Google Analytics - Kampányok monitorozása

2011. november 15. · 1 hozzászólás

Kategóriák: Google · Google Analytics

Googla Analytics

Egy weboldal működtetése során gyakran előfordul, hogy különböző online vagy offline kampányokat futtatunk. Most elsősorban nem az AdWords kampányokra gondolunk. Ezek esetében az eszköz saját jelentései kellő információt szolgáltatnak számunkra. Sok esetben azonban olyan kampányokat is futtathatunk, amelyek működésének megismerése szintén elengedhetetlen. Ilyenek például:

  • Banner hirdetések
  • Offline anyagokba ágyazott csatornák (pl.: pdf dokumentumok)
  • Email kampányok
  • Adwords-höz hasonló PPC kampányok
  • Stb.

Ezek esetében az eredmények kiértékelése, kampány hatékonyságának felmérése ugyanúgy elengedhetetlen akárcsak az AdWords esetében. A következőkben tehát leírjuk, hogy hogyan lehet monitorozni az említett helyekről érkező forgalmat Google Analytics segítségével.

Ha nem alkalmazzuk a lentebb leírt kampánykövetési megoldásokat, akkor a kampányaink forgalmát az alapértelmezett források és médiumok forgalmában, nem különválasztható információként tekinthetjük meg. Például az e-mail kampányok a direkt látogatásokként, a bannerek pedig hivatkozó webhelyek forgalmában (referral) szerepelnek majd. Ezáltal nem lehetséges kiértékelni a kampányok teljesítményét, mivel a jelentésekben nem választhatók külön annak mutatói a forgalom egyéb szereplőinek eredményeitől. Emellett a gyűjtő médiumok jelentését is torzíthatja az ilyen forgalom.

Miként mérjük ezen kampányok teljesítményét?

A mérés alapja, hogy minden kampányt különválasztunk. Látszólag, vagy ténylegesen külön oldalra irányítjuk a látogatókat. AZ URL címek minden esetben változnak majd, de az oldalak tartalma lehet akár ugyanaz is., ezzel könnyedén beazonosíthatók az egyes kampányok, médiumok, de PPC kampányok esetében akár az hirdetések, bannerek is.

Lehetséges teljesen külön oldalakat létrehozni, amelyek az egyes kampányokból érkező látogatóknak egyedi tartalmakat mutatnak. Gyakran azonban ugyanazokat a tartalmat szeretnénk használni több kampányhoz, hiszen egy-egy jó bevált, jól teljesítő landoló oldalt nem szeretnénk változtatni.

Ha rátaláltunk egy jól működő landoló oldalra – például egy AdWords kampány során – akkor is mindenképpen vizsgálnunk kell az aktuális kampány egyéb paramétereit. Például egy banner kampány esetében partnereink honlapjának melyik oldalán érdemes bannert kihelyezni; melyik banner működik megfelelően, stb.

Lényeges tehát az, hogy szeparálni tudjuk a különböző kampányok eredményeit. Ennek módja hogy külön-külön oldalra landoltatjuk a azokat a látogatókat, amelyeket szeparáltan szeretnénk látni. Ennek segítségével az egyes oldalak paraméterei külön jelennek meg az Analytics jelentések között. Mivel arra az oldalra csak az adott kampányból érkezik forgalom már külön is választottuk az információ egy részét.

Ez már önmagában is előrelépés, de további plusz információkat is kinyerhetünk az úgynevezett UTM kódok segítségével. Ezek segítségével már egyszerűen tesztelhetők a különböző hirdetésszövegek, bannerek, kulcsszavak is, és kiválaszthatók a leghatékonyabb eszközök akár kampányon belül is.

Az UTM kódok alkalmazása

Az UTM kódok segítségével olyan módon tudjuk felparaméterezni a landoló oldalak URL címét, hogy az lényegesen több információt adjon az Analytics felé és így nekünk is.

A speciális URL címekben megadhatók olyan paraméterek, amelyek azonosítják a kampányt, a médiumot, a forrást, de akár még a kulcsszót is, amelyre a kattintás érkezett (ha például egy PPC kampányról beszélünk). Ezek a paraméterek tehát az utm_ kódok. Lehetséges ilyen paraméterek a következők:

  • utm_source: (kötelező) A kampány forrása. Tetszőleges szöveg kerülhet ide (az URL-ben kódolva lesznek az ékezetes karakterek, mi jobban szeretjük ezért ékezet nélküli kifejezéseket). Például: Yahoo, vagy karacsonyi-email, termekkatalogus-pdf, affiliate-01, banner-partner, stb.
  • utm_medium: (kötelező) a hasznát médium neve. Tetszőleges szöveg kerülhet ide is. Például: PPC, e-mail, PDF, banner, stb.
  • utm_campaign: (kötelező) Az adott kampány megnevezése. Szintén tetszőleges szöveget írhatunk ide. Például: karacsonyi-akcio, mikulas-kampany, stb.
  • utm_term: A hirdetett kulcsszót is megadhatjuk és akkor azt is látjuk, hogy az adott kulcsszóra hányan kattintottak. Például: barna-kenyér
  • utm_content: A kampányban használt tartalom megadása. Ha például azonos kampányhoz többféle szöveget is használunk és mérni szeretnénk, hogy melyik hogyan szerepel. Például: szoveg-1

Az átláthatóság érdekében nézzünk egy ilyen példa URL címet. A példák alapján egy kampánykövető URL a következőképpen fog kinézni egy statikus oldalnál:

http://www.pelda.hu/aloldal-01.html?utm_source=Yahoo&utm_medium=ppc&utm_term=barna-kenyer&utm_content=szoveg-1&utm_campaign=mikulas-kampany

Dinamikus oldalnál pedig így:

http://www.pelda.hu/feldolgozo.php?termekid=12345&utm_source=Yahoo&utm_medium=ppc&utm_term=barna-kenyer&utm_content=szoveg-1&utm_campaign=Kenyer-kampany

Ilyen URL címeket magunk is készíthetünk, de generálhatunk a következő oldalon is:
http://www.google.com/support/analytics/bin/answer.py?hl=hu&answer=55578

A beállított eredményeket Forgalom forrásai jelentésben a Kampányok alatt tekinthetjük meg és értékelhetjük.

Google Analytics - Kampányok monitorozása

Mire kell odafigyelnünk?

A keresőoptimalizálás során már többször említettük azt, hogy nem előnyös a tartalomismétlés, a duplikáció. Emellett gyakran előfordulhat az is, hogy a fizetett, vagy partner forgalomból érkező látogatóknak mást szeretnénk mutatni, mint az organikus látogatóknak.

Meg kell tehát akadályoznunk valamilyen módon, hogy a kereső letárolja a fenti módon monitorozott oldalunkat, vagy legalább is el kell kerülni a fent említett problémákat. Néhány lehetséges megoldás erre:

  • noindex: megtilthatjuk a keresőnek hogy leindexelje az oldalunkat
  • canonical: kijelölhetjük a kanonikus alakot a másolt tartalmakon
  • robots.txt: ennek síegítségével szintén megtilthatjuk az indexelést (Webmaster Tools segítségével is generálhatjuk)
  • Az első utm_ paraméterek előtt # használata ?/& helyett: A # utáni részt a keresőrobot nem érzékeli, tehát nem számít duplikációnak, valamint a belső linkek értéke is megmarad így. Ehhez azonban részben módosítani kell az Google Analytics követőkódját. (Ez meghaladja a cikk terjedelmét, de bővebben kifejtjük a Nagy Webkalauz kiadványunkban.)

Hasznos Tipp

A tudatosan felépített weboldalaknál nagyon hasznos lehet az olyan információk ismerete is, mint például az, hogy oldal melyik részét tekintik meg a látogatók vagy hova kattintanak nagyobb arányban.

Erre több módszer is van ma már (például: egérmozgást követő rendszerek, stb.). Ezek a legtöbb esetben azonban nem ingyenesen hozzáférhető eszközök. A fenti módszerrel ugyanakkor megvalósítható az oldalon belüli linkek monitorozása, elemzése a Google Analytics használatával. Természetesen a fent említett problémákat itt is kezelni kell.

Ha tetszett:
Megosztom

1 hozzászólás érkezett ↓

Hozzászólás

(Kerüljük a kulcsszavakat a névben)
* Kötelező mező. Az e-mail cím nem jelenik meg a blogon.