Panda és Pingvin: a Google algoritmusai a spam weblapok ellen

2012. május 16. · 49 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Google Panda · Google Pingvin

A múlt hónap végén, április 24-én a Google élesítette a legújabb algoritmusát, amelyet Pingvinnek nevezett el. Sokakat negatívan érintett, néhány weboldalnak azonban előrelépést hozott.

A keresőóriás szerint a frissítés célja az, hogy háttérbe szorítsák az interneten lévő értéktelen, és a Google algoritmusát kijátszó weboldalakat. Korábban már többször tettek lépéseket ennek tökéletesítésére gondoljunk csak a tavaly elindított Panda algoritmusra.

Sokan fordultak hozzánk azzal, hogy eltűnt az oldaluk és nem tudják mit tegyenek hogy visszanyerjék a pozíciókat. Most a két algoritmus frissítésről szeretnénk egy átfogó képet és néhány javaslatot adni, amivel javíthatnak helyzetükön a pórul járt weboldal tulajdonosok.

Panda - medvével a rossz tartalom ellen

Panda - medvével a rossz tartalom ellen

Angol nyelvterületeken 2011 februárjában élesítették Panda algoritmus első verzióját. Tavaly nyáron már nemzetközileg is élt a frissítés és nemrég, április 19-én pedig a legutolsó verzió is napvilágot látott (Panda 3.2). Időközben több köztes lépés is volt, ez mutatja, hogy gyakran frissítik, finomítják az algoritmust.

A Panda célja az, hogy kiszűrje a rossz minőségű tartalmat szolgáltató weboldalakat. A kereső számára mindig az a legfontosabb, hogy a keresést indító látogatónak magas legyen a felhasználói élménye. Ez sok dologtól függ, de talán az egyik legfontosabb az, hogy az általa keresett tartalmat találja meg azokon az oldalakon, amelyeket felkínál neki a kereső a találati listán.

Néhány javaslat:

  • Fontos hogy a tartalom kiváló minőségű legyen, ne legyen stilisztikailag helytelen, és főképp ne másolt tartalom legyen.
  • Ne szóljon minden cikk ugyanarról átfogalmazva.
  • Ha csak a keresőrobotoknak írunk tartalmat és nem értékesek az általunk elhelyezett szövegek a felhasználó számára, az hosszútávon nem hozhat megfelelő eredményt. Még ha el is érjük, hogy a mi oldalunk szerepeljen elől és a felhasználó a mi látogatónk lesz, az értéktelen tartalommal egyébként sem fogjuk “megnyerni” és hamar továbbáll egy másik weboldalra. Viszont ha hasznos és egyedi információkat adunk, releváns tartalmat írunk, akkor azt a kereső és a látogató is értékelni fogja.
  • Ne legyen lépten-nyomon hirdetésekkel, reklámokkal teletűzdelve az oldal tartalma. Ez szintén csökkentheti a felhasználói élményt, figyelni kell az arányokra.
  • Jellemzően egy weboldalon vannak állandó elemek (fejléc, lábléc, menü, stb.) Ügyeljünk arra, hogy minden oldalon elegendő egyedi, kizárólag az adott oldalra jellemző tartalom legyen, mivel ezzel lehet az állandó elemeket ellensúlyozni.
  • Mindenképpen érdemes elolvasni a Google alapvető minőségi irányelveit.

Pingvinnel a webspam ellen

Pingvinnel a webspam ellen

Néhány hete, 2012. április 24-én világszerte elindult a következő algoritmus frissítés Pingvin névvel. Az új algoritmus szintén a kereső kijátszása ellen irányul. A spam jellegű weboldalaknak vélt honlapokat könyörtelenül kiszűrik. A “vélt” szó itt nem véletlen.

Mint minden algoritmus ebben is lehetnek és vannak is hibák. Több weboldal tulajdonos megkeresett már minket, hogy a frissítéssel egy időben hátrasorolást tapasztaltak, pedig nem alkalmaztak tiltott SEO megoldásokat. Az esetek többségében azért kiderült, hogy mégis volt némi “vaj” a fülek mögött.

Mit jelent az, hogy spam jellegű weboldal?

Az online világ szinte minden területén a spam egyet jelent a kéretlen jelenségekkel. Nincs ez másként a kereső szempontjából sem. Sok olyan weboldal létezik, amely igyekszik kijátszani a kereső algoritmusát, nem megérdemelt előnyhöz jutva ezzel. A keresők folyamatosan harcolnak ezzel és tulajdonképpen már régóta hangoztatták, hogy mitől kell tartózkodniuk a webmestereknek. Korábban több tiltott SEO megoldásra mi is felhívtuk a figyelmet, ezeket természetesen ezután is be kell tartani. Emellett a jelenlegi frissítés által több olyan weboldal forgalma és pozíciója is visszaesett, amely nem követett el ilyen alapvető hibákat.

Mire kell akkor mégis figyelni az alapvető javaslatokon kívül?

Az írásainkban többször is hangsúlyoztuk, hogy nem szabad túlzásba vinni a munkát és életszerűen kell optimalizálni a weboldalakat. Sokan mégis a gyorsabb előrelépés érdekében igen intenzív munkát végeznek, vagy ki akarják kerülni a nehezebb munkát egy-egy “surranó pályával”. Néhány javaslat a mostani algoritmus finomítás kapcsán:

  • A Panda frissítés kapcsán leírt javaslatokat most még inkább be kell tartani. Értékes és jó minőségű tartalmakat írjunk, hogy látogatók el is olvassák azt.
  • Ne spammeljük a weboldalunkat értéktelen cikkekkel, videókkal, stb. Olyanokat alkalmazzunk, amelyek a célközönség számára értékes.
  • Az intenzív linképítést kerülni kell. Nem életszerű, hogy egy nap alatt kikerül több ezer bejövő link.
  • Próbáljunk olyan értékes információkat megosztani a célpiaccal, hogy természetes hivatkozások is létrejöjjenek a weboldalunkra.
  • Következetesen építsük fel a tartalmakat. Az egyes oldalak ne versenyezzenek egymással. Megfordítva: ne szóljon harminc különböző cikk ugyanarról a témáról.
  • A vásárolt hivatkozásokat szintén kerülni kell. A linkhálózatoktól szintén. Linkhálózat alatt azt értjük, hogy egy regisztrációval, vagy befizetéssel a cég összes weboldalára kiteszi a honlapunk linkjét.
  • Nem életszerű az sem, hogy minden bejövő hivatkozás ugyanolyan szövegű. Ez kifejezetten spam jellegű linképítés a Google szemében. Szintén kerülni kell. Ha nem életszerűen végeztük a linknépszerűsítést, akkor próbáljuk meg felkeresni a katalógusokat, fórumokat és javítsuk utólag a hibákat.
  • Az előző pont az oldalon belüli hivatkozásokra is érvényes.
  • Tartózkodjunk a rossz minőségű generált tartalmaktól.
  • Kulcsszóhalmozás, emberi olvasatra kényelmetlen kulcsszavakkal teletűzdelt tartalmakat szintén ne alkalmazzunk.

Ezek szerint árthatnak egymásnak a konkurensek?

A nem életszerű linkeléssel kapcsolatban érdekes kérdés lehet, hogy a konkurensek tudnak-e ártani egymásnak ilyen módon. Ezzel kapcsolatban megoszlanak a vélemények.

Elviekben lehetséges ilyen módon kigolyózni a konkurenseket, de véleményünk szerint, ha minden egyéb paraméter rendben van, akkor nem kaphatunk büntetést (”a jó paraméterek kioltják a rosszakat”).

Mit tegyek, ha a Pingvin algoritmus megbüntette a weboldalam?

  • Minden hátrányosan érintett weboldal tulajdonos vizsgálja át a weboldalát és ha gyanús elemet talált, akkor azt érdemes javítani.
  • Nézzük meg a Google Webmestereszközökben kaptunk-e üzenetet valamilyen hibáról. A frissítéssel kapcsolatban sok üzenetet kiküldött a Google.
  • Vizsgáljuk meg a Google Analytics-ben hogy mikor esett vissza az oldal organikus forgalma. Ha ez egybeesik a Pingvin frissítéssel, akkor jó eséllyel ezzel kapcsolatos probléma miatt történt a visszaesés.
  • Mivel ezek algoritmikus büntetések (nem emberi döntésen alapszik) a hiba javítását követően, jó eséllyel várhatjuk a pozíciók javulását.
  • Azt tudni, kell, hogy egy algoritmus sem tökéletes, ezért várhatóan ennek is lesznek újabb verziói, akár csak a Panda esetében. Előfordulhat, hogy mindent jól csináltunk és mégis visszaesett az oldal. Kifejezetten a Pingvin frissítéssel kapcsolatos hibákat, méltatlannak vélt pingvin büntetéseket itt lehet bejelenteni.

→ 49 hozzászólás

PageRank frissítés, export - 2012. május 3.

2012. május 03. · 18 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Google · Google update & export · Pagerank

PageRank export volt, frissültek a Google Toolbar PageRank értékei. Érdemes ellenőrizni a változásokat.

http://www.seotools.hu/pagerank.php

→ 18 hozzászólás

PageRank frissítés, export - 2012. február 6.

2012. február 06. · 37 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Google · Google update & export · Pagerank

PageRank export volt, frissültek a Google Toolbar PageRank értékei. Érdemes ellenőrizni a változásokat.

http://www.seotools.hu/pagerank.php

→ 37 hozzászólás

Google Webmestereszközök: változás az Átlagos pozíció jelentések számításában

2012. január 31. · 9 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Google Analytics · Google Webmaster Tools

A Google Webmestereszközök jelentéseiben (és ha összekapcsoltuk az Analytics fiókkal a Webmestereszközök fiókunkat, akkor az Analytics jelentések között is) láthatjuk, hogy adott keresési lekérdezések, kulcsszavak esetén a weboldalunk milyen helyezést ért el. Ezt a "Keresési lekérdezések" jelentésben találjuk Webmestereszközökben:

Hasonló jelentést a Google Analytics-ban a Keresőoptimalizálás jelentésekben található.

Miként változik az Átlagos pozíció jelentés?

Eddig ezek a számok azt mutatták meg, hogy az elmúlt időszakban az adott kulcsszóra oldalunk milyen pozíciót foglalt el átlagosan. Ennek megfelelően az összes lekérdezés, összes pozícióját átlagolták.

A jelenlegi változtatás után viszont csak a legjobb pozíciót elért helyezések átlaga fog szerepelni a jelentésben.

A közzétett példa kiválóan szemlélteti a változást:

Valaki keres egy kifejezést és a mi oldalunk lapjai a közül kerül ki a 3., a 6. és a 12. helyezett. Egy másik felhasználó ugyanarra a kifejezésre keres és az ő listájában a mi oldalunk lapjai az 5. és a 9. pozíciót foglalják el. Ekkor a jelentésben szereplő érték az összes helyezést tartalmazó átlag alapján kerül meghatározásra. Tehát: (3+6+12+5+9)/5=7.

A későbbiekben azonban csak az elért legjobb helyezés fog szerepelni az átlag számításakor. Tehát a fenti példában szereplő helyezések alapján a következőképpen néz ki a képlet és az eredemény: (3+5)/2=4.

Véleményem szerint hasznos a változtatás, mert így konkrétabb képet kaphatunk az oldalunk által elért helyezésekről. A korábbi számítási móddal sok esetben megtévesztő eredményt adott a jelentésben található érték.

Érdemes ellenőrizni miként változnak az jelentések.

→ 9 hozzászólás

Megszűnt a Yahoo Site Explorer

2011. november 22. · 10 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: SEO eszközök

Megszűnt a Yahoo Site Explorer

Korábbi formájában már sajnos nem elérhető a Yahoo Site Explorer. Néhány napja már lehetett sejteni, hogy valami változás lesz, mert az eszköz nem működött megfelelően.

Talán legnagyobb veszteség a hírrel kapcsolatban, hogy korábban sokan használták (köztük mi is) ezt a viszontlinkek vizsgálatához, de egy ideje nem pontos, illetve irreális értékeket mutatott. Eddig bármely tetszőleges weboldal (akár a konkurensekét is) viszontlinkjeit megtekinthettük vele, hétfőtől viszont megszűnt ez a lehetőség.

Az eszköz beolvadt a Bing Webmaster Tools szolgáltatásai közé. Ez a Yahoo és a Microsoft egybeolvadásának egy következő lépésének jele lehet, bár nemrég nagy saját befektetést jelentettek be. Ismét lehet vitatkozni arról, hogy vajon vége lesz-e a Yahoonak, vagy sem. Minden esetre a népszerű eszköz a fúzió áldozata lett.

Mivel a mi viszontlink vizsgáló eszközünknek is szerves részét alkotta a továbbiakban egy ideig ez a rész nem fog megfelelően működni. Igyekszünk megoldást találni a problémára, de addig is kérjük mindenki türelmét.

→ 10 hozzászólás

Google Analytics - Kampányok monitorozása

2011. november 15. · 1 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Google · Google Analytics

Googla Analytics

Egy weboldal működtetése során gyakran előfordul, hogy különböző online vagy offline kampányokat futtatunk. Most elsősorban nem az AdWords kampányokra gondolunk. Ezek esetében az eszköz saját jelentései kellő információt szolgáltatnak számunkra. Sok esetben azonban olyan kampányokat is futtathatunk, amelyek működésének megismerése szintén elengedhetetlen. Ilyenek például:

  • Banner hirdetések
  • Offline anyagokba ágyazott csatornák (pl.: pdf dokumentumok)
  • Email kampányok
  • Adwords-höz hasonló PPC kampányok
  • Stb.

Ezek esetében az eredmények kiértékelése, kampány hatékonyságának felmérése ugyanúgy elengedhetetlen akárcsak az AdWords esetében. A következőkben tehát leírjuk, hogy hogyan lehet monitorozni az említett helyekről érkező forgalmat Google Analytics segítségével.

Ha nem alkalmazzuk a lentebb leírt kampánykövetési megoldásokat, akkor a kampányaink forgalmát az alapértelmezett források és médiumok forgalmában, nem különválasztható információként tekinthetjük meg. Például az e-mail kampányok a direkt látogatásokként, a bannerek pedig hivatkozó webhelyek forgalmában (referral) szerepelnek majd. Ezáltal nem lehetséges kiértékelni a kampányok teljesítményét, mivel a jelentésekben nem választhatók külön annak mutatói a forgalom egyéb szereplőinek eredményeitől. Emellett a gyűjtő médiumok jelentését is torzíthatja az ilyen forgalom.

Miként mérjük ezen kampányok teljesítményét?

A mérés alapja, hogy minden kampányt különválasztunk. Látszólag, vagy ténylegesen külön oldalra irányítjuk a látogatókat. AZ URL címek minden esetben változnak majd, de az oldalak tartalma lehet akár ugyanaz is., ezzel könnyedén beazonosíthatók az egyes kampányok, médiumok, de PPC kampányok esetében akár az hirdetések, bannerek is.

Lehetséges teljesen külön oldalakat létrehozni, amelyek az egyes kampányokból érkező látogatóknak egyedi tartalmakat mutatnak. Gyakran azonban ugyanazokat a tartalmat szeretnénk használni több kampányhoz, hiszen egy-egy jó bevált, jól teljesítő landoló oldalt nem szeretnénk változtatni.

Ha rátaláltunk egy jól működő landoló oldalra – például egy AdWords kampány során – akkor is mindenképpen vizsgálnunk kell az aktuális kampány egyéb paramétereit. Például egy banner kampány esetében partnereink honlapjának melyik oldalán érdemes bannert kihelyezni; melyik banner működik megfelelően, stb.

Lényeges tehát az, hogy szeparálni tudjuk a különböző kampányok eredményeit. Ennek módja hogy külön-külön oldalra landoltatjuk a azokat a látogatókat, amelyeket szeparáltan szeretnénk látni. Ennek segítségével az egyes oldalak paraméterei külön jelennek meg az Analytics jelentések között. Mivel arra az oldalra csak az adott kampányból érkezik forgalom már külön is választottuk az információ egy részét.

Ez már önmagában is előrelépés, de további plusz információkat is kinyerhetünk az úgynevezett UTM kódok segítségével. Ezek segítségével már egyszerűen tesztelhetők a különböző hirdetésszövegek, bannerek, kulcsszavak is, és kiválaszthatók a leghatékonyabb eszközök akár kampányon belül is.

Az UTM kódok alkalmazása

Az UTM kódok segítségével olyan módon tudjuk felparaméterezni a landoló oldalak URL címét, hogy az lényegesen több információt adjon az Analytics felé és így nekünk is.

A speciális URL címekben megadhatók olyan paraméterek, amelyek azonosítják a kampányt, a médiumot, a forrást, de akár még a kulcsszót is, amelyre a kattintás érkezett (ha például egy PPC kampányról beszélünk). Ezek a paraméterek tehát az utm_ kódok. Lehetséges ilyen paraméterek a következők:

  • utm_source: (kötelező) A kampány forrása. Tetszőleges szöveg kerülhet ide (az URL-ben kódolva lesznek az ékezetes karakterek, mi jobban szeretjük ezért ékezet nélküli kifejezéseket). Például: Yahoo, vagy karacsonyi-email, termekkatalogus-pdf, affiliate-01, banner-partner, stb.
  • utm_medium: (kötelező) a hasznát médium neve. Tetszőleges szöveg kerülhet ide is. Például: PPC, e-mail, PDF, banner, stb.
  • utm_campaign: (kötelező) Az adott kampány megnevezése. Szintén tetszőleges szöveget írhatunk ide. Például: karacsonyi-akcio, mikulas-kampany, stb.
  • utm_term: A hirdetett kulcsszót is megadhatjuk és akkor azt is látjuk, hogy az adott kulcsszóra hányan kattintottak. Például: barna-kenyér
  • utm_content: A kampányban használt tartalom megadása. Ha például azonos kampányhoz többféle szöveget is használunk és mérni szeretnénk, hogy melyik hogyan szerepel. Például: szoveg-1

Az átláthatóság érdekében nézzünk egy ilyen példa URL címet. A példák alapján egy kampánykövető URL a következőképpen fog kinézni egy statikus oldalnál:

http://www.pelda.hu/aloldal-01.html?utm_source=Yahoo&utm_medium=ppc&utm_term=barna-kenyer&utm_content=szoveg-1&utm_campaign=mikulas-kampany

Dinamikus oldalnál pedig így:

http://www.pelda.hu/feldolgozo.php?termekid=12345&utm_source=Yahoo&utm_medium=ppc&utm_term=barna-kenyer&utm_content=szoveg-1&utm_campaign=Kenyer-kampany

Ilyen URL címeket magunk is készíthetünk, de generálhatunk a következő oldalon is:
http://www.google.com/support/analytics/bin/answer.py?hl=hu&answer=55578

A beállított eredményeket Forgalom forrásai jelentésben a Kampányok alatt tekinthetjük meg és értékelhetjük.

Google Analytics - Kampányok monitorozása

Mire kell odafigyelnünk?

A keresőoptimalizálás során már többször említettük azt, hogy nem előnyös a tartalomismétlés, a duplikáció. Emellett gyakran előfordulhat az is, hogy a fizetett, vagy partner forgalomból érkező látogatóknak mást szeretnénk mutatni, mint az organikus látogatóknak.

Meg kell tehát akadályoznunk valamilyen módon, hogy a kereső letárolja a fenti módon monitorozott oldalunkat, vagy legalább is el kell kerülni a fent említett problémákat. Néhány lehetséges megoldás erre:

  • noindex: megtilthatjuk a keresőnek hogy leindexelje az oldalunkat
  • canonical: kijelölhetjük a kanonikus alakot a másolt tartalmakon
  • robots.txt: ennek síegítségével szintén megtilthatjuk az indexelést (Webmaster Tools segítségével is generálhatjuk)
  • Az első utm_ paraméterek előtt # használata ?/& helyett: A # utáni részt a keresőrobot nem érzékeli, tehát nem számít duplikációnak, valamint a belső linkek értéke is megmarad így. Ehhez azonban részben módosítani kell az Google Analytics követőkódját. (Ez meghaladja a cikk terjedelmét, de bővebben kifejtjük a Nagy Webkalauz kiadványunkban.)

Hasznos Tipp

A tudatosan felépített weboldalaknál nagyon hasznos lehet az olyan információk ismerete is, mint például az, hogy oldal melyik részét tekintik meg a látogatók vagy hova kattintanak nagyobb arányban.

Erre több módszer is van ma már (például: egérmozgást követő rendszerek, stb.). Ezek a legtöbb esetben azonban nem ingyenesen hozzáférhető eszközök. A fenti módszerrel ugyanakkor megvalósítható az oldalon belüli linkek monitorozása, elemzése a Google Analytics használatával. Természetesen a fent említett problémákat itt is kezelni kell.

→ 1 hozzászólás

Hatékony Google AdWords kampányok futtatásának egyik elengedhetetlen eszköze

2011. november 09. · 10 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Google AdWords

Google AdWords

Egy profitorientált weboldal élete nem áll meg a keresőoptimalizálás elvégzése után sem. Több olyan fontos lehetőség is van, amely lényeges egy jól működő weboldal üzemeltetéséhez és magasabb bevételek eléréséhez.

Az elkövetkezendő néhány cikkben bemutatunk néhány olyan ismeretet, amely jelentősen növelheti bevételeit, illetve profitvesztés nélkül csökkentheti a költségeit.

Első lépésként az Adwords hirdetésekkel kapcsolatosan szeretnénk hasznos információkat ismertetni. A Google Adwords szolgáltatást talán nem kell senkinek bemutatni. Ezen eszköz megfelelő működtetése azonnal érezhető és kézzel fogható előrelépést jelenthet egy weboldal életében. Ha szeretné megismerni milyen paraméterek beállításával csökkentheti költségeit anélkül hogy a forgalom is csökkenne, akkor olvassa el cikkünket.

Google AdWords a Minőségen alapuló hirdetési felület

Mivel ez a hirdetési forma a keresőoptimalizálással szemben folyamatos költséget jelent elengedhetetlen, hogy tisztában legyünk a pontos működésével. E nélkül nehézkesen működtethetünk optimális és költséghatékony kampányokat.

Sokan azt hiszik, hogy a fizetett hirdetések esetében csak az számít, hogy milyen magas liciteket állítottunk be az egyes kulcsszavak esetében. Tény hogy a licit is nagyon sokat számít, de a következőkben ismertetjük, hogy milyen egyéb lényeges paraméterek szerepelnek még a képletben és hogyan lehet optimális kampánybeállításokkal és változatlan költségekkel jóval nagyobb forgalmat és bevételt generálni a fizetett hirdetésekből.

Mi a Minőségi mutató, vagy Quality Score

A Google egyik legalapvetőbb irányelve az hogy a felhasználók élménye a legfontosabb, hiszen ha jól tudják használni, “szeretik” a rendszert, akkor nem fognak másik keresőt használni. Ezt tartja szem előtt az organikus találati lista felállításánál és a fizetett hirdetések esetében egyaránt. Igyekszik minél relevánsabb találati listát összeállítani a kereső felhasználó számára, hogy az rövid úton megtalálja amit keres.

Nincs ez másként a fizetett hirdetések esetében sem, a különbség csak az, hogy itt kibővül a képlet az általunk megadott licitekkel. Ennek ellenére nem csak a licit mértékét veszi figyelembe a fizetett hirdetések sorrendjének megállapításakor. Itt is előnyt élveznek az olyan hirdetések, amelyek relevánsak a keresett kifejezéssel és kiszolgálják az igényeket. Erre hozta létre a Minőségi mutató szerinti aukciós rendszert. A Minőségi Mutató, vagy Quality Score nagyban befolyásolja a kampányunk életét, a szükséges liciteket. Az AdWords tehát tulajdonképpen egy minőségen alapuló PPC hirdetési rendszer.

Ami meghatározza a Minőségi mutatót

A Minőségi mutató egy összetett algoritmus alapján kerül meghatározásra és nagyban befolyásolja a kampányunk költségeit, teljesítményét. A jó minőségű értékes hirdetések és “jó” hirdetők alacsonyabb licittel is jobb pozíciót érhetnek el a rosszul teljesítő társakkal szemben.

Először is lényeges, hogy a Minőségi mutató alatt nem csak a kulcsszavakhoz rendelt 1-10-ig skálázott értéket értjük a jelentésben. Létezik egy másik minőségi mutató is, ami az egész fiókra érvényes, ez azonban nem publikus. A minőségi mutatóban a következő elemek játszanak nagy szerepet:

  • CTR (ClickThrough Rate – Átkattintási arány)
  • Kulcsszó relevancia
  • Landoló oldalak minősége
  • Hirdetések minősége, relevanciája
  • A fiók korábbi teljesítménye

Igazából, ha belegondolunk ezekek az értékek összefüggenek egymással is és együttesen eredményezik a kampány hatékonyságát, akár jó az, akár nem.

CTR - Átkattintási arány

Számítása a következőképpen történik:

CTR = Kattintások száma / Megjelenések száma * 100

Ha nagyon sokszor megjelenik a hirdetésünk, viszont kevesen kattintanak rá, akkor az azt jelenti, hogy nem megfelelően céloztuk a hirdetéseinket. Túl általános kifejezéseket használtunk, nem elég megnyerők a hirdetéseink szövegei, stb.

A Minőségi mutató megállapításakor csak azokat a megjelenéseket számítja a rendszer, amikor a felhasználó pontosan az általunk megadott kifejezésre keresett. Tehát például, ha általános egyezéssel hirdetünk a “példa kifejezés” kulcsszóra, akkor a hirdetésünk megjelenik a “jó példa”, “minta kifejezés” és “negatív példa” stb. keresési kifejezésekre. A minőségi mutató számításába csak akkor számít bele, ha valaki pontosan a “példa kifejezés”-re keresett. Egyéb esetekben nincs hatással a minőségi mutatóra, amellett, hogy megjelenhet a hirdetés.

Fontos megjegyezni, hogy a Display hálózaton futó kampányok CTR értékei nem számítanak a minőségi mutató számításakor, hiszen ez nem csak a rajtunk múlik, nagyban függ a megjelenítés helyétől, formájától, stb.

Kulcsszó relevancia

Nagyon fontos, hogy a hirdetéseink és a landoló oldalak egymással összhangban legyenek. Ez azt jelenti, hogy ha hirdetünk egy kulcsszóra, akkor ahhoz kapcsolódjon a megjelenített hirdetés és a landoló oldal is egyaránt. Ez úgy érhető el, hogy egy hirdetéscsoportban csak szorosan egymáshoz kapcsolódó kifejezéseket helyezünk el. Ha túlságosan sok kifejezés szerepel a hirdetéscsoportban, akkor nem tudunk olyan hirdetéseket készíteni hozzájuk, amelyek megfelelően harmonizálnak velük. Hasonlóan a keresőoptimalizáláshoz a szinonimák külön kulcsszónak számítanak. Nem mindegy, hogy “kerti bútorok”, vagy “kültéri berendezés” stb. A hirdetéscsoportok feladata gyakorlatilag az, hogy megfelelően csoportosíthatók legyenek a kulcsszavak és azokhoz releváns hirdetéseket tudjunk megadni.

A harmónia alapfeltétele, hogy a hirdetésben lehetőleg szerepelnie kell a keresett kifejezésnek, de erről a későbbiekben még lesz szó.

Landoló oldalak minősége

Nagyon fontos, hogy azok az oldalak, ahova a fizetett hirdetések érkeznek megfelelő felépítésűek és tartalmúak legyenek. Ha a látogató nem találja meg amit keres már a landoló oldalon, akkor rohamosan csökken az esélyünk hogy teljesíteni fogja a konverziót, az általunk kitűzött célt. Ezzel szemben a Minőségi mutató megállapításakor nem a konverziók száma a mérvadó, egy jó minőségű oldalnak nem muszáj konverziót is elérnie, sokan nem is használják a konverziókövetést.

Sokkal fontosabb, hogy a landoló harmóniában legyen a kulcsszavakkal és a használt hirdetéssel. A landoló oldal minőségét, relevanciáját az AdsBotok mérik fel. Ez hasonló, mint a keresőrobotok az organikus listán. Amikor megadunk egy landoló oldalt a kampányban, akkor az AdWords robotja minden esetben átvizsgálja és a tartalom, kulcsszósűrűség alapján eldönti, hogy mennyire releváns a keresett kifejezéssel és a hirdetéssel, stb.

Mint említettem nagyon fontos a felhasználói élmény is. Ennek megfelelően például az oldal betöltődésének gyorsasága is nagyon fontos. Ha lassan nyílik meg az oldal akkor a felhasználó is megunja a várakozás és máshol fog keresgélni.

A fiók előélete

A Minőségi mutató megállapításakor nagy szerepet játszik a fiók múltbéli teljesítménye is. A korábban jól teljesítő fiók egyfajta bizalmat élvez a Google szemében, aminek hatására előnyhöz juttatja azokat a hirdetőket, akik már bizonyítottak. A megállapítás sajnos fordítva is igaz. Ha egy fiók a múltban nagyon rosszul teljesített, rossz mutatókkal futottak a kampányok, akkor nagyon nehéz kijavítani a hibát. Gyakran előfordul egy cég életében, hogy hiábavaló a jó beállítás, a kampányok újragondolása. A kampány hatékonysága nem nő és nem tudják csökkenteni a liciteket azonos pozíció mellett. Sajnos gyakran előfordul, hogy új fiókot kell létesíteni, mert a régi fiók korábbi rossz teljesítménye ellehetetleníti a hatékony működést. Ha sokáig rosszul működött a fiók, akkor tehát érdemes lehet “tiszta lappal” egy új fiókot létrehozni.

→ 10 hozzászólás

PageRank frissítés, export - 2011. november 8.

2011. november 08. · 29 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Google · Google update & export · Pagerank

PageRank export volt, frissültek a Google Toolbar PageRank értékei. Érdemes ellenőrizni a változásokat.
http://www.seotools.hu/pagerank.php

→ 29 hozzászólás

Google Analytics Beta: Új kezelőfelület - ráncfelvarrás kívül-belül

2011. július 05. · 17 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Google · Google Analytics

Google Analytics Beta

Néhány hónapja megújult a Google Analytics kezelőfelülete, de egyenlőre még csak béta verzióban érhető el. A jelentések többsége nem, inkább csak a kinézet változott, de azért néhány funkcionális újítást hozott a frissítés. Az új verziót a Google Analytics felületének jobb felső sarkában az "Új verzió" hivatkozásra kattintva érhetjük el.

Google Analytics új verzió

Első ránézésre véleményem szerint sokat szépült a felület. A régi verzió sokéves kinézete felett már eljárt az idő. Emellett a használat során kiderül az is, hogy sokkal gyorsabb lett a jelentések megjelenítése, az egyes oldalak gyorsabban töltődnek be. Szintén előrelépést tettek az okostelefonos felhasználás javítására.

Áttekinthetőbb navigáció

Nagyon hasznos, hogy az alsóbb szintű jelentések megtekintéséhet a legördülő menüből egyből kiválaszthatjuk, így nem kell minden felsőbb jelentést megtekinteni, egyből a vizsgálni kívánt jelentésre léphetünk.

Google Analytics beta - Áttekinthetőbb navigáció

Az új menürendszer jóval áttekinthetőbb lett. A régiben egy kezdő, de még a gyakorlottabb felhasználók is sokszor nem találták elsőre a keresett információt. Az áttekinthető felépítés mellett kereshetünk is a jelentések között, így nem kell kibogarászni a vizsgálni kívánt információt.

A lenti képen a bal oldalon a régi, a jobb oldalon pedig az új "Látogatók" menü látható.

RÉGI ÚJ
Google Analytics régi Google Analytics új

A használat egyszerűsítése, gyorsítása lehetett az egyik alapgondolat az új felület tervezésekor, ennek kiváló bizonyítéka, hogy már a webhelyprofilok kiválasztásánál az aktuális webhelyprofil sorában már azonnal egy-egy fő jelentéshez léphetünk:

Google Analytics beta - gyorslinkek

Még jobban testre szabható

Tovább növekedett a testreszabhatóság. Az irányítópultot eddig is könnyedén személyre szabhattuk. Az új felületen akár több különböző irányítópultot is létrehozhatunk és tetszőlegesen személyre szabhatjuk azok tartalmát. Az információkat többféleképpen is megjeleníthetjük:

  • Számokkal
  • Tortadiagramban
  • Klasszikus két-tengelyes nézetben
  • Táblázatosan

Google Analytics irányítópult

Szintén nagyon hasznos, hogy ha egy webhelyprofil jelentésénél beállítunk egy időintervallumot és átlépünk egy másik webhelyprofilba, akkor a rendszer megjegyzi a beállított időszakot. A több webhelyprofil jelentéseit vizsgálóknak ez nagy segítség és korábban sokszor zavaró volt.

Egyedi jelentések kiegészítése

A legnagyobb változást az egyei jelentések szekciójában láthatjuk. Ennek a résznek a kinézete alapjaiban változott meg, ezen kívül a lehetőségek még tágabbra bővültek ki.

Az új Google Analytics egyedi jelentéseiben már különböző szűrőket is megadhatunk. A szűrők korábban csak nagyon gyakorlott felhasználók körében voltak elterjedtek, mivel nem mindig volt egyszerű egy-egy speciális szűrő létrehozása. Egy korábbi újítás segítségével ez jelentősen egyszerűsödött, de most már az egyedi jelentéseket és a speciális szűrőkkel együtt is tudjuk változtatni.

Google Analytics beta - Egyedi jelentések

Egyéb újdonságok az Új Google Analytics felületen

Teljesen új riport az Analytics jelentései között az Tartalom jelentéscsoporton belül lévő Webhelysebesség. Ez azt az időt mutatja meg, hogy a felhasználóknak átlagosan mennyi idő alatt töltődik le az adott oldal (kattintástól a teljes letöltődésig eltelt idő másodpercben). Alapértelmezésben ez a jelentés csak nullákat tartalmaz, ne lepődjünk meg. Ahhoz, hogy a rendszer képes legyen mérni ezeket az értékeket módosítani kell a Google Analytics követőkódot. Ennek pontos leírását itt tekinthetjük meg: A Webhelysebesség méréséhez szükséges követőkód.

Google Analytics beta - Webhelysebesség

Az újítás ismét jelképezi, hogy a kereső mennyire fontosnak tartja a webhelyek sebességének fejlesztését, illetve pontosabban a felhasználói élményt. Ennek egyik alapvető követelménye a gyors működés. A lassú oldalakat hátrányosan kezeli a találati listán is.

Fejlesztettek a mobiltelefonos felhasználók jelentésein is. Mivel az okostelefonok egyre nagyobb teret hódítanak mindenképpen hasznosak ezek a jelentések. Az egyes mobiltelefonokról még egy-egy képet is megnézhetünk a jelentésekben, nem mintha ez jelentős többletinformációval bírna egy-egy üzleti döntés meghozatalakor. Inkább szép, mintsem hasznos újítás.

Google Analytics beta - mobil jelentések

Ezeken kívül még számos kisebb nagyobb újítást is hozott a Google Analytics új verziója. A megszokott jelentések néha kicsit más úton érhetők el, a kezelőfelület átalakulásának köszönhetően. Véleményem szerint az eddiginél jobb lett az új felület, sokaknak azonban kezdetben szokatlan lehet. A megszokást elősegítendő létrehoztak egy oldalt, ami segít megtalálni, amit keresünk az új felületen. Tulajdonképpen megmutatja, hogy az új Analytics felületen hol vannak a régi felületen megszokott jelentések: Mankó az új Google Analytics felülethez.

→ 17 hozzászólás

PageRank frissítés, export - 2011. június 27.

2011. június 27. · 35 hozzászólás

Címkék:

Kategóriák: Google · Google update & export · Pagerank

PageRank export volt és frissültek a Google Toolbar PageRank értékei. Érdemes ellenőrizni a változásokat.
http://www.seotools.hu/pagerank.php

→ 35 hozzászólás