Egy weboldal működtetése során gyakran előfordul, hogy különböző online vagy offline kampányokat futtatunk. Most elsősorban nem az AdWords kampányokra gondolunk. Ezek esetében az eszköz saját jelentései kellő információt szolgáltatnak számunkra. Sok esetben azonban olyan kampányokat is futtathatunk, amelyek működésének megismerése szintén elengedhetetlen. Ilyenek például:
- Banner hirdetések
- Offline anyagokba ágyazott csatornák (pl.: pdf dokumentumok)
- Email kampányok
- Adwords-höz hasonló PPC kampányok
- Stb.
Ezek esetében az eredmények kiértékelése, kampány hatékonyságának felmérése ugyanúgy elengedhetetlen akárcsak az AdWords esetében. A következÅ‘kben tehát leÃrjuk, hogy hogyan lehet monitorozni az emlÃtett helyekrÅ‘l érkezÅ‘ forgalmat Google Analytics segÃtségével.
Ha nem alkalmazzuk a lentebb leÃrt kampánykövetési megoldásokat, akkor a kampányaink forgalmát az alapértelmezett források és médiumok forgalmában, nem különválasztható információként tekinthetjük meg. Például az e-mail kampányok a direkt látogatásokként, a bannerek pedig hivatkozó webhelyek forgalmában (referral) szerepelnek majd. Ezáltal nem lehetséges kiértékelni a kampányok teljesÃtményét, mivel a jelentésekben nem választhatók külön annak mutatói a forgalom egyéb szereplÅ‘inek eredményeitÅ‘l. Emellett a gyűjtÅ‘ médiumok jelentését is torzÃthatja az ilyen forgalom.
Miként mérjük ezen kampányok teljesÃtményét?
A mérés alapja, hogy minden kampányt különválasztunk. Látszólag, vagy ténylegesen külön oldalra irányÃtjuk a látogatókat. AZ URL cÃmek minden esetben változnak majd, de az oldalak tartalma lehet akár ugyanaz is., ezzel könnyedén beazonosÃthatók az egyes kampányok, médiumok, de PPC kampányok esetében akár az hirdetések, bannerek is.
Lehetséges teljesen külön oldalakat létrehozni, amelyek az egyes kampányokból érkezÅ‘ látogatóknak egyedi tartalmakat mutatnak. Gyakran azonban ugyanazokat a tartalmat szeretnénk használni több kampányhoz, hiszen egy-egy jó bevált, jól teljesÃtÅ‘ landoló oldalt nem szeretnénk változtatni.
Ha rátaláltunk egy jól működő landoló oldalra – például egy AdWords kampány során – akkor is mindenképpen vizsgálnunk kell az aktuális kampány egyéb paramétereit. Például egy banner kampány esetében partnereink honlapjának melyik oldalán érdemes bannert kihelyezni; melyik banner működik megfelelően, stb.
Lényeges tehát az, hogy szeparálni tudjuk a különbözÅ‘ kampányok eredményeit. Ennek módja hogy külön-külön oldalra landoltatjuk a azokat a látogatókat, amelyeket szeparáltan szeretnénk látni. Ennek segÃtségével az egyes oldalak paraméterei külön jelennek meg az Analytics jelentések között. Mivel arra az oldalra csak az adott kampányból érkezik forgalom már külön is választottuk az információ egy részét.
Ez már önmagában is elÅ‘relépés, de további plusz információkat is kinyerhetünk az úgynevezett UTM kódok segÃtségével. Ezek segÃtségével már egyszerűen tesztelhetÅ‘k a különbözÅ‘ hirdetésszövegek, bannerek, kulcsszavak is, és kiválaszthatók a leghatékonyabb eszközök akár kampányon belül is.
Az UTM kódok alkalmazása
Az UTM kódok segÃtségével olyan módon tudjuk felparaméterezni a landoló oldalak URL cÃmét, hogy az lényegesen több információt adjon az Analytics felé és Ãgy nekünk is.
A speciális URL cÃmekben megadhatók olyan paraméterek, amelyek azonosÃtják a kampányt, a médiumot, a forrást, de akár még a kulcsszót is, amelyre a kattintás érkezett (ha például egy PPC kampányról beszélünk). Ezek a paraméterek tehát az utm_ kódok. Lehetséges ilyen paraméterek a következÅ‘k:
- utm_source: (kötelező) A kampány forrása. Tetszőleges szöveg kerülhet ide (az URL-ben kódolva lesznek az ékezetes karakterek, mi jobban szeretjük ezért ékezet nélküli kifejezéseket). Például: Yahoo, vagy karacsonyi-email, termekkatalogus-pdf, affiliate-01, banner-partner, stb.
- utm_medium: (kötelező) a hasznát médium neve. Tetszőleges szöveg kerülhet ide is. Például: PPC, e-mail, PDF, banner, stb.
- utm_campaign: (kötelezÅ‘) Az adott kampány megnevezése. Szintén tetszÅ‘leges szöveget Ãrhatunk ide. Például: karacsonyi-akcio, mikulas-kampany, stb.
- utm_term: A hirdetett kulcsszót is megadhatjuk és akkor azt is látjuk, hogy az adott kulcsszóra hányan kattintottak. Például: barna-kenyér
- utm_content: A kampányban használt tartalom megadása. Ha például azonos kampányhoz többféle szöveget is használunk és mérni szeretnénk, hogy melyik hogyan szerepel. Például: szoveg-1
Az átláthatóság érdekében nézzünk egy ilyen példa URL cÃmet. A példák alapján egy kampánykövetÅ‘ URL a következÅ‘képpen fog kinézni egy statikus oldalnál:
http://www.pelda.hu/aloldal-01.html?utm_source=Yahoo&utm_medium=ppc&utm_term=barna-kenyer&utm_content=szoveg-1&utm_campaign=mikulas-kampany
Dinamikus oldalnál pedig Ãgy:
http://www.pelda.hu/feldolgozo.php?termekid=12345&utm_source=Yahoo&utm_medium=ppc&utm_term=barna-kenyer&utm_content=szoveg-1&utm_campaign=Kenyer-kampany
Ilyen URL cÃmeket magunk is készÃthetünk, de generálhatunk a következÅ‘ oldalon is:
http://www.google.com/support/analytics/bin/answer.py?hl=hu&answer=55578
A beállÃtott eredményeket Forgalom forrásai jelentésben a Kampányok alatt tekinthetjük meg és értékelhetjük.
Mire kell odafigyelnünk?
A keresÅ‘optimalizálás során már többször emlÃtettük azt, hogy nem elÅ‘nyös a tartalomismétlés, a duplikáció. Emellett gyakran elÅ‘fordulhat az is, hogy a fizetett, vagy partner forgalomból érkezÅ‘ látogatóknak mást szeretnénk mutatni, mint az organikus látogatóknak.
Meg kell tehát akadályoznunk valamilyen módon, hogy a keresÅ‘ letárolja a fenti módon monitorozott oldalunkat, vagy legalább is el kell kerülni a fent emlÃtett problémákat. Néhány lehetséges megoldás erre:
- noindex: megtilthatjuk a keresőnek hogy leindexelje az oldalunkat
- canonical: kijelölhetjük a kanonikus alakot a másolt tartalmakon
- robots.txt: ennek sÃegÃtségével szintén megtilthatjuk az indexelést (Webmaster Tools segÃtségével is generálhatjuk)
- Az első utm_ paraméterek elÅ‘tt # használata ?/& helyett: A # utáni részt a keresÅ‘robot nem érzékeli, tehát nem számÃt duplikációnak, valamint a belsÅ‘ linkek értéke is megmarad Ãgy. Ehhez azonban részben módosÃtani kell az Google Analytics követÅ‘kódját. (Ez meghaladja a cikk terjedelmét, de bÅ‘vebben kifejtjük a Nagy Webkalauz kiadványunkban.)
Hasznos Tipp
A tudatosan felépÃtett weboldalaknál nagyon hasznos lehet az olyan információk ismerete is, mint például az, hogy oldal melyik részét tekintik meg a látogatók vagy hova kattintanak nagyobb arányban.
Erre több módszer is van ma már (például: egérmozgást követÅ‘ rendszerek, stb.). Ezek a legtöbb esetben azonban nem ingyenesen hozzáférhetÅ‘ eszközök. A fenti módszerrel ugyanakkor megvalósÃtható az oldalon belüli linkek monitorozása, elemzése a Google Analytics használatával. Természetesen a fent emlÃtett problémákat itt is kezelni kell.
1 hozzászólás érkezett ↓
1 Gergő // 2017. március 17. 06:14
Ezt láttátok már?
https://www.cegpalyazat.hu/google-analytics-hogyan-hasznaljuk/
Hozzászólás