Facebook Graph Search - Indul a Facebook keresője

2013. január 24. · 14 hozzászólás

Kategóriák: Facebook

Míg a Google igyekszik elterjeszteni a közösségi platformját a Google Plus-t, addig a Facebook nemrég elindította a keresési szolgáltatását Facebook Graph Search, vagy Graph Kereső néven. Egyenlőre ugyan csak néhány kiváltságos ember használhatja, de elképzelhető, hogy a későbbiekben vetélytársa lehet a Google keresőnek, mivel nem csak a saját adatbázisát használja. A Graph Search eredményei mellett a Bing webes eredményei is megjelennek majd.

A Facebook tulajdonában lévő tengernyi információ nagy részét eddig nem igazán használták ki. Az előbbi "tengernyi" jelző talán még nem is igazán szemlélteti az adatmennyiség tényleges méretét. A legutóbbi információink szerint 2012. október elején már egymilliárd regisztrált felhasználóval rendelkezett a Facebook. Ezek nagy része tényleg aktívan használja is azt, lájkol, bejelentkezik, képeket töltöget fel, kommunikál, stb. Rengeteg kapcsolat (körülbelül ezer milliárd), rengeteg interakció, rengeteg felhasználható információ. Még elképzelni is nehéz hogy milyen mennyiségű többé-kevésbé személyes adat halmozódott fel (és gyűlik még most is) a Facebook birtokában. Várható volt hogy előbb vagy utóbb valamilyen módon igyekszenek majd továbblépni a jelenlegi szolgáltatásokról. Érdekes reakció, hogy a bejelentésre jelentős mértékben esett Facebook részvények árfolyama.

A Google is igyekszik egyre inkább beépíteni az algoritmusba a különböző közösségi jeleket, személyre szabott találati listákat generálni, a közösségi médiumokban azonban ez idáig nem sikerült megközelítenie a Facebook eredményeit a közösségi verseny tekintetében. Nagy harcok várhatók és szintén nagy kérdés hogy ha mindenki számára elérhető lesz a Graph Search akkor mekkora szeletet tud majd lehasítani a tortából. Várhatóan elsősorban a Google Helyek által bonyolított forgalmat fogja csökkenteni. De nem csak a Google-t érintheti az újítás. Az egyéb kisebb szolgáltatókat biztosan visszaveti majd (étteremajánlók, szállásajánlók, stb.).

Mit ígér a Facebook Graph Search?

A bemutató oldalon megnézhetjük, hogy milyen módon kereshetünk és milyen eredményeket kaphatunk majd a keresőben. Ugyanis a megelőző információk alapján jelentős különbségek lesznek a Google keresőkhöz képest.

Mark Zuckerberg elmondásai szerint elsősorban a felhasználói élmény további fejlesztését tartották szem előtt és kevésbé az üzleti lehetőségek kihasználását. Véleményem szerint azonban számtalan ponton csatlakozni fog a cégek marketing tevékenyégéhez. Nem beszélve arról, hogy a Facebook találatok mellett a Bing webes találatai is meg fognak jelenni.

Legnagyobb különbség talán az, hogy az ismerőseink korábbi Facebook interakciók nagymértékben befolyásolják a találati listát. Mi iránt érdeklődnek, mit kedvelnek, kiket ismernek (és ők mi iránt érdeklődnek), stb. Ez a szolgáltatás az eddigi információk alapján sokkal inkább az emberi kapcsolatok, személyes információk alapján fog működni. Másként is kell majd vélhetően használni. Néhány példa:

  • barátaim által meglátogatott éttermek Budapesten
  • barátaim fotói 2000. előtt
  • barátaim akik szeretik az olasz kaját
  • barátaim szingli ismerősei 20 és 40 év között
  • stb.

Ezekre a kérdésekre eddig nem igazán lehetett rákeresni sehol. Ha például a lakóhelyünk közelében lévő jó éttermeket keresünk, akkor azokat eddig is megtalálhattuk a Google Helyek, vagy esetleg más speciális kereső segítségével. Tegyük fel viszont hogy keresünk néhány ismerőst, aki már járt ott, ahova mi nyaralni szeretnénk menni. Rákereshetünk és a megtaláljuk kit kell megkérdezni hogy milyen az úti cél és mire érdemes figyelni.

Lehet majd további szűréseket is végezni. Ha az előző példánál maradunk, akkor szűrhetünk a 20-40 év közötti ismerősökre. Így a mi igényeinkhez hasonló emberekhez, képekhez, véleményekhez juthatunk. Ilyen szűrések a Google esetében nincsenek (egyenlőre?).

Ennek következménye, hogy a találati lista sokkal egyedibb lesz, mint a Google esetében. Ha barátaink kedveltek egy éttermet akkor az előrébb fog szerepelni. Ugyanakkor barátaink látni fogják a találati listán, hogy milyen képeket töltöttünk fel a nyaraláskor, mi iránt érdeklődünk, stb. Az ismerőseink (és így a keresések) által elérhető információk természetes korlátozhatók a személyes beállítások között.

Optimalizálás a Graph Keresőre

Nehéz megjósolni hogy mennyre lesz népszerű a Facebook keresője. Ha beváltja az előzetes ígéreteket akkor biztosan sokan fogják használni. Ehhez még hozzávesszük az újonnan létrejövő fizetett hirdetési felületeket és azt hogy a későbbiekben mobilon is használható lesz a Graph Search, akkor belátható hogy mindenképpen érdemes lesz foglalkozni vele. Kezdetben elsősorban a helyi vállalkozásokat fogja jelentősen érinteni az újítás.

A Graph Search találati listáin meg fognak jelenni a Bing által szolgáltatott nyílt webes találatok is. Kezdetben kisebb teret kapnak, de elképzelhető, hogy a későbbiekben teljesen nyíltan is használható lesz majd. Az átlagos felhasználók naponta többször is belépnek a Facebookra. Ha megfelelő eredményeket fog produkálni az új kereső, akkor miért mennének el egy másik oldalra a kereséshez? Sok a kérdés, mindenesetre érdemes felkészülni a változásra. A bing algoritnusa valamelyest különbözik a Google algoritmusától, de jelentős mértékben nem. Viszont a Facebook saját adatbázisát használó Graph Search találati listán is érdemes előrébb jutni. Tapasztalata csak kevés embernek van egyenlőre és nekik is csak kevés, de néhány dolog azért sejthető azokból, hogy mi számít majd a listában elfoglalt pozíció javításában.

  • Kell Facebook oldal a vállalkozásomnak, hogy megjelenjen?
    Nem kell. Vagyis nem feltétlenül kell, de javasolt. Vannak olyan esetek, amikor a vállalkozás nem tart fent Facebook oldalt és mégis megjelenhet a találatok között. Ha például egy szórakozóhelynek az egyik felhasználó létrehoz egy helyet, ahova bejelentkezik, akkor az is megjelenhet a találati listán. Sok vállalkozásnak azonban (ahol nincs ilyen lehetőség, vagy nem életszerű), annak létre kell hozni egy Facebook oldalt és foglalkozni is kell vele a jobb eredményért. Ha mi szerkesztjük az oldalt az minden szempontból előnyösebb.

  • Lényeges az információ
    Nagyon fontos, hogy milyen információkat adunk meg magunkról a Facebook oldalunkon (székhely, tevékenység, stb.). Tartalmak, megosztások, stb. az oldalunkon. Itt fontos megjegyezni hogy milyen lényeges lehet hogy mi adjuk meg a lényegi információkat, mi szerkesszük az oldalt.

  • Lényegesek a kapcsolatok
    Nagymértékben számítanak az emberi kapcsolatok és az interakciók. Hányan beszélnek rólunk, hány rajongónk van, hányan osztják meg a dolgainkat, stb.

  • Alapvető dolgok
    Fontos a rajongói oldal neve, a cím (különösen a lokális keresésben érdekelt vállalkozások számára), az oldal URL címe, stb.

Korábban szintén foglalkozni kellett a rajongói oldallal ezen szempontok szerint. Talán ezentúl inkább a széles rajongótábort kell kitűzni célul, mint a minőségi kapcsolatokat, ha valaki erősíteni szeretne az új keresőben elért pozíciójára.

Miként reagált a piac az újításra?

Nagy port kavart az újítás. Sokan úgy vélik, hogy ezzel elindulhat egy olyan konkurens szolgáltatás, amely egy kicsit letöri a Google kvázi egyeduralmát a keresők között. Ennek ellenére a Facebook részvények árfolyama jelentőset estek amikor megtörtént a bejelentés.:)

Nagy harcok várhatók, de csak akkor ha valóban jól lehet majd használni az eszközt és az emberek egy részét sikerül "átszoktatni". Ez korántsem biztos, bár nem kizárt hogy sokan hamar megszeretik majd az új keresőt. Gondoljunk csak a Google Plus-ra. A keresőóriás rengeteg energiát fektet be hogy jelentős teret nyerjen közösségi médiumként. Egyenlőre kevesebb sikerrel. Mindenesetre a közeljövőben mindenképpen érdemes odafigyelni, hogy milyen fogadtatása lesz a Facebook Graph Search-nek.

Egyenlőre még csak jelentkezni lehet a várólistára, hogyha valaki már használni szeretné. Ez itt tehető meg. Az elkövetkező időkben azonban vélhetően minden országban és nyelven elérhető lesz majd a szolgáltatás. Magyarországon és magyar nyelven egyenlőre nem elérhető, de így volt ez korábban is minden újításnál.

Mi a véleménye az újdonságról?

Ha tetszett:
Megosztom

14 hozzászólás érkezett ↓

  • 1 Sulyok Tibor // 2013. január 24. 23:18

    Érdekes kezdeményezés, figyelni kell rá. Köszi, hogy szóltatok :)

  • 2 Vida Ferenc // 2013. január 25. 04:58

    Ahogy nem megy a Google-nak a közösség építés, véleményem szerint a facebook-nak sem fog menni a kereső szolgáltatása. A G+ szolgáltatás sem fog elterjedni soha. A facebook mióta csökkentette a posztok megjelenési számát, azóta sokan elpártoltak tőle, vagyis a céges oldalakat próbálják rávenni a fizetett hirdetések alkalmazására! De ez nem fog menni. A facebook ugyan egy igen elterjedt közösségi portál, de a közönségét, felhasználóit nem merném hasonlítani a Google +-t használókéval. Miért? Végy egy példát: Ossz meg egy értékesnek nevezhető tartalmat. Pl egy újságcikket, amiben oktatásról, közlekedésről, kultúráról, vagy éppen az élet más fontos essen szó! Nem fogsz kapni lájkolókat, megosztókat, csak a legközelebbi ismerőseid nyomnak egyet talán. Viszont ha egy viccet, vagy egy bohóc képet teszel fel, dőlnek a megosztások. Ezeket tapasztalatból írom! Céges oldalak a facebookk-on nem érnek semmit, megrendelést nem hoznak.
    Igaz biztos vannak kivételek is!

    Más. Soha nem fogom megérteni miért kell kitenni az összes személyes adatot egy közösségi oldalra. Illetve megjegyezném azt a különbséget, hogy a facebook közösségben. rengeteg a funkcionálisan analfabéta ember. A G+-on ezt nem tapasztaltam.

    http://www.lakasfelujitas1.hu

  • 3 Gustav Kerai // 2013. január 25. 09:44

    Nagyon hasznos s fontos információ.
    Köszönöm az értesítést!
    Üdvözlettel:
    Kérai Gusztáv

  • 4 Kungl Zsolt // 2013. január 25. 09:52

    Re.: #2

    Szerintem ez azért így nem igaz. Inkább úgy fogalmaznék, hogy szegmens függő. Valakinek nagyon jól használható, néhány cégnek kevésbé.
    Viszont szerintem ha sokan fogják használni, akkor ezzel is foglalkozni kell majd. Bármennyire is nem szeretné valaki.
    Érdekes lesz, hogy mennyire fogják szeretni a felhasználók.

  • 5 Csüllög jánosné // 2013. január 25. 12:21

    Nagyon tetszik az újítás, alig várom már!
    Üdv:Csüllög Jánosné Katalin

  • 6 Foldesi Julianna // 2013. január 25. 19:49

    Remeknek tűnik, és klassz, hogy magában a keresés összehozásában is segít, mindig jó, ha ötleteket sorol fel. Ha dolgozol ilyesmivel, inkább követsz formákat, szerintem.

    Üdv. Juliana

  • 7 Belicza Károly // 2013. január 26. 22:28

    Köszönöm az információt.
    Kíváncsian várom a fejleményeket.

  • 8 Farkas Tamás // 2013. február 12. 09:24

    Segítségeteket szeretném kérni.
    A weboldalam az 4 oldalon van szeretném ha előre kerülne.kérem aki tud segítsen hogy mit kell tennem.Köszi előre is.

  • 9 Nagy Viktor // 2013. március 26. 00:37

    hát kíváncsi leszek hogy a facebooknak sikerül-e ezeket a területeket is meghódítania…remélem nem..
    http://gtagames.hu

  • 10 Schwarcz Gábor // 2013. április 12. 09:26

    Szerintem is eléggé jó lesz ez a fejlesztés, legalábbis úgy tűnik elsőre :) Köszönöm a korrekt cikket!

  • 11 Tankó Zsolt // 2013. április 13. 18:21

    Eddig is nehéz volt a mi esetünk, ezután sem lesz könnyebb. Én csupán attól tartok, hogy a folyamatos változtatások miatt már követhetetlenné válik maga a SEO.

  • 12 Laci // 2013. április 30. 20:57

    Nagyon szerettem facebookot,de sajnos tobb mint 1 hete nem tudok belepni az oldalra, Barmit teszek a kapcsolat nem al fel.OK ISMERETLEN.jOL ESNE EGY KIS SEGITSEg.kOSZONOM.

  • 13 Juhász Zoltán // 2013. május 09. 21:39

    Biztos hogy nagyon be fog futni szerintem !

  • 14 Lippai Károly // 2013. november 11. 04:24

    Annyit tudok Neked segiteni Lacika,hogy a Googl-on keresd a lehetőséget,ird be amit keresel és kihozza.Gizuska

Hozzászólás

(Kerüljük a kulcsszavakat a névben)
* Kötelező mező. Az e-mail cím nem jelenik meg a blogon.