat kapnak. Tehát a Long Tail kulcsszavaknál sokkal magasabb lehet a konverzió. Emellett másik előnyük, hogy sokkal könnyebb odakerülni ezekkel a kulcsszavakkal az első oldalra.

Persze ez nem azt jelenti, hogy feltétlenül ezekre kell optimalizálni a honlapunkat. Ez inkább azoknak a vállalkozásoknak, honlapoknak jelenthet előrelépést akik nagyon erős mezőnyben” indulnak. Kezdetben a Long Tail kulcsszavakkal mindenképpen jobb eredményeket fognak elérni, mint az általánosabb kifejezésekkel.

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy aki most igyekszik beindítani az oldalát az sohasem kerülhet jó pozícióba. Célszerű úgy megválasztani a Long Tail kulcsszavakat, hogy miközben azokra optimalizáljuk a honlapot nem zárjuk ki az általános kifejezéseket sem. Tehát például a fenti marketinges példánál maradva a “marketing tanácsadás kisvállalkozóknak” kulcsszóban szerepel a “marketing” kifejezés is. Ezáltal - noha nem is ez rövid-, vagy középtávon az elsődleges célunk - egyúttal a “marketing” kulcsszóra is optimalizáljuk az oldalt. Később, mikor már kellően erős és jól teljesít az oldal akkor lehet finomítani a kulcsszavakon. Ilyenkor ha nagyon erős a mezőny akkor először érdemesebb egy újabb lépcsőt közbeiktatni. A fenti ábrán ezt jelképezi a “marketing tanácsadás” kifejezés. Ez még nem a legáltalánosabb kulcsszó, ugyanakkor már sok keresés történik rá. Természetesen ez a folyamat gyakran évek alatt játszódik le, ezért nem szabad elhamarkodott döntéseket hozni. Különösen ott kell nagyon türelmesnek lenni, ahol nagy a verseny.

Mindenek előtt tehát mindenkinek reálisan fel kell mérnie a saját területén lévő versenyt és ehhez kell igazítani a kezdeti célkitűzéseket. Ha valaki egyből a beugrik a “mély vízbe” sokáig kellemetlenül fogja érezni magát és nem lesz elégedett a honlapjával. Természetesen az olyan területeken, ahol alacsony a verseny magasabb célokat is ki lehet tűzni már a honlap indulásakor.

Ez volt a 2009.-es év utolsó cikke, ezúton kívánunk Kellemes Ünnepeket olvasóinknak!

Ha tetszett:
Megosztom

22 hozzászólás érkezett ↓

  • 1 Cseh József // 2009. december 23. 09:17

    Ez a cikk még kellett, hogy megjöjjön a kedvem a munkához a két ünnep között :) Köszönöm, és Kellemes Ünnepeket kívánok!

  • 2 HuPont.hu - Honlapkészítés Ingyen // 2009. december 23. 11:05

    Közérthetően összefoglaltad a lényeget, nagyon tanulságos, hasznos az írásod!

    Köszönjük a munkádat, a sok segítséget, és Eredményes Új Esztendőt kívánunk neked!

  • 3 Tóth Lajos // 2009. december 23. 12:58

    Köszönöm a jókívánságot, hasonló jókat kívánok !
    Tóth Lajos

  • 4 Villányi Balázs // 2009. december 23. 19:23

    Meg azt is sokan elfelejtik, hogy short tail kulcsszavak nagyon általánosak. Pisti példájánál maradva: egyáltalán nem biztos, hogy aki a marketing szót írja be a keresőbe, annak az én szolgáltatásomra van szüksége. Lehet, hogy diák, lehet, hogy rendezvényt szervez, lehet, hogy szórólapot akar nyomtatni, én meg kisvállalati marketing tanácsadó vagyok.
    A legszebb pedig az, amikor short tail kulcsszóval hirdet valaki, mert ott sokkal gyorsabban lepereg a hirdetési összege.

    Szóval szerintem nem szabad a nagy számok bűvöletében élni!

    Mindenkinek szép karácsonyt, Pisti remélem ott leszel a marketing expón!

    Balázs

  • 5 Takács Károly // 2009. december 23. 21:07

    BOLDOG KARÁCSONYI ÜNNEPEKET
    ÉS
    SIKERES ÚJ ESZTENDŐT KÍVÁNOK!

  • 6 www.girls-money.ws // 2009. december 24. 10:50

    Nagyon hasznosak ezek az írások. Minden téren, témában lehet alkalmazni őket, ugyanis szerintem is minden weblapnak nagy nézettségre van szüksége. Gondolom a weblaptulajok nem csak maguknak hoznak létre lapot, hiszen az internet azért van, hogy mindenki mindenhonnan megtekinthessen bármit.

    Kellemes ünnepeket mindenkinek.

    Laci

  • 7 Tóth Vince // 2009. december 24. 23:40

    Jó kívánságát, fáradozását: Köszönöm István,
    munkáját nagyra értékelem.
    Önnek is hasonló jókat kívánok.
    Vince

  • 8 Bakaja Zoltán // 2010. január 09. 08:53

    Az oldalam kulcsszósűrűsége 3.64 % a domain név megegyezik a kulcsszóval kilencedik a listán. A google találati listában a kulcsszóra rákeresve első helyen egy olyan hivatkozás jelenik meg, ami a kulcsszónak csak egy részét tartalmazza és az oldal kulcsszósűrűsége 0.38 %. A második helyezett domainben a kulcsszó szintén csak részlegesen jelenik meg és a kulcsszósűrűség 0.40 %. Ezek után az emberben felmerül a kérdés, mire jó az optimalizáció?

  • 9 Bakaja Zoltán // 2010. január 09. 08:54

    Na, most megnéztem a harmadik helyezettet. A sűrűség 0.42 %. Úgylátszik, minél nagyobb a kulcsszósűrűség, annál hátrébb van a listán.

  • 10 Kungl István // 2010. január 09. 10:56

    válasz: #9

    Ebből az következik, hogy a számos rangsorolási paraméterből nem elég 2-re figyelni.

    KI

  • 11 Miskolczi János // 2010. január 19. 20:41

    Webáruházam a nyárigumi kulcsszóra sajat számitógépemen első helyen jelenikmeg több hete.
    Ha ismerőseimnél nézem harmadik-negyedik oldalon találhato,ez több kulcsszónál is igaz.
    Mi okozza ezt az eltérést?

  • 12 Zolee // 2010. január 20. 22:14

    T. Miskolczi János

    Két dolog lehetséges, ha mindkét esetben a google lett használva.

    1. Otthon be van jelentkezve a gmail-ra és mivel az oldal a google webmestereszközeivel van optimalizálva, ezért előre hozza azokat a lapokat amelyek benne vannak regisztrálva a webmestereszközökbe, és relevans tartalommal bírnak a beírt kereső szóra, ha ki lép a google-ból, akkor már a valós helyezést fogja látni.

    2. A google kereső bővült egy kiegészítő szolgáltatással (bal oldalon), ahol idő és relevancia szerint lehet a találatokat nézni. Alap eetben a bármikor, illetve a web a hagyományos, de ha át van állítva elmúlt évre, akkor már egészen más eredmény lehet, és van is (örülnék ha ez lenne az lapértelmezett, mert top10 lenne vagy 3-4 kulcs szóra).

  • 13 Zoltán // 2010. február 07. 17:11

    Nos így már egészen másképp látom a dolgokat .

  • 14 Nyerges Ádám // 2010. március 01. 15:30

    Mi a helyzet az olyan kulcsszavakkal, mint ház illetve házak? Az nyilvánvaló, hogy más helyezést ér el az oldal, ha a másikra optimalizál az ember. A google hogy látja ezt? Látja, hogy a házak kulcsszóban benne van a ház kulcsszó? Illetve büntet-e, ha mindkettőre optimalizálok? Vagy az ideális optimalizálás a kulcsszósűrűség elosztása? Ez egy nagy kérdés számomra.

  • 15 Víztisztító berendezés webáruház // 2010. május 10. 13:20

    Engem az érdekelne, hogy a Google mennyire tud magyarul? Létezik az, hogy ismeri a ragozott alakokat is?

  • 16 Bibok Aniko // 2010. május 21. 20:10

    Köszönöm az eddig tanultakat, bár még nem tudtam hasznositani belőlük semmit, de azt már tudom, hogy mi az amire nagyon kell figyelni.
    Valószinű, hogy a lap elkészulte után magam is bele tudok nyúlni. Viszont nagyon sok Önök által használt kifejezés még egy kicsit hottentottául vagyon számomra.
    Pl. Mi az az URL ?

    Köszönöm a segitséget: Anikó

    ui. az esetleges ékezethibák abból erednek, hogy a gépem egy kanadai masina, ami itthon telepitett magyar nyelvű programmal fut és csak a betűk egy része van ott, ahol látszik, az irásjelek pedig külön kutatómunkát igényelnek.
    udv. Anikó

  • 17 Gyimesi András // 2010. augusztus 06. 07:37

    válasz #14

    Érzékeli, a ház illetve a házak szavakat, ha a ház kulcsszóra optimalizálsz, akkor nagy valószínűséggel a házak szóra is jó helyet fog elérni a weblap.

  • 18 Office Extra (kft) // 2010. szeptember 07. 10:13

    Ezek szerint, általánosan kijelenthető-e, hogy a kettő szavas, jól megválasztott kulcsszóval lehet elérni a legtöbb eredményt?

  • 19 Horváth Ildikó // 2010. szeptember 13. 07:00

    Sziasztok,
    a segítségetekre lenne szükségem. Német és angol nyelvű honlapom van. A Mosonmagyaróvár szó elég sok helyen szerepel az oldalon, csak azt nem tudom, hogy magyarosan “ó és á”-val írjam vagy pedig “németesen” Mosonmagyarovart írjak, ékezetek nélkül. A google szerintetek tesz különbséget az ékezetes illetve nem ékezetes szavak közt? Felmentem a google.de oldalra, ott elkezdtem beütni, hogy zahnarzt mosonmagyaróvár és ékezettel ajánlotta fel a keresést. A találati listában viszont ilyen is, olyan is van.
    Tudtok nekem ebben segíteni?
    Köszönöm előre is! Szép napot,
    Ildikó

  • 20 Tóth Vince // 2010. december 13. 21:35

    Kedves Kungl István most - a közelgő szeretet-, szilveszter és újév ünnep alkalmából (Nagyra értékelem munkáját, fáradozását és segítését.) mindezek fényében, megfelelő értelemmel - én köszöntöm Önt, és kívánok Boldog Karácsony mellé nagyon sikeres Új évet.
    Szívem teljes szeretetéből!

    Maradok Őszinte Tisztelettel olvasója és tanulója,
    Tóth Vince
    http://www.microfirm.hu

  • 21 M.Tamás // 2013. május 15. 14:34

    Több honlapot is indítottam,hasonló témában

    Igazat adok annak,hogy érdemes a bővített kulcsszavakkal, illetve a mellékes, nem elsőrendűen releváns kulcsszavakkal is foglalkozni

  • 22 Nagy Klaudia // 2013. július 07. 15:22

    Egy kis segítség kellene. Mi a helyzet azokkal az általános kulcsszavakkal amelyeknek ékezet nélküli verziója minden számítás szerint jobb mint az ékezetes verziója? Az is használható? Gondolok itt konkrétan az óra vs. ora kulcsszavakra. Az egyetlen probléma az, hogy ha beírom az ora kulcsszót akkor Rita Ora -t dobja ki pl a képeknél. Ha a keresést leszűkítem magyar nyelvre akkor természetesen az órákat dobja ki. Csak ezt a beállítást nem sok ember adja meg valószínűleg. Dobjam ezt a kulcsszót vagy ne?
    A választ előre is köszönöm.!

Hozzászólás

(Kerüljük a kulcsszavakat a névben)
* Kötelező mező. Az e-mail cím nem jelenik meg a blogon.